Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Vandaag weer wat kunnen doen, heb het naamsein en wat belijning aangebracht. De letters heeft een vriend geregeld, zijn soort van stikkers, de lijnen zijn van papier welke met houtlijm zijn bevestigd. Naderhand zal alles een keer overgespoten worden met blanke lak
20220419_203258.jpeg
20220419_203309.jpeg
20220419_211827.jpeg
20220419_214744.jpeg
20220419_220821.jpeg

Zojuist m'n akkus binnengekregen. Heb gekozen voor 2s 5200mah lipos. Zijn lekker licht, 250gr pst en daardoor kan ik de rest van het gewicht aanvullen met lood zo laag mogelijk.

Tevens heb ik een 3d bestandje gevonden van een lynx heli, wel de army versie maar print hem zonder onderstel en maak er zelf wieltjes onder. Heb een proefprint gemaakt en het ziet er best goed uit. Moet nog wat nabewerkt worden en uiteraard dus omgevormd naar een navy lynx. Hij word nu op het juiste formaat geprint. Het proefprintje is nog wat te klein...

@Hans, Mocht je ook belangstelling hebben voor een nieuwe hobby, helicopters... ik print zonder moeite een extra lynxje voor jouw Tromp..(-;
20220422_194455.jpeg
20220422_193722.jpeg
20220422_193710.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik heb wel interesse in zo'n mooie lynx.
Hou me aanbevolen. Schaal 1:100.
Gr Hans
Excuses mois... heb je naam inmiddels correct weergegeven(-;

Komt goed, ik zal morgen nog de 2e printen. Het is schaal 1:100 want dat moet die van mij ook zijn..

Moet uiteraard nog rotor etc op en wielen onder,
20220422_233741.jpeg
20220422_234012.jpeg

Ps, in het echt istie netter dan op de foto, daar zie je alles op../-:..

Inmiddels wat bezig geweest met m'n nieuwe project, minilynx

Heb hem geprint in transparant pla, transparant is een groot woord maar voor de raampjes leek mij dat handiger. Tevens een onderstel gemaakt voor de navy versie. Het is allemaal best klein dus dat soort onderdelen printen is best lastig. Daarnaast is dat soort dingen tekenen niet echt mijn dagelijks werk.. affijn ik heb er wat van gemaakt.

Ik ben nog niet helemaal tevreden, het achterwieltje zit mij te ver naar voren aan de sponson

Om het te monteren moet er wat gevijld aan het rompje, los er aan lijmen was niet sterk genoeg.

Tevens komen er 2 torpedo 's aan te hangen, deze liggen nu nog op de printer.
20220425_165138.jpeg
20220425_165108.jpeg
20220425_165053.jpeg

Vandaag de "eerste" proefvaart gehad in de huidige remake.

Een mooie vijver gevonden waar ik hem mooi kon balanceren, wel wat klein voor dit scheepje maar voor nu prima. Alles werkt, echter het bedienen met 2 aparte motoren geeft veel schuim maar weinig effect heel eerlijk gezegd.

De stabilisatievinnen werken redelijk goed, de uitslag mag wellicht wat groter en bij mij lijkt de middenstand wat te verlopen, ik vraag mij af of het beter werkt met gyro dan gewoon gekoppeld aan de roeren.

Al met al geen tegenvaller. Snelheid zit er goed in, volgas vooruit lijkt het wel een speedboot, dat lijkt nergens op..

Helaas geen bewegende beelden, m'n zoontje was mee maar met z'n 4 jaar vond ik hem laten filmen geen goed plan en een gopro oid heb ik nog niet...

Nog wat kleine dingetjes toevoegen of vastzetten die ik er nu afgelaten had, de roeren mogen iets meer slag maken en ik ga toch nog eens testen met de vinnen direct aan de roeren of dat verschil maakt.

@Hans, heb jij dat verlopen ook? Kan mss van wat resonantie oid komen, heb dat in m'n vliegtuigen niet echt gemerkt.
20220430_163227.jpeg
20220430_163315.jpeg
20220430_165250.jpeg
20220430_165243.jpeg

Mooi dat alles redelijk werkt ook bij mij in het begin veel uittrimmen balast en vooral stabiliteit experimenteren met de vinnen. Mijn lifepo4 accu's op de bodem deden wonderen. Samen met de stabilisatoren aan de gyro. Nee bij mij verloopt de middenstand niet. Verder heb ik ook een servo parallel met de vinnen die gewicht verplaatsen zodat hij eerder weer recht komt. De gyro werkt nu goed bij mij al is de uitslag naar de ene kant groter dan naar de andere kant. Zal wel door mijn ouder zender komen ivm. pulsbreede.
Lijkt me een veilig ondiep vijvertje.
En de foto's het blijft een schitterend schip.

Laatst bewerkt:
prachtig schip zowel naast als in het water.
enkele mogelijke tips, ik vind je roeren wat aan de kleine kant zo op de foto te zien , ze moeten toch minimum tot aan de as komen ( het vaarwater is niet in schaal)
schuim bij draaien op 2 schroeven is mogelijk te wijten aan veel te veel toeren waardoor ze elkaar tegenwerken ipv meehelpen. kan je testen door maar een klein beetje uitslag te geven op de zender. ze moet om haar as draaien met 2schroeven als je enkel roer uitslag geeft.
succes met het verdere afregelen en de laatste bouw werkjes

Het is wel volgens tekening de roeren maar bij mij zijn ze iets groter. Draait best kort door de bocht.
De schroeven draaien wel vooruit en dan van binnen naar buiten? Anders zuigen ze lucht vanaf de zijkant aan. Maar volgens mij draaien ze origineel wel van buiten naar binnen. Maar toen had ik ook veel schuin.
20220501_112517.jpg
20220501_112448.jpg

Laatst bewerkt:
De echte draaien volgens mij naar binnen, dus de rechter schroef tegen de klok in, de linker met de klok mee, ik had volgens mij bij m'n eerste versie dat ook omgedraaid, omdat ik het idee had dat dat beter werkte. De echte heeft overigens verstelbare schroeven welke gewoon van voor naar achteruit te verstellen waren.

Wat het roer betreft wellicht moet ik ze inderdaad wat groter maken inderdaad, nu is de draaicirkel mi wel te groot, kan in de vijver net een cirkel maken..

Het klopt dat het uitmaakt hoeveel gas ik geef daar moet ik nog wat mee spelen, het voordeel van deze zender is dat ik gewoon alles kan instellen. De maximale snelheid is sowieso veel te groot. Had in de vorige decaperms die veel herrie maakten en minder toeren. deze die ik nu gebruik hebben geen reductie, zijn wel veel stiller en ik hoor enkel het fluiten van de esc's dat vind ik niet storen daar de echte gasturbines ook zo'n fluitend geluid maakten.

Kan je nog makkelijk bij de roeren komen?
Zal bij mij een drama worden. Zitten er al in vanaf 1984 daarna dicht gebouwd :(

Ja ik kan er gelukkig bij, heb het helidek deels afneembaar en het Afmeerdek zit een luikje in, ik probeer wel alles zo te maken dat het ook te onderhouden is.

Hallo Kees, Misschien kun je op de zender de uitsturing naar de schroeven wat bijstellen. Zit er een functie exponentieel op? Geen idee welk toerental jouw motoren maken en hoe groot de schaalsnelheid hoort te zijn. Om op de schroeven het schip te laten draaien zal best een opgave zijn. Lange romp, schroeven dicht bij elkaar, waardoor de ene schroef de andere gauw beinvloedt. Bij het echte schip kun je in zo'n situatie "spelen" met de spoed, waardoor je minder gauw lucht trekt. Aan de andere kant ook wel weer een uitdaging om het een beetje in de vingers te krijgen. De kleine roeren horen bij de hoge snelheid van het schip. In het echt zal er op lage snelheid weinig met zo'n schip alleen op de schroeven worden gemanoeuvreerd. In de havens zijn er al snel sleepboten bij. Eigenlijk niet vergelijkbaar met de dingen die wij met het model (willen) doen. Maar na een poosje ben je eraan gewend en probeer je het schip jouw wil op te leggen. Zelf kan ik me daar uren mee vermaken. Succes verder! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hoi Klaas,

Ja die functie zit er op, ik moet er ook nog een beetje mee spelen, over het algemeen zal ik ook varen waar wat meer ruimte is. Ga misschien wel de schroeven omdraaien om te kijken of dat wat uitmaakt.

Naar binnen of buiten draaiende schroeven maakt op onze modellen niets uit, heb het al eens getest op 1 van mijn eigen schepen.
Het toerental is wel belangrijk om te manoeuvreren met de schroeven.
De roeren van hans zijn mijn inziens beter om een kortere bocht te maken.

Back