Die overkoepelende organisatie heb je alleen nodig voor de sportlicentie.
Nee hoor, sportlicenties zijn nodig als je europese wedstrijden wil vliegen, als je gewoon NL kampioenschappen wil vliegen dan voldoet het KNVvL lidmaatschap, dat is dan om opgenomen te worden in de klassering.
Maar je hebt te maken met een klasse, waarvoor je dus contact moet hebben met een subcommissie.
En deelnemers dragen inschrijfgeld af, dat moet ook geregeld worden, plus dat de organiserende organisatie (F3A, F5J, F5B, etc) eind van het jaar een bijdrage per deelnemer ontvangt dan de KNVvL plus dat apparatuur ook (deels) door de KNVvL betaald wordt.
En voor de sleepmeetings kwamen we wel eens op niet KNVvL velden maar dan moest ik wel zorgen dat alles verzekeringstechnisch gedekt was.
Dus voor de "wedstrijd"vlieger is de KNVvL handig.
Wat betreft veiligheid en drones.
Dat FPV vliegen, wat vaak met drones gedaan wordt, heeft eigenlijk de boel verpest.
Die hebben bepaalde situaties veroorzaakt dat de modelvliegsport in een kwaad daglicht gezet heeft.
En of dat nu wel of niet terecht is, het is nu eenmaal zo en dat zorgt voor de EU wetgeving.
Hoeveel ongelukken zijn er de afgelopen 20 jaar met klassieke modellen gebeurd?
En hoeveel gezeur is er nu de laatste jaren met drones, en ik heb al 2 maal, kijkend uit een raampje van een vliegtuig, bij hoofddorp/nieuw-vennep een drone zien hangen die landende jets filmt.
Er hoeft er maar 1 in een motor te komen en de ellende is kompleet.
Dus ja, Europese wetgeving is prima, maar maak onderscheid tussen klassieke modelvliegsport en semi autonome drones.
GJ