Restauratie oude “Smit Enterprise”

Leuk om je daar in Urk weer even kunnen treffen en de vorderingen aan de Columbo met eigen ogen te kunnen zien, zie je toch meer details dan op de foto's en ja hij is vrij kolossaal.
Qua oplossingen m.b.t. details hoeven wij ons bij jou geen zorgen te maken iig, daar kunnen maar weinig zich aan meten.
Dat gewicht van totaal ca 60kg daar kan ik niets aan veranderen, weg doen kan altijd nog, maar weg is weg.

Succes voor nu iig.
 
Zo stond ze op de beurs in Urk. Ik heb toen laten vallen dat ze mij te groot werd en best zou willen verkopen. Dat heeft intussen geleid tot serieuze belangstelling.
Het schip is nog niet klaar en zolang ze nog bij mij is blijf ik er ook nog gewoon aan werken, maar een nieuwe eigenaar zal nog het nodige moeten installeren om haar vaarklaar te maken.
Natuurlijk ga ik van een verkoop spijt van krijgen, maar ik hoop dat een nieuwe eigenaar er net zo veel, en wellicht net zo lang, plezier aan beleefd.
45BD57DC-432B-41BE-9C40-F2223156573A.jpeg


IMG_7640.jpeg


Nog even denken aan al het werk…..
IMG_3101.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Jan, Betrap me er de laatste tijd steeds meer op dat de kleine scheepjes steeds populairder worden om mee te varen. En mijn zwaarste weegt krap 10 kg. Aan de waterkant parkerend geen punt, maar als je moet gaan sjouwen en de walkant wat hoger is gaat het moeizamer. Maak je toch een handzaam scheepje voor de "oude dag"? Bouwen vind ik leuk, maar moet er ook mee kunnen varen. En met plezier naar kijken. Gr. Klaas.
 
Jan, Betrap me er de laatste tijd steeds meer op dat de kleine scheepjes steeds populairder worden om mee te varen. En mijn zwaarste weegt krap 10 kg. Aan de waterkant parkerend geen punt, maar als je moet gaan sjouwen en de walkant wat hoger is gaat het moeizamer. Maak je toch een handzaam scheepje voor de "oude dag"? Bouwen vind ik leuk, maar moet er ook mee kunnen varen. En met plezier naar kijken. Gr. Klaas.

Klaas, ik vind bouwen ook leuker dan varen…ik vaar eigenlijk ook niet of nauwelijks…. Maar eerlijk is eerlijk….hoe groter het model, hoe mooier het toont en vaart.
En deze sleper is dan wel groot en zwaar, maar vaart daardoor wel echt mooi en realistisch.
En op het droge lijken scheepjes nog redelijk van formaat, maar in het water blijft er dan weinig van over…..
Maar het wordt voor mij nu te groot. Zowel om te sjouwen, maar ook voor de opslag. En inderdaad heb ik dan weer plek om iets nieuws op te starten….
 
Laatst bewerkt:
Tja...
Spijt ga je krijgen Jan bij verkoop, maar tegelijkertijd-mits het een sta in de weg is- meenemen het graf in gaat ook niet en als hij je te zwaar wordt....
Snap het goed, maar weg is vaak ook echt weg.
Persoonlijk? Maak hem af, denk er goed over en eventueel geef hem in bruikleen aan bijvoorbeeld het Sleepvaart Museum.

PS. Door omstandigheden -foutje- verkrijg ik hopelijk binnenkort tekeningen vd Smit Rotterdam in schaal 1:20, wat een lengte oplevert van ca 3,7m mocht je nog een nieuw modelletje zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat ik mijn eerste ooit echte RC gebouwd model, Smit Rotterdam, ook nooit zou kunnen missen.
Ik heb er slechts een paar keer mee gevaren vanwege de grootte en gewicht.
Zo heeft hij zeker 25 jaar stof staan verzamelen.

Uiteindelijk verkocht aan iemand die er verschrikkelijk blij mee was.
En ik?
Ik heb hem nog geen seconde gemist.
 
Een metertje, maar ik heb niet zo'n grote plank op mijn zoldertje en wel nog meer modellen.

Bovendien betrapte ik me erop dat ik hem steeds vaker liet staan omdat ik geen zin had om hem twee trappen af- en weer op te sjouwen.
en dan nog naar de vaarvijver van de club lopen, wat ook gauw een kleine 10 minuten was.
Dan begon hij flink door te wegen.

Dan kan ik er beter iemand anders mee blij maken.
 
Op mijn mededeling dat het schip te koop staat zijn reacties gekomen. Even de afloop daarvan afwachten maar intussen ga ik nog door met de restauratie. Misschien niet logisch en voor iedereen begrijpelijk als het schip toch te koop staat, maar het is en blijft wel gewoon ook mijn hobby….en voorbereidingen ( soms alleen in gedachten) daarvoor had ik toch al gemaakt en dan is het een uitdaging om het toch nog even te doen.
Een onderdeeltje dat al voordien beschadigd was en nu de reis naar Urk niet goed overleefd heeft is de reling aan de binnenkant van de traverse tussen de schoorstenen.
Dit zit vast aan de bovenbouw en is daarom tamelijk kwetsbaar bij het terugplaatsen van de bovenbouw. E.e.a. hier te zien.
.
IMG_7656.jpeg


Nu weer netjes helemaal opnieuw gemaakt met iets bredere staanders. Bovendien is de onderste horizontale nu gemaakt van staal 1 mm ipv messing. Maakt het allemaal wat robuuster.
Natuurlijk weer gelijk afgewerkt met een blauw verfje en wat roest….

IMG_7659.jpeg


Intussen toch ook de oude blusmonitoren gedemonteerd. Die waren ook vanaf de NVM tekening, maar zijn wel erg summier uitgevoerd. En ze moeten kunnen draaien en spuiten…
Ik probeer nu toch een meer realistisch model (dwz. Iets meer gelijkend aan de foto van post 278) te fabriceren…
Hier een eerste impressie met het oude model erachter. Grootste en meest opvallendste verschillen zijn de twee gebogen waterleidingen bij de spuitlans en een afsluiter onderin….
Die korte bochten van de waterbuizen lukt me niet uit buis, zodat ik daarvoor massief rond heb gebruikt. Maar het model moet nu wel een directe water-verbinding hebben met de kolom/voet.
Dat betekent dat de lans bij mij doorloopt tot in de kolom (net als bij het oude modelletje).
Moet nog wel wat aanpassen en dan moeten ook bedieninghandel en een knop er nog op, maar het gaat goed komen..
IMG_7661.jpeg


Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Die blusmonitoren heb ik heel veel moeite in moten stoppen om het werkend te krijgen, en eigelijk nog niet goed naar mn zin.
Maar ik laat het maar zo, ding staat in de huiskamer en om hem weer in de hobbykamer te krijgen kost het veel moeite om dat te doen.
Ding is groot/zwaar en dus onhandelbaar, en daar ik met mijn gezondheid zit te klooien (rug, slecht lopen en snel uitgeput) begin ik er maar niet aan.
Maar petje af voor je mooie details jan :thumbsup:
Grt peter
 
Die blusmonitoren heb ik heel veel moeite in moten stoppen om het werkend te krijgen, en eigelijk nog niet goed naar mn zin.
Maar ik laat het maar zo, ding staat in de huiskamer en om hem weer in de hobbykamer te krijgen kost het veel moeite om dat te doen.
Ding is groot/zwaar en dus onhandelbaar, en daar ik met mijn gezondheid zit te klooien (rug, slecht lopen en snel uitgeput) begin ik er maar niet aan.
Maar petje af voor je mooie details jan :thumbsup:
Grt peter

Peter, ik gebruik de oorspronkelijke oude montagepunten en aansluitingen onder het plateau van de achtermast. Dat werkte bij mij prima. Ook voor het zwenken en water spuiten.
Wat lastig is in de nieuwe uitvoering zijn de vele messing delen die bij elkaar zitten en toch apart moeten worden gesoldeerd. Probeer zoveel mogelijk met klemmende passingen te maken zodat het niet onverwacht tijdens het solderen uit elkaar valt.
 
Laatst bewerkt:
De eerste is gebouwd en even op zijn plaats gezet.
IMG_7667.jpeg


Nu de opgave om een kopie hiervan te maken…., De eerste heb ik gemaakt zonder tekening en alleen op basis van de hoofdafmetingen van het oude model. Aangevuld met een beetje fantasie en mijn interpretatie van de foto.
De tweede zal zeker makkelijker gaan…
IMG_7662.jpeg

gr. Jan
 
Hoe heb je de u bocht zo mooi gebogen?

Mvg ronald
Dat is massief messing rond 4 mm. . Uiteinde van de staaf goed warm gestookt en daarna in de bankschroef om een stukje rond staal gebogen. Het uiteinde dat in de bankschroef zat buigt niet, dus het stukje met de halve cirkel dat je nodig hebt er tussen uit zagen.
Daarna de breedte (buitenkant van de halve cirkel) mbv de bankschroef precies op maat maken en vervolgens de lengte op maat vijlen.
In de uiteinden dan een gaatje van 1 mm geboord waarin een pennetje komt dat door de spuitlans gaat om daarmee de posities voor het solderen goed te hebben.
De flensjes bij de spuitlans zijn apart gemaakt en worden met dezelfde pennetjes gefixeerd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top