Reichard Mandarin 2.0

Ik maak vanavvond wel wat fotos van de motor in de neus.
De competition oplossing lederde de minste issues op.

Ik heb indefdaad een 40mm spinner.

Rob

Competition past prima, bijna niets over, en zoals Jaap aangaf meer dan zat vermogen.
Jaap, Martijn vlogen met 1800mAh, ik vlieg met 2200mAh. Ik heb een wat nieuwere staart, iets meer gewicht nodig in de neus.

20150413_214905.jpg

Ah, duidelijk herkenbaar: De GliderDrive. Ik vind dat een prachtige motor. Eindelijk die kabels (die bij buitenlopers aan de voorkant uit de motor komen) mooi naar achteren weggewerkt :)

Een van de zorgen die ik heb met de 840kv gliderdrive is het gewicht. 180 gram. De v2,0 Mandarin heeft een andere aansturing van de staartsectie: closed loop. Met een touwtje dus. Zowel voor het hoogte- als het richtingroer.

Even een grove berekening. Hoewel het totaalgewicht van de v1 Mandarin (referentie: weging door Martijn) niet dramatisch verschilt van de v2 Mandarin, zit het verschil in de staartsectie, een verschil van 23 gram. Gecompenseerd voor wat GFK componenten: 20 gram. Daarnaast vervallen in de versie 2 de bowdenkabels, ook gauw 10-20 gram. Bij een neus - start verhouding van 1:4 (30 cm vs. 120 cm) betekent dit m.i. dat in de neus ter hoogte van de motor zo'n 4x20 + 0.5x10X4 is 100 gram bespaart moet worden.

Anticiperend hierop opteer ik voor de 40 gram lichtere Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3850 - 3.5 960kv (EU Warehouse). En een lichter dan 2200 mAh accupakket. Moet wat betreft vermogen (eCalc) niet echt een probleem zijn.

Lijkt me een prima optie. Wij vlogen toen nog met relatief zware accupacks en een servo in de staart. Moet met een SLS 1000 packje en de door jou geselecteerde motor prima gaan lijkt me?

Ik heb in mijn Mandarin V1, de SK3 4.6 840Kv gliderdrive zitten. Met een Nanotech 1800 m65/130 lipo en 5gram lood in de neus. De lipo komt tegen de motor aan. Weet even niet meer het CG in mm. Kist vliegt net niet meer neutraal en corrigeert lichtelijk up tijdens de duikproef.
In jouw geval is de staartsectie iets lichter, ruimte genoeg om met de plaatsing van je lipo te spelen.
Mijn Mandarin weegt 2080gram en gaat goed tot windkracht 3 met meer wind steekt ie niet meer lekker door.

De romp lijkt gewijzigd te zijn: de "wangen" bij de neus ontbreken. De lengte tot de voorrand van de vleugelpylon is 330mm. Opening lijkt ook wat groter, Is dit anders geworden t.o.v. de vorige versie?
Ja, toch volgens wat ik op het forum lees (met hulp van vriend Google...) :

REICHARD zei:
So the model has a new hull and rudder, the original hull was slimmer, but I must have it blow up because you did not climb outrunners and left wings of the original, which just got a new kabát.Všechno is otherwise the same as the Mandarin just surface length is shortened by 50mm.

Speciaal om buitenlopers toch te kunnen gebruiken dus

Iets lichtere motor Willy.
Ik heb de servos niet in de staart, 2200mah accu die ik ver onder de vleugel pilon heb liggen.

Met iets lichtere motor, lichtere accu, en mogelijk lichtere spinner (Martijn, Jaap, mezelf hebben een relatief zware spinner met prop), moet het wel lukken. Blijft natuurlijk gewoon proberen.

Zal vanavvond mijn uitvoering eens precies wegen als ik thuis ben.

Rob

De servo's zitten in de vleugel. Ik was in eerste instantie van plan op een MPX connector te monteren voor de kabelaansluiting. Ik heb een malletje gemaakt op uit te zoeken waar die zou kunnen komen. Nogal dicht bij de rand als hij binnen opening van de wingpylon zou moeten vallen.

150417-Mandarin-001.jpg

Toen ik een stukje folie had verwijderd om een opening te maken, bleek dit deel van de vleugelwortel massief. En om in dat massieve deel nu een gat te maken? Heb ik maar niet gedaan. Ik heb geen idee in hoeverre de veugelwortel daarmee verzwakt wordt. Dus de kabel maar door een 4mm gat gevoerd.

150417-Mandarin-005.jpg

Ik wil een TGY-S712G gaan gebruiken voor de aansturing van de flaps. De gefreesde vleugelopening was 10 mm diep. Die heb ik 2-3mm dieper gemaakt en 5 mm breder Daar is een meegeleverd balsa plaatje van 1,5 mm dik in met epoxy ingelijmd. En daarop het servoraampje. Top van de servo ligt nu ongeveer 1 mm onder het vleugeloppervlak.

De meegeleverde stuurstangen heb ik niet gebruikt en vervangen door messing draadstang. Zijn te lang. De meegeleverde kwiklink heeft speling op de hevel. Deze vervangen door een ball-link.

150417-Mandarin-002.jpg

De opening voor de TGY-777MG voor de aansturing van de rolroeren is ook uitgediept maar hoefde niet vergroot te worden.

150417-Mandarin-003.jpg

Reichard levert kappen mee voor over de links. Deze zijn vrij laag. Doordat de servo's 1 mm onder het vleugeloppervlak liggen kan ik ze net toepassen. Als bij het tunen blijkt dat de servohevels iets langer moeten zijn, voor grotere uitslagen, passen ze niet. Alternatief: de hevels aan de roeren korter maken.
Maar voorlopig, met de servotester, lijk het wel goed.

150417-Mandarin-004.jpg

Je motor keuze in bericht #27 ziet er goed uit. Alleen geven ze een max stroom op van 35 A. Dat zou betekenen dat als je 400 Watt nodig hebt je beter met een 4S lipo kan gaan draaien als uitgangspunt.

Kijk ook eens naar het richtingsroer. Reichard heeft een tijd lang gemeend dat deze m.b.v. een lange staartboom een vrij kleine oppervlakte nodig had. Tegenwoordig zie op de nieuwe dure kunstof modellen een ontzettend groot richtingsroer. Dat geeft te denken. De zelfstabiliserende factor wordt daardoor vergroot. Dan kan het zwaartepunt veel veiliger naar achteren worden ingesteld.
Op de Ginkelse heide vloog ik ook met een te kleine V staart en heb afgelopen weken mogen ervaren dat dat groter moet zijn. Jou richtingsroer zou dus groter mogen voor een betere balans.

Kan je je flaps nog wel omhoog bewegen? (Speed stand)

Nee, flaps kunnen niet omhoog. Kon bij versie 1 ook niet. Ontwerpfout van de Mandarin vind ik.

Je motor keuze in bericht #27 ziet er goed uit. Alleen geven ze een max stroom op van 35 A. Dat zou betekenen dat als je 400 Watt nodig hebt je beter met een 4S lipo kan gaan draaien als uitgangspunt.

400W input zou je met 3S krap kunnen maken. 11V x 35A -> 385W input. Een beetje overbelasten moet bij 30S motorloop wel goed gaan. Maar ik zal eerst nog even wat metingen doen waar ik op uit kom met een 13x8 of een 14x8 prop.
En dan een ei leggen over de accu's. Plan is om eerst maar eens de 2200mAh te proberen die ik heb.

Advies gevraagd van de ervaringsdeskundigen.

De flaps kunnen bij de Mandarin standaard ca. 45 graden naar beneden. Dan lopen ze tegen de romp aan. Door dit bij te snijden of zagen kan ik 80-90 graden halen. Heeft dat zin? Of is de 45 graden uitslag voor de Mandarin toereikend?

Willy,
Dat probleem had Gerrit ook (v1 vleugels op v2 romp). Je hoeft maar een klein hoekje weg te dremelen. Het verschil is immens.
Met 45 graden heb je veel minder remwerking dan met 80 graden.

Probleem had ik bij de V1 ook niet.
Maar de vleugel is bij mij wel 3-5 mm omhoog gegaan.
Ik heb op de vleugel pilon een GFK plaatje geharst.
Tilt de gehele vleugen net voldoende op om de flaps volledig (90 graden) uit te zetten.

rob.

Back