Reparatie / restauratie twee-motorig ding.

Hebben jullie dat ook nou wel eens.... iets niet kunnen vinden , alles overhoop halen en nog steeds niet kunnen vinden??

Heb een aantal weken geleden een pakketje van hobbyking binnen gekregen met alemaal moois erin. Onder andere een zippy 3S lipo pack , heb hem zelfs nog eventjes in mijn romp gepast. Alle (zelfs de meest kleine) dingetejs die ik besteld heb kan ik vinden.... maar die accupack is zoek.... pfff, morgen nog een keer zoeken...... zo klein is tie toch niet :-(

Anyway , gisteren en vandaag weer wat verder gegaan met bouwen, bevestiging voor de servo's in het luik afgemaakt:
full


De voorkant van de vleugel ziet er nu zo uit , om het geheel passend te maken:
full


Past nu precies, en ook de onderkant op dezelfde manier opgevuld:
full


De onderkant van de motorkap ga ik scharnierend maken , zodat indien nodig de motor vervangen kan worden, side-thrust e.d. kan worden aangepast.... De achterkant van de motorkap scharnieren met oracover en de voorkant vast met 2 kleine schroefjes.
full


Alles mooi rond en hier en daar nog wat opvullen:
full



Morgen eerst verder zoeken naar de lipo ... zo groot is mn hobbyruimte nou niet .... dan verder bouwen. Als het meezit van het weekend oracover beginnen te strijken.


@ airbus , volgens mn schoonpa , van wie ik hem heb gekregen een mini cosmos, maar hij is niet zeker. Uiteraard is het origineel wel bedoeld voor 1 (brandstof) motor. ik heb al wat gegoogled op "mini cosmos" maar heb niets kunnen vinden. Als iemand anders nog een plaatje ofzo heeft van het origineel ..... graag.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ airbus , volgens mn schoonpa , van wie ik hem heb gekregen een mini cosmos, maar hij is niet zeker. Uiteraard is

het origineel wel bedoeld voor 1 (brandstof) motor. ik heb al wat gegoogled op "mini cosmos" maar heb niets kunnen

vinden. Als iemand anders nog een plaatje ofzo heeft van het origineel ..... graag.

Cor


Das is deze orgineel voor 1 moter op de neus bedoelt u?
idd, ik zou ook zeer blij zou met een orgineel plaatje van deze kist :)

Ik heb de zelfde moter, maar deze heb ik al wel 2jaar... 1X getest, en eigelijk fout aangekocht.
Ik heb deze eens getest, en er kwam 1.6kg trust uit met een 10X4.7 apc en 10C 2200mah accus uit...
dus dat gaat wel lekker vliegen ! als ze aan de moter niets verandert hebben de afgelopen jaren...

Ik hoor dat je maar 1accu gaat gebruiken voor de 2Motoren... ik schat wel dat je dat dan maar kort kan vliegen hoor...
(ter vergelijking= met een lichter motermodel HXT35-30-A(1700kv) met prop 7X5 apc, kan je met een 3s 3300mah maar 8min vliegen (wel meestal volgas, maar dat is ook met 1 Moter (windrider bede 5))

Hoe ga je de LE afwerken? gewoon een vierkant latje en dan rond schuren (ik bouw meestal depron modellen ;) )

Grtz
Steven
 
Laatst bewerkt:
Ah... accu is terecht ... blijkt in Belgie te liggen per ongeluk meegegaan met een toestel. (Toestel wordt omgebouwd van brandstof naar electro en deze accu werd er eventjes ingelegd voor het zwaartepunt.... en vergeten uit te halen ... *oeps* )

@ airbus , idd , hij is bedoeld voor 1 brandstofmotor op de neus.... eentje aan 1 kant van de vleugel zou wat lastig vliegen zijn denk ik :-) Ik heb er niets van kunnen vinden , maar het zou dus een mini cosmos moeten zijn ofzo.

Ik ben/was idd van plan om maar 1 accu te gaan gebruiken... maar dat gaat dus een beetje kort vliegen zijn .... ach we zullen zien. misschien wilt dit toestel wel helemaal niet vliegen, net zo als ze eerste maiden met 2 brandstofmotoren :?


Leading edge wordt gewoon rond afgeschuurd ( heb ik vanavond inmiddels gedaan). Zal ik morgen eens een fotootje van plaatsen.

groeten,
Cor
 
Mn CNC machien maakt overuren momenteel , erg weinig tijd voor de modelbouw.

Hier het plaatje van de afgeronde neuslijst:
full


De vleugel is inmiddels ook hier en daar geplamuurd:
full


Een servo-tray uitgefreesd en 4 ringen voor de vleugel zodat de afbreekbouten niet in het balsahout draaien:
full


en dat ziet er dan zo uit:
full


De vleugel is nu klaar om bespannen te worden, helaas wat gebrek aan tijd. In de romp moet ik nog een hoop doen , o.a. een beschadiging wegwerken van de crash van 7 jaar geleden en alle elektronica erin zetten..
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker vanwege die gratis reclame voor je tags..
pff zekers , kan momenteel geen aluminium plaatjes meer zien :-)

Schiet al aardig op.. Wel Zware bouten daar voor je vleugel of niet?
Kan niet sterk genoeg zijn denk ik maar , en die verschillende lengtes is ideaal voor de aerodynamica.



Ik hoop dat ik morgen wat tijd vrijkan maken om de vleugel te bespannen .... maar ben bang dat er weer een hoop tussen ga komen.

Cor
 
Vandaag had ik de keuze, hout hakkken of oracover strijken.... Alhoewel houthakken best leuk is , toch maar voor strijken gekozen. Iets waar ik erg altijd tegenop zie, maar als het af is geeft het erg veel voldoening.

Eerst het servo plankje in de romp gelijmd en een beschadiging met epoxy+ microballons opgevuld:
full


Op strategische plaatsen wat "balsa fix" gedaan voor betere hechting van de oracover ( de donkere plekken):
full


En daar gaane we, 't viel best wel tegen ivm alle hoeken en bogen van de nacellen:
full




De onderkant van de nacelle wordt scharnierend gemaakt, de achterkant wordt scharnierend met oracover, en de voorkant wordt vastgemaakt met 2 schroefjes:
full


Zo komt het eruit te zien:
full


Andere vleugelhelft aan de beurt .... als deze nou ook eens zo mooi ging lukken als de eerste vleugelhelft:
full


Alle randen zijn hier vastgestreken en klaar voor de verfbrander/fohn:
full



En ook deze kant is goed gelukt:
full


Even op de romp gepast:
full


Nadat de vleugels klaar waren had ik nog maar weinig zin om verder te strijken , maar toch nog het laatste gedaan ...de ailerons:
full


Wat betreft oracover moet ik alleen nog wat "versiering" plakken , maar dat komt als een van 't laatste.

Morgen (hoop ik) de motoren en ailerons bevestigen. Ook nog iets verzinnen voor koeling van de ESC's . Zou het nodig zijn, de koeling , of hoef ik me hierom geen zorgen te maken?

Wordt vervolgd,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog 2 fotootjes van gisteren gevonden.

De motoren en ailerons zijn bevestigd en de scharnieren zijn dmv tandenstokers geborgd.:
full


Ik ben erg onder de indruk van het spul wat uit China is gekomen. Normaal heb ik het niet zo op Chinees spul. Maar zo compleet dat het geleverd wordt. Niet alleen de motor wordt geleverd , maar ook de motorsteun , spinner, alle schroefjes die je nodig heb, zelfs de connectoren die je op de ESC- moet solderen. Ik zeg het niet snel , maar ik ben onder de indruk. (Ik weet natuurlijk nog niet of ze überhaupt willen draaien ;) )

De meegeleverde connectoren voor de ESC eraan gesoldeerd en de ESC een plaatsje gegeven, ook voor het gezicht eventjes de props gemonteerd.
full


De werken liggen nu weer een weekje stil. In de tussentijd kan ik wel opzoek gaan naar de geschikte motorkappen, ik zit te denken aan plastiek drinkbekertjes ofzo. Ik hou mn ogen open.

Zwaartepunt ga wel een erg groot probleem worden, ik ben bang dat er een hoop lood naast de accu in de neus gepropt moet worden :(

De volgende vragen heb ik, hopelijk hoef ik er niet een apart draadje voor te openen:

  • 1 accu, 2 ESC's , 1 ontvanger , ik heb het ergens gelezen , als ik me goed herinner moet ik van 1 ESC een ader van de draad naar de ontvanger doorknippen.
  • Het plan is om een Y-kabel te maken van accu naar de ESC's, Ik neem aan dat dit het enige mogelijk en juiste is.
  • Mijn nieuwe 3S lipo ligt momenteel in Belgie en ik wil graag wat kleine testjes doen , servo's in nul-stand zetten, ESC -instellen , kijken of de motoren de juiste richting op draaien enz. Nu heb ik thuis 3x 1S lipo's liggen, verschillende merken , verschillen MAh, verschillende C (2x 15C , 1x20C). Kan ik op de een of andere manier deze 3 cellen op elkaar aansluiten om het geheel te testen en kort proefdraaien? (uiteraard niet ermee vliegen). Zo ja, hoe ga ik in zn werking? ( in serie zetten? )
  • koeling van de ESC's; gaat dit nodig zijn, of hoef ik me daarom geen zorgen te maken. Ander moet ik iets van luchthappers gaan voorzien in de vleugel, wat ik liever niet doe.
Zo.... nu op zoek naar 2 motorkapjes :-)

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Binnenkort weer verder, hopelijk vanmiddag al.

Niemand die dit draadje leest een antwoord op deze vragen?
De volgende vragen heb ik, hopelijk hoef ik er niet een apart draadje voor te openen:

  • 1 accu, 2 ESC's , 1 ontvanger; ik heb het ergens gelezen , (als ik me goed herinner) moet ik van 1 ESC een ader van de draad naar de ontvanger doorknippen.
  • Het plan is om een Y-kabel te maken van accu naar de ESC's, Ik neem aan dat dit het enige mogelijk en juiste is.
  • Mijn nieuwe 3S lipo ligt momenteel in Belgie en ik wil graag wat kleine testjes doen , servo's in nul-stand zetten, ESC -instellen , kijken of de motoren de juiste richting op draaien enz. Nu heb ik thuis 3x 1S lipo's liggen, verschillende merken , verschillen MAh, verschillende C (2x 15C , 1x20C). Kan ik op de een of andere manier deze 3 cellen op elkaar aansluiten om het geheel te testen en kort proefdraaien? (uiteraard niet ermee vliegen). Zo ja, hoe ga ik in zn werking? ( in serie zetten? )
  • koeling van de ESC's; gaat dit nodig zijn, of hoef ik me daarom geen zorgen te maken. Ander moet ik iets van luchthappers gaan voorzien in de vleugel, wat ik liever niet doe.
alvast bedankt,
Cor
 
Heb er jammer genoeg een apart draadje voor moeten openen , maar heb antwoord gekregen op de vraag of ik al wat test kon draaien met m'n 3 losse lipo's en hoe het aan te sluiten.... zodra ik weer thuis ben kan ik dus verder.

Vorige week een aantal kleine dingetjes gedaan, o.a. 2 Y-kabels gemaakt voor de Accu naar ESC's:
full


.... En ingebouwd. Dat zijn een hoop kabeltjes door de vleugel:
full


De aileron zijn aangesloten:
full


Voor mooie en vooral zachte landingen:
full


Ondertussen ook in de romp verder gegaan; het richtingsroer is "pull-pull" gemaakt en het hoogteroer "push-pull"
full

full


Heel veel hoef ik niet meer te doen, motorkapjes maken (heb nog niets gevonden wat geschikt is) en het zwaartepunt.... dat laatste gaat een klus worden .... een hele zware klus :-(

Later meer,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om je bouwverslag door te lezen. Mooie foto's.
Wat ik mij afvraag, waarom zou je voor push-pull gaan?
Mijn idee voor een push-pull systeem is om alles nog lichter te bouwen en minder opzichtig.

Ik heb deze opzet niet eerder uitgeprobeerd.

Mijn ervaring met het spul uit China is dat ze gewoon goed zijn. Maar ik ben dan ook maar een casual vlieger en stel geen hoge eisen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sokolum,

De belangrijkste reden waarom ik het op deze manier heb gedaan is , omdat ik het een jaar of 8 geleden ook zo heb gedaan, dus alle gaatjes e.d. zitten nog op de juiste plek.
Ik heb er goed over nagedacht om het op deze manier te doen. De hoofdreden waarom ik dit vliegtuig met 2 motoren wilt hebben is om te oefenen als er 1 motor uitvalt. Dit omdat ik ooit, later in de toekomst een grote P-38 wil gaan bouwen met 2 benzinemotoren erin.
Als je 1 motor verliest heb je veel rudder nodig. Met een push-pull systeem kan je wel goed trekken , maar het duwen gaat wat minder daar kan namelijk redelijk wat speling opzitten , zeker met zo'n bowdenkabel die niet volledig vast ligt in de romp. Daarom op het rudder een "pull-pull" systeem.
Voor het hoogteroer een bowden-kabel met push-pull omdat het minder belangrijk is als er wat speling opzit en het wat gemakkelijker is aan te sluiten.

Hoop dat dit je vraag beantwoord.

groeten,
Cor
 
WOW .......

Vandaag de 2 motoren laten draaien op 3 "losse" lipo cellen . Wat een kracht, brrrr eng gewoon. En ik kon/mocht niet meer als 10A geven omdat ik met 3 losse lipo's werkte (als test) waarvan een maar een 800mAh. En ik was nu al onder de indruk :-) Wel vreemd om een motor te laten draaien in mn hobby ruimte , geen lawaai , geen rook, geen methanol-olie geur...... vrouwtje tevree :confused::rolleyes:

Wel een probleem met het programmeren van de zender voor de 2 ESC's. Ik wil dus niet met een Y-kabel werken, maar een Master en slave setup hebben , zodat ik 1 motor in volle vlucht kan uitzetten .... jaja om de spanning erin te houden.
Hier het draadje voor het programeren van mn zender:
[124029] futaba-ff9-zender-programeren-voor-2-escs

Morgen denk ik dat ik de motorgondels ga vastmaken. Ik ben nog aan het twijfelen of ik voor koeling voor de ESC's moet zorgen. Zo ja , dan moet ik iets van luchthappers maken , maar of dat effectief gaat zijn in een ribbenvleugel?

groet,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gevonden.... 2 motorkapjes. De mensen waren wel vreemd aan het kijken toen ik met mn schuifmaat bezig was in de flessenafdeling :-)

full


Wat een bogt is dat zeg ... bah.... hoe kunnen mensen dat naar binnen werken.


Als eerste de ondrkant van de motorgondels bevestigd. De gleuven aan de zijkant met oracover dichtgemaakt (rechterkant moet nog gedaan worden). Indien nodig is de onderkant redelijk nel weer te verwijderen.
full


De flesjes met de energiedrank goed uitgespoeld met heet water . want het stonk nogal dat spul. En aan het snijden en schuren gegaan.:
full


Het einde is in zicht. De zender is ook bijna geprogrameerd, heb nog wel een klein probleempje met het mixen, want als ik een motor uit wilt zetten (de slave) dan gaat hij ipv uit naar halfgas (middenstand servo). Dus daar moet nog een oplossing voor worden verzonnen.

Groet,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HIJ IS KLAAR !! bijna dan toch.

Afgelopen week de motorkapjes geplaatst, helaas is er eentje gesneuveld. Ik wilde met oracover de rand beplakken en met de fohn (lees verf abrander) het oracover rond de motorkap krimpen. Helaas kromp het motorkapje vrolijk mee.
Dus opnieuw naar de supermarkt om zo'n nieuw flesje bogt te halen.

full


Ondertussen de striping op de vleugel gemaakt. Een rood stuk oracover op een stuk karton geplakt met de strijkbout op een lage stand. Een paar stukken plakband over de oracover en dan met een scherp mes het oravover wegsnijden wat niet nodig is. Aan het tape het oracover wat behouden moet blijven van het karton aftrekken en op de vleugel plakken... eitje.......
full

full


De cockpit kap had ik jaren geleden vastgelijmd en met hier en daar wat sjorren kwam die los. Binnenkant ietwat beschadigd maar aan de buitenkant niets te zien. 2 magneten aan de romp gelijmd en in de cockpitkap 2 kleine stukje ijzer (van een afbreekmesje).
full


En zo ziet het eruit, vastgehouden dmv magneten:
full


Magneetjes zijn misschien ietwat te groot :-) , onder het schuim zit de ontvanger en voorin komt de accu:
full



Schiet al aardig op.. Wel Zware bouten daar voor je vleugel of niet?
Speciaal voor Luusje (post 26), andere bouten genomen om de vleugel te bevestigen:
full


In elkaar gezet en klaar ... alleen nog het zwaartepunt, maar daarover direct meer:
full

full



Ja, en toen kwam het zwaartepunt. Het toestel op de stelling gezet en bleek dat er ruim 550 gram in het vooronder moet *slik* ... dat is wel erg veel. De accu die ik ervoor voorzien heb is een zippy 2650 3S , deze weegt volgens de website 260 gram.

Ik zie 2 opties, of een 250 gram lood in de voorkant lijmen of er nog een accu bijsteken. De tweede optie lijkt me beter, ook al omdat iemand anders in dit topic zei dat 2650 maH wel erg weinig is. (3 minuten vliegen ofzo).

De vraag; Als ik zo'n 2e accu erbij koopt , kan ik deze dan parallel aansluiten met de andere die ik al heb. Dan blijft het denk ik 3S, maar heb dan wel een goeie 5300mah tot mn beschikking en moet er niet een brok lood bij plakken.



De gegevens:

  • Totaal gewicht inclusief de accu's (of lood) komt op 2490 gram
  • vleugel opp is 25,6 dm2
  • vleugelbelasting komt dan op 98 gr/dm2
Een "slowflyer" zal het niet zijn iniedergeval , en of het met dit gewicht gaat vliegen..... het antwoord zal pas in het voorjaar komen als die zijn maiden gaat maken.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Twee accu's parallel kan heel goed maar gebruik wel twee dezelfde om te voorkomen dat ze ongelijk worden belast.
ziet er best aardig uit je vliegtuig, netjes opgeknapt veel succes met het vliegen ervan.

Johan
 
Heb er jammer genoeg een apart draadje voor moeten openen , maar heb antwoord gekregen op de vraag of ik al wat test kon draaien met m'n 3 losse lipo's en hoe het aan te sluiten.... zodra ik weer thuis ben kan ik dus verder.

Vorige week een aantal kleine dingetjes gedaan, o.a. 2 Y-kabels gemaakt voor de Accu naar ESC's:
full


.... En ingebouwd. Dat zijn een hoop kabeltjes door de vleugel:
full

He Cor,
leuk draadje. Ik had het beginnetje ooit wel eens gezien. Maar nooit gezien hoe je verder gevorderd was.

Ik zie dat je de kabels tussen de accu en de regelaar aan het verlengen bent. Ik heb ooit eens gelezen dat je beter de draden tussen de motor en de regelaar kunt verlengen. (er zit namelijk al heel veel koperdraad in de motor, en dan maakt een beetje extra niet uit)
Anders krijg je teveel verliezen op de accu spanning, wat ten koste gaat van je vliegduur. Het schijnt zelfs nadelig te zjn voor je regelaar. (heeft te maken met ingangsweerstand etc... bla bla vraag met niet precies hoe het zit. In het draadje van volgens mij Han de bouwer staat hier e.e.a. over geschreven.)
Dat zou betekenen dat je de regelaars in het midden legt, nog een extra draad naar je motor moet trekken en dan die mooie Y-kabel even moet slopen.

m.b.t. je motorkapje: je weet nu ook hoe je eventueel een mooi doorzichtig kapje kunt maken ;-) (malletje van hout, en dan zo'n fles van dat bocht eromheen en de fohn erop)

accu's kun je heel prima parallel schakelen.

succes verders!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog nooit een probleem ondervonden bij lange draden tussen regelaar(s) en accu.

Twinjet , twinnstar en zelfs de Seawind met zeker 60 cm kabel tussen accu en regelaar. :D

Mvg Johan
 
Back
Top