Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    dubbel...
     
  3. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Gefeliciteerd Gerald,

    En nu snel een kleurtje op..:thumbsup:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  4. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Gefeliciteerd Gerald. Gaat vast weer een super kist worden !
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dank allemaal, ben ook erg blij dat het deze keer wat beter ging. Ik heb trouwens een vermoeden waarom de kist als een draak vloog, kom ik nog op terug!


    Ik denk dat ik dat pas in de winter stop ga doen, eerste lekker vliegen, de kist leren kennen en plezier hebben. Misschien dat ik later in het seizoen nog wat dingen ga toevoegen en testen zoals de speedbrakes, resterende wieldeuren en cockpit ramen en evt interieur. Misschien ook gelijk de rem parachute, heb een hele mooie schaal chute in America gevonden, wordt gemaakt as we speak en ben zeer benieuwd.
     
    jmk1 en mac vinden dit leuk.
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja die ken ik, ook een heel apart apparaat! :D
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik hoor het ook vaak en er zal best een kern van waarheid in zitten. Misschien mogelijk in combinatie van deze type pijlvleugels.

    Mijn F16 en Rafale hebben ook best scherpe voorlijsten, scherper dan de Streak maar deze kisten hebben er helemaal geen last van. Sterker nog, ik kan ze in alle hoeken smijten, slow flight etc maar niet te overtrekken. Ik weet wel iets van aerodynamica maar ben niet zo'n expert om te verklaren waarom dat bij de ene wel en de andere geen verschil uit maakt....
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Afgelopen weken mondjesmaat weer wat fine-tunen gedaan. Zo denk ik een oorzaak te hebben gevonden voor het aparte vlieg gedrag. Los van zwaartepunt en allerlei roer uitslagen aanpassingen denk ik dat het voorste luik wel eens een extra effect heeft gehad.

    Bij de allereerste vlucht en de eerste na de reparatie ging dat luik geregeld los en scheef zitten. Het zit aan de voorkant en bovenkant, de neus kan je daar ook als een soort vleugel profiel zien. Als deze af en toe los komt kiept hij wat omhoog, dat kan het zelfde effect geven als een canard of voorvleugel. Ook zitten er allerlei lucht drukken in de romp, de ducting is niet helemaal gesloten en half open bij de turbine. Bij openstaand luik kan lucht zowel naar binnen als naar buiten druk ontsnappen en of binnen dringen.
    Het viel mij namelijk bij de eerdere vluchten al op dat ik een pitch-down moment had bij gas geven (Veel vacuüm in de romp, kap dicht gezogen) en bij motor terug naar idle kreeg ik vaak een pitch-up moment (Geen onderdruk in romp, eerder overdruk en kap weer omhoog)

    Bij de 2 laatste vluchten had ik de kap met hansaplast vast geplakt en ik herinner me dat er veel minder rare pitch bewegingen zijn en vele stabielere vlucht. De lost komende kap zal allerlei aerodynamische neven effecten hebben gehad, komende vluchten zal dat uit moeten sluiten.


    Derhalve heb ik een extra latch gemaakt voor de neus kap. Via een schaal hendeltje had ik de latch maar aan één zijkant gemaakt, niet verwacht dat de andere kant los getrokken zou worden. Nu heb ik via dezelfde latch zowel links als rechts een pennetje in de kap, nu kan hij echt niet meer omhoog;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De turbine had ook wat onderhoud nodig, hij maakte de laatste cool-down nogal een raar geluid. De startermotor bleek een beetje los te zitten waardoor de starter clutch slecht raakte en het achterlager was ook zo goed als versleten, ruw geluid dus die ook maar gelijk even vervangen (Die had ik ook al meer als 10 jaar niet meer vervangen);
    [​IMG]

    [​IMG]


    Binnenkort maar weer eens vliegen, vanwege de hitte de afgelopen dagen gelijk ook maar een "hitteplan" opgesteld! :)

    Het viel mij op dat de achter romp ter hoogte van de turbine nogal warm werd ná shut-down. Ik denk dat dat komt door de andere uitlaat dan mijn andere motoren. Deze heb ik ooit gekregen uit de UK van ABC-Turbines, die bestaan al jaren niet meer maar maakte de ArtesJet 3000 Eagle in licentie. Deze uitlaat is uit vol RVS gedraaid en wat dikker dus houd zijn hitte na stop zetten veel langer vast. Wil ik ooit nog een keer vervangen maar heb nu een andere oplossing die ik ook had bij mijn kleinere Philip Avonds F16 waar deze motor in zat, een koel fan;
    [​IMG]

    Nét Formule 1 zo! :cool::koud: , dat moet het zaakje na de vlucht koel houden.
    [​IMG]

    Op naar de volgende test vluchten!

    Grt,
    Gerald
     
    Arnold 85, jmk1, mac en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    De Republic F84F Alfa Romeo Brabham BT46B :D

    [​IMG]

    Happy landings!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2022
    Arnold 85, jmk1, Bart83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hi Gerald,

    Is het niet beter om die Koel fan te plaatsen op de plek van de cockpit.. op de neus geplaatst komt de lucht aardig tot stilstand door bijvoorbeeld de tank.

    Groet Jan.
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jan, dat had ik ook overwogen maar dan hangt hij vrij open zonder ergens op aan te sluiten. Nu zit hij afgesloten en moet de lucht wel door de romp. Ik voel een redelijke trek aan de uitlaat kant. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de cockpit kap nog effe niet open kan anders werkt het niet. Het hoeft ook geen mega flow te zijn zolang de warme straling van de turbine maar afgevoerd wordt.

    Dit gebeurt dan ongeveer 1 a 2 minuutjes na shutdown, en waarschijnlijk enkel nodig bij hele hete dagen.
     
    serge pot en mac vinden dit leuk.
  12. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik lees “trek aan de uitlaatkant”

    Is het nu zo dat je de warmte door de Tom trekt! Is blazen niet beter? (Fan omdraaien?)

    Wel weer goed bedacht en gemaakt!
     
    Gerald Rutten en Cnn vinden dit leuk.
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Klaar om te vliegen, afgelopen weekend mn Streak weer eens de lucht in gelaten :yes:

    [​IMG]
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ....en het gaat steeds beter, zó goed dat ik eigenlijk kan melden dat het zelfs een lekkere vlieger begint te worden!!!

    Hier alvast wat foto's van Boet;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    jmk1, Berto, henky en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Afgelopen zaterdag 4 vluchten gemaakt. Tóch ging de eerste vlucht de kap wéér los zitten. Nu bleek simpelweg het handeltje onder de cockpit die de latches bediend open geblazen te worden. Ik had dat niet verwacht omdat deze best stroef gaat, daar zal dus een veertje achter moeten zodat deze altijd dicht geduwd wordt. De resterende vluchten daar de rode tape die je op de foto's kan zien op gebracht.

    Het vliegen gaat steeds lekkerder, nog wat kleine aanpassingen aan de uitslagen, voornamelijk de uitslagen verkleinen en het vliegt nu zo goed als ik het hebben wil. De laatste vlucht voor het eerst met full flaps gevlogen en geland, ik kan de snelheid er best goed uitmelken nu. Ik moest wel redelijk wat meer up geven daarbij waarbij ik in de wat ruwere expo gebied zat waardoor de uitslagen wat overgevoelig worden. Deze nog aangepast in de zender, paar graden up elevator bij full flaps. Helaas kon ik het niet uitproberen omdat één wiel aan begon te lopen. Eenmaal thuis gekomen bleek dat de messing lager bus van het wiel volledig vast gelopen was op de stalen as. Ik kan er ook lastig bij om te smeren dus vandaag gelijk een smeer gaatje geboord zodat ik er in de toekomst beter bij kan.

    Wielen voor inspectie uit elkaar en messing lager vervangen en ingelijmd met Hysol 2K lijm;
    [​IMG]

    Gaatje geboord om te smeren met een naald door de wielremmen;
    [​IMG]

    [​IMG]

    En zó kan ik er op de grond makkelijk bij zonder het wiel er af te halen!
    [​IMG]
     
    jmk1, mac, Berto en 14 anderen vinden dit leuk.
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Als je 'm nog een naam wilt geven ... ;)

    [​IMG] casper.jpg
     
    Didier Neefe, ramses, kvlasblom en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Had afgelopen zaterdag het geluk om aanwezig te zijn om deze heel erg mooi kist in het echt te zien vliegen.
    De eerste 2 vluchten waren om hem in te regelen en om bekend te raken met zijn vlieg eigenschappen voor zover ik dat kon inschatten.
    Daarna ging de beer los en kon je echt pas goed zien wat een mooi vliegbeeld deze kist dus heeft, geweldig om te zien.
    Heb genoten van de vlieg show.

    Groet Hans
     
    kvlasblom en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Hans, dank je! Was leuke en gezellige vliegdag. Tot binnenkort.
     
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Gaaf, waar heb je gevlogen?
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Met een beperkt groepje ergens tussen Volkel en Eindhoven.......;)......kan maar 2 of 3 dagen per jaar voor genodigden. Volgende keer weer gewoon op Deelen.

    Ik moet zeggen dat ik de kist ook bedoeld had voor allerlei gras banen maar na de allereerste vluchten zag ik dat al snel als een nono.
    Echter met 8 vluchten op de teller en flink wat aanpassingen en afstellingen begint het "gevoel" er steeds meer in te zitten en zie ik een gras veld toch wel als mogelijkheid. Nog wat vertrouwen met full-flaps en dit jaar nog eens kijken of dat lukt.
     
    Hans Rijkuiter, Berto en gpman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina