Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Vandaag weer even een proefvaart gedaan. Heb de uitslag van de roeren vergroot, het zwaartepunt verlaagd door de accu lager te leggen. In het water lag hij nu precies goed zonder te ballasten. Heb er wel iets lood bijgedaan om hem wat stabieler te maken. Vaart mooi, en in de vijver in Borne trekt hij wel wat aandacht, zeker van mensen die bij Thales werkzaam zijn geweest,en die blijken er hier redelijk veel te zijn. Ik zal binnenkort iemand meevragen om wat te filmen, had een soort van gopro mee maar dat "soort van" zegt al genoeg, je ziet net iets meer dan een grijze vlek op he water.. maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Zo ging het bij mij ook. Stapje voor stapje verbeteren. Vooral gewicht is heel belangrijk en als het even kan plat op de bodem. En dat werpt gelijk vruchten af in stabiliteit. Ik had toen mijn imitatie procam op de brug staan werdt daar gelijk een stuk onstabiler van. En wat weegt zo'n klein dingetje nou eigenlijk.
Ging het bochten werk nu wat beter?

Laatst bewerkt:
Zo heb ik het nu. Ontvanger accu en de accu voor de raders gaan heen en weer. Aan het kanon kun je nu vanbuiten zien wat de stabilisatoren doen. De ronde accu ligt onderin de kiel. Weet niet of dat het beste is maar je moet wat. Wil de vaar accu nog iets naar voren brengen.
20220506_215448.jpg

Hoi Hans,

Door de akku iets lager te plaatsen is de stabiliteit een stuk beter, wat nog niet echt weg lijkt is het verlopen van het nulpunt van de vinnen. Daar moet ik nog eens naar kijken. De draaicirkel is ook een heel stuk kleiner, voldoende om in relatief kleine vijvers te varen. Ik moet alleen nog wat spelen met de maximale uitsturing van het gassignaal, de snelheid is nu echt absurd hoog als ik hem vol open zet. Ik mer ook dat met minder gas hij beter reageert als beide motoren apart aanstuur.

Het weglopen van het nul punt heb ik gelukkig geen last. Is wel vreemd misschien dat de gyro te veel trild door de motoren.
Als ik mijn ontvanger aanzet na een paar seconden even een tik op de stabilisatoren en dat punt houdt hij dan mooi vast.
Denk dat een boot langzamer laten varen makkelijker is dan sneller.
De Tromp is heel gevoelig op gewicht zeker alles boven de kiel. En alle kleine beetjes helpen. Er ligt bij mij wel ook iets van 270 gram lood in de neus op de kiel. Vandaar dat ik de accu's wat naar voren wil hebben. Servo van het kanon zit nog in de weg maar heb hier al een 9gram servo voor. Ik kan dus evt nog een 2e set accu's kwijt voor 12volt of 2x 6volt.
Gr Hans

Vandaag weer wat kleine onderdelen toegevoegd, zoals de kraan voor de RHIB, de ankerkettingen en nog wat antennes.

De helikopter daar ben ik mee bezig, deze zal ik toevoegen zodra deze klaar is. Omdat nu eindelijk een keer het moment nadert dat hij klaar is heb ik een linkje geplaatst naar het album waar alle foto's instaan van de herbouw. Dit album heeft de naam Tromp, echter ik heb tussentijds gekozen om voor een model van de Hr.Ms. De Ruyter te kiezen.

https://photos.app.goo.gl/eA7dtfJf4Tok73Ka8

Laatst bewerkt:
Het is een mooi project geworden.
Vraag, je hebt de radarbol gebruikt van de oude versie.
Hoe zwaar is deze?
Complimenten en succes met je volgende project.
Henk

Hoi Henk,

Bedankt!

Wat de radarbol, het gewicht weet ik niet eens, hij zit inmiddels ook vast gelijmd dus kan hem lastig wegen. Zwaar is hij niet echt, is gemaakt van houten spantjes met de onderzijde 1mm triplex bedekt de halve bol iets meer dan de helft eigenlijk) is gemaakt van polyester, beetje glasvlies en polyester. Daarna geplamuurd. Zou hem zelf nu printen en afwerken maar vond dat nu niet nodig.

Omdat ik nu eigenlijk de smaak wel weer een beetje te pakken heb ben ik van plan er een vervolg aan te geven door hierna een model van een Standaard (S-fregat) te gaan bouwen. Uiteraard zal ik dat in een ander bouwverslag gaan doen. Zal proberen deze in een korter tijdsbeslag af te maken. Omdat het nu het vliegseizoen is ga ik eerst een poging doen m'n Lynx verder te gaan afmaken, Zie het verslag bij de modelhelicopters.

Laatst bewerkt:
Een heel mooi gebouwde Tromp hellaas veel mooier dan de mijne .
Maar ere wie ere toekomt. Mooi in de details hulde.
Stiekem heb ik bij de bouw van de mijne soms even gespiekt bij jou foto's als het op de tekening niet zo duidelijk was. Bedankt hier nog voor.:worship:
Gr Hans

Een heel mooi gebouwde Tromp hellaas veel mooier dan de mijne .
Maar ere wie ere toekomt. Mooi in de details hulde.
Stiekem heb ik bij de bouw van de mijne soms even gespiekt bij jou foto's als het op de tekening niet zo duidelijk was. Bedankt hier nog voor.:worship:
Gr Hans

Een forum als dit is toch juist bedoeld om ideeën vandaan te halen, juist leuk als het anderen ook inspireert of op een idee brengt. En mooier, ach als je naar de tijd kijkt die ik er over heb gedaan dan valt dat in verhouding heel erg mee(-; Ik zie dat niet zo, het gaat er om dat je ziet dat het om de Tromp, gaat in jouw geval, en je typische kenmerken terugziet en voor zover ik dat kan beoordelen is dat zo, ik vind het een mooi schip om te zien ook op het water ziet het er erg realistisch uit.

Wel bedankt voor het compliment uiteraard!

De Lynx voor je ligt klaar, als je even je adres stuurt dan doe ik hem een dezer dagen op de post, je moet nog wel even het support materiaal er af halen, het werkt nu echter even als transport bescherming.
20220509_075849.jpg

Vandaag weer een poging gewaagd om even te varen, na een winderige middag was het nu vrijwel windstil. Speciaal iemand meegevraagd om even te varen terwijl ik kon filmen. Heb ik blijkbaar iets verkeerd gedaan en heb helaas maar 2 korte stukjes over... Wel een paar mooie foto's kunnen schieten
Het filmpje komt er aan, ben iik aan het uploaden..

Je ziet dat hij bij korte snelle stuurbewegingen wel wat schommelt, zeker op lage snelheid, dan werken de vinnen wat minder. Maar ben eigenlijk best tevreden met het vaarbeeld

Ziet er goed uit gaat mooi door het water.
Zo te zien reageerd hij toch best goed op het roer. En mooie plaatjes zo van de boot.
Gr Hans

Back