Omdat het toch niet kan laten en zolang de boot nog bij mij staat….
ik kon mijn oude kraanhaak niet meer vinden, en dus moest er een nieuwe komen…
Beetje achtergrond info.
Een hele poos terug heb ik voor deze restauratie al een nieuwe kraan gemaakt. Een messing kraan met de gedachte deze optioneel helemaal functioneel te maken.
Deze mast kan middels een draadstang deels uitschuiven, en er is voldoende ruimte voor een hijsdraad, maar ik kreeg het niet voor elkaar om de mast zelf te laten heffen.
Daarbij opgemerkt dat ik dit uiterlijk (van het origineel) per sé wilde aanhouden.
Het probleem dat ik maar niet opgelost kreeg is dat de hoek van de hefcilinder(s) tov van de mastvoet te scherp is voor een mechanische aandrijving. En alleen hiervoor hydraulica te installeren gaat wel erg ver….
Een bijkomend probleempje zou kunnen worden dat het schip al zou kunnen gaan overhellen bij het draaien door het gewicht van de kraan (en zeker met de werkboot eronder).
Wel jammer, want het is best een leuk kraantje, maar daarom niet afgemaakt….en weer terug gevallen op de eerste houten kraan waarvan de haak onvindbaar was…
Dat betekende meteen toch ook acceptatie van oude consessies…..want de oude kraan kan bijv. niet uitschuiven en ook de mast kan niet RC heffen. Voor mij geen probleem, en bovendien heb Ik door de toegevoegde zeevasting voor de kraanhaak ook weer een nieuwe technische uitdaging gecreëerd…
Wel is de “hydraulische” cilinder los te nemen en uit te draaien zodat de mast eventueel hoger gezet kan worden.
Deze kraan was/ wordt wel draaibaar met een servo onderdeks en ook is er rekening gehouden met een hefkabel om te kunnen hijsen. (het gewicht van de werkboot is dan wel nodig….).
Maar goed. Het ging om de haak…
Hier zit ‘ie eraan….
gr. Jan