Reichard Epsilöid bouwverslag.

Vraagje over het stabilo aan de ervaren gebruikers van de elipsoid, voor het transport is het prettig om deze eraf te kunnen halen. Gebruiken jullie dan die standaard nylon schroeven die bij de elipsoid geleverd worden of moet één en ander dan gemodificeerd worden om het stabilo betrouwbaar afneembaar te maken? (dwz. dat ie na 100 keer erop schroeven net zo goed zit als de na de eerste keer)

Bij mijn overgenomen Ellipsoïd zit het stabilo vast met nylon schroeven. Daar is niks mis mee, ik heb wel meer modellen met die bevestiging. Mocht je bij het monteren het idee krijgen dat de draad van een van die schroeven niet lekker loopt dan kan je 'm altijd vervangen (als je tenminste een paar reserve bij je hebt...)
Er wordt niet of nauwelijks kracht uitgeoefend op die schroeven, het stabilo heeft geen liftend profiel. Alleen als je down geeft wordt er een beetje aan die schroeven getrokken.

't Is M3.
Bij de Praxis? Hee, dat wist ik niet. Net nog een doosje M3 en M6 gehaald (voor twee andere modellen) bij de LHS... Praxis zal dan wel goedkoper zijn...

zag ze hangen dus gelijk maar 2 zakjes meegenomen (was wel m4 )

hier in ede hebben we een grote praxis ,dus iets meer keuze (schijnt )

vleugelpennen

Heb hier nog even gekeken bij een nieuwe Elipsoïd (type 1) - de standaard meegeleverde pennen zijn licht geknikt.
Kwam wel eens voor dat de pennen niet helemaal mooi rond waren. Als deze te ver ovaal waren om ze eenvoudig pas te krijgen, werden ze vervangen door verenstaal Ø8 en Ø3. Wel gaven we er altijd de voorkeur aan om ze in de originele hoek te buigen. Kwam echter heel wat lomp geweld aan te pas om dit bij verenstaal Ø8 te doen.

@bdoets: kan dus zijn dat de orginele pennen zijn vervangen door rechte verenstaal exemplaren omdat men de middelen niet had om Ø8 te buigen

Kan echter niet spreken voor de huidige Elipsoid (evo), kan zijn dat Reichard de knik in de pennen heeft laten vervallen. Dit gaat dan wel ten koste van de V-stelling, het vleugelprofiel heeft onvoldoende dikte om dit in de vleugelconstructie in te bouwen

@bdoets: kan dus zijn dat de orginele pennen zijn vervangen door rechte verenstaal exemplaren omdat men de middelen niet had om Ø8 te buigen
Kan echter niet spreken voor de huidige Elipsoid (evo), kan zijn dat Reichard de knik in de pennen heeft laten vervallen. Dit gaat dan wel ten koste van de V-stelling, het vleugelprofiel heeft onvoldoende dikte om dit in de vleugelconstructie in te bouwen
Ja, mijn Ellipsoïd is een Evo. De enige V-stelling zit in de tippen, en naar mijn smaak is dat prima zo. Ik wist niet dat er versies zijn met een knik in de pennen... inderdaad kan ik me voorstellen dat dat een reden is om ze in de romp vast te lijmen.

Mijn Evo heeft geen knik in de pennen, en staat ook nergens in beschreven. De 3mm pen zit redelijk strak in de romp, de 8mm valt er vanzelf uit als ik de romp op z'n zij leg.

Enige twijfel, maar ik denk toch dat ik ze vast lijm.

Voor wat betreft de accu, mij achterliggende idee is hoe lager de accu, hoe lager het zwaartepunt tov de vleugels. Hoe stabieler de zwever is? (ik kan er naast zitten :rolleyes:)

Voor wat betreft de accu, mij achterliggende idee is hoe lager de accu, hoe lager het zwaartepunt tov de vleugels. Hoe stabieler de zwever is? (ik kan er naast zitten :rolleyes:)

Haha... daar is net een uitputtende discussie over geweest op dit forum, hier:
dwars-stabiliteit-verband-met-hoogte-zwaartepunt
Maak je bost maar nat. Wat ik zelf totaal niet had verwacht, lijkt het erop dat de hoogte van het zwaartepunt t.o.v. de vleugels geen ene moer uitmaakt... (maar niet alle discussianten zijn overtuigd...)
Mijn Ellipsoïd Evo, zónder knik in het midden van de vleugel, vliegt met zijn 4S lipo op zijn kant IN het accurekje... lekker stabiel in elk geval.

(In een slippende luchtstroming zou laag- of hoogdekker wél IETS uitmaken omdat de romp de luchtstroming nogal beïnvloedt. Maar zoals de meeste zwevers heeft de Ellipsoïd een slanke romp die ook aangestroomd van opzij weinig weerstand oplevert.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga morgen eens dat draadje doorlezen. Maar als het niets uitmaakt ga ik niet lopen zagen in het rekje en laat ik de accu ook op z'n kant staan. Onder de noemen niet moelijk doen als makelijk ook kan...

Na de vierkante ogen, eelt op m'n vinger en wat nog niet meer weer wat gedaan aan de Elipsoid.

Motorschotje zit er in.

full

Servo hoogteroer achter in de romp.

full

Printplaat roerhoorn met detail dat ik de ailerons vastgetaped heb om de montage wat eenvoudiger te maken.

full

En dan nog even een vraag over de afdekkapjes. Ik wilde deze monteren met dubbelzijdig tape ipv kleine schroefjes. Hoe denken jullie hierover?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back