Oorspronkelijk kon het SB anker realistisch-getrouw vallen, deels worden binnengehaald en natuurlijk ook netjes in de kluis worden getrokken.
De ankers zijn van messing en behoorlijk zwaar en hebben er geen probleem mee om spontaan te zakken….
Het BB anker zit aan een stuk ketting dat via een buis in het voorschip vast gemaakt is en de ketting van het SB anker gaat via andere buis naar boven de ankerwinch.
De hele winch constructie is als een complete module opgebouwd waarop alle componenten, zowel de electrische als ook de mechanische, zijn samengebracht.
De module, die in het voorschip passend tussen twee spanten is gemaakt, even eruit gehaald om de werking na de vele jaren te controleren en zonodig te repareren.
Een kleine uitleg/toelichting op de minstens 35 jaar geleden gebouwde module,
Hieronder een overzicht.
Links een kleine messing brug met microswitches, daarachter de bedieningsservo, bovenin het inbus-aansluitcontact., In het midden de motor met rechts de trommel. Daarboven het scharnier waarmee de motor/trommel constructie omhoog kan scharnieren.
De winchmotor staat op een geleide/slede en kan verschuiven van- en naar de winchtrommel en koppelt dan met de klauwen in de meenemer van de trommelas.
Hier bij de uitgangs situatie, waarbij het anker helemaal is “uitgezet”
Motor is hier door de servo helemaal vanaf de koppeling naar links weggeschoven. De trommel is vrij en kan zo vrijuit afrollen.
Daarbij is de rechtse microswitch nu ingeschakeld waardoor het ankerlicht in de mast zal branden.
Vervolgens
De winch wordt geactiveerd als de servo de motor helemaal naar de winch schuift. Zoals hier onder.
De vork op de motor pakt nu de “meenemer” op de trommelas.
De ankerlichtschakeling is nu “uit” en de linker microswitch is ingeschakeld zodat de motor is geactiveerd.
Er is met de servo bediening zo ook een tussenstand mogelijk waarbij de trommel geblokkeerd is door de koppeling maar waarbij de motor toch niet draait. Dat is hieronder te zien.
Er zit ca. 3 meter ketting aan en dit kan dus zo ook gedeeltelijk worden benut.
In de praktijk, met weinig water onder het model, stopte het afrollen dan voordat het compleet is afgerold en dan kan de motor worden gekoppeld zonder in te halen. Of anders, na deels inhalen alsnog ook in de middenstand te kunnen zetten.
Zonder eindschakelaar kan dit allemaal niet veilig. Daarom is de motor/trommel constructie scharnierend. Het draaipunt is een scharnier dat zo ver mogelijk is weggezet om een langere ‘slag” te kunnen maken.
Als het anker in de kluis komt dan zal de trommel/motor door de trekkracht in de ketting “omhoog” scharnieren. Onder de voetplaat zit een contact dat dan los komt waardoor de stroomkring wordt onderbroken en de motor zal uitschakelen.
Hieronder is de arm naar de veiligheid onder de plaat te zien, rechts onder aangezet aan de inbusbout. Speciaal ooit gekozen voor een slepend contact met een redelijk lange veerweeg omdat bij het inhalen soms wat vuil opgepikt wordt en zo wordt voorkomen dat bij iedere beweging het contact wordt verbroken.
De electrische schakelmomenten zijn bepaald door de vorm en positie van de schakel kwart-schijf op de servo.
En de veiligheid/stop schakeling is door de veerspanning nauwkeurig in te stellen.
Systeem werkt simpel en feilloos.
Op mijn zender gebruikte in een draaiknop om de positie van de servo in te stellen.
Bij “half anker” moest wel even worden gezocht naar de juiste stand om toch ook het ankerlicht ingeschakeld te hebben. .
Voor dit alles zijn er, naast de aansluiting van de servo, maar 4 electrische aansluitingen van “buiten” nodig, nl. een 12 volt + en - voor de winch motor en de twee draden voor het ankerlicht.
Deze 4 aansluitingen zitten onder het vlak weggewerkt aan de female inbus-stekker. Alle aansluitingen zijn zo veilig weggewerkt onder de plaat.
De aansluiting van de servo is “standaard” via zijn eigen aansluiting naar de schakelmodule/ontvanger.
De ankerketting zit met de laatste schalm met een losneembare klem ( net zichtbaar op een van de foto’s) vast op een flens van de trommel.
Ivm met de loop van de ketting in de kettingbuis (d.i. van het kluisgat naar boven de trommel) draait de trommel in een bepaalde vaste richting. In dit geval is dat rechtsom, gezien vanaf de motor. (Daarmee wordt ook de beste werking van het afslaan van de “veiligheid” gegarandeerd)
De uitvoering is niet gemaakt op ruimtebesparing….dat is in deze romp ook niet nodig, alhoewel er zo maar één anker werkend is.
Als onderdeel van de restauratie zijn de switches en de soldeerverbindingen gecontroleerd, Verder heb ik de geleiding van de motorslede vernieuwd zodat het netjes, en vrijwel spelingvrij beweegt.
Klaar om te worden ingebouwd.
De positionering van de module in het schip is gezekerd met een vaste aanslagnok en een wegneembare steun aan de spanten.
Gr. Jan
De ankers zijn van messing en behoorlijk zwaar en hebben er geen probleem mee om spontaan te zakken….
Het BB anker zit aan een stuk ketting dat via een buis in het voorschip vast gemaakt is en de ketting van het SB anker gaat via andere buis naar boven de ankerwinch.
De hele winch constructie is als een complete module opgebouwd waarop alle componenten, zowel de electrische als ook de mechanische, zijn samengebracht.
De module, die in het voorschip passend tussen twee spanten is gemaakt, even eruit gehaald om de werking na de vele jaren te controleren en zonodig te repareren.
Een kleine uitleg/toelichting op de minstens 35 jaar geleden gebouwde module,
Hieronder een overzicht.
Links een kleine messing brug met microswitches, daarachter de bedieningsservo, bovenin het inbus-aansluitcontact., In het midden de motor met rechts de trommel. Daarboven het scharnier waarmee de motor/trommel constructie omhoog kan scharnieren.
De winchmotor staat op een geleide/slede en kan verschuiven van- en naar de winchtrommel en koppelt dan met de klauwen in de meenemer van de trommelas.
Hier bij de uitgangs situatie, waarbij het anker helemaal is “uitgezet”
Motor is hier door de servo helemaal vanaf de koppeling naar links weggeschoven. De trommel is vrij en kan zo vrijuit afrollen.
Daarbij is de rechtse microswitch nu ingeschakeld waardoor het ankerlicht in de mast zal branden.
Vervolgens
De winch wordt geactiveerd als de servo de motor helemaal naar de winch schuift. Zoals hier onder.
De vork op de motor pakt nu de “meenemer” op de trommelas.
De ankerlichtschakeling is nu “uit” en de linker microswitch is ingeschakeld zodat de motor is geactiveerd.
Er is met de servo bediening zo ook een tussenstand mogelijk waarbij de trommel geblokkeerd is door de koppeling maar waarbij de motor toch niet draait. Dat is hieronder te zien.
Er zit ca. 3 meter ketting aan en dit kan dus zo ook gedeeltelijk worden benut.
In de praktijk, met weinig water onder het model, stopte het afrollen dan voordat het compleet is afgerold en dan kan de motor worden gekoppeld zonder in te halen. Of anders, na deels inhalen alsnog ook in de middenstand te kunnen zetten.
Zonder eindschakelaar kan dit allemaal niet veilig. Daarom is de motor/trommel constructie scharnierend. Het draaipunt is een scharnier dat zo ver mogelijk is weggezet om een langere ‘slag” te kunnen maken.
Als het anker in de kluis komt dan zal de trommel/motor door de trekkracht in de ketting “omhoog” scharnieren. Onder de voetplaat zit een contact dat dan los komt waardoor de stroomkring wordt onderbroken en de motor zal uitschakelen.
Hieronder is de arm naar de veiligheid onder de plaat te zien, rechts onder aangezet aan de inbusbout. Speciaal ooit gekozen voor een slepend contact met een redelijk lange veerweeg omdat bij het inhalen soms wat vuil opgepikt wordt en zo wordt voorkomen dat bij iedere beweging het contact wordt verbroken.
De electrische schakelmomenten zijn bepaald door de vorm en positie van de schakel kwart-schijf op de servo.
En de veiligheid/stop schakeling is door de veerspanning nauwkeurig in te stellen.
Systeem werkt simpel en feilloos.
Op mijn zender gebruikte in een draaiknop om de positie van de servo in te stellen.
Bij “half anker” moest wel even worden gezocht naar de juiste stand om toch ook het ankerlicht ingeschakeld te hebben. .
Voor dit alles zijn er, naast de aansluiting van de servo, maar 4 electrische aansluitingen van “buiten” nodig, nl. een 12 volt + en - voor de winch motor en de twee draden voor het ankerlicht.
Deze 4 aansluitingen zitten onder het vlak weggewerkt aan de female inbus-stekker. Alle aansluitingen zijn zo veilig weggewerkt onder de plaat.
De aansluiting van de servo is “standaard” via zijn eigen aansluiting naar de schakelmodule/ontvanger.
De ankerketting zit met de laatste schalm met een losneembare klem ( net zichtbaar op een van de foto’s) vast op een flens van de trommel.
Ivm met de loop van de ketting in de kettingbuis (d.i. van het kluisgat naar boven de trommel) draait de trommel in een bepaalde vaste richting. In dit geval is dat rechtsom, gezien vanaf de motor. (Daarmee wordt ook de beste werking van het afslaan van de “veiligheid” gegarandeerd)
De uitvoering is niet gemaakt op ruimtebesparing….dat is in deze romp ook niet nodig, alhoewel er zo maar één anker werkend is.
Als onderdeel van de restauratie zijn de switches en de soldeerverbindingen gecontroleerd, Verder heb ik de geleiding van de motorslede vernieuwd zodat het netjes, en vrijwel spelingvrij beweegt.
Klaar om te worden ingebouwd.
De positionering van de module in het schip is gezekerd met een vaste aanslagnok en een wegneembare steun aan de spanten.
Gr. Jan
Laatst bewerkt: