Rene's Robbe U47 bouwverslag

hallo

ik heb er een tank in weten te proppen van 17 cm lengte
en ze begint op 33 cm vanaf de achterste dop gemeten
ze kan juist in de buis en de kabels voor de stroom lopen der over heen dus de tank zo diep mogelijk op de bodem plaatsen
ik heb zelfs het H profiel onder de tank weg gehaalt

je kan er een grotere in krijgen als je maar op 6 cellen vaart
ik heb er twee pack's in zitten van 8 cellen en dat geeft toch een mooi vaar beeld

groetjes raf

Laatst bewerkt:
@Raf

hoeveel water moet ik kunnen innemen?
b.v. 450 ml of 550ml of 600ml want als ik bijvoorbeeld maar 400ml water nodig heb kan ik de tank iets kleiner maken wat voor de plaats in de wtc wel pretig is

PS ik heb even gemeten als een Tank van 500ml voldoende is komt dat in mijn techrek zeer goed uit

Laatst bewerkt:
hallo rene

ik weet nu de diameter van mijn tank effe niet
maar mijn boot licht met de 17 cm lange tank mooi boven water
het zou nog wel iets meer mogen zijn dan lag hij nog mooier maar wordt dan wel heel onstabiel

het is ook zo dat de echte boten als die voor een patroeile geladen waren echt wel diep in het water lagen
max aan torpedo's en voedsel geladen dat scheelt voor een boot ook wel enige tientallen cm
ik denk dat ik zo op een 650 cc uit kom
het probleem van een te grote duiktank is niet de plaats maar de lucht bel die er in achter blijft en die de boot of met de boeg omlaag of met het heck omlaag onder water laat verder varen en dit krijg je niet gecompenseerd met welk electronische gadget ook

groetjes raf

Hoi Raf

Ik heb nu een Tank van 75mm afvoerpijp waar 650ml in kan.
als ik de tank inkort zodat er maar 500ml in kan zal ik de boot dus met wat meer lood in de kiel moeten voorzien. nadeel(als je daarover mag praten)dat de boot wat lager in het water ligt.(volgeladen voor de patrouille zullen we maar zeggen).
het is wel natuurlijk belangrijk dat het dek hoog genoeg is als ze stil ligt.:)

Na nog eens nameten met een maatbeker kwam ik op 550ml tank dus dat ga ik proberen.
We zullen wel zien waar het schip strandt......oeps zeer verkeerde uitdrukking

Laatst bewerkt:
hallo
kleinere balast tank = minder lood in de kiel = minder stabiel

ik heb er 12 volt motoren in gestoken en vaar op 9.6 en dan kan je der als je snel doorstapt naast blijven hollen

ik vind dat hij snel genoeg gaat
de originele zijn voor 12 voorzien dat de boot dan sneller wordt is normaal daar hij niet voorzien is om met een duiktank te werken
dus ja het wordt een speedboot

groetjes raf

Hoi Heren

wat snelheid betreft kan ik natuurlijk wel de gasknuppel terugregelen na bv 60% (dit gaat goed met mijn FC16 Truck&boat) of is dit af te raden?
wat duiktank betreft ga ik proberen om het zo groot mogelijk te maken:confused:

de Servo's heb ik zo geplaatst
PA260152.jpg

en daardoor kwam er onder een plaatsje vrij voor de BTS
PA260154.jpg

wordt vervolgd:)

Laatst bewerkt:
hallo rene

dat stukje H profiel dat je boven de motoren hebt gezet had je beter door getrokken naar de eind dop
door het weg nemen van veel abs materiaal is je techrek daar op dat punt nogal zwak aan het worden
ik zet liever de door voeren aan de binnen kent dan kan je ze altijd nog een slagje bij geven als dat zou moeten zijn
als nu het achterdek er op licht kom je der haast niet meer aan

groetjes raf

Hoi Heren
Even een update
Ik heb voor mijn duiktank het techrek flink onderhanden genomen.
PA260155.jpg

er moest ook nog een groter gat gemaakt worden voor de pompaccu.
Ik heb de overgebleven randtjes versterkt met een aluhoekprofiel.
PA270157.jpg

en daarna de tank geplaast en onderdeel gemaakt van het techrek.
de tank is dus een draagend deel van het techrek geworden en het voelt sterk aan.(als het techrek nog te zwak is verstevig ik het nog meer, maar ik denk niet dat het nodig is)
PA290162.jpg

het messing pijpje is de toevoer voor de tank.
In de tank zit een pijpje naar het diepste punt(anders zou er weinig water weer uitgepompt kunnen worden....LOL)
Aan de ontluchting wordt nog gewerkt.:)

Wordt vervolgd

Hoi Rene

Heb je al geprobeerd je techrek met duiktank in de buis te schuiven .
Je hebt je aanvoer bovenop de tank gemaakt .
Maar let op als je tank een stuk pvc buis is van 75 mm gaat het denk niet passen .
Dan had je de aanvoer aan de voorkant moeten maken .
Bij mijn U47 gaat het net ik heb 3 voelers boven op de tank zitten en houdt echt net aan iets ruimte over zo dik als een haar maar het gaat .
groet Fred

Hoi René,

Hoezo heb je eigenlijk 3 servo's achterin liggen, er zijn toch alleen hoogte en richtingsroer aan te sturen daar? Wel heel mooi compact gebouwd daar rondom de motoren!

hallo lex

ik denk dat rene mijn toepassing gaat gebruiken om de voorste duikroeren aan te sturen
bowden kabel met magneet koppeling

groetjes raf

hoi Heren

@Fred
ik heb eerst gepast of de tank erin past en hoeveel plaats ik over had.
de de aansluitingen van de tank komen niet hoger als de accu.(dus het past net maar net is net genoeg....LOL)

@Raf en Lex
ik gebruik inderdaad het systeem met de magneetkoppeling.
alleen maak ik gebruik van een messingstang (werkt soepel)

ik maak vandaag een foto om te laten zien.:D

alleen de magneet schakelaar van Norbert(16amp) blijft piepen en het ledje blijft snel knipperen als ik hem aan zet????? ik zou niet weten wat het is. weet iemand van jullie wat dat kan zijn? hij werkt wel goed alleen dat gepiep:confused::confused::confused:
in mijn Seawolf heb ik hem ook zitten en daar doet hij het niet

Hoi heren

Ik ben tussen de bedrijven door bezig met de toren.
En ik heb ergens iets gelezen over de lengte van de periscoop
en ik dacht dat Raf er iets over schreef.
Maar mijn vraag is dan ook hoelang de aanvalsperiscoop was van een type 7.
Die kleine versie van robbe vind ik tekort!

hallo

ze zijn niet alleen te kort maar ook te dik
een periscoop kon 7 meter worden uitgeschoven
dit was nodig omdat deze lengte juist lang genoeg was om de boot niet boven water te laten komen tijdens periscoop vaart (wat zeer langzaam gebeurde)
een type 7 had geen automatische diepte sturing een type 21 had die al wel
het was een mechanische toestand die dus 6 meter kon bij trimmen

groetjes raf

hallo rene

nee dan zal ik het in een van mijn boeken moeten opzoeken
en daar we morgen vroeg op verlof vertrekken kan je het beter aan manfred vragen die heeft zijn periscopen ook her bewerkt

groetjes raf
ps die is natuurlijk wel druk met zijn V80 bezig LOL

Back