Restauratie Graupner Norden RTR Kustwacht vaartuig

een vraagje:
waar koop je dat schijnwerpertje?

ga je je lichten aansluiten op de batterij van je motor?

Brecht

De schijnwerper is van Graupner: Quartel Modelbouw - GRAUPNER Zoekschijnwerper met.vern 22x14

Ik heb daar op de Paul Denker goede ervaringen mee, mooie lichtopbrengst, dus ik heb deze ook voor de Norden gekozen, ipv het plastic exemplaar dat afgebroken kwam, en waar ik Graupner maar niet duidelijk kon maken dat deze niet in het setje met de mast-onderdelen en andere lampen zat.

Het lampje is 3V, hij kan kortstondig ook wat hoger, maar niet teveel natuurlijk. Ik had een schakelingetje kunnen kopen die van de 7.2V accu-spanning 3V maakt, maar ik had ook nog een batterijhouder liggen voor 3 AAA batterijen, en die ga ik gebruiken. Kan ik ook nog een beetje spelen met de spanning, met oplaadbare zal de spanning, bij volle cellen, rond de 4V zitten, met niet oplaadbare is dat iets meer dan 4.5V.

Ziet er mooi uit.
ik vraag me alleen af hoe er door de geverfde in iedergeval zo ziet het eruit, hoe kan daar licht door komen?
fijn dat je moeder uit het ziekenhuis is! moeten er nog hulpmiddelen komen (in verpleeghuis)?

Je bedoelt de lichtbakken, die opstaande randen rond de lampjes? Die zijn inderdaad wat doorschijnend. Metalen plaat was beter geweest, maar had ik niet voorhanden. Misschien dat ik ze anders aan de binnenzijde zwart verf, of zo. Aan de andere kant zal ik vrij zelden in het donker varen, zeker nu we de zomertijd tegemoet gaan, en ik bijvoorbeeld afgelopen jaar met de Paul Denker ook maar 1 keer in de schemer heb gevaren.

Dus het kan ook zomaar zijn dat ik het zo laat, en dat het meer een extraatje blijft. Officieel moet er ook namelijk nog een lampje in de top van de mast komen, en eentje naar achteren schijnend. En het deklicht naast de deur is nu ook een dummy. Maar met de massieve mast is het lastig de draden uit het zicht weg te werken. Voorlopig eerst maar eens kijken of ik goed kan varen met de antenne onderdeks, en ik denk dat ik nog een trosje touw ergens ga neerleggen, of ophangen, dat verlevendigt de boel ook al snel weer wat.

Mijn moeder heeft nu vooral veel rust nodig, en aangepaste fysiotherapie, de gebroken botten zullen langzaam genezen, en dat kost tijd, maar ze moeten wel proberen haar zo goed als mogelijk in beweging te houden, want anders verstijven de spieren teveel, en op die leeftijd krijg je dat niet meer terug gedraaid.

Dagje vrij, en met dit mooie weer toch even een proefvaart gemaakt, met de antenne nu onderdeks. Ontvangst was net voldoende, als ik op de rand van het watertje kwam waar ik vaak vaar, ging de motor een beetje haperen. Dus ik denk dat ik daar nog even mee ga puzzelen, want weer die spriet terug zetten heeft toch niet de voorkeur, zonder is duidelijk mooier.

Verder liep alles prima, de motor werd lichtjes warm, en er kwam wederom geen druppel water binnen.

varen1.jpg

varen2.jpg

varen3.jpg

Hij ligt nu onder het dek geplakt, dus vrij laag. Hem hoger leggen kan al voldoende helpen, zo zou ik hem aan de binnenkant van de opbouw kunnen plakken. Alleen moet er dan wel een koppeling tussen, zodat de opbouw afneembaar blijft. Of ik zet een kortere antenne terug op de plek van de originele spriet, en doe alsof dat de radioantenne is. Meestal zitten die alleen toch wel vast aan de opbouw, dus blijf ik het probleem houden van een extra stekkerverbinding tussen opbouw en de rest.

Het is jammer dat de kraan achterop zo dun is, en het dus niet mogelijk is daar een antenne-draad door te laten lopen, dat zou ook een mooie optie zijn geweest om deze te verbergen. Maar het heeft geen haast, ik kan er zo op zich goed mee varen, meestal houd ik de boot toch dichterbij dan de afstand waar de problemen kunnen optreden, anders zie ik een blauw-witte vlek, ipv een boot.

Ik hoor een heel goed excuus om een degelijker kraan te gaan fabriceren, Indoorvlieger. Dat kraantje was toch al niet zo veel soeps. Win-win zeg ik.

Zo zonder die spriet staat inderdaad al een stuk beter, het begint zowaar ergens op te lijken.

Ja, dat is een beetje een afweging. De huidige kraan is niet top, maar kan wel weer tegen een stootje, ik heb er al een paar keer tegenaan gestoten, en het kunststof geeft geen krimp. Plus, het bootje was bedoeld vooral voor de fun, waarbij gebruiksgemak voorop staat. Vandaar ook geen reling, onder het motto "wat er niet op zit, kan er ook niet afbreken" zeg maar.

Ik denk er wel over na. Eerst maar eens testen of het hoger leggen van de antenne, dus in de opbouw, eigenlijk wel helpt. Want met de kraan kom ik toch niet hoger boven het wateroppervlak.

Hoi indoorvlieger. Is het scheepje al voorzien van een marifoonantenne?. Je zou kunnen overwegen deze aan te brengen en daarin de antenne te verwerken. Wat je wel vaak ziet op dit soort boten zijn witte marifoonantennes van ca. 1500 mm lang tegen de zijkant van de stuurhut.
Is dit een optie?

Hoi indoorvlieger. Is het scheepje al voorzien van een marifoonantenne?. Je zou kunnen overwegen deze aan te brengen en daarin de antenne te verwerken. Wat je wel vaak ziet op dit soort boten zijn witte marifoonantennes van ca. 1500 mm lang tegen de zijkant van de stuurhut.
Is dit een optie?

Dat is ook iets waar ik over zat te denken. Zeker als het hoger leggen van de antenne, binnen de opbouw, geen merkbare verbetering mocht geven, is een marifoon-antenne een mooie manier om toch weer een "spriet" te hebben, maar zonder dat hij zo prominent aanwezig is als de kunststof tube die er standaard op zit, en die meer geschikt is voor RC-auto's.

Ik bedenk me trouwens net waarom het probleem alleen bij een bocht naar rechts speelt. De antenne zit rechts onder het dek, en de boot helt over naar de kant waar je op stuurt, hij maakt een soort "kuip-bocht". De antenne zit dan dus lager boen het water. Bovendien "loopt de boot erg nat" bij een snelle rechterbocht, dwz, het water blijft dan meer aan de romp "plakken" wat de ontvangst ook wat vermindert. Ik zal de antenne eens rond leggen, dus vanaf de ontvanger naar achteren, en via de spiegel naar links, en dan iets naar voren, Dan steekt ook bij een bocht naar rechts een stuk antenne wat verder boven het wateroppervlak uit.

Laatst bewerkt:
Vanavond de antenne opnieuw bevestigd, en onder het voordek door weer naar de bakboordzijde laten lopen, en dan een kort stukje naar achteren. Hopelijk dit weekend nogmaals testen of het bereik is verbeterd, en dan met name in bochten naar rechts.

Vandaag de nieuwe antenne positie getest, ik merk wel verbetering, alleen bij een "harde" bocht rechts, in de uiterste hoek van de vijver, had ik nog een licht hikje. Ik vraag me af of dat alleen met de ontvangst te maken heeft, ik moet bekennen dat ik, toen de spriet er nog op stond, niet zover weg was gevaren. En bij zo'n scherpe bocht rechts, wordt de motor ook aardig afgeremd, je hoort hem dan flink in toeren terug gaan. Best kans dat daardoor meer van de accu wordt gevraagd, waardoor de spanning even inzakt, en de BEC spanning ook. Dat zou verklaren waarom het bij een bocht naar links niet speelt, want nu de antenne verlegd is, hebben beide kanten ongeveer evenveel antenne, dus dat kan het niet meer zijn.

Ik kan nog een test doen met de spriet er weer op, om het volledig uit te sluiten, maar aangezien snelle bochten linksom toch "smoother" gaan dan rechtsom, en ik liever iets verder van de kant blijf als de boot verder van me weg is, waardoor ik niet op de afstand kom waar het probleem zich zou kunnen voordoen, kan ik er zo ook prima mee varen.

Voorlopig laat ik het zo, en ga ik nog wat kleine details toevoegen, zoals een trosje touw hier en daar bijv.

Mooi dat het bijna doet wat het hoort te doen. Is het misschien een oplossing om een apparte baterij voor de ontvanger erbij te kopen? Of is daar geen plaats meer voor?

Mooi dat het bijna doet wat het hoort te doen. Is het misschien een oplossing om een apparte baterij voor de ontvanger erbij te kopen? Of is daar geen plaats meer voor?

Kan, maar extra gewicht betekent dat de boot minder makkelijk gaat planeren, en je dus meer gas moet geven om dat voor elkaar te krijgen, waardoor je weer korter vaart.

Ik zat er eerder aan te denken om eens beide accu's tegelijk aan te sluiten, en dan parallel, waardoor de belasting per accu gehalveerd wordt. Maar op zich is het niet echt een probleem meer, ik heb het alleen bij volledig roer rechts op een afstand waarop ik de boot al niet zo goed meer zie, en dan ook alleen bij volle snelheid. Vaar ik iets minder snel dan volgas, of stuur ik iets minder scherp, of maak ik een bocht naar links volgas, of ga ik net iets minder ver weg, dan loopt de motor perfect door.

Ik moet nog met de verlichting aan de slag, dit weekend is de RC schakelaar binnen gekomen, waarmee ik de schijnwerper op afstand wil bedienen. Verder is het wachten op een andere lader, waarmee ik niet 8 uur nodig heb per accu...

En ik ben inderdaad ook met een ander bootje bezig, kijk maar eens in "waarmee heb jij vandaag gevaren?" topic, in het café-gedeelte.

Kleine update, de verlichting is aangesloten, alleen niet via de RC-gestuurde schakelaar, want ik denk erover om die te bewaren voor een andere boot. Ik heb nu een klein lipo-accuutje (3,7V, 160 mAh) aangesloten, waar de lampjes ongeveer 3 kwartier op zouden moeten kunnen werken, omdat het verbruik in theorie 200 mA is. Ruim voldoende voor een keertje schemervaren, en het lipootje weegt nog geen 5 gram.

Dank je. Het snelheidsbereik is inderdaad groot. Met een paar klikjes trim gaat hij erg gemoedelijk vooruit, net een plezierjachtje, maar naarmate het gas verder open gaat, is het andere koek. Op 1 van de filmpjes is dat goed te zien, dan voer ik de snelheid langzaam op.

Omdat ik de mast toch nog steeds vrij egaal wit vond, heb ik de gladde lange kant van de radar een lichtblauw kleurtje gegeven. Zoeken naar plaatjes van dit soort radars op internet bracht me op dat idee. Na 2 laagjes was de lak dekkend, maar de gewenste kleur was alleen in glans te krijgen. Dus vandaag heel licht opgeschuurd, en een laagje Humbrol Silk Cote erover, voor een zijdeglans afwerking. Het is geen grote aanpassing, maar maakt het toch weer net wat levendiger.

Ik ben ook wat trosjes aan het knopen en aan het kleuren met thee, om het net wat meer op touw te laten lijken.

Uuuh.. vraagje:

Kleuren met thee?
Waar is dat goed voor?

(vergeef mijn onnozelheid)

Ik ben wel weer nieuwsgierig naar je foto's....

Groet Mark

Back