Ondertussen is het me aardig duidelijk.
1. Dit hele gebeuren heeft men grotendeels te danken aan de drones, helaas zijn die, zover ik weet, niet totaal gescheiden in de regelgeving van het "gewone" modelvlieggebeuren
2. als er rond de 130 clubs zijn levert dat de schatkist zo'n 20.000 euro op.
3. 120 of 300 meter is alleen een papieren regel waar niemand zich aan houdt, het maakt ook totaal niets uit want je bent toch altijd ondergeschikt aan de burger luchtvaart.
4. Je cluppie kan net zo makkelijk worden verwijderd als voor de vergunning want dat staat weer los van deze vergunning.
Helaas is het aardig duidelijk dat je er allerlei zaken bijhaalt en vervolgens onterechte conclusies trekt.
En dat na zoveel jaren ge-oh hier in dit draadje. Met je mede-compagnons in dit draadje die ook hun ‘unieke interpretatie’ op deze materie loslaten met dezelfde dubieuze uitleg.
Ad 1: drones zijn slechts een
katalysator geweest van de nieuwe wetgeving. Niet de oorzaak.
Ad 2: er zijn meer clubs dan 130. En de vergunning levert de ‘schatkist’ niets op maar kost de overheid zelf een veelvoud van dat bedrag, vanwege systemen die ingericht moeten worden en de menskracht die voor en na de totstandkoming van de nieuwe wetgeving en vergunningen erin gestoken wordt.
Ad 3: net als alle verkeersregels een papieren regel zijn: je hebt je eraan te houden. Doe je dat niet, dan kan erop gehandhaafd worden. En veroorzaak je een incident doordat je op meer dan 120 meter hoogte vliegt en iets veroorzaakt, zijn de juridische en financiële rapen gaar. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de club, die verantwoordelijk gesteld kan worden voor misdragingen van hun leden.
Vraag dan gewoon de vergunning aan. Wel zo veilig.
Ad 4: de vergunning gaat alleen over gebruik van het luchtruim. Waar je de gedachte vandaan haalt dat die meer privileges zou bieden, is totaal onduidelijk. Of om in onze hobby-termen te blijven: uit de lucht gegrepen.
Conclusie: klepels en klokken, Bertus!