Renovatie Kyosho Optima Mid

Lipo's zijn niet eng, maar geven wel feller optrekken en hogere topsnelheid dan NiMh. Maar strikt gezien niet nodig met zo'n lichtlopende transmissie als die van de Optima. Met een goede NiCad en een Conrad motortje haalde ik al snelheden tegen de 40 km/u. Met NiMh en een beter motortje dan de GZ1200 (is slechts 54 Watt, zo begrijp ik) moet dat toch zeker ook te halen en te overtreffen zijn.

de postbode had vandaag twee cadeautjes voor mij

full

een Snaar uit Engeland en twee tandwielen (onderste twee) uit de states.....:razz:

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo dat is snel, uit de USA, of niet?
Mooie rebuild trouwens, ik hou er wel van, die oldschool Rc´s :)

Da's lekker vlot, kun je weer verder.

@Ruud: helemaal mee eens, het zit fraai in elkaar, en door de belt-aandrijving is de auto ook nog vrij stil. Misschien zelf ook eens op zoek naar een leuke "vintage" auto? ;)

Die tandwielen kon je vroeger via PK en Merit racing kopen.
Ik heb zelf ook erg veel plezier aan de Optima Mid,Turbo Mid,Custom Mid en de laatste versie(de lange) gehad.
Menig wedstrijd mee gewonnen maar ook zo als eerder gezegd verloren door de snelle slijtage van dat tandwiel wat hier ook word afgebeeld.
Heb zelfs nog een versie gehad met een koolstof saddlepack chassis.
Moet hier nog ergens foto's van hebben toen ik nog op de offroad baan in Amsterdam reed, vlakbij Sloterdijk.

Mvg Roy

Dat heb ik zeker wel eens overwogen, maar het probleem is dat ik niet ( meer ) op Ebay kan kopen ivm mijn leeftijd..

@Ruud: helemaal mee eens, het zit fraai in elkaar, en door de belt-aandrijving is de auto ook nog vrij stil. Misschien zelf ook eens op zoek naar een leuke "vintage" auto? ;)

Die tandwielen kon je vroeger via PK en Merit racing kopen.
Ik heb zelf ook erg veel plezier aan de Optima Mid,Turbo Mid,Custom Mid en de laatste versie(de lange) gehad.
Menig wedstrijd mee gewonnen maar ook zo als eerder gezegd verloren door de snelle slijtage van dat tandwiel wat hier ook word afgebeeld.
Heb zelfs nog een versie gehad met een koolstof saddlepack chassis.
Moet hier nog ergens foto's van hebben toen ik nog op de offroad baan in Amsterdam reed, vlakbij Sloterdijk.

Mvg Roy

Ik dacht dat de Custom Mid al de langere wielbasis had? Zouden de problemen met dit tandwiel de reden zijn geweest dat ze bij de Lazer ZX-R een belt hebben gebruikt tussen spur en achterdiff.

Dat heb ik zeker wel eens overwogen, maar het probleem is dat ik niet ( meer ) op Ebay kan kopen ivm mijn leeftijd..

Ze staan ook wel eens op Marktplaats, anders een advertentie zetten in "gevraagd" op dit forum. Of misschien ken je iemand die namens jou wil bieden op een eBay advertentie?

Ja, je moet niet te lomp rijden met zo'n klassieker. Voor bashen kun je beter een Minion nemen, of een Slash, of vul maar in. Trouwens, Jan, als je deze discussie je bouwverslag een beetje te ver offtopic vindt gaan, gewoon zeggen. ;)

Oja, dit was een bouwverslag ;)
Persoonlijk zou ik niet eens meer met een klassieker rijden, dan zou ik inderdaad voor en modernere RTR gaan.
Maar ik bedoel meer, voor als er nog wat mist oid.

Oja, dit was een bouwverslag ;)
Persoonlijk zou ik niet eens meer met een klassieker rijden, dan zou ik inderdaad voor en modernere RTR gaan.
Maar ik bedoel meer, voor als er nog wat mist oid.

Juist wel rijden, daar zijn ze voor gemaakt. Of eentje voor op de plank, en eentje voor af en toe lekker even crossen, om te voelen dat zo'n "oudje" nog best lekker rijdt.

Er is een upgrade set van Thorp die het gehele slijtage-probleem oplost. Die kan je bij Fireboy op Ebay nog wel eens vinden.

Maar dan blijf je nog wel zitten met de slijtage aan het achter-diff tandwiel, of niet? Of is de slijtage aan het diff puur het gevolg van het slijten van het tussentandwiel?

@ Thomas: dat setje komt er nu dus bij mij in. :razz:
maar of dit idd het slijtage probleem oplost, weet ik niet.
de slijtage kwam meestal van zand wat de behuizing binnen kwam.

okay nu weer on-topic:

vandaag ff leker verder gegaan.
de beide diff's uit elkaar gehaald schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd.
en de auto weer aan het opbouwen.

full

full

full

full

full

zo weer even genoeg voor vandaag.

morgen misschien weer verder en ff kijken waar ik de lexaan delen en body gaat bestellen.

word vervolgd :bye:

btw:
ik zal er best wel eens mee gaan rijden, maar dat zal zeker niet extreem worden, want onderdelen is lastig om te vinden en dan is de prijs meestal vrij stevig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dan blijf je nog wel zitten met de slijtage aan het achter-diff tandwiel, of niet? Of is de slijtage aan het diff puur het gevolg van het slijten van het tussentandwiel?

Het oorspronkelijke metalen tandwiel is te zacht, wat in combinatie met vuil dat binnenkomt voor schade aan dat tandwiel zorgt. Op mijn Optima Mid zaten op sommige plekken in het plastic tussentandwiel stukjes metaal (van het andere tandwiel dus). De Thorp set heeft een gehard tandwiel. Het diff heeft daar natuurlijk ook onder te lijden, maar blijkbaar wat minder. Bij die van mij heb ik alles met een mesje zo goed mogelijk opgeschoond.

In plaats van het geardiff is er ook een balldiff...nou ja, twee - eentje met losse diff ringen en eentje zonder (is ouder).

Ziet er strak uit met dat blanke alu!
Staat naar mijn mening wat minder " speelgoed achtig " :)
Is dit een race buggy geweest, gezien alle instel mogelijkheden op de achterbrug, onderaan?

Back