Reichard Sprinter afbouwen

Ben vandaag naar de Delta- en Parapentebeurs... zal binnenkort wat fotograferen.

Ik heb nog niet veel nieuws gedaan, maar ik heb wel een paar foto's gemaakt...
Die lasmoeren inlijmen is niet erg goed gelukt:
675747a05235454bc.jpg
die rechter zit dus hartstikke scheef; en, erger, ik krijg ze er ook niet meer uit (zonder risico de GFK romp te beschadigen). Wat ik wil doen is ze uitboren, en dan toch maar met die kneedpasta de onderkant verdikken, nieuw gat boren en daar draad intappen. Het middelste gat is dus door de fabrikant gemaakt en voorzien van schroefdraad, voor de niet-deeelbare-vleugel-versie... ook de gaten voor de M5 bouten zijn keurig door de fabrikant gemaakt...

675747a05235654d2.jpg
Het motorschot was aan de grote kant, ik heb het afgeslepen en nu past het netjes, het zit nog niet vast. Die bout is een advies uit de manual; zo kan je erg goed de domping zien als je het schot vastlijmt. Vind ik wel een slimme.

675747a0523585876.jpg
De hoogteroerservo zit erin, ik heb hem nog niet aangesloten gehad, moet nog zien of dat allemaal een beetje netjes werkt kwa uitslag...

Deze afdekplaatjes levert de fabrikant voor de vleugelservo's. Ik vind ze belachelijk groot:
675747a05273c7bd5.jpg
maar de servobay zelf is ook aan de forse kant:​
67574799cdea1ffe1.jpg
en dat terwijl de servo maar een paar milimeter uitsteekt:​
675747a05295ce02d.jpg
Ik wil die servobays nog een klein beetje uitdiepen (er zit nog schuim op de bodem en ik neem aan dat ik eventueel door kan tot op de beplanking aan de bovenkant) en dan een vlak plaatje eroverheen van een of ander kunststof, met een gleufje voor het servo-armpje; dat lijkt me veel mooier.​

Wordt vervolgd...​

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk is de in de romp uitgespaarde ruimte voor de vleugel te krap; ik heb het aan de voorkant uitgeschuurd met een opgerold stukje schuurpapier, nu past de vleugel erin maar het zit erg strak. Misschien moet ik nog wat schuren...
675747a0529627331.jpg
Verder zijn er een paar ventilatieopeningen voorzien in de romp, zowel bij de neus als vlak achter de vleugel:​
675747a052960504f.jpg
675747a052a660efe.jpg
Ik zit me af te vragen hoe ik die op een nette manier open moet maken. Ik heb geen dremel... suggesties?​

Laatst bewerkt door een moderator:
Vlijmscherp mesje?
Of voorzichtig uitboren en de randen netjes vijlen.

Ik was daarnet bij de Gamma om Pattex Repair Express te kopen om die M3 gaten in de romp over te doen... en zag een Dremel-van-een-goedkoop-merk (€12,95) mét een keur aan boortjes en slijpsteentjes en freesjes, en die heb ik maar gekocht. Dus die ventilatieopeningen worden een stukje eenvoudiger om netjes af te werken... :-)

Ik zal meteen even bekennen, ik ben een fan van ramsch gereedschap. Ik ga ervan uit dat als je gereedschap niet vakmatig (dus dagelijks) gebruikt, je het zelden zal verslijten. Door dit soort aanbiedingen te kopen kan ik me allerlei gereedschap veroorloven dat misschien geen topkwaliteit is, maar heel bruikbaar voor hobbybegrippen.

Ha, dat herken ik. Bij een Dremel (die ik dan toevallig weer wel een echte heb) is het feitelijk vooral belangrijk wat je in de kop draait. Rondtollen doen ze allemaal wel toch?
Als het op precisie aankomt bijvoorbeeld meet-materiaal wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Dremel is trouwens wel een super stukje gereedschap, je zult merken dat je het te pas en te onpas gaat gebruiken. Succes!

Dremel is trouwens wel een super stukje gereedschap!
Heb er daarnet die fout gelijmde lasmoeren mee uitgeboord, de ventilatiesleuven mee uitgefreest en het zadel waar de vleugel in de romp moet rusten verder mee uitgefreest. Superding...

En over meetmateriaal... Gamma had ook nog een digitale schuifmaat, voor plm. €11,-. (Hetzelfde ding lag van de zomer in Hilversum op de markt voor nog geen €5,- maar toen ben ik zo stom geweest om 'm niet meteen te kopen) Tot op de honderdste milimeter. Mooi ding...

Verder heb ik dat Pattex spul aangebracht waar eerst de lasmoeren zaten. Mag nog even uitharden voor ik ga boren, maar dat is leuk spul... het is een cylindervormig "deeg"rolletje, je snijdt een plakje af zo groot als je denkt nodig te hebben. Velletje eraf snijden... je ziet dan dat de buitenste laag het spul zelf is, en binnenin zit de harder (misschien is het wel omgekeerd). Flink doormekaar kneden (handschoenen) en op z'n plek plakken, in een kwartier moet het keihard zijn... heel grappig.

Hoi Bart, eindelijk foto's :hammer:

Ziet er goed uit! Bijna maiden-klaar :mrgreen: Mocht ie op tijd klaar zijn, zou ik morgen toch nog even voorbij laten gaan...:rolleyes: l
Het gaatn geen ideaal maiden-weer worden :nooo: :onweer::onweer::onweer:

Morgenochtend raakt het bewolkt en begint de zuidwestenwind al fors aan te trekken. In de middag gaat het vanuit het westen regenen en volgt een zuidwesterstorm op de stranden met windkracht 9. In het Waddengebied kan dan even een zware storm woeden, windkracht 10. En het verkeer dient later op de dag rekening te houden met (zeer) zware windstoten!

Toevallig ook een plaatje van het hele toestel? :mrgreen:

Ik denk niet dat hij morgen al klaar is er moet geloof ik nog veel gebeuren. Maar bart wat detailfoto's zouden wel leuk zijn.

Toevallig ook een plaatje van het hele toestel? :mrgreen:
Kijk even aan het begin van dit draadje... daar staat de fabrieksfoto!
Alleen dat rood aan de bovenkant van de vleugel, dat komt 'r bij mij niet op. Bovenkant zilver, onderkant rood.

Het lijkt alsof ik al heel wat heb gedaan... maar zo krijg je 'm geleverd; vleugels af, stabilo & romp af. Alleen dat samenbouwen is in dit geval (naar mijn gevoel) lastiger dan je zou denken.... maar vandaag kwam er weer een beetje schot in.
Op zich vond ik de aanschafprijs (€135,-) voor dit toestel niet hoog, als je bedenkt wat je daarvoor krijgt is het niet zo gek dat het samenbouwen nog veel werk is. Veel van het maken van zo'n schuimvleugel is toch handwerk, en dat kost, zelfs als het in Tsjechië is gedaan. Het stabilo is in latwerk opgebouwd, is ook handwerk dus.

Ik weet trouwens niet hoe ze, bij een met balsa ingedekte en bespannen schuimvleugel, die omhoog gebogen tippen maken... de schuimkern is gewoon styropor (kan ik zien bij de servobay's) dus geen EPP of zo, zoals een EasyStar of een Arcus. Ik bedoel maar, een schuimvleugel snijden met die tippen snap ik al niet, maar hoe je die met balsa moet indekken nog minder, en het bespannen lijkt me ook niet mee te vallen (als je het krimpt trekt het zichzelf los).

Laatst bewerkt:
Heb inmimddels trouwens ontdekt dat de Arcus bij zijn final crash ook nog een verbogen motor-as heeft opgelopen; die motor moet nu in de Sprinter. Nieuwe as is besteld...

Nou, het kan wel even wachten die motor te monteren. Nee, heb nog niet veel meeer gedaan... moet die gaten met schroefdraad gaan tappen. Gaat lukken...

Motorschot ingelijmd. In de manual stond het advies om er een bout in vast te zetten zodat je de domping goed kan bepalen; op een Sprinter bouwdraadje in een ander forum zag ik de truc om een referentie op het aanlegvlak van de vleugel te zetten. Zo kan je aardig de domping (geadviseerd -2º en 2º naar rechts) instellen. (Een lineaal zit op het vleugelzadel getaped, daaraan een stukje depron, en de hoek van de bout t.o.v. het depron is de domping)

Sprinter.jpg

Laatst bewerkt:
Ha Bart,
Ik leg net de laatste hand aan mijn Hurricane....
Beetje laat maar toch; even over die domping, heb je -2 graden tov de vleugels genomen?
Ik heb er zelf nog 2 graden bij gedaan; de vleugels hebben immers een instelhoek van ongeveer +2 graden tov de romplijn. De motor heb ik op -2 tov de romplijn gezet. Ik dacht zelf dat domp altijd de romplijn als referentie aanhield.

Hoi Arjan,
In de manual staat letterlijk:
"Die Motorachse ist parallel mit der unteren Flächenkante. Der Motor soll einen Zug von 2º rechts aufwiesen."
Als je dat zo leest zou de motor dus zelfs 0º domping hebben (parallel mit der unteren Flächenkante)... dat zal wel niet. Maar pal onder deze tekst staat een tekening waar bij staat: "-2º nach unten, 2º rechts"; dus dat is niet mis te verstaan.
Nou ja, dat schot zit nu solide vast... als ik het wil veranderen moet dat later met ringetjes (dat zou nog lastig worden, want de motor komt achter het schot, dus het wordt toch al gepruts om 'm daar te monteren...)

Overigens heb ik het motorschot wel wat af moeten slijpen, want oorspronkelijk kwam-ie niet verder dan een milimeter of 6 van de voorrand van de romp af. Nu zit-ie twee mm van de rand, dat lijkt me netjes (sterker dan exact op de rand).

Nadat ik de motor op z'n plaats had, heb ik de hele zaak eens gemonteerd om te kijken hoever het zwaartepunt in de buurt komt.
Oef... ik geloof dat dit toestel is ontworpen op dikke NiCd cellen of zo... er moet nog ruim 250 gram voorin bij!

Tja, bij mij ligt voorin (behalve de motor) alleen de regelaar, ontvanger en 3S lipo. En helemaal achterin de T-staart zit wél een servo, die is aan contragewicht in de neus natuurlijk 6x zo zwaar... morgen maar eens kijken of ik ergens een stuk loden pijp kan vinden dat in de romp past. (Dat is vast wel een goede afscherming voor de ontvanger... :D)
Of helium in het stabilo pompen natuurlijk...

Back