Reichard Epsilöid bouwverslag.

Elipsoïd

Mijn toestel (Elipsoïd Anniversary Edition) weegt 1820gr incl 60gr neusballast, variometer en 3300 MaH Lipo. Vliegt erg goed, urenlang termiekplezier met 2 batterij-sets. :p

Update voordat ik ga vliegen.

Ik dacht op zo'n 2 kg uit te komen, blijkt het 1748 gram precies te zijn. Das inclusief 60 gram lood, zodat ik beetje bij beetje wat er af kan knippen voor het bepalen van het zwaartepunt. (Sorry voor de puristen:oops:) Mijn valt het gewicht niet tegen!

Asl ik dan nog die 60 gram weghaal, de vleugelpen lichter maak kan ik er wel 150 gram afhalen.... Ik laat het ff zo en kijk hoe het gaat vliegen.

Motorvermogen is 440 watt, op 40 Amp. Een 60A regelaar zou voldoende zijn, er zit nu een 80A in. Die zal in de toekomst wel verwisseld worden als ik er een ander toestel bij heb. (die meer vermogen nodig heeft)

en het resultaat is een grijns die niet van je gezicht verdwijnt ?

Idd, ook ik heb nu een grijns die niet van mijn gezicht afwil. Gisterenavond de maiden gemaakt, en dat ging meer dan goed kan ik je vertellen. De eerste keer ingooien ging niet je van het, maar toch voldoende om 'm de 2 keer de lucht in te sturen. De eerste paar bochten wat trimwerk, om daarna tot de conclussie te komen dat dit een geweldige zwever blijkt te zijn!

Wat vliegt de Elipsoid heerlijk! Goedmoedig, rustig, met een glijhoek waar je U tegen zegt. In tegenstellling tot mijn Alka 13, (acro en figuurvlieger) houd de Elipsoid zijn snelheid én hoogte vast in de bocht. Duidelijk gemaakt en ontwikkeld voor thermiek.

Tijdens mijn eerste vlucht kwam mijn instructeur toevallig ook nog kijken. Die was erg onder de indruk van de Elipsoid. Ik hoor 'm nog roepen ''wat een glijhoek, dat zweeft echt goed!''... Over mijn vliegen kon ie kort over zijn. ''dat zit wel goed'' was zijn antwoord.

Hier de 2 broertjes bij elkaar.

full

Ik kan natuurlijk wel een heel verhaal hier neertypen tot ik eelt heb om m'n vingers, maar een filmpje spreekt veel meer dan woorden...

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu weet ik ook waarom het gras korter mag zijn... Tijdens de laatste landing bleef de Elipsoid achter een graspol hangen, met als resutlaat een zwieper naar rechts. Met als gevolg een richtingsroer die er los aan hing... (die inmiddels weer netjes vast zit)

maw, de volgende keer landen op een vers bedje van bibob gras...:mrgreen:

full

dat hoort bij de hobby ,dat heet modelbouw . wat ik over het algemeen doe op wat hoger gras is de vaart er helemaal uithalen vlak boven het gras , zodat de zwever er eigenlijk in zakt . en dat kan perfect met elipsoid

Inmiddels een paar dagen en vluchten verder, waarbij ik de meeste tijd heb gestoken voor het trimmen van het zwaartepunt. Ik ben er nog lang niet, maar met de tijd zal ook dit goedkomen.

Voor het landen gebruik ik mijn ailerons up, met een beetje down op het hoogteroer bijgemixt. En dat gaat mooi! Zonder snelheid op te bouwen toch snel hoogteverschil verliezen. Alleen wil ik graag weten of het vooraf vliegbeeld klopt.

Ik zweef met een bepaalde snelheid (kruisvlucht) en breng dan de ailerons up. Het eerst wat ie doet is de neus up, voor een 4 seconden waardoor de zwever snelheid verliest. Om vervolgens mooi in een 10 a 15 graden nose down naar beneden te komen zonder dat ie snelheid opbouwd!

EDIT: Nog even een vraag over flutter, want daar kreeg ik mee te maken tijdens een low pass. Ik denk dat het bevestigingspunt van de aansturing te ver naar het scharnierpunt van het hoogteroer staat (7mm). Als ik dit naar 10 of 11 mm breng, is de kans dan minder groot dat ik flutter krijg?

Laatst bewerkt:
hoe zitten de rolroeren vast ,heb je daar wat foto's van .flutter ontstaat vaak door speling of te ruime passing tussen vleugel en roer met tape.

of wat ook nog kan een zwakke bouwconstructie .

En een Elipsoïd is denk ik ook niet echt bedoeld voor fluitende low-passes.....daar is de constructie niet stijf genoeg voor. Misschien gewoon íets minder hard gaan :cool: En een F3B of F3J voor de fluitende zoemers hehe

Het is een tapescharnier, vergelijkbaar met die van de Alka. Hier een foto van de Alka, de constructie is hetzelfde. Alleen de uitvoering is anders. Bij de Elipsoid heb ik het hoogteroer achter in de staart zitten, met een directe verbinding dmw een stang ipv een kabel.

full

Het scharnierend deel is scharniertape, met en kier van nog geen 1 mm.

Hier de foto's van de Elipsoid.

full

full

De Elipsoid is natuurlijk niet bedoelt voor fluitende low passes, maar was wel een beejte verbaast dat ik flutter kreeg. Achteraf natuurlijk wel verklaarbaar, maar dacht zelf dat de constructie wat anders kon. Met name het pasbusje wat vastgelijmt zit aan het hoogteroer wilde ik 3 mm naar achteren verplaatsen.

Een F3B of F3J, daar wacht ik toch maar ff mee. Maar mijn verlanglijstje wordt wel steeds groter.

zet eens zachtjes de folie bout op standje 1 over de tape lijn zowel onder als boven (hierdoor zal de kier minimaal worden )

een kier van een mm is teveel voor tape scharnier .

Flutter

Als je stabilo flutter had:rolleyes:, kan het misschien helpen om het uit te vlakken boven op de romp als ik de foto zo zie kan het kantelen op de romp

Terence

Als je stabilo flutter had:rolleyes:, kan het misschien helpen om het uit te vlakken boven op de romp als ik de foto zo zie kan het kantelen op de romp

Terence

Nou je het zegt zie ik het zelf ook. Heb we het idee dat het stevig zit. Ik ga er wél iets aan doen. Net zoals de tapscharnier, ff een aai met de bout geven.

Vanmiddag maar weer eens proberen.

Pfffff, ben nog niet helemaal wakker. Besef net dat ik het stabilo niet vastgeschroeft had toen ik de foto nam. (met de hand vast, op 1 boutje:mrgreen:)

Ook vandaag veel te vroeg wakker, wederom met een vraag. Ik kwil mijn Elipsoid voorzien van een starthaak om te gaan oefenen met mijn elastiek. Heb zo'n nieuwe hoogstartsysteem liggen waarmee ik 3 meter en 1,7 kg hoomhoog zou moeten krijgen.

Iemand die mij kan vertellen op welk punt ik de haak kan monteren?

vanuit het zwaarte punt een hoek van 20 graden maken (verticaal)en daar de haak zetten , verstevig de plek wel .

Ook vandaag veel te vroeg wakker, wederom met een vraag. Ik kwil mijn Elipsoid voorzien van een starthaak om te gaan oefenen met mijn elastiek. Heb zo'n nieuwe hoogstartsysteem liggen waarmee ik 3 meter en 1,7 kg hoomhoog zou moeten krijgen.

Iemand die mij kan vertellen op welk punt ik de haak kan monteren?
Ik zou de epsiloid niet zo snel aan het elastiek hangen.
Volgens mij is deze kist daar niet voor gebouwd.
En als je het doet zou ik beginnen met niet al teveel spanning op het elastiek! :p

Back