RES 100 inch VINTAGE

upload_2016-11-21_13-6-9.jpeg


Staartstuk en Vleugel klaar.
Dus, romp aanvatten.
Deze bestaat voornamelijk uit 2 flanken berkenhouten triplex van 4 mm.
Deze worden versterkt door hard-balsa driehoekprofielen op de hoeken.
Belangrijk en vanzelfsprekend is dat deze 2 flanken identiek zijn.
Merk ook dat ik op beide flanken de servo rails aangebracht heb.
Deze laatsten zijn hardhouten balkjes (10 op 10 mm) waar een kant geschuurd is op de boog van de rompflank.
Die lichte afbuiging kan men afleiden van de werktekening.


upload_2016-11-21_13-7-1.jpeg


De Flanken worden nu aan elkaar bevestigd nijpers en met boutjes op de plaats waar de vleugelpennen komen.
Een schuurblok bevestigd op de werktafel is een ideaal hulpmiddel om de flanken precies gelijkmatig te maken.


upload_2016-11-21_13-7-47.jpeg


Eens de flanken gefaconeerd zijn boren we het gat van de hoofd-pen verder uit.
Eerst met een boor van 4 en dan met één van 5.
Daarvoor gebruik ik zoals u kunt zien hand boortjes.
Dit laatste een niet te missen stuk gereedschap in mijn gereedschapskist.
Je hebt ze in alle maten.
Na elke fase het geheel controleren op juistheid.


upload_2016-11-21_13-8-37.jpeg


De laatste stap om het gat op de maat van de messing buis te brengen doe ik met een paar kattestaart vijlen.
Deze oefening doe je liefst heel nauwkeurig.
Dit door langst beide kanten voorzichtig te evolueren tot diam. 7 mm.


upload_2016-11-21_13-9-35.jpeg


Hier zie je de messingbuis met veerstalen pen van 1/4 inch buitendiameter.

De twee flanken zullen aan elkaar gelijmd worden door 2 spanten.
Maar dat wordt iets voor morgen.

Mvg,
Aurectar.
 
upload_2016-11-26_9-30-35.jpeg


Voorlopig eens alle elementen aan elkaar aanpassen.
Merkbaar was een lichte torsing van het staartgedeelte.
Hout is een levende materie.
Hier zijn buitengewone maatregelen geboden.
Geen paniekvoetbal maar observatie moet hier soelaas bieden.


upload_2016-11-26_9-31-49.jpeg


De spanten lijmen onder aangegeven hoek.
Tevens de bowden kabels implementeren.
Op werktekening is slechts ee spant aangegeven.
Ik heb er midden het staartstuk nog één aan toegevoegd in medium balsa 4 mm.
Dit met als doel de bowden kabels extra te fixeren.
Waar de bowdenkabels deze spant doorkruisen heb ik medische tape aangebracht.
Dit om de hechting te optimaliseren.

Hier een draadje waarop deze fase ook aan de orde is.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1845148&page=3


upload_2016-11-26_9-32-16.jpeg


Hier ziet men duidelijk dat de pen van het pendelroer niet in de lijn ligt vande pen ven de vleugel.
Dit denk ik te kunnen oplossen (hoop ik) door een
lichte tegentorsing te geven tijdens het lijmen van de onderste en bovenste beplanking van de romp.
Dit wordt de volgende fase.
 
Laatst bewerkt:
Dit denk ik te kunnen oplossen (hoop ik) door een
lichte tegentorsing te geven tijdens het lijmen van de onderste en bovenste beplanking van de romp.
Ik weet wel zeker dat je dat op die manier kunt oplossen.
Je moet echter iets meer torderen dan 'precies goed' omdat het na het uitharden weer iets terug zal veren.
Hoeveel? Dat is het moeilijke ...
 
Ik weet wel zeker dat je dat op die manier kunt oplossen.
Je moet echter iets meer torderen dan 'precies goed' omdat het na het uitharden weer iets terug zal veren.
Hoeveel? Dat is het moeilijke ...

Dirk,

Veel is het niet.
Op de bovenkant ligt er een plank van 6 mm houtvezel in richting romp.
Onderkant houtvezel lateraal op romp.
Ik denk eerst bovenkant aan te brengen en al een lichte torsie aan te brengen.
Kijken wat er gebeurt om nadien onderkant stapsgewijze aan te brengen.
Ik heb er goede hoop in.
Ik denk dat dit alles een beetje onvermijdelijk is met die constructie.
Met een Monterey-Romp zal je dit probleem minder hebben.
Nog wat foto's hieronder.

upload_2016-11-26_13-28-23.jpeg


Pendelcomponent wordt definitief aan Rompconstuctie gelijmd.
Stuurkabel (pendelroer) ook definitief in bowdenkabel geschoven.


upload_2016-11-26_13-29-1.jpeg


Hier ziet u hoe ik de textieltape aan de bowdenkabels bevestigd heb.
Een druppeltje C.A. doet de rest.
Sorry voor mindere kwaliteit foto.


upload_2016-11-26_13-30-18.jpeg


Rompversteviging van 2 maal 2 op 10 mm spruce wordt aan voorkant rompflanken gelijmd.

Mvg,
Aurectar
 
Leuke oplossing zo met die textiel tape. Wat voor kabel ga je gebruiken?


upload_2016-11-27_9-56-12.jpeg


Hier is duidelijk merkbaar welke bowden-kabels ik gebruik voor dit model.
Let op de textieltape aan het uiteinde van de buizen.

upload_2016-11-27_10-3-48.jpeg



upload_2016-11-27_10-4-47.jpeg


Altijd verhelderend om even de werktekening toe te lichten.
Let op de esthetische lijn van het ontwerp.

upload_2016-11-27_9-57-4.jpeg


De bovenbeplanking (6 mm) wordt aangebracht en zorgvuldig gelijmd.
Een lichte tegentorsing wordt bewerkstelligd.

upload_2016-11-27_9-58-46.jpeg


Zoals u kunt merken evolueren we in de goede richting.
Straks nog een kleine tegen torsie wanneer de lijm half droog is.
We komen er wel.

upload_2016-11-27_10-0-5.jpeg


Alles mooi aandrukken om een optimale hechting te verkrijgen.
Ondertussen ook de neusblok uitgewerkt in hardhout met daarin een boring voor eventueel ballast aan te brengen..
 
Hier is duidelijk merkbaar welke bowden-kabels ik gebruik voor dit model.
Let op de textieltape aan het uiteinde van de buizen.

Nu ik die van EMC-Vega ken wil ik geen andere meer. De thermische uitzetting van die gele (Sullivan?) dingen vindt ik erg irritant. In mijn Grunau Baby heb ik ze ook, en ik trim me suf.
 
Ja!!! Helaas wel!
Model ligt op de grond in de zon lekker warm te worden. Je ziet je hoogte uit z'n trimpositie lopen. Vlak voor de start zie je dat, je corrigeert die trim, en je gaat vliegen. Tijdens het vliegen koelt de kist weer af .... loopt de trim weer terug. Je blijft bezig.

Oplossing: lijm die gele binnenkabel vast in de buitenkabel (aan de uiteinden is voldoende), en laat door die binnenkabel een tikkie dunnere staaldraad lopen.
 
Ja!!! Helaas wel!
Model ligt op de grond in de zon lekker warm te worden. Je ziet je hoogte uit z'n trimpositie lopen. Vlak voor de start zie je dat, je corrigeert die trim, en je gaat vliegen. Tijdens het vliegen koelt de kist weer af .... loopt de trim weer terug. Je blijft bezig.

Oplossing: lijm die gele binnenkabel vast in de buitenkabel (aan de uiteinden is voldoende), en laat door die binnenkabel een tikkie dunnere staaldraad lopen.

Persoonlijk nog geen last van gehad.
 
[QUOTE="DirkSchipper, post: 3755445, member: 2892"
Je moet echter iets meer torderen dan 'precies goed' omdat het na het uitharden weer iets terug zal veren.
Hoeveel? Dat is het moeilijke ...[/QUOTE]


upload_2016-11-28_8-57-4.jpeg


De zaak is onder controle.
Met de onderbeplanking zijn we er geraakt.
Ik heb wel even moeten herbeginnen.
Ik had ietsje te veel getordeerd.
Gelukkig was de lijm nog niet 100% uitgedroogd.
Heb een deel van de beplanking terug moeten afnemen.
Wat gas terug en beplanking terug aangebracht.
Nu ziet dat er goed uit.

Mvg,
Aurectar
 
Pffff. Top hoor! Met de laser nagemeten of zo?
Ik heb wel met veel schevere modellen gevlogen (zonder er echt last van te hebben).
:worship:
 
Pffff. Top hoor! Met de laser nagemeten of zo?
Ik heb wel met veel schevere modellen gevlogen (zonder er echt last van te hebben).
:worship:

Ja, ik heb hier een Cumulus 2000 liggen waar ik af en toe ga slopen op een helling hier in de buurt.
V staart wel enkele graden uit de lijn.
Laat zich toch goed vliegen.

Wil ik niet gezegd hebben dat je dit moet veronachtzamen.
Ik probeer zoals nu altijd afwijkingen wat dit betreft zo minimaal mogelijk te houden.
Dit ook in de wetenschap dat een pendelroer altijd ongeveer een graad speling heeft door het onvermijdelijk spel van de pen in de korte messingbuis.

Mvg,
Aurectar
 
upload_2016-11-30_11-59-50.jpeg


Het hardhouten neusje is mooi uitgehard.
Tijd om alles egaal uit te schuren om een optimale hechting met grondplank te verkrijgen.


upload_2016-11-30_12-0-36.jpeg


Grondplaat uit triplex 4 mm.
Hardhouten balkje om later sleephaak (gummystart) op te bevestigen.
Ik doe dit zoals opgegeven op werktekening Monterey.
Eenvoudiger en even efficiënt.


upload_2016-11-30_12-1-9.jpeg


De grondplaat met witte lijm bevestigen.
Goed opspannen met spanscroeven.
Neusgedeelte had te grote kromming om spanschroef te bevestigen.
Daarom een schroefje om de boel op te spannen.


upload_2016-11-30_12-1-55.jpeg


Terwijl grondplaat aan het uitharden is ben ik begonnen met onderdelen canopy koetswerk te faconneren.
(zie werktekening in vorige post)
Een schaafje en schuurblok zijn hier aan de orde.
Ik maak deze stukken voorlopig een paar millimeter groter.
Nadien worden deze onderdelen ge finetunet eens op de romp gelijmd.
 
Wat ik mij afvraag: wordt de romp niet onnodig zwaar (omdat de flanken uit berkentriplex gemaakt zijn)? Zou balsahout hier niet volstaan? Dan moet er straks veel lood in de neus. Ook omdat je messing en staal gebruikt in het stabilo....

Of heeft dit model gewoon een beetje massa nodig?

Verder: mooi werk allemaal!

:beer:
 
Wat ik mij afvraag: wordt de romp niet onnodig zwaar (omdat de flanken uit berkentriplex gemaakt zijn)? Zou balsahout hier niet volstaan? Dan moet er straks veel lood in de neus. Ook omdat je messing en staal gebruikt in het stabilo....

Of heeft dit model gewoon een beetje massa nodig?

Verder: mooi werk allemaal!

:beer:
Ik bouw dit toestel uit de materialen op de werktekening aangegeven.
Honderden hebben het mij al voorgedaan met succes.
Waarom zou mijn "Aquila" dan te zwaar wegen ??
Kijk maar even naar dit vliegbeeld en oordeel.


4XeiB_8cPsE[/media] Maiden 03-30-13 - YouTube


Zou je geen zin krijgen als je dit ziet.:beer:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top