Restauratie oude “Smit Enterprise”

Wat voor gereedschap gebruik jij om de onderdelen te maken en vast te solderen?
Gr.
Bert
Ik heb best wat handgereedschap ( diverse vijlen, borensetjes, schroevendraaiers, bankschroefjes, houtbeitels, enz, enz. ) verzameld in de loop der tijd, maar voor het grotere modelbouw werk heb ik (voor mij onmisbaar) een draaibankje (HBM vario 180) en een frees/boormachine (HBM BF16).
Zijn beide geen geweldenaars, maar met goede beitels en frezen, voor onze hobby prima machines. Natuurlijk ook nog een paar dremels, en een airbrush,.
Solderen doe ik meestal met een keuken brander. Dus met een vlammetje.
Vergt wat ervaring en voorzichtigheid, maar ik vindt het lekker werken.
Hier mijn machine hoekje…
IMG_1036.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Lees dat je een draaibankje (HBM vario 180) en een frees/boormachine (HBM BF16) heb.
Hoe bevallen die?
Ben me ook aan het verdiepen voor draaibank en freesmachine.

Mvg Ronald
 
Lees dat je een draaibankje (HBM vario 180) en een frees/boormachine (HBM BF16) heb.
Hoe bevallen die?
Ben me ook aan het verdiepen voor draaibank en freesmachine.

Mvg Ronald
Zoals ik ook schreef. Geen geweldenaars. Maar ik wilde ook niet meer geld uitgeven…dat is ook een keuze.
Ik moest na aanschaf alles op de draaibank nalopen en afstellen.
Zou dit niet aanbevelen als je geen machine ervaring hebt ( ivm afstellen en onderhoud en gereedschapskeuze), maar met een beetje kennis van dergelijke machines zijn ze prima te gebruiken voor onze hobby.
De freesmachine heeft de digitale aflezing. Dat is een prettig extra dat ik wel graag gebruik.
De draaibank heeft dat bij mij niet, maar daar mis ik het ook niet…
Maar om een lang verhaal kort te maken…..Voor mij voldoen ze prima en zijn ze inmiddels onmisbaar,
 
De nieuwe, meer gedetailleerde monitoren, zijn klaar, geplaatst en aangesloten. Dat is wel allemaal voor een nieuwe eigenaar, maar dan hoop ik maar dat die er blij mee is..
Onder in de bovenbouw, zit een servo waarmee ze middels een mechanische overbrenging dmv stangen via de BB schoorsteen, ca. 2x45 graden kunnen draaien. Ze zijn gekoppeld en bewegen parallel.
Evenzo loopt er een siliconenslang voor de bluswater toevoer naar beide monitoren. Met een praktische losneembare aansluiting op een spant naar een waterpomp (12V ruitensproeierpomp) onder de waterlijn in de romp.

IMG_7681.jpeg


IMG_7683.jpeg


IMG_7682.jpeg

gr. Jan
 
Omdat het toch niet kan laten en zolang de boot nog bij mij staat….
ik kon mijn oude kraanhaak niet meer vinden, en dus moest er een nieuwe komen…

Beetje achtergrond info.
Een hele poos terug heb ik voor deze restauratie al een nieuwe kraan gemaakt. Een messing kraan met de gedachte deze optioneel helemaal functioneel te maken.

IMG_7692.jpeg

Deze mast kan middels een draadstang deels uitschuiven, en er is voldoende ruimte voor een hijsdraad, maar ik kreeg het niet voor elkaar om de mast zelf te laten heffen.
Daarbij opgemerkt dat ik dit uiterlijk (van het origineel) per sé wilde aanhouden.
Het probleem dat ik maar niet opgelost kreeg is dat de hoek van de hefcilinder(s) tov van de mastvoet te scherp is voor een mechanische aandrijving. En alleen hiervoor hydraulica te installeren gaat wel erg ver….
Een bijkomend probleempje zou kunnen worden dat het schip al zou kunnen gaan overhellen bij het draaien door het gewicht van de kraan (en zeker met de werkboot eronder).
Wel jammer, want het is best een leuk kraantje, maar daarom niet afgemaakt….en weer terug gevallen op de eerste houten kraan waarvan de haak onvindbaar was…

Dat betekende meteen toch ook acceptatie van oude consessies…..want de oude kraan kan bijv. niet uitschuiven en ook de mast kan niet RC heffen. Voor mij geen probleem, en bovendien heb Ik door de toegevoegde zeevasting voor de kraanhaak ook weer een nieuwe technische uitdaging gecreëerd…
Wel is de “hydraulische” cilinder los te nemen en uit te draaien zodat de mast eventueel hoger gezet kan worden.
Deze kraan was/ wordt wel draaibaar met een servo onderdeks en ook is er rekening gehouden met een hefkabel om te kunnen hijsen. (het gewicht van de werkboot is dan wel nodig….).

Maar goed. Het ging om de haak…
Hier zit ‘ie eraan….
IMG_7691.jpeg


gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
En een flexibele draad met moertje, die je uit en in draait, en zo de horizontale mast te laten heffen.
Moet er natuurlijk niet een zwaar gewicht aan hangen, maar zoiets?

Maarten daarvoor is het allemaal te zwaar. En ik heb zoiets ook geprobeerd, maar kreeg daarbij ook een clash met de motor van de spindel. Daarom zocht ik naar een oplossing om de cilinders te activeren.Maar die vond ik niet….
Onder de mastvoet zit een stukje pijp van ca 10-12 cm lengte naar onderdeks. Dat is de as waar de kraan om draait. Daaraan kan de servo bediening voor het draaien., en erdoor kan ook een hijsdraad naar een hefmotor.
 
Laatst bewerkt:
Er hebben zich serieuze kopers gemeld voor dit schip en zij zal binnenkort van eigenaar wisselen.
Ik probeer zoveel mogelijk in orde te maken en ook nog een paar kleine aanvullingen die toch al waren voorbereid.
Voorbeeld daarvan is de inrichting van de brug.
Ik vind dat een koffie hoekje wel passend zou zijn……

Hier in de grondverf voorbereid, met koffieapparaat, koffiepot, en een dienblad met suikerpotje..en niet te vergeten het snoertje naar de contactdoos.
IMG_7625.jpeg


Afgewerkt, aangevuld met een paar mokken en lepeltjes.. …en op de vloer een afvalemmer. Valt allemaal niet of nauwelijks op, maar dat vind ik niet zo belangrijk…gewoon weer leuk om te doen…en of het helemaal klopt dat weet ik ook niet…
Hier midden in beeld, een van de buisjes waardoor de bedrading van de mast ( verlichting en radarmotor) naar beneden kan worden getrokken.
In het echt waren deze er ook en zijn dit steunpilaren die het mastportaal met daarop de mast dragen.
In het model zo van de de nood een deugd gemaakt.
FullSizeRender.jpeg


Binnen verlichting en de navigatieverlichting zijn intussen ook weer aangesloten.
IMG_7698.jpeg


Inkijkje op de stuurstand door de SB deur.
IMG_7693.jpeg


Gr.Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan,
de bootjesbouwer adviseert "even een beugel over het koffiezetapparaat zodat hij zeevast staat.".
En ik snap die over wel, want als het schip gaat stampen en rollen stuitert die daar zo uit jouw hekwerk!

Maarten, als ik een beugel “over” de koffiezetter zou maken, krijg ik zeker commentaar dat je dan het koffiefilter niet kan weghalen…..het blijft keuzes maken .
 
Back
Top