Rene's Robbe U47 bouwverslag

Hoi Rene,

PB ontvangen, ik zal vanavond eens meten bij mijn VIIC, diameter verschil zit er niet tussen de peroscopen, de kop en de lengte was verschillend.

Hoi Rene,

Ik heb even gemeten bij mijn VIIC, de diameter voor beide is 5 mm.

Lengte aanvalsperoscoop, gemeten vanaf het bovendek is 26 cm.

Lengte navigatieperoscoop, gemeten vanaf het bovendek is 18 cm.

Houd er wel rekening mee dat mijn VIIC schaal 1:35 is, dus je zal wat moeten omrekenen naar schaal 1:40.

Materiaalkeuze wel zo licht mogelijk houden, de VIIC als model wordt makkelijk toplastig, veel succes met maken.

hallo

ik heb altijd gevaren met de lengte die robbe voorzien had en nooit een probleem onder vonden

soms zie je mensen met van die hele lange periscopen varen wat nu ook echt niet mooi is

als je duikregelaar goed staat afgesteld dan regelt hij de diepte juist genoeg bij dat je op periscoop diepte kan varen zonder dat je toren boven water komt
of dat je periscoop helemaal onder water verdwijnt

in helder water is dat geen probleem je ziet je model nog en je ziet aan zijn beweging dat hij een beetje aan het dolfijnen is en na een tijdje terug de periscoop boven water steekt
maar in donker water slaat je hart een paar tikken over als dat gebeurt LOL
dan duren minuten echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang

groetjes raf

@Manfred

Thanks (maar eens het rekenmachine te voorschijn toveren.....LOL)

@Raf

Ik wil de periscoop iets langer maken dus niet dat belachelijk lang ding wat normaal bedoeld is om de voorduikroeren aan te sturen.

Raf nog een vraagje heb/had jij de toren vast gemonteerd of was hij geschroefd?

hallo rene

hij was vast gelijmt maar nu met het nieuwe dek en de veranderingen die ik heb gemaakt komt hij ook met een schroef om hem er vanaf te kunnen halen
dan kan de transport kist lager worden en kan ik nog een boot meer in mijn auto krijgen LOL
ik ga de achterste periscoop daar voor gebruiken
de voorste spandraad haak ik dan los en die zit met een veertje onder het dek zo blijft die steeds gespannen

groetjes raf

als je duikregelaar goed staat afgesteld dan regelt hij de diepte juist genoeg bij dat je op periscoop diepte kan varen zonder dat je toren boven water komt
of dat je periscoop helemaal onder water verdwijnt.

Ik ben het met Raf eens. Goed op periskoopdiepte kunnen varen heeft weinig met de lengte van de periscoop te maken, maar alles met de duik- of diepte regelaar. En vergeet een goede basis trim niet!

Hoi Heren
het is weer tijd voor een update.
ik heb op de duiktank de ontluchting gemaakt.deze is voorzien met de vol melder.
PB100174.jpg

de kabels moeten er nog aangemaakt worden maar ik heb het getest en het werk goed (met dank aan Raf)
Verder was ik ook begonnen met de toren.
PB060165.jpg

het grote gat komt een luikje op en onderin komt de schroef te zitten voor de toren op de romp vast te zetten.(hij kan voor transport er af)
PB060164.jpg

Hier de periscopen en radar mast.
PB100175.jpg

en zo moet het ongeveer worden. ik heb de uitlaten of wat de kanalen ook mogen zijn zo gemaakt dat de lucht onder de toren erdoor onderuit kunnen komen. ik denk wel dat ik het een kleurtje geef.......LOL
PB100176.jpg

ik ben er tot nu toe best tevrede mee.

Wordt vervolgd:D

hallo rene

goe bezig
en het zijn IN laten uitlaten zitten achter aan en zijn die twee grote ovale gaten aan BB en SB

ze hebben daar ook nog wat aan veranderd om minder rook de lucht in te blazen zodat ze nog minder zicht baar waren daarna is de snorkel gekomen en kon heel die zooi vervallen

groetjes raf

Hoi Heren

Het is weer tijd voor een update.
de laaste tijd druk gehad met de kinderkamer(vrouw heeft nesteldrang en ik moet dan maar de dingen doen die ze mij opdracht....maar dat zal bij de meesten wel een bekend fenomeen zijn;))

maar tussen door toch nog tijd vrij kunnen maken om aan mijn boot te bouwen.
Na veel plamuren en schuren kon ik gaan spuiten.
DSC00898.jpg

en dan de kleuren aanbrengen.
PC100250.jpg

PC100251.jpg

en dat ziet ze er zo uit.
PC100256.jpg

ik wilde mij een airbruchset(compresser en spuit) kopen,maar toen ik dit met een buurman besprak zei hij dat hij nog een set had staan en dat ik het set kon hebben:p (het was/is een set van goede kwaliteit)
dus daar ga ik proberen de boot mee te weatheren.

we zullen zien hoe het mij afgaat.
het blijft een leuk hobby:D

hallo rene

mooi gedaan
een nog kleine opmerking /verbetering
in je toren kan je nog donker bruine plankjes tegen de kant kleven
deze waren daar om niet vast te vriezen tegen het metaal
deze stonden recht op grrrrrrrrrrrrrrr ik vind er weer geen foto van

groetjes raf

@Raf

Ik ga die balkjes maar maken. Ik denk dat het de toren wel af maakt.
Alleen waren die balkjes gebeitst of in kleur geverfd?
Verder ben ik bezig met het weatheren van de boot wat best een klus is!
En aangezien dat dit het eerste project is waar ik dit bij doen is dit best spannend.
Ik denk dat de kunst is om het niet teveel te doen.

We zullen zien hoe het mij afgaat:D

Goedenavond Heren

Na lang bezig te zijn geweest met onderbrekingen is mijn U47 vandaag uiteindelijk klaar.
Moest even een tijdje op mn regelaars wachten maar dat loonde de moeite.
Hij is helemaal klaar voor de vaardag in Biddinghuisen (alleen nog trimmen )
Alles werkt en is goed gezekerd .
Dus kan haast niet wachten tot Subsail 2011
Grt Fred

hallo rene

het waren gewoon planken en ze waren met carboline of iets dergelijks ingesmeert
ze waren in ieder geval donker
ze waren op zoveel mogelijk plaatsen aangebracht maar niet tegen de lucht inlaten

groetjes raf

PB070013.jpg

Volgens mij bedoeld Raf deze planken aan de binnenzijde, zo zitten ze bij mijn uitvoering, hoe ze bij de vroege torens zitten zal je even moeten opzoeken, zal vast wel een afbeelding van rondzwerven.

hallo

bij de vroiegere zaten ze wel rond de verrekijker paal en vooraan en opzij

maar niet rond de inlaten
er waren ook een soort opstapjes waar de uitkijk op kon staan zodat hij iets meer boven de verschansing uit kon kijken
deze zaten links aan de binnen kant van de toren en konden opgeklapt worden

groetjes raf

Hoi heren

ik ben nu bezig met de boot te weatheren wat volgens mij al aardig lukt (mijn vrouw vond het al een roestbak en daar was ik blij mee)
Tevens ben ik bezig met verlichting in de toren.
mijn vraag is nu of in dat gat dat halverwege aan de voorkant ook een lamp zat of dat het de aansluiting voor de antene was?
misschien weten jullie hier antwoord op

bvd

ps foto's volgen

hallo

antenne aan sluiting

het top licht werd aan de binnen kant op de periscoop gehangen en scheen zo door de spiegels naar boven

achter aan is er wel eentje dat hangt aan de reling van de toren
achter op het dek wordt ook wel eens voorzien van een lamp maar ik denk dat het meer een sleep haak was die in dat bolletje zit

groetjes raf

hallo

kwist dat ik nog ergens een foto had van de brug

halfbridge.jpg

hier zie je ook de opstapjes en een soort van opgeklapt bankje
je ziet ook dat er aan de luchtinlaten nog een soort van handvat is aangebracht.
ook de voorste periscoop staat meer naar voor en de voet is dunner uitgevoert
op de plaats van de robbe periscoop komt het statief voor de verrekijker
dit kan je nog makkelijk aan passen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
@Raf

ik heb de periscopen al geplaats dus daar kan ik slecht nog iets aan veranderen omdat de toren al gespoten is.
dus laat ik die maar staan
PC160293.jpg

PC160291.jpg

en de periscoop voorzien van spiegels gaat mij te ver....LOL:)

dus ik moet nog een kabel maken van dat gat naar de spanantene.
we zullen zien hoe ver ik kom.

Back