Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 25 feb 2009.

  1. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Beste modelbouwers,

    Na een lange afwezigheid toch het virus weer een beetje te pakken. Vanaf nu zal ik toch weer een voorzichtige poging doen mn project weer op te pakken.

    Ik zal eerst een poging doen om een beeld te geven van de huidige status:

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Inmiddels zijn de motoren geplaatst, dus voorzichtig aan zal het weer een echt varend scheepje gaan worden. Hoop het toch ooit eens een keer af te krijgen, ik denk dat ik inmiddels wel recordhouder ben van langlopende projecten(-;

    Je zal opmerken dat er in het ruim nog wel het een ent ander met de zwabber gedaan zal moeten worden... in de loop van de tijd is er wat stof in het ruim neergedaald.

    [​IMG]

    De motoren zijn van Conrad, weet eigenlijk niet eens meer hoe ze heten, zal dat binnenkort nog even opzoeken.. ik heb voor een type zonder reductie gekozen, de vorige (marx decaperm) waren nogal luidruchtig, was af en toe net een diesel, en dat hoort niet zo bij dit type schip vind ik.

    Merk wel dat het forum in de afgelopen tijd wat is gewijzigd, in veel verslagen krijg ik geen afbeeldingen te zien, hoop overigens dat dat bij mij wel gaat lukken, op het moment dat ik dit schrijf zie ik niet echt geruststellende kruisjes waar er fotos horen te staan... maar inmiddels is het volgens mij wel gelukt

    groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2015
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Vandaag bezig geweest met het dek boven de brug. De laatste versie heeft daar nogal wat antennes en andere apperatuur waar ik heel eerlijk geen idee heb waar het voor dient (-;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat gaat met name om dat ding met die 2 bollen boven de toegangsdeur naar de brug. Enfin.. ik ben er mee aan de slag gegaan, de 2 bolletjes zijn kogeltjes van een airgun. De rest is gemaakt van diverse diktes plaatmateriaal.

    Tevens een van de radar installaties gemaakt, en begonnen met de mast die midden op het dek staat. Het is weer even inkomen.. Heb de nieuwe tekening besteld bij het min. van defensie, maar hier word ik eerlijk gezegd niet heel veel wijzer van. het zal toch weer moeten komen van veel fotos kijken en afmetingen inschatten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De foto's zijn qua belichting niet zo heel goed, dat witte dek weerkaatst het licht nogal, zonder flits ist weer te donker..

    Nou dit was het weer voor vandaag..
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    de twee bollen boven de brugdeur, dat is de ramses, het dient voor jamming (andere verbindingen storen)

    groet,
    Koos
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Koos,

    Mooi, das leuker als je weet wat je maakt, dankje
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Afgelopen dagen ook weer wat gedaan,

    De radarinstallaties en antennes geplaatst, het geheel ziet er nu al wat beter uit. nog niet gespoten maar dat doe ik pas op het laatst.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het volgende projectje zijn de rekken voor de reddingsvlotten, alles gemaakt van kunstof de railing van messing en staaldraad.
    De vlotten zelf heb ik nog niet gemaakt, die maak ik van beukenhouten stafmateriaal, met ook weer kunstof delen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    De tekening is erg summier op vele vlakken, ook hier moet je een beetje je fantasie gebruiken en de foto's die je er van kan vinden, maar ook daar kan je vaak niet zo veel mee.. zie nu op de foto nog wat dingetjes die ik wat rechter moet zetten.. toch tijd voor een leesbril?

    Vervolgens de nodige gaatjes.. oftewel echte patrijspoorten geboort, en wat afvoergootkes aangebracht. Het is wel het leuke werk, lekker prutsen aan de eettafel

    Hier nog een overzichtje
    [​IMG]

    Wie weet, ooitkomtieechtaf...

    Tot slot nog een mooi plaatje van het grote voorbeeld, het blijft toch een mooie verschijning vindt ik

    [​IMG]

    Tot een volgende keer
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    hallo, hier weer wat updates,

    Ben de laatste tijd best wat tijd bezig geweest met mn model, de reddinsgvlotten gemaakt van beukenhout. Deze gezaagd op lengte en in de boormachine voorzien van wat vorm. Daarna met messingdraad e rand er omheen gemaakt. Dit gewoon aan één zijde met een tang er omheen gewonden. De achterzijde is niet of nauwelijks zichtbaar na het plaatsen.

    [​IMG]
    Met een vijltje de afronding gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Dit messingdraad is vervolgens gefixeerd met wat secondelijm. daarna het uitstekende stukje draad zo veel mogelijk verwijderd.

    [​IMG]

    Omdat foto's meer zeggen dan woorden in dit geval laat ik het maar even zien...

    Vervolgens de handrailing aan de opbouw gemaakt. Dit is gedaan door gaatjes te boren van 0,5 mm en daar messing draad in te lijmen. Vervolgens een staaldraad van 0,3 mm er aan gesoldeerd. Dit staaldraad soldeerd lastiger maar blijft wel mooi strak. Voor dit soort dingen, en voor railing echt ideaal.

    Daarna aan de slag gegaan met de kraan eht de Rhib, deze Rhib heb ik opgeknapt van het oorspronkelijke model, de Kraan is nieuw gemaakt. Ik heb hier weinig of geen afbeeldingen van dus ook hier wat fantasie gebruikt. Nogmaals, foto's zijn nog steeds meer dan welkom!

    Ik moet wel toegeven dat de kwaliteit van mn foto's hier en daar wat et wensen overlaat..helaas.

    De Kraan is gemaakt van polystyrol plaat, messingdraad voor de hydrauliek leidingen en staaldraad voor de staalkabel. later zal ik met verf de kabel op de rol nabootsen. Inmiddels heb ik een airbrush aangeschaft, of inmiddels.. staat al een paar jaar in de doos maar nooit gebruikt. Hier hoop ik straks gebruik van te maken om het model te spuiten en van verwering en wat roestplekjes te voorzien. Niet te veel want naar verluidt was een dit schip als dit aan het einde van haar loopbaan vele malen zwaarder door het voortdurende tjetten.. toch vind ik een model meer leven als er hier en daar wat gebruikssporen opzitten.

    [​IMG]

    En hieronder met de Rhib, deze is volledig van een nieuw opbouwtje voorzien. Nog niet helemaal klaar overigens.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de status anno nu, binnenkort hoop ik weer een update.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Lekker simpel en mooi gemaakt, zonder dure gereedschappen.

    Top!!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Tja ik zou graag een draaibankje hebben maar zit er gewoon niet in voorlopig..

    Bedankt voort compliment
     
  10. Mike Roelofs

    Mike Roelofs

    Lid geworden:
    21 feb 2017
    Berichten:
    0
    Locatie:
    Delft
    Ik ga een hoop hebben aan dit verslag tijdens de bouw van mijn Hr. Ms. De Zeven provinciën.. ziet er mooi uit!

    Ondertussen al weer iets gevorderd met de bouw?
     
  11. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    419
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo ,
    IK zou deze boot ook willen bouwen, wat is de lengte en waar te bestellen?
    Alvast bedankt.
    Albertmobiel
     
  12. Bas van Leeuwen

    Bas van Leeuwen

    Lid geworden:
    8 okt 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Maasbommel
    Via modelbouw defensie. Schaal 1:100 dan is het model ongeveer 1.38 mtr.
    Ik heb een model van de Tromp overgenomen. Schaal 1:72 lengte 1.94 mtr
     
  13. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    71
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    op dutch fleet is legio te vinden van marine schepen .
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    hoi allen,

    Na een lange min of meer afwezigheid ivm wat meer bezig zijn met helicopters weer een update voor mn boot.

    Omdat de winter in aantocht is en ik dan zelden ga vliegen en mn Mld lynx in aanbouw eerst een paar rondjes moet vliegen voor ik er mee verder ga weer tijd gevonden om met wat botenwerk bezig te gaan.

    Als eerste de Gwf de Ruyter van stal gehaald, deze mag nu ws echt met recht de titel langstlopende project ooit gaan dragen

    Nu toch echt van plan er een varende versie van te maken die af is.

    Deze week de romp gespoten. in de juiste (hoop ik) kleur grijs, de onderkant in menierood en de zwarte waterlijn zwart. nu nog niet zichtbaar ivm het nodige afplakwerk.

    Naast schilderwerk bezig geweest met details zoals reling van de opbouw. Zal binnenkort wat meer fotos posten asmede eem update van de status anno oktober 2020 20201025_123737.jpeg 20201025_123728.jpeg
     
    Koos82 vindt dit leuk.
  15. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
  16. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Je Tromp wordt mooi schitterend.
    Heb door jou de mijne van zolder gehaald.
    Bouw begonnen begin jaren 80. Van tekening geheel van polyester uit zelf gemaakte mal.
    Zou eigelijk verder moeten gaan. Misschien deze winter.
    Mvg Hans
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  17. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Ik heb een vraagje ik ben een beetje aan het proberen te werken met polystyrol plaat.
    Kun je dit ook iets aan plamuren of zo.
    En spuiten eerst met kunstof primer denk ik.
    Ik ben nog van de hout en polyester generatie. Met mijn Robbe Luna .
    Gr Hans
     
  18. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Mag ik vragen hoe jij de grote raderbol op de brug zo mooi heb gemaakt.
    Ik ben jaloers.
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Hans

    Lees net je vragen, had daar geen melding van gekregen(-;

    Wbt de bol, tja gewoon met spantjes de vorm gemaakt en met hout (dun triplex de onderste helft de bol met glasmat en polyesther en veel plamuren...

    Ik zou dat nu anders doen heb een 3d printer, de bol is eenvoudig te tekenen en te printen, dat kan je vervolgens ook netjes afwerken.

    Wat dat plamuren betreft voor de witte kunstof, je kan er putty voor gebruiken maar eigenlijk heb je als je netjes werkt weinig te plamuren en houtnerf oid heb je ook geen last van. Daarnaast kan je heel licht werken dat is wel handig bij dit model voor de stabiliteit.
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ohja voor hen die denken dat er niks meer aan doe, heel langzaam gaat het de goede kant op, ik ga er vanuit dat ik volgend voorjaar kan varen..

    Ik was niet tevreden over de zwarte waterlijn en heb besloten om dat nog een keer te doen. Ook het donkergrijs van het dek vraagt nog om wat bijschaven.

    De opbouw is nog niet volledig gespoten, ook daar nog grijs en de dekken donkergrijs maken 20211121_145032.jpeg 20211121_145325.jpeg 20211121_145025.jpeg 20211121_145109.jpeg 20211121_145054.jpeg
     
    Jaap Smith en Dikkie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina