Restauratie maquette stad Nieuwpoort.

Discussie in 'Diorama's' gestart door Jan Blonk, 17 jan 2021.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Het verschil in schaal lijkt op de foto ongeveer 2:3 en dat is fors.
    Met de moderne materialen ziet het er een stuk beter uit. Succes !
     
    vGenLheftruck_Maarten, Jan Blonk en MarcT vinden dit leuk.
  2. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.593
    Locatie:
    limb
    Prachtig bouwverslag!

    Grtjs,Marc.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Jan, door de kleine schaal worden zulke afwijkingen naar verhouding nog extra vergroot.
    Ik heb ook wel de neiging om teveel in detail te gaan terwijl dat niet echt nodig is. De meeste details gaan toch op in het grote geheel...
    Dus om het praktisch te houden hebben we besloten om alleen “verbeteringen” te doen die ook werkelijk iets toevoegen. En bij reparaties proberen we dan de sfeer van die onderdelen te behouden. Dat zijn dus wel steeds terugkerende overwegingen......

    Zo ‘n verbetering wordt bijv. toch het water in de rivier.
    De eigenaar/ museumbeheerder, de Historische Kring, vraagt of dat het rivierwater wat meer levendigheid kan krijgen. Wat golfjes ed.
    Zoals in eerdere posts is te zien heb ik daarvoor al e.e.a. uitgeprobeerd, maar tevreden was ik daarmee nog niet...Mijn methode met een soort van papier-maché (op basis van toiletpapier en of keukenpapier) die ik ook heb gebruikt op mijn grotere scheepshelling, wordt te grof en is ook te onregelmatig voor deze kleine schaal.
    Een nieuwe proef, op basis van reparatiemateriaal voor gestucte muren geeft wel het gewenste effect, en deze methode zullen we dan ook gaan toepassen.
    In principe dezelfde methode zoals ik die ook toegepast heb op de vloer van de scheepshelling, alleen gaan we nu een stapje verder en wordt het water....
    Maar het opknappen van de rivier is even uitgesteld omdat we toch de bodemplaat eerst meer stabiliteit willen geven. Maar ik zal de nodige foto’s en toelichting te posten zodra dit onderdeel wordt aangepakt.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
    Pingu57, k-k, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Steeds meer blijken details toch behoorlijk in schaal af te wijken van de schaal van het stratenplan. Vooral bij de alleenstaande gebouwen is dit een dingetje.
    Zo bleek het veerhuisje op de juiste schaal op de maquette helemaal niet te passen in de omgeving.
    Dus al besloten om weer een nieuwe te maken , en dan toch iets groter....
    Hier is bouwsel nr. 2 op haar beoogde plekje..dat past beter...( nb. op de achtergrond een figuurtje.. en hier valt het wel op dat deze groter is dan de deur van het huis/ winkel erachter...).
    813613DC-5DD8-4523-94FE-64EF8B85AA8A.jpeg

    Veel groen aan de bomen is gemaakt van IJslands mos en in de loop van de tijd is dat vergaan. Heel veel daarvan zal moeten worden vernieuwd.
    Daarbij bijv alle bomen aan de zgn;. Binnenhaven.
    Voor mijzelf een bijzondere plek, want ik woon er zelf.......weliswaar aan de westzijde waarvan de huizen op het andere deel staan, maar toch een stukje dat mijn aandacht zeker verdient....
    Hiervoor heb ik nu bomen van Ali neergezet. Wel net een beetje levendiger gemaakt met wat verf en strooisel.
    De grasrand eronder eerst wat groener gemaakt en alle bomen zijn nu vervangen. Dat ziet er zo weer fris uit.
    5B654100-393C-468C-99D4-BD7C94F6BAA0.jpeg


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    P Voogt, MarcT, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.593
    Locatie:
    limb
    Top verslag!

    Grtjs,Marc.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  6. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi Jan,
    Ik reageer mogelijk wat laat, maar zo te zien heb je het scheepje met de kont in de stroom gelegd. Lijkt het niet logischer om het schip om te draaien zodat deze met de kop in de stroom ligt? Dat is makkelijke afmeren en wegvaren.

    Trouwens wat een vreselijk leuk project!

    Gijsbert
     
    MarcT, vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Gijsbert, het scheepje dat je bedoelt ligt op een proefstuk.. ik wil het water van de rivier opknappen en was op zoek naar de beste methode voor deze schaal. Daarbij fantaseer je dan wat over details.
    Dus die foto laat niet de uiteindelijke opstelling zien. Die juiste positie is wel te zien bij post 9.
    Maar voor de compleetheid..Wij hebben hier wel getijden op de rivier en dan ontkom je er niet aan.
    Zeker is het een leuk project en voor een goed doel in onze eigen lokale gemeenschap.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2021
    MarcT en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  8. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Ik heb veel op de Limburgse Maas gevaren (recreatief welliswaar) en daar ging het echt maar één kant op... haha
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2021
    MarcT, vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig Jan, je maakt hier al net zo'n mooie maquette van als van je scheepshelling
     
    MarcT, Jan Blonk en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  10. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Den Bosch
    Tja, als Jan zijn sausje ergens overheen druppelt krijg je een meesterstuk, dat is mij inmiddels wel duidelijk!
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2021
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Even stil geweest, maar zeker niet stilgezeten.... ( zie ook verslagen in het scheepsbouw hoofdstuk van mijn trawler Hemerica met de helling en niet te vergeten het Wisboom stoomgemaal).
    Het was even puzzelen, maar we hebben de twee platen kunnen verstevigen.
    De ondergrond heeft op verschillende plaatsen ook verschillende niveaus. Zo zijn bijv. de waterpartijen uit de bodemplaten gezaagd en van onder van zinken platen voorzien. Dit om een lager waterniveau te kunnen voorstellen.
    Maar daarmee had de bouwer onbedoeld wel alle sterkte uit de originele bodemplaten gehaald. Het gevolg daarvan was dat de ondergrond te slap werd en na alle jaren steeds verder is gaan scheuren. Vooral op de randen van de overgangen van de waterpartijen.
    Overeenkomstig het verzoek wilden we de oorspronkelijke constructie behouden. Daarom hebben we eerst een houten raamwerk eronder gemaakt en daarna hebben we de breekbare en slappe plaatsen met vulstukken ondersteund.
    Verder hebben alles zo voorbewerkt dat de twee delen netjes uitgelijnd liggen en met slotbouten aan elkaar kunnen worden gekoppeld. De tentoonstellingsbouwer zal ons zeker dankbaar zijn.....

    Hier de “oostelijke” helft, waarop meteen de vele vergeelde omliggende weilanden (en delen van onze mooie stadswallen) te zien zijn..
    Als deze weer frisser groen zijn gemaakt zal het er al een stuk beter uitzien...
    00A346EB-1EF4-4867-B352-4E1E84E3CFD9.jpeg

    Hieronder de hele maquette met het raamwerk eronder en aan elkaargekoppeld.
    7775A1A9-63F9-4D08-9181-6CC95176E030.jpeg

    Als eerste wordt nu de rivier aangepakt. (op bovenstaande foto is dat het grijze hoekje links...). De hoek rechts-voor is een stuk moerasachtige uiterwaard zoals dat ooit was. Inmiddels is dat tegelijk met de dijkverhogingen “gecultiveerd”. D.w.z. dat de stadsgracht ter plaatse weer water bevat en in directe verbinding staat met de rivier, waarbij een soort “waterdrempel” voorkomt dat bij laag water dit deel van de gracht niet leeg stroomt.
    Afgezien van wat aanvulling van vers groen hier en daar, heeft dit deel van de maquette verder weinig aandacht nodig.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2021
    P Voogt, k-k, MarcT en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Den Bosch
    tis toch wel een erg droog jaar geweest toen de maquette werd gebouwd, ben blij dat jullie het weer water gaan geven!

    Ik vind het leuk dat ik straks jullie projecten na elkaar kan gaan bekijken!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu het frame de stevigheid geeft kon ik beginnen met de rivier. Van een vlakke zinken plaat moet deze worden opgewerkt naar een rivier met golfjes... Ik had al beloofd om hieraan wat aandacht te geven. Daarom in stappen....

    De scheuren langs de waterkant die in de loop der tijd zijn ontstaan uitgesneden en aangesmeerd met epoxy plamuur.
    We hadden de zinken plaat al op het frame vastgemaakt en daarbij de schroeven en spijkers verzonken .Ook deze oneffenheden zijn met de plamuur weggewerkt.
    A1961849-3CDC-44D5-B961-8957521220B2.jpeg

    Nadat dit een nachtje heeft kunnen uitharden alles netjes glad geschuurd.
    Daarna de randen afgeplakt en het wateroppervlak dun bespoten met een spuitbus structuurverf (reparatiemiddel voor bijv. granolwanden).
    61E70C65-79DA-414C-B18B-3565102E9BE3.jpeg

    En ook dat krijgt even de tijd om te drogen, en in die tussentijd begonnen met het weer groen maken van de vergeelde stadswallen. Dat zijn vele meters te gaan.....
    Had oorspronkelijk het idee om dit te spuiten met de airbrush, maar ik heb dit eerste deel toch anders gedaan. Met een zachte grote penseel heb ik verdunde verf op het oppervlak gedept.
    Door de kleur telkens “op de kwast” te mengen vanuit drie basiskleuren (donkerbruin, okergeel en grasgroen) ontstaat vanzelf wat variatie. Deze manier geeft me ook de mogelijkheid om direct al extra accenten aan te brengen. Gaat veel tijd inzitten, maar je hoeft niet af te plakken en je kunst in een keer alles afwerken. Daardoor gaat dit uiteindelijk misschien toch nog wel sneller dan met de airbrush.

    Zie hier hoe dat er dan uitziet....eerst was dit net zo egaal vergeeld als op de achtergrond.
    Nu weer fris groen...( die bomen komen later nog aan de beurt...)
    238AE31F-CBA5-45A7-9503-600FFA5F49F3.jpeg
    1F071EF9-35DE-47CD-A65A-F2C0CBC3E0C8.jpeg

    En omdat ik het niet kon laten ook de zand en grinthandel aan het water aangepakt.
    Het terrein is ingekleurd. Basis is hier betongrijs, met zandkleuren naast en bij de zandhopen en wat bruin bij de randen van de begroeiing. Dat wil ik nog wel wat zand op gaan strooien, maar dat komt wel nadat de rivier is gekleurd.
    Daarnaast ook de wilde begroeiing er achter wat opgefrist. (Ook hier met de drie basiskleuren , met iets meer bruin erdoor en accenten met okergeel). En nu even afwachten hoe het eruit ziet als het goed gedroogd is....
    Hier is ook wel goed te zien hoe de wallen opknappen als daar wat groen opgezet is...links de oude vergeelde, en rechts de groen gemaakte...
    32F6806F-6738-40F7-BD4D-0D795A9F3A4A.jpeg
    49F27A50-4735-4C27-88B5-73E1AFA81D95.jpeg

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2021
    Stoompomp, P Voogt, Helikapoter en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie uitleg. En was inderdaad nodig om die wallen een opfrisbeurt te geven, resultaat is zeer goed gelukt
     
    MarcT, vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    ja Maarten , en Stephan, een beetje verf, verdund met water , heft de grootste droogte wel op...
    Maar het is een grote oppervlakte om te “deppen”, daar gaan wel de nodige uurtjes inzitten....
     
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Het kost tijd maar je hebt wel eer van je werk.
     
    MarcT, vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ook de dorre moeras-achtige uiterwaard is weer opgeknapt.
    Gewoon lekker rommelen met veel kleuren. En net zo lang mengen op de kwast totdat het een beetje lijkt op de oorspronkelijke kleur van de ondergrond. Hierdoor is de matte, vlakke kleur verdwenen en oogt dit stukwerk fris...
    Als kleine persoonlijke toevoeging hier en daar wat riet en een paar kleine rode, gele en witte stippen in de bosjes maar die vallen op deze foto’s niet op.

    DB51CCF7-CC9E-44FC-8993-463210F2121F.jpeg
    E0BCE3CF-972D-46BD-B7A5-6A8DFDBE601A.jpeg

    Ook weer verder gegaan met de rivier.
    De ondergrond van het spuitstructuur eerst geschuurd en voorzien van een grijze grondlaag (Motip spuitbus)...

    Maar de kleuren van de rivier zijn moeilijk te definiëren. Hangt af vanaf welke hoek je op het water kijkt, en vooral ook of het mooi weer is of grauw. Op de maquette kijk je van boven op het oppervlak en dan is er minder schittering en zijn de kleuren donkerder.
    Ik woon bij de rivier en heb er de laatste tijd speciaal op gelet. En ook de nodige foto’s gemaakt...Soms is de rivier groen, soms grijs , soms bruin en soms zwart....
    Dus met al deze kleuren aan de gang..alles met acrylverf..dat werk snel en makkelijk.
    Langs de waterlijn toch vooral bruin en groen gebruikt en dit naar het midden , en diepere deel van de rivier steeds donkerder met gemengd met blauw, donkergroen tot zelfs zwart aan toe.
    Door ook af en toe wit in te mengen kunnen oneindig veel tinten worden gemaakt. De kleurovergangen dan goed in elkaar laten overlopen en hopen dat het goed komt....

    Er is naast de losplaats nog een klein stukje “binnenmeer”. Een ondiep stukje dat wel in verbinding staat met de rivier maar vooral veel modder heeft. Daar zijn de bruine randen wat breder en lichter van kleur gehouden. Het diepere midden is ook hier wel iets donkerder.
    Hier is trouwens ook te zien dat ik hier langs de randen bewust minder structuur heb gespoten waardoor het oppervlak hier gladder zal blijven. Nu alles goed laten drogen en morgen eens zien hoe het geworden is...een beetje bijwerken is tenslotte ook niet zo moeilijk...
    EB5BDC14-C3E2-4BBD-9DFF-0A0D3278F0E0.jpeg

    10140B64-D6F9-479E-9877-C017412EA984.jpeg
    Wat volgt zijn een aantal lagen hoogglans blanke lak. Dan ontstaat de “optische” diepte van het water, en dan worden ook de grootste oneffenheden in het wateroppervlak opgevuld, zodat een lichte mate van een onregelmatige rimpeling overblijft..
    De schitteringen van de reflecties van het kunstlicht in de opstelling in het museum doen straks de rest....( hopelijk....)

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    P Voogt, Helikapoter, MarcT en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik vind het fantastisch hoor wat je doet.
    En ik kan me zo maar voorstellen dat jullie zelf dat ook hebben. Iedere keer als je naar huis gaat is er een zichtbare verandering/verbetering.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Maarten dat klopt,
    Je ziet het onder je handen verbeteren.

    Nog een betere foto gevonden welke het schilderwerk in het “meertje” wat beter laat zien.
    Het bruin langs de kant overgaand in groen en naar donkerbruin in het diepere midden.
    En op de gele randjes wordt nog wat fijn zand gestrooid voordat de eerste laklaag erop gaat.

    6884E0BD-0D3C-4EAF-813D-CCC7E69DF74E.jpeg
    wordt vervolgd.
     
    ozy, Stoompomp, P Voogt en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Schitterend Jan
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina