Restauratie ASW22 Graupner

En hoe. Vanochtend hebben Huey en ik de electronica afgesteld etc etc, instelhoeken enzo goedzetten. We hebben vanmiddag in de polder gevlogen. Eerste handstart was duidelijk....instelhoek moest groter. Daarna vloog hij redelijk netjes met handstarten.....en het ding ging werkelijk een heel eind nog. Tis Hueys eerste ervaring met zwevers, dus af en toe kwam de asw niet helemaal mooi neer :D

Daarna de kist aan het elastiek gehad....en hij ging als een speer omhoog. helaas weinig wind de uiteindelijk hoogte was beperkt. Jammer dat bij de landing de kist uiteindelijk de sloot in ging. Je kent het wel, veel gras, inieminie slootje....plons. Ik heb iig ook moeten wennen dat zwevers soms maar door willen vliegen en je de eerste landingen doorschiet naar een volgend veld of nog verder.

IK heb het op video...maar die moet ik nog bewerken, mijn opmerking toen de kist in de sloot verdween was niet zo ABN / ietwat ongepast :D :D

[edit] filmpje, nu zonder gemopper :D

Helaas is toch het pendel losgekomen, en het Ri roer. Dat is wel te fixen. Ook gaan er klepjes en ailerons op deze week !

All in all een top zwever ! Het verslag van Huey volgt vast :D

Laatst bewerkt door een moderator:
ailerons erin? ga je dan ook de Vstelling verkleinen?

proficiat met de remaiden!

Het was vandaag echt een fantastische vliegdag. Met enorme dank aan e.rukkers voor het belangeloos beschikbaar stellen van de ASW22, (komt goed op 2 juni in Ede !) en natuurlijk ook waanzinnig veel dank aan PlanckFranck, die met zijn niet aflatende bouwkunsten heeft gezorgd dat er vandaag een re-maiden van deze zwever plaats kon vinden !

Ik was wel een beetje nerveus, omdat het mijn eerste ervaring met een zwever ging worden, en ik al velen voor mij bepaalde fouten heb zien maken; ik had me natuurlijk stellig voorgenomen dat ik die fouten (bijvoorbeeld te lang uitmelken of willen sturen met te weinig snelheid) niet zou en hoefde te maken. NIETS is minder waar, zoals Franck al beschreef resulteerde de eerste elastiekstart, na een best wel nette start en korte vlucht, in de sloot. Heftig gemopper van Franck natuurlijk die zijn noeste arbeid van deze week meteen in de plomp zag verdwijnen.........:D sorry Franck !

Op het filmpje (die Franck pas plaatst nadat zijn gemopper is weg-ge-edit) is te zien dat ik de zwever te lang wil laten vliegen, na de touchdown schoof de kist nog een meter of 5 door en verdween toen opeens uit zicht, dat was dus de sloot.......... Alle toeschouwers stonden stoïcijns, zonder iets te zeggen, toe te kijken wat er gebeurde. Later (toen ze allemaal van de verbazing cq schrik waren bekomen) had ik volgens bepaalde mensen (ik noem geen namen, de personen in kwestie weten wie ik bedoel) makkelijk de kist in de lengterichting van het veld kunnen sturen om dit te voorkomen..........:(
Door mijn onervarenheid durfde ik niet zo laag nog een 90 graden bocht in te zetten, ik was bang dat de kist meteen uit zou zakken waardoor er een vleugeltip de grond zou kunnen raken met schade tot gevolg.
We waren het naderhand gelukkig roerend met elkaar eens dat we dit ook wel even van tevoren in de preflight check en instucties door hadden kunnen nemen. Het was eigenlijk wel erg grappig om te zien dat iedereen blijkbaar vol verbazing en daarom zonder iets ze zeggen de ASW zagen vliegen en landen !

Een uurtje droogtijd voor de electronica later heb ik nog een paar elastiekstarts gemaakt, het gaat al wat relaxter, en ik sta niet meer met knikkende knietjes; helaas heeft de pendel constructie het niet gehouden, toen ik klaar stond voor de eerste sleep met de motorkist van Secondelijm, zag ik dat het pendelroer los zat, dus een sleep zat er voor deze kist niet in helaas, voor vandaag was het dus klaar met de ASW. Ik mocht toen (bedankt Mees !!) met Roodkapje van Mees (zie restauratie-%5Bonbekend%5D-zwevertje-8) een paar sleepstarts maken. Dit ging natuurlijk niet meteen perfect maar al met al uiteindelijk prima ! Kortom, een zeer geslaagde dag, heerlijk weer, heel veel geleerd, veel gelachen. Dit krijgt absoluut een vervolg !!

E.Rukkers en Franck, allebei nogmaals heel erg bedankt. Het beloofd een heel leuk seizoen te worden ! En Secondelijm ook bedankt voor je sleepkunsten (en het op mijn hoofd smijten van de sleeplijn !;))

Heftig gemopper van Franck natuurlijk die zijn noeste arbeid van deze week meteen in de plomp zag verdwijnen......... sorry Franck

Ah welja maakt niet uit, en graag gedaan hoor :D Lessen leren doe je door fouten te maken. Zweven is gewoon een vak apart. De boel ligt hier alweer op de tafel :D

Wij doen nu gewoon spannende dingen op het veld :D . En grappig om te zien dat in heel veel van onze filmpjes iedereen vol spanning en gebiologeerd / gefascineerd naar zo'n vlucht zit te kijken, en dus verder geen enkele tip of suggestie geeft :D Tis gewoon veel te spannend.

[het gemopper was overigens zeer kortdurend 2s. .....@^#$%@#^$% ...hoe krijg jet voor elkaar !!!!!!!!!]

Laatst bewerkt:
en dus verder geen enkele tip of suggestie geeft :D
Leuk hoor. Maar als ik één tip mag geven:
Zweven (en zeker de landing) is een kwestie van energie-management. Je hebt twee vormen van energie: hoogte en snelheid. Die kun je min of meer voor elkaar inruilen. Je kunt hoogte omzetten in snelheid, en snelheid weer terug in hoogte. Ik neem aan dat je je dat voor kunt stellen; vanaf hoogte kun je aanduiken, en dan optrekken en weer hoogte opbouwen.

De grap (of het lastige) van landen met een zwever is dat je die energie niet zomaar kwijt raakt als je geen kleppen hebt. Als je te hoog aan komt vliegen kun je wel naar benden sturen maar het enige wat je dan doet is energie omzetten in snelheid. De andere kant: als je te laag aan komt kun je wel optrekken maar dan loopt je snelheid terug en dat schiet ook niet op.

En nu iets moois, wat werkt als er wat wind staat en je daar tegenin vliegt (zoals tijdens de landing).
Hoe sneller je vliegt, hoe verder je komt. Hoe langzamer je vliegt, hoe minder ver je komt.

Dus; als je te hoog zit moet je zo langzaam mogelijk gaan vliegen (up geven tot je bijna overtrekt). Als je daarbij nog een beetje tegen de wind in s-bochtjes draait zul je zien dat je ten opzichte van de grond eigenlijk niet meer vooruit gaat. Ben je eenmaal laag genoeg (energie is dus op) dan vlieg je rechtuit om te landen.

Zit je te laag, dan druk je de neus naar beneden en ga je zo hard mogelijk vliegen. Je daalt dan wat sneller maar je legt ook véél meer meters af.

Dit is in het begin volkomen tegen-natuurlijk maar zo moet het wel.

Kijk nu nog eens naar je filmpje en dan zie je gelijk wat er verkeerd gaat....

Succes en veel plezier :-)

Dat is wel een goeie wat je zegt, en dit is precies iets wat je moet leren met veel oefenen. Wat ga je doen? ga je hoogte omzetten in snelheid en andersom / of vice versa?. Potentieele energie vs kinetische energie. Dit gaat pas goed met veel oefenen denk ik en vooral de envelope van je kist uit je hoofd weten / kennen / leren.
Als je de overtreksnelheid van je kist niet weet (asw22) en je komt net koud kijken vanuit motorvliegen dan moet je een ander plan trekken. In het geval van Huey, zoveel mogelijk weiland waar je uit kan zweven zonder 3 sloten te passeren...ipv maar tegen de wind in willen landen........de asw landde uiteindelijk met zoveel snelheid dat ie wel in een of andere sloot MOEST plonzen....ik noem maar wat.....wijze lessen ! :D

Met klepjes wordt het idd makkelijker want dan heb je een xtra middel om je hoeveelheid energie te beinvloeden. ..misschien moet ik maar beginnen met klepjes op de asw....ailerons kan altijd nog.
De laatste 3 landingen met de edelweiss heb ik doserend met remkleppen gedaan, dus aanvliegen, kleppen in / uit..in/uit .en dat ging eigenlijk best goed. (voor de twijfelaars....158 klepjes sluiten prima in vlucht)

We hebben de essentie van je betoog ook zo besproken vanmiddag op het veld, maar jij schrijft et hier net iets duidelijker :D En per kist verandert het verhaal van uitwisselen van energie ook nog eens, ik bedoel, Roodkapje van Mees is echt iets totaal anders dan de ASW22 of de Edelweiss.....straks de KA-6...........dat wordt lache.

Vandaag was overigens een rare dag wat betreft wind......'t was alleen maar thermiekwind, de ene keer vanuit noord, dan weer zuid, dan weer nix, en dan ineens 3 keer in de rondte en soms ook nog eens omhoog of omlaag.

Ik gaat iig nog eens nadenken over wat je heb geschreven :D dit is voor ons nu ff waarom zweven zo leuk is :D

Laatst bewerkt:
En per kist verandert het verhaal van uitwisselen van energie ook nog eens, ik bedoel, Roodkapje van Mees is echt iets totaal anders dan de ASW22 of de Edelweiss.....straks de KA-6...........dat wordt lache.
Nee, het is echt voor alle zweefvliegtuigen hetzelfde. Voor alle modellen, maar ook voor alle 1:1 vliegtuigen. Te hoog -> snelheid eruit halen (=up trekken). Te laag,-> zoveel mogelijk snelheid maken (=neus naar beneden drukken).

Het enige wat verschilt is hoeveel meters je met een bepaalde hoeveelheid energie af kunt leggen. Naar beneden komen ze allemaal.

Arjans verhaal over energie management klopt helemaal.
Met klepjes wordt het idd makkelijker want dan heb je een xtra middel om je hoeveelheid energie te beinvloeden.
Een kleine specificering op deze conclusie: met remkleppen kan je beinvloeden hoe snel de energie van je vliegtuig ´weglekt´. Je hebt een hoeveelheid energie in je vliegtuig in de vorm van hoogte (potentiele energie) en snelheid (kinetische energie). Die totale hoeveelheid energie wordt langzaam minder door de weerstand van het vliegtuig. Hoe meer weerstand je hebt, hoe sneller de energie verdwijnt. Sneller vliegen betekent dus sneller je totale hoeveelheid energie afbouwen, maar doordat zweefvliegtuigen zo weinig weerstand hebben schiet dat niet heel hard op. Dicht bij de grond wil je niet al te veel snelheid opbouwen omdat je die kinetische energie ook weer kwijt wilt zonder er hoogte voor terug te krijgen (aanvliegen bij harde wind is een ander verhaal). Bij het gebruik van remkleppen vergroot je de weerstand flink, dus neemt het weglekken van energie enorm toe. Daardoor kan je er makkelijk hoogte mee afbouwen zonder (veel) snelheidstoename.

Mocht je een iets theoretischer verhaal met polaires interessant vinden heb ik hier een tijd geleden wat neergepend. Het kan sommige dingen van het zweefvliegen wat verduidelijken.

Leuk dat jullie het zweefvliegen zo ontdekt hebben. De aparte dynamica van het zweefvliegen die jullie ondervonden hebben maakt het erg interessant.

het is allemaal een kwestie van je toestel leren kennen...
elk toestel heeft een andere glijhoek...
eenmaal je die kent maak je elke keer een perfect landings circuit en kom je aan je voeten uit.
(tenzij je ineens thermiek tegenkomt in de landing, of de gaten die erbij horen)

verder geen angst hebben om buiten te landen (zeg maar 100meter verder.)

het is vooral de opzet je toestel in 1stuk neer te zetten.
maakt toch niet uit waar het is?

als ik zie dat ik er niet kom, dan land ik crosswind of gewoon buiten.

zolang er geen paaltjes of hekje staan is het allemaal prima.

gewoon genieten van het zweven!
uiteraard maken we allemaal dezelfde fout.
dat is het verkeerd inschatten van die fantastische glijhoek die een zwever heeft.

bij een 2 assertje zonder remmen is het dus erg moeilijk hier in bij te sturen.
leer de glijhoek kennen ;)

Ik heb net eens even deze post gelezen van Fotor: snelheidspolaire-zweefvliegtuigen

Dit is heel leerzaam, zeker voor een rookie zoals ik ! Dit verduidelijkt e.e.a. heel goed. Met dit verhaal in je achterhoofd kun je op het veld veel beter zien wat er gebeurt en welke beslissingen je in-flight moet nemen.

idd, we gaan nog eens experts worden :-) .....(op termijn dan......ha ha)

IK heb vandaag een nieuw stokje in de staart gezet, nu "heavy duty Huey".
Het orginele roertje is vastgezet met scharnieren, die ga ik vervangen door een tape scharnier. Ook even zitten puzzelen over de sleepkoppeling.

Ook de romp verder geschuurd en geplamuurd. Morgen maar in de primer zetten.

Dr zit weer gang in.

rompje vandaag in de primer gezet. Nog 1 laagje plamuren en schuren en dan wit erover, daarna hoogglans. Ik ben niet zo van je over de eigen bol aaien, maar dit rompje zit er zo in de primer weer superstrak uit. :D Het gleufje voorin/onder de romp vraagt om een "arjan" sleepkoppeling .

IMG_2166.jpg

Laatst bewerkt:
Zo. Besloten hebben we de ASW zoals hij op de oude doos stond te herbouwen / kleuren. Dus zo vintage wie moglich, en het ziet er zo van de doos af prima uit. !

ASW22-Baukasten-480x343.jpg

Vandaag rolroeren gemaakt en ingebouwd :

IMG_2172.jpg

IMG_2174.jpg

Ook het roertje recht gemaakt (het oude was met ronde hoekjes) En opnieuw bespannen, en zo gemaakt dat de boel met een foliescharnier aan de staart kan worden gezet.

Huey heeft nog een bus witte verf, kunnen we het rompje verder spuiten. Ook even zoeken waar ik nu het freesopzetje voor de dremel heb gelaten....:hammer:

Laatst bewerkt:
Back