Restauratie ASW22 Graupner

Hmmmm ik zat nog 's te denken, volgens mij had jij inderdaad ook iets met water........dus even teruggekeken in het draadje over je Edelweiss, permalink 226 om precies te zijn:

Quote:
"Wat ik normaliter doe is de regelaar uit zn krimpkous halen en inspuiten met plastik 70, een goedje wat er voor zorgt dat electronica beschermt is tegen wind water etc...ons veld is omringd met sloten en vaarten die een wel zeer aanzuigende kracht uitoefenen op mijn modelvliegtuigen"
Unquote

Ik voel me al een stuk minder schuldig dat de ASW doorgleed........:)

Laatst bewerkt:
Afgelopen dagen behoorlijk lopen sleutelen aan de asw. Kleppen en ailerons....met alle gedoe erbij...uiteindelijk toch weer een major overhaul....

pendel toch opnieuw gefabriekt, ri roer opnieuw vastgezet-bespannen-gespoten, romp opnieuw gespoten, zwart randje cockpit, snoeren kleppen / ailerons, frezen snoeren in vleugel, romp in de hoogglans, toch stekkersysteem verzinnen...gelukt en breekt 1 pennetje af van stekker @^%$#, klepservo stuk / aileron servo stuk...weer uitbreken...nieuwe servo's erin.....nog meer &^#&^5@#e , Regelaar + lipos eruit, 4 cell eneloop erin (arjan tip) Stickers printen, erop, sommige er weer af.., mgoed......

Het enige wat nu rest is de klepjes 158...die gaan we vanavond, supeeeeeeerrrr relaxed...koot en bie op, wijntje rbij..... in de vleugel zetten...

Vorige week; maiden en hoogteroer / vleugel op 0 graden gezet. Nu zijn we inmiddels wijzer, dus vleugel op nu +2 gezet. Zwaartepunt nu ff tijdelijk op 35% LE. Eerst maar ff vliegen...tunen komt later wel.

Morgen elastieken met dit ding !!!!

IMG_2207.jpg

IMG_2208.jpg

En dan zie op de foto dat je't gaatje van een oude aan/uit schakelaar onder de cockpit bent vergeten weg te werken. Argh :D

Ik heb 3 keycams opgeladen en klaar voor gebruik dus filmpjes genoeg (Als alles een beetje meezit :D))

Laatst bewerkt:
Tis een toppert Frank ! Morgen zuidenwind dus elastiekje in lengteas vh veld da's voor mij een hele geruststelling.

Met de verwachte zon en wind zit het wel goed, hopelijk ook thermisch morgen.

franck , je hebt een artistieke hand! een juweeltje!

gewoon een nieuwe schakelaar in de opening zetten, das geen erg...

succes met de maiden!

:D :D Dank mannen ! soms moet je gewoon ff de draai hebben i guess. Klepjes is overigens niet gelukt vanavond...we doen het of goed, of niet. Dus nu even een folietje erover. Met ailerons alleen wordt het al spannend genoeg. YESS!!! nu alles aan de lader.

Laatst bewerkt:
Huey...aan jou de re-maiden te posten van vandaag..:D :D .......alvast een kleine teaser.........lekker was het iig!! Wat een genot om deze zwevert te zien vliegen.

sleepie.JPG

IMG_2215-2.jpg

Laatst bewerkt:
proficiat met de remaiden heren!

idd een erg knappe foto zo aan de parachute!

Wederom vandaag gezien wat een geluksvogel ik ben dat Frank de ASW onder handen heeft genomen. Perfekt werkende ailerons, strak gespoten romp, bestikkerd, hier en daar wat details; de kist was in vergelijking met een week geleden niet terug te herkennen ! Geweldig Frank, mijn dank grenst aan de hondsdolheid !!!

Het was echt geweldig vandaag. Helaas liet de zon het nog even afweten, maar het ging super. De eerste hoogstart verliep eigenlijk meteen prima, ik denk zo maar tot een meter of 50 omhoog, met een paar trimmetjes up en een paar trimmetjes aileron lijkt de kist prima te vliegen ! Was wel een beetje zenuwachtig, je wilt natuurlijk niet de noeste arbeid van Frank gelijk prakken, dus voorzichtig aan gedaan. Wel weer even wennen aan de reactie van de kist op stuuruitslagen, als motorvlieger ben je veel snellere reactie van de kist gewend !

Tweede start was ook goed, al leek het erop dat de reactie op aileron niet meer heel lekker was, dus voor de zekerheid de kist landen. En bij de landing werd het wel heel duidelijk dat er iets mis was, omdat de kist bijna voluit in een boom raakte door geen reactie op mijn sturen.....wat bleek, preflight check toch onvolledig uitgevoerd, een roerhoorntje van het rudder en aileron zaten los.............ja dan krijg je wel langzame reacties op het sturen ! Geen schade aan de kist dus lekker verder.

Het is o-zo-duidelijk dat ik nog heel veel moet leren mbt tot het zweven, maar het is wel heeeeel erg leuk hoor zo. En nog aktief ook, je loopt ongemerkt toch nog wel aardig wat metertjes op zo'n dag........starten, vliegen, kist niet aan je voeten landen maar een eind verder, kist halen, startelastiek halen, starten.....etc.

Ik maak mij geen illusies over lange vluchten in Bergeijk volgende week, dat laat ik aan de cracks over, maar deze jongen is er helemaal klaar voor ! (en mijn dochter ook die heeft alle kampeerspulletjes al klaarstaan op haar kamer.........)

off-topic; Frank en ik hadden vandaag een tranentrekker te verhapstukken, zoon Mees (10) gaf aan mijn dochter (ook 10) les aan de kabel........waan-zin-nig tog !!!!:D:D:D

meikemeeskabel.jpg

vooral dat laatste was wel de tranentrekker van de dag..... Mees wil zoooooooo graag instructeur worden...en dat heeft ie vandaag kunnen oefenen met Meike. We hebben de afgelopen weken thuis best gediscussieerd over wat je nu niet en wel moet doen als instructeur....bervetten enzo :D......(hij bedoeld natuurlijk brevetten).........aanwijzingen geven, je leerling helpen...begeleiden enzo...en dat deed hij vandaag best ok met Meike....

geinig

Laatst bewerkt:
dat zijn foto album momenten!
ik ben er door ontroerd.
zo zie je maar dat je geen 50jaar moet zijn om te weten wat het allemaal inhoud!

ik ben erg benieuwd naar de kids volgende week! en uiteraard naar die prachtige kistjes die door franck opgeknapt zijn.

Wij moesten ook ff iets wegslikken :D

Bergeijk in zicht, m'n werkkamer vult zich met kampeerspullen...Mees heeft er echt zoooo'n zin in...hij kan er niet van slapen. :D (wij ook niet hoor) Vandaag nog even de laatste aanpassingen gedaan aan de asw van Huey. Wat kleine dingetjes die er laatste zondag uitkwamen. Gelijk ook de klepjes 158 ready gemaakt....ze werken nu perfect hmmm

(Van kliko zwever naar kekke zwever :D .... en een aai over m'n eigen bol)

Bergeijk...here we come !

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga kijken of ik mijn oude ONgerestaureerde ASW22 kan meenemen ;)
hangt wat van het weer af ook.
maar der zullen wat servo's in moeten dan :D anders doet ie niet veel.

(ps, je hebt 2x graupner in je titel staan!)

als Mees niet kan slapen, laat hem dan even 10x rond het blokje lopen...
en dat hij het aantal brievenbussen dan even telt bij de huizen.
elke dag opnieuw , gewoon ff voor de zekerheid dat ze er nog allemaal staan ;)

Lol was me niet eens opgevallen, en gelijk aangepast. Ik zou zeggen neem 'em gewoon mee...gewoon aanzitten en voelen is ook prettig :D

Laatst bewerkt:
VRaagje : welk lettertype gebruikt graupner voor de nimbus ? (D-7469)

deze is overigens epic : (en wat freek (4 jaar) ooit heeft gezegd tegen moi..."pap ik wil best een keer in je vliegtuig vliegen hoor...maar je moet niet gaan stunten want dan wordt ik misselijk :D...aaaahhhhhhh)

Jordy_wants_to_takeoff.jpg

Laatst bewerkt:
Gevonden via whatthefont... werkt super....Dezen Solid Medium... nu nog ff zoeken hoe ik dat op mn pc krijg.

Laatst bewerkt:
Back