Reichard Epsilöid bouwverslag.

Hoi,
Ik kan niet goed zien of de dekseltjes met een randje óp de vleugel liggen maar als dat zo is zou ik ze met gewoon plakband op de vleugel plakken. Dat scheelt een heleboel turbulentie en het ziet er ook strakker uit. Voordat je denkt dat het een prutsoplossing is, zo zit het bij heel veel F3J zwevers :-)

Arjen, klopt en ook bij de F3B vliegers. Zondag stonden ze te trainen en idd ze hebben de boel gewoon afgeplakt met plakband. Ik zal het op die manier doen als het weer loslaat. (wat volgens mij wel een tijdje kan duren met dubbelplak tapijttape....)

normale tesa tape gaat prima , wel even langs de etos om nagelak remover met aceton te halen .hiermee ontvetten en gaan . ik ballanceer hiermee zelfs propellors . blijft prima zitten .

laat alleen los als de propellor door het gras slaat (en dan moet het wel regelmatig gebeuren als er niet vaak genoeg gemaaid wordt

Nagellakremover is aceton met wat zooi om je nagels te voeden ...
Pure aceton geeft een schoner resultaat.
Thinner kun je er ook voor gebruiken, en is een stuk goedkoper.

Dirk.

Nagellakremover is aceton met wat zooi om je nagels te voeden ...
Pure aceton geeft een schoner resultaat.
Thinner kun je er ook voor gebruiken, en is een stuk goedkoper.

Dirk.
je moet wel kijken welke je pakt ,degene bij de etos gebruik ik geel groen van kleur in een witte plastic fles met paarse dop , deze voldoet prima . aceton zelf is niet meer bij de drogist te verkrijgen (ik praat nu even een ruime 20 jaar terug ).

maar dirk kan het nog wel krijgen ,dus gelijk de vraag waaaaarrrrrrr?????;)

gezien belgie niet in nederland in de buurt van ede ligt :D. neem aan dat brico in be gelijk is aan een praxis in nl

eigenlijk nooit opgelet eventueel bij de praxis (we hebben hier zo'n mega gevalletje naast een mega gevalletje gamma )

maar dirk kan het nog wel krijgen ,dus gelijk de vraag waaaaarrrrrrr?????;)
Gewoon bij de verfhandel. Maar 4x zo duur als thinner bij de Gamma, en die doet de klus net zo goed.
één 'maar': ik heb al heel lang (jaren) geen fles meer gekocht. heb nog een restje staan, omdat ik meestal thinner gebruik.

Dirk.

Kan je nagaan wat voor kwaliteit Oracover heeft. Aceton, thinner het kan het allemaal hebben. Nu weet ik wel wat ik kan gebruiken om te ontvetten.

Kan je nagaan wat voor kwaliteit Oracover heeft. Aceton, thinner het kan het allemaal hebben. Nu weet ik wel wat ik kan gebruiken om te ontvetten.
Let op: dat geldt voor de buitenzijde, de niet-kleefkant. De kleefkant (incl. kleur) poets je zo weg met dit soort spul ...

Dirk.

En we gaan weer verder.....

Stabilo en roerhoorn gemonteerd.

full

Aftekening waar de magneetjes moeten komen.

full

Totaalplaatje binnenkant.

full

Genoeg hoogte voor de stekkers. Was een bewuste keuze omdat ik de servostekkers die uit de vleugels komen rechtstreeks in de ontvanger wil steken.

full

Gaatjes voor de magneten.

full

Hier de magneten in de kap.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik los mijn servo stekkers zo op

100_2418.jpg

100_2413.jpg

zo ben ik van die ellendige losse stekkertjes af en kun je nooit fout steken .
en de smoes dat de vleugel van de romp kan schuiven is onzin , door de draagkracht klemt deze al op de buis en het elastiek wat de vleugels tegen de romp klemt is sterker dan de buitenwaartse krachten tijdens het vliegen .

is even wat prutsen en solderen ,maar het loont de moeite​

Dat met die stekkers had ik ook al overwogen, maar ik laat het voorlopig zo. Ook ik het een elastiek tussen de vleugels zitten, en als ik er een stekkersysteem tussen zou maken zou ik niet mij niet druk maken dat het op de een of andere manier los zou schieten.

Toch nog 1 vraag. Over de vleugelpen, want dat is een flinke. (8mm dik!) kan ik die vervangen door een koolstof pen? Zo ja, wordt dan deze verbinding niet zwakker?

Laatst bewerkt:
Heb ik weer..... Boor ik een gaatje in het rek, en bij 1 punt ook door de romp.....:snipersmile:

Na ja, ff opvullen met epoxy en morgen maar eens kijken of ik de maiden kan gaan maken.

je kunt ook lamineren (heb ik voor de condor ook gedaan )met een alu buis van 8mm dik en 1mm wanddikte .hierin een 6mm koolstof buis van 1mm wanddikte en daarin weer een 4mm alu buis . dit geheel met 24 uurs epoxy verlijmen . daar kan een koe aan hangen ,moet de koe niet wiebelen ,maar hij kan er aan hangen .

een laminaat is altijd sterker dan een stang of buis en toch licht van constructie .

ik heb voor de condor dus deze alu laminaat buis en een verenstalen pen met messing omhulsel . die laatste gebruik ik als het wat meer waait .

Ik ga ermee aan de slag, maar eerst ga ik vliegen met de huidige pen. De Elipsoid staat klaar voor de maiden! Vanmiddag maar eens lekker vliegen...

Update voordat ik ga vliegen.

Ik dacht op zo'n 2 kg uit te komen, blijkt het 1748 gram precies te zijn. Das inclusief 60 gram lood, zodat ik beetje bij beetje wat er af kan knippen voor het bepalen van het zwaartepunt. (Sorry voor de puristen:oops:) Mijn valt het gewicht niet tegen!

Asl ik dan nog die 60 gram weghaal, de vleugelpen lichter maak kan ik er wel 150 gram afhalen.... Ik laat het ff zo en kijk hoe het gaat vliegen.

Motorvermogen is 440 watt, op 40 Amp. Een 60A regelaar zou voldoende zijn, er zit nu een 80A in. Die zal in de toekomst wel verwisseld worden als ik er een ander toestel bij heb. (die meer vermogen nodig heeft)

Back