Reparatie / restauratie twee-motorig ding.

Ik zie dat je de kabels tussen de accu en de regelaar aan het verlengen bent. Ik heb ooit eens gelezen dat je beter de draden tussen de motor en de regelaar kunt verlengen. (er zit namelijk al heel veel koperdraad in de motor, en dan maakt een beetje extra niet uit)
Anders krijg je teveel verliezen op de accu spanning, wat ten koste gaat van je vliegduur.

CRAP!!!!! zoveel vragen die ik gesteld heb ivm met dat hele electro gebeuren , maar het verlengen van die draden natuurijk niet :-( ...... dom dom dom.

Het gaat teveel werk zijn om het te veranderen ( en ben nu al met 2 andere projecten bezig (extra 300 van 2,8 meter en een schuimpje van Graupner), ik ga het eerst zo proberen , als het niet gaat om welke reden dan ook ... tja , dan zal ik het moeten veranderen.

Bedankt voor de tip iniedergeval.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Het vliegseizoen hier in Oostenrijk is weer begonnen, tijd om een 2e accu voor deze twin te bestellen. 1 om wat langer te kunnen vliegen want 2650mah is toch wat weinig blijkbaar, 2 om extra gewicht in de neus te krijgen voor het zwaartepunt.

Wat voor accu kan ik er parallel bij zetten? (momenteel heb ik een zippy 3S 40C 2650mah).

-kan er een accu parallel gezet worden van zeg 4000 mah , of moet het aantal mah gelijk zijn?

bedankt,
Cor

1 om wat langer te kunnen vliegen want 2650mah is toch wat weinig blijkbaar, 2 om extra gewicht in de neus te krijgen voor het zwaartepunt.

Heb je hem dan al gevlogen zo ?

Denk aan het gewicht , je hebt al een vrij hoge vleugelbelasting om lekker te kunnen vliegen.

Mvg Johan

@ Johan, nee nog niet gevlogen , maar met zwaartepunt bepalen was deze extreem achhterlijk. (het is ook een vliegtuig bedoeld voor 1 (brandstof)motor in de neus). Ik heb bepaald dat er ruim een halve kilo in de neus moet wil het zwaartepunt aanvaardbaar zijn. Met dit gewicht (in accu's) komt de totale vleugelbelasting op 98 gr/dm2.

Wat voor accu kan ik er parallel bij zetten? (momenteel heb ik een zippy 3S 40C 2650mah).

-kan er een accu parallel gezet worden van zeg 4000 mah , of moet het aantal mah gelijk zijn?

Wat betreft het toestelletje zelf.. is het geen verkleining van een old school pattern toestel, de MK Cosmos?

Classic Pattern Page M

mk_cosmos.jpg

Of misschien wel gewoon de Cosmos zelf?

... Ik zie dat je de kabels tussen de accu en de regelaar aan het verlengen bent. Ik heb ooit eens gelezen dat je beter de draden tussen de motor en de regelaar kunt verlengen. (er zit namelijk al heel veel koperdraad in de motor, en dan maakt een beetje extra niet uit). Anders krijg je teveel verliezen op de accu spanning, wat ten koste gaat van je vliegduur...
Voor weerstand, verliezen en vliegduur maakt het niet uit of je de kabels voor of achter de regelaar verlengt.

... Het schijnt zelfs nadelig te zjn voor je regelaar. (heeft te maken met ingangsweerstand etc... bla bla vraag met niet precies hoe het zit.
En toch zeg ik je hoe het zit ;) you can run, but you cannot hide ;) Heeft te maken met zelf-inductie van draden Pieter, niet met de weerstand. Door verlenging van accukabels stijgen zowel zelfinductie (weerstand stijgt ook), draden gaan beetje als bobine werken, spanningspulsjes hoger dan accu-spanning, waardoor de elco's (die grote buitenboordtonnetjes ) te hard moeten werken, te heet worden en op den duur ontploffen. Het probleem is mechanisch analoog aan waterslag (de knallen in de leiding naar de wasmachine t.g.v. drukpulsen). Aan motorkant verlengen is geen probleem want de motor heeft al zoveel zelf-inductie dat die extra lengte geen kwaad kan, aan die kant is zelf-inductie zelfs goed, vlakt de stroompulsen beter af.

Achtergrond, oplossingen, handleiding , foto's commerciële en van Han's elco print:
too long battery wires will kill ESC over time - RCG
  • Problem
  • Solutions/precautions
  • Rule of thumb
  • Capacitor type
  • Capacitor polarity!
  • How to add extra capacitors
  • Expert/manufacturer opinions, rules of thumb, installation
  • Explanation/theory
  • Measurements
  • DIY pictures

Laatst bewerkt:
Hier hebben we al eens een heilige oorlog over gehad met Sander Sassen, die het omgekeerde beweerde. Ik ben het met Ron eens, maar de meningen erover verschillen dus.

Ik zou zeggen; lekker de accudraden verlengen maar dan wel de juiste condensatoren bijplaatsen aan regelaarkant.

Sander is niet Bob Boucher(Astro motors), Patrick Castillo (Castle Creations), Ludwich Retzbach, Michael Franz (Kontronik) etc. Ook qua discussiestijl is Sander anders dan zij :mrgreen:

Hier nog wat goede opmerkingen door diverse huis-elektrogeeks:
lengte-kabel-tussen-esc-en-batterij

@Cor
Plus en min kabels van accukabel strak tegen elkaar geeft al minder zelfinductie, dat kun je sowieso doen, altijd goed/beter.
Verder gewoon je setup testen: paar minuten op half gas laten draaien, en dan temperatuur van elco's voelen, idem 3/4 gas en vol gas. Als de elco's dan warm/heet zijn (niet verwarmd door rest van regelaar), extra elco plaatsen, als je motordraden niet kunt verlengen.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Hezik: zou een cosmos kunnen zijn , zei mn schoonpa ook. Maar ik zie alleen dat de onderkant van de neus van de Cosmos een "luchtinlaat" heeft, model van mij is toch ietsjes anders.

@Ron , de bedrading ligt strak tegen elkaar.

Gewoon proberen (op de grond) of moet ik er zowiezo van die "condensatoren" tussen plaatsen ... welke ? en waar precies?

Iemand antwoord op deze vraag:

Het is wel het beste om accu's van dezelfde capaciteit te pakken, maar het hoeft niet persé. Let er dan wel op, als je er bv. een 4000mAh lipo parralel naast zet, zal die de grootste stromen moeten verwerken.

@ Henri: het zal een 40C ding worden , dus wat betreft "de grootste stromen leveren" verwacht ik geen probleem. Hoe zit het met het leeg geraken van de accu's zijn ze alle twee even snel leeg oftewel "voedt" de grotere accu de kleinere accu , of blijft de grote accu altijd half vol?

Cor

@Gewoon proberen (op de grond) ...
Gewoon op de grond.

of moet ik er zowiezo van die "condensatoren" tussen plaatsen ...
Ik vind de verlenging nogal meevallen, vandaar mijn temperatuurvoelsuggestie. En de ene fabrikant gebruikt betere of grotere capacititeiten dan de andere.

welke ? en waar precies? ...
Staat in genoemd draadje. Je hoeft het niet door te spitten, ik heb alle relevante informatie naar openingsbericht gekopieerd. Ze moeten allemaal vlak bij de regelaar zitten, niet verdeeld over de lengte van de kabel.

@ Henri: het zal een 40C ding worden , dus wat betreft "de grootste stromen leveren" verwacht ik geen probleem. Hoe zit het met het leeg geraken van de accu's zijn ze alle twee even snel leeg oftewel "voedt" de grotere accu de kleinere accu , of blijft de grote accu altijd half vol?

Cor

Dat laatste is wat je instinctief wel als eerste zou denken, maar is niet zo.

Je moet je bedenken dat de spanning bij lipo's gerelateerd is aan de resterende capaciteit.

Stel nu eens dat de kleine lipo 'leeg' is, de spanning zal dan onder belasting ver onder de 3.7 volt zakken. De grote lipo zou in die hypothetische situatie nog half vol zijn, en dus een nominale spanning willen geven van 3.7v.

Echter.. ze zitten parralel, dus het uiteindelijke voltage staat vast. Dus kan die situatie nooit ontstaan.

Gevolg is dus dat de lipo's zullen beginnen met gelijke stroom te leveren, maar dat naarmate het verschil in resterende capaciteit groter wordt, ook de stroom die door de grootste lipo geleverd wordt, groter wordt.

Tenminste.. dat denk ik. Er zijn vast wel meer mensen met ideëen hierover.

Gevolg is dus dat de lipo's zullen beginnen met gelijke stroom te leveren, maar dat naarmate het verschil in resterende capaciteit groter wordt, ook de stroom die door de grootste lipo geleverd wordt, groter wordt.

Tenminste.. dat denk ik. Er zijn vast wel meer mensen met ideëen hierover.

Ja ik :lol:

Ik denk dat gedurende het hele ontlaadtraject de stromen verhoudingsgewijs hetzelfde blijven. Dus als je een 2000 mAh lipo parallel aan een gelijkwaardige 1000 mAh hangt, dan levert de eerste voortdurend 2 keer zoveel stroom als de tweede en zijn ze (uiteraard) op hetzelfde moment 'leeg'. Dat is makkelijk te beredeneren als je bedenkt dat je de eerste zou kunnen vervangen door twee van 1000mAh parallel geschakeld. Je hebt dan drie keer 1000mAh parallel staan en die leveren uiteraard voortdurend dezelfde stroom...

Er lopen geen vereveningsstromen tussen de lipo's onderling omdat ze keihard gekoppeld zijn.

Dit alles natuurlijk puur theoretisch beschouwd...

Dat is duidelijk en eigenlijk redelijk logisch.

deze quote:
Twee accu's parallel kan heel goed maar gebruik wel twee dezelfde om te voorkomen dat ze ongelijk worden belast.
Als ik een 40C lipo van een 4000mah 3S erbij neem , kan dat dan kwaad met deze setup:

TR35-36-1300 TR 35-36B 1300kv Brushless Outrunner (Eq:281 2 Reserved
OR001-00108C JXF 8x6 / 203 x 152.5mm Poly Composite prope 2 Reserved
OR001-00108B JXF 8x5 / 203 x 127mm Poly Composite propell 2 Reserved
TGS8x6E TGS Sport 8x6E Precision propeller 2 Reserved
TR_S40A TURNIGY Sentry 40amp Speed Controller 2 Reserved
Z26503S-40 ZIPPY Flightmax 2650mAh 3S1P 40C 1 Reserved

Dus de zippy onderaan het lijstje komt dan parallel te hangen met de nieuwe ca 4000mah 40C 3S lipo.

Cor

Ik begrijp niet helemaal waarom je dat wil doen. Qua gewicht is het niet handig. Als je nou per motor een aparte lipo zou doen, ok, dat zou ik kunnen plaatsen.. maar als je ze parallel wil gaan zetten, waarom dan niet gewoon 1 kloppende lipo?

@ Henri: electro vliegen is niet echt m'n ding en ik hou het vooral bij brandstof vliegen. Ik wil er dus eigenlijk niets aan uitgeven en dat wat ik eraan uit wil geven wil ik voor verschillende doeleinden gebruiken.

Of deze twin überhaupt wil vliegen is nog maar de vraag.

Tja... de vraag kwam er eigenlijk omdat dezelfde lipo in backorder was..... tot vandaag blijkbaar. Zojuist nog een keer dezelfde accu besteld ..

Maiden binnenkort (hopelijk).
Cor

Tuurlijk gaat dat ding vliegen.. alles vliegt, als je er maar voldoende vermogen op zet.

Of het lekker gaat vliegen? Ik denk het niet. Het is denk ik een ouder ontwerp pattern kist, in een tijd dat men nog snoeihard vloog met die dingen.. dus weinig weerstand, dun profiel, en met die 2 motoren en lipo's etc zal de vleugelbelasting ook niet leuk zijn.. ik verwacht dus dat het een kist wordt waarmee je hard moet vliegen en binnenkomen, maar misschien valt dat allemaal nog wel mee.

Waar ik meer op doelde; als je die lipo van 4000mAh nog moet kopen, geef dan dat tientje meer uit en koop eentje van 5000mAh en laat die andere lipo geheel weg. Dat kan zelfs nog wel met die 4000mAh, ws. is het ding met deze motoren zwaaaar overpowered en zul je er hooguit op halfgas mee gaan vliegen, dan zou je met 4000mAh ws. wel al een minuut of 5~7 kunnen vliegen, minimaal.

@ Henri: hmm.... alles vliegt? tja wat is de definitie van vliegen... :-) ... a fin . Mijn bedoeling is dat ik het gecontroleerd kan laten opstijgen , landen en wat tussendoor prutsen. Dat het niet lekker gaat vliegen , daar ging ik al vanuit . Maar ik wil graag een twin , om te oefenen met de toekomstige P38.

Dat van die ene 5000 mah accu , dat is een goed idee , niet aan gedacht , ik had een "mindsetting" van 2 accu's parallel aansluiten.

Bedankt voor de input,
Cor

Back