Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Servo luikjes ook klaar;

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Berto en gpman vinden dit leuk.
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Binnenkant vastgelijmd, moet nog wat lijm/vuller aan de binnen radius lijmen voor schaal efffect van de aluminium plaat opbouw.
    [​IMG]
     
    Berto en gpman vinden dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    846
    Hele mooie machinekamer!
    Die blauwe cilindrische dingen zijn dat stuurventielen? Erg fraai.
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dank je. Dat zijn inderdaad de stuurkleppen, de fittingen zitten aan de onderkant om het boven een beetje opgeruimd te houden. Deze blauwe komen van Hobbyking, fractie van de kosten in vergelijking met BVM of Robart. Wél elke klep voor de zekerheid lek testen in een bakkie water, kwaliteit controle is wat minder maar eenmaal werken doen ze het altijd. Deze vier geen probleem gemerkt.
     
    serge pot en gpman vinden dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.093
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    het LIJKT allemaal zo simpel en makkelijk, zoals jij het maakt......
    Prachtig weer!:worship:
     
    kvlasblom, Cnn en beekman vinden dit leuk.
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Bloed, zweet en tranen!
     
    serge pot en verfbrander vinden dit leuk.
  7. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Antwerpen
    Toch tranen van vreugde dan, ziet er netjes uit Gerald!
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verder met de hoofdwiel deuren. Heb een kapot BVM klepje gehad en het bleek dat Marijn ook nog een goede BVM klep had liggen. Komt eigenlijk prima uit, ik wil in beide wielbakken zo'n klep maar de andere kant moet in spiegelbeeld...die bestaat niet. Dus zelf maar effe vogelen met printplaat;

    [​IMG]

    En hier zit hij dan verborgen in een hoekje;
    [​IMG]

    En zo zie je er niets van!
    [​IMG]


    Scharnieren voor de binnendeuren maken, ook de binnensponning vloeiend af gestreken en geplamuurd, later nog klinknageltjes er op drukken met houtlijm;
    [​IMG]


    In positie;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat zit lekker met de lucht cilindertjes, nu verder met de buitenste deuren.
     
    PH-MEL, HansH, E.hof en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb hier veel bewondering voor. Even een vraagje; ik zie dat jij hier je werkstuk opnieuw in de 3 klauwplaat plaatst. Heb je er dan geen moeite mee alles weer perfect centrisch te krijgen? En nog een vraagje, snij jij er ook wel eens draad mee?
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik heb mijn 3 klauw gecentreerd, truukje ooit mee gekregen van GTBA (Engels turbine zelfbouw club) De 3 klauw zit op een grote flens vast met 3 stevige moeren. Hij schuift normaal over een kleinere flens om hem beter te positioneren maar dat is natuurlijk nooit helemaal goed . Die flens heb ik ruimer gedraaid en de 3 pas gaten iets groter gemaakt. Nu het zaakje terug in elkaar en de 3 moeren handvast aan draaien. Dan een willekeurige pas pen (bv zilverstalen as v a n 8mm) inspannen en op de beitel kop heb ik een micro dail meter die ik tegen het asje laat komen zo dat ik de slingering kan meten. Dan met een klein klopje met kunststof hamer tegen de 3 klauw in de goede richting slaan totdat hij exact nul geklokt is. Beetje monnikenwerk maar zo kan je het zaakje goed centreren.

    Eenmaal uitgeklokt blijft dat zo maar voor héle precieze asjes doe ik het opnieuw. Maar bij deze onderstel onderdelen mag best wat tolerantie error zitten.

    Grt
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik heb trouwens nog nooit draad gesneden op de draaibank. Kan wel maar nog nooit nodig gehad. Ik gebruik altijd snij platen en tappen, ik ga ook nooit boven M10
     
  12. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Heesch
    Bedankt Gerald. Een keuze maken voor een betaalbare draaibank vind ik erg moelijk. Heb je meer de jouwe ooit problemen gehad, of klachten over?
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Is ook lastig, je hebt zoveel verschillende opties, zeker als je niet helemaal thuis bent met de materie. Heb je ooit wel eens metaal gedraaid?

    Ik ben tevreden met mijn HBM bankje. Het enige wat ik misschien anders had gedaan zijn de handmatig verstelbare versnellingen. Nu moet ik iedere keer als ik andere toeren wil de grote klep open doen, v-snaar spanner los schroeven, v-snaar op andere poulie zetten en weer vast maken. Kost best tijd als je een hele berg asjes gaat draaien en dan afsteken bij lager toerent. Iets duurder en je hebt ze met 2 knopppen om de toeren te veranderen.
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verder met de hoofdeuren. Paar dagen bezig geweest om te begrijpen hoe de scharnieren daar werken. Ze zien er zo simpel uit! Ze zitten echter in een speciale hoek. In de vleugel wijzen ze flink naar voren maar uitgeklapt zitten ze loodrecht met de vleugel. Als je dan de scharnieren gewoon plat in een hoek zet komen ze niet parallel in de luchtstroom uit.... Die streak zit zo vol met deze dingen, net alsof de ontwerpers zich verveelden en effe flink uit wilden leven! :hammer:

    Ik kon het op de foto's van de echte ook nét niet goed zien. Dan heb je honderden foto's maar natuurlijk net dat stukje niet!

    Eerst wat schetsen gemaakt en toen maar een test set-up..of twee!
    [​IMG]

    Niet tevreden, paar keer los breken en opnieuw positioneren en zo uiteindelijk het probleem gekraakt!

    Eerst nog een paar stukjes sponning gelijmd zodat de deur precies mooi past.

    Deurtje weer met balsa strips en dubbelzijdig plakband beplakt;
    [​IMG]

    Lijm op de scharnieren en dan het deurtje voorzichtig precies op zijn plaats drukken. De balsa strips met plakband houden hem precies in positie, ook de exacte hoogte.
    [​IMG]

    Lijm laten harden en wachten totdat hij los kan. Strips weer los pulken en yes :banana:, het scharnierd perfect!
    [​IMG]

    [​IMG]

    De deur is nog vrij slap, nu kan ik ook de binnenkant maken van balsa zoals ik ook met de binnen deurtjes gedaan heb.

    Ook nog gewerkt aan de vering van de hoofdstruts. Ik wil dat de kist tot ongeveer 2/3 door zakt, zo staat de echte er ook meestal bij. Het eerste deel zakt hij door een dunne spiraal veer van 0,8mm verenstaal totdat de strut bottomd op een harde veer. Die is nu 2mm maar misschien dat ik nog naar 2,5mm ga, deze is enkel om de schok op te vangen, hoeft niet door te veren. In deze dikke veer stop ik ook een wat dikkere rubber slang. Deze zorgt in beperkte mate ook voor wat demping. Deze set-up werkt perfect in mijn F16's.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2021 om 14:34
    tjarko, Berto, Arnold 85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Aansturing van dit deurtje wordt ook nog een leuke uitdaging! Natuurlijk niet gewoon een linkje maar daar gebruiken ze ook een hele intrek mechaniek voor...dat moeten we dus ook maar namaken. Komen we op terug! :)

    [​IMG]
     
    Berto en serge pot vinden dit leuk.
  16. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.654
    Locatie:
    Heesch
    Ja, maar wel lang geleden. Denk dat ik het snel weer leren kan.
    Is zo'n vario een goede optie dan? RPM wordt dan op schermpje aangegeven en stel je in met een knop.
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.250
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik denk wel dat dat fijn is ja, kan je makkelijker de gewenste toeren instellen en preciezer. Elk materiaal heeft zijn eigen snij snelheid bij de bijbehorende diameter, kan je zelfs als je grote blokken draait staps gewijs hogere toeren instellen, dan gaat het sneller. Ook voor afsteken, dan heb je hele lage toeren nodig.
     

Deel Deze Pagina