Afgelopen weken mondjesmaat weer wat fine-tunen gedaan. Zo denk ik een oorzaak te hebben gevonden voor het aparte vlieg gedrag. Los van zwaartepunt en allerlei roer uitslagen aanpassingen denk ik dat het voorste luik wel eens een extra effect heeft gehad.
Bij de allereerste vlucht en de eerste na de reparatie ging dat luik geregeld los en scheef zitten. Het zit aan de voorkant en bovenkant, de neus kan je daar ook als een soort vleugel profiel zien. Als deze af en toe los komt kiept hij wat omhoog, dat kan het zelfde effect geven als een canard of voorvleugel. Ook zitten er allerlei lucht drukken in de romp, de ducting is niet helemaal gesloten en half open bij de turbine. Bij openstaand luik kan lucht zowel naar binnen als naar buiten druk ontsnappen en of binnen dringen.
Het viel mij namelijk bij de eerdere vluchten al op dat ik een pitch-down moment had bij gas geven (Veel vacuüm in de romp, kap dicht gezogen) en bij motor terug naar idle kreeg ik vaak een pitch-up moment (Geen onderdruk in romp, eerder overdruk en kap weer omhoog)
Bij de 2 laatste vluchten had ik de kap met hansaplast vast geplakt en ik herinner me dat er veel minder rare pitch bewegingen zijn en vele stabielere vlucht. De lost komende kap zal allerlei aerodynamische neven effecten hebben gehad, komende vluchten zal dat uit moeten sluiten.
Derhalve heb ik een extra latch gemaakt voor de neus kap. Via een schaal hendeltje had ik de latch maar aan één zijkant gemaakt, niet verwacht dat de andere kant los getrokken zou worden. Nu heb ik via dezelfde latch zowel links als rechts een pennetje in de kap, nu kan hij echt niet meer omhoog;
De turbine had ook wat onderhoud nodig, hij maakte de laatste cool-down nogal een raar geluid. De startermotor bleek een beetje los te zitten waardoor de starter clutch slecht raakte en het achterlager was ook zo goed als versleten, ruw geluid dus die ook maar gelijk even vervangen (Die had ik ook al meer als 10 jaar niet meer vervangen);
Binnenkort maar weer eens vliegen, vanwege de hitte de afgelopen dagen gelijk ook maar een "hitteplan" opgesteld!
Het viel mij op dat de achter romp ter hoogte van de turbine nogal warm werd ná shut-down. Ik denk dat dat komt door de andere uitlaat dan mijn andere motoren. Deze heb ik ooit gekregen uit de UK van ABC-Turbines, die bestaan al jaren niet meer maar maakte de ArtesJet 3000 Eagle in licentie. Deze uitlaat is uit vol RVS gedraaid en wat dikker dus houd zijn hitte na stop zetten veel langer vast. Wil ik ooit nog een keer vervangen maar heb nu een andere oplossing die ik ook had bij mijn kleinere Philip Avonds F16 waar deze motor in zat, een koel fan;
Nét Formule 1 zo!

, dat moet het zaakje na de vlucht koel houden.
Op naar de volgende test vluchten!
Grt,
Gerald