Restauratie project Falcon.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 23 feb 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Wat de herrie van de aandrijving betreft, dat valt erg mee, je hoeft per slot van rekening niet permanent vol gas te vliegen, bij de start is dat zelfs onwenselijk.

    Ook de resonanties in het schuim vallen mee, misschien heeft de verdubbeling van het motorspant, zodat er vlees is voor inslagmoeren M3, er wat mee te maken...

    Het enige dat ik nog ga proberen is een kleine klapprop met Aeronaut 7 x 4" CAM bladen, maar daar moet ik eerst een plaatje voor maken zodat de bladen niet te ver naar voren in het schuim kunnen komen.

    En, als 'ie binnen is, de kleinere 2208-1800Kv motor, al dan niet met klapprop.

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen week getest; de grotere klapprop is niet écht een succes, nóg meer power dan de kleine prop en verschil in weerstand met zweven heb ik niet kunnen constateren.
    Boven half gas wordt de Falcon erg onrustig en kan ik amper een rechte lijn vliegen.

    Jammer genoeg weer geen enkele normale landing, de tipstall spiraal maakt daar iedere keer korte metten mee.

    De kleinere prop er weer op, losgeschudde scharnieren weer vastgelijmd, de elevons nauwkeuriger afgesteld, zwaartepunt iets meer naar voren en expo in de zender toegevoegd.
    Gisteren wezen testen, in de ochtend zou het minder hard waaien en later op de dag aanhalen, dit is blijkbaar open voor interpretatie, want de rietpluimen zwaaiden al heen en weer om 11:30u.

    Toch gestart en relatief hoog blijven vliegen, om boven de turbulentie van bomen en boerderijen uit te komen, dit ging goed, op die vermaledijde tipstalls na, wat me elke keer een hogere hartslag bezorgd, vóór ik de boel met een dot gas weer in het fatsoen heb.
    De wind smijt de 600 gr zware Falcon behoorlijk heen en weer.

    Ik moet veel meer vlieguren maken vóór ik met dit fenomeen kan omgaan, want het gebeurde om de haverklap, helemaal in bochten voor de wind, terwijl in minstens half gas vloog.

    Zweven ging bij deze wind ook niet geweldig, hoewel twee buizerds me wel de lift lieten zien.

    Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee en liet de Falcon op me af vliegen, neus in de wind, voor een landing.
    Ik zou bijna zeggen 'natuurlijk' weer een tipstall, waarbij dit keer de cockpit losschoot en naar beneden dwarrelde. Óf ik hield in de gaten waar de cockpit neer kwam, óf ik deed een poging om de Falcon, die al te laag zat voor een succesvolle redding, wat vlakker te laten neerstorten.

    Ik ben voor de cockpit gegaan de de Falcon knalde hard op de grond; neus opgestuikt en scheuren in beide vleugels bij de wortel.
    De cockpit bleek ook nog twee keer door de prop geraakt te zijn, dus daar mist nu ook een stukje schuim...

    De scheuren in de vleugels staan te drogen en ik heb de grootste pot van m'n vrouw geleend om met kokend water de neus weer in het fatsoen te krijgen.
    Dat is redelijk gelukt bij de stukken die ik kon onderdompelen, in één voorrand zit nog een slinger waar ik wat aan moet doen.

    Bij het werken aan de vleugels, viel het me op dat ze niet even dik zijn, verschillen van 1-2 mm op sommige plaatsen, de linker is dunner dan de rechter.

    Toen viel het kwartje: alle tipstalls waren linksom, de dunnere vleugel stallt dus het eerst.

    Vraag: maak ik de dunnere vleugel dikker, of de dikker dunner?
    Beide opties is wat werk, maar ik weet niet wat het beste zal werken.

    Gevoelsmatig zeg ik dikker maken en in dezelfde vorm schuren, tape of folie er omheen en vliegen met die hap.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2022
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het is niet écht weer om te gaan vliegen, dus de werkplaats draait weer op volle toeren...

    Het gat in de cockpit, waar de prop een hap uit genomen had is inmiddels opgevuld met een nieuw stukje schuim, dat al in model geschuurd is, de deuk in de zijkant zit een strookje gamma schuim op, als de lijm hard is, kan ik daar de ronding weer in schuren.
    IMG_7023.JPG
    De vleugel is iets meer werk; met heet water kwam ik niet ver genoeg (pan te klein), dus daar heb ik materiaal op gelijmd:
    IMG_7025.JPG
    De bedoeling is om aan de onderzijde de bult van het opstuiken grotendeels weg te schuren en aan de bovenzijde de voorzijde van de vleugel weer in model te brengen:
    Vleugel symmetrie.jpg Ik heb een lijn getrokken en het lijkt erop, dat de rechtervleugel onder een andere hoek t.o.v. het middendeel staat dan de linker, hier moet ik nog eens kritisch naar kijken, want zo wil de vleugel in z'n geheel wel over links weg kiepen...

    Morgen verder.

    Groeten, Jan.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Met de foto van de vorige post in gedachten, heb ik een strook 3 mm Gamma schuim bovenop de linker vleugel gelijmd, zodat ik vlees heb, om de voorlijst iets hoger te leggen, zodat het vooraanzicht (AoA) meer overeenkomt met de rechtervleugel en ik gelijk de linker vleugel iets dikker kan schuren (een unicum!) zodat links en rechts even dik zijn:
    Vleugelvlees.JPG
    Het is wellicht wat overdreven groot, maar ik kan er gemakkelijker wat afschuren, dan dat er méér bij moet en ik moet wachten tot de lijm uitgehard is...

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de gelegenheid om te gaan vliegen voorbij laten gaan, ten faveure van het schuren van de vleugel.
    Dat is een stoffig klusje, dus buiten gewerkt, het resultaat tot nu toe:
    IMG_7031.JPG
    De deuk in de rechtervleugeldoor het opstuiken, is opgevuld en is weer min of meer gelijk aan de linkerzijde.
    De linkervleugel heb ik de voorlijst iets hoger geschuurd, zodat beide vleugels eenzelfde angle of attack hebben. De achterzijde laten aflopen naar nul.

    Het vooraanzicht ziet er al beter uit:
    Wing meat01.jpg Ik heb er weer een lijn overheen getrokken en beide vleugels lijken er al meer gelijk uit te zien.

    Een praktijktest moet natuurlijk uitwijzen of dat ook daadwerkelijk geholpen heeft...
    De boel staat nu in de lichte spackle van de Action, ik heb gelijk de kleine beschadigingen en deukjes gevuld. Wellicht nog wat carbon buis in de neus, want dat is toch het kwetsbaarste deel.
    Na het schuren zet ik er wat kleur op, vooral de onderzijde moet gemarkeerd t.o.v. de bovenzijde.
    Dan zet ik laminaat over de vlakke delen.

    Groeten, Jan.
     
    jan brilman en E.hof vinden dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Inmiddels werk ik dagelijks een half uurtje aan het in de glasweefsel (48gr/m²) en epoxy zetten van de Falcon, de rest van de dag is voor het uitharden, zodat ik aansluitend daaraan de volgende sectie kan voorbereiden en de overstekende randen kan wegschuren voor een gladde overgang.

    Ik werk in secties, omdat 134 cm span toch wel fors is in mijn werkhok, zeker als je, bijvoorbeeld, de buitenzijde van beide winglets wilt doen, heb je wat ruimte nodig om de boel om te draaien zonder dat je met de reeds gedane winglet ergens in blijft hangen...

    Bijkomend voordeel, is dat ik me maar op kleine oppervlakken hoef te concentreren wat voorbereiding betreft, dat komt het eindresultaat wel ten goede.
    Met name de voorranden van de vleugels en winglets, die ik eerst apart van een laagje glas voorzie, met de weefselrichting onder 45° ten opzichte van de te bekleden rand, zo wil dit lichte glasweefsel zonder luchtinsluitingen mooi de hoek om.
    Dit krijg ik alleen voor elkaar met relatief kleine stukken glasweefsel, omdat je de smalle stroken letterlijk op z'n plaats moet leggen vóór ik met tamponeren kan beginnen.

    Als laatste steeds een stuk keukenpapier over het nog natte laminaat, zodat er zo weinig mogelijk hars op zit en er geen gladde plekken ontstaan ('plassen' epoxy) die tijdens het uitharden voor zakkers zouden gaan zorgen.

    Qua foto's kan ik weinig laten zien, want het schuim is wit en het glasweefsel transparant, daar zie je niks van...

    Groeten, Jan.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Weefsel op een stuk plastic (transparant) leggen en daar met een roller epoxy aanbrengen.
    Van te voren de gewenste vorm met stift op het plastic tekenen. Teveel aan epoxy kun je er eventueel
    met keukenpapier weer uitrollen (maar zonder vacuum mag het best nat zijn). Je knipt dan weefsel + plastic
    tegelijk uit met een schaar waar je niet al te erg aan gehecht bent. De zo ontstane "sticker" plak je op zijn plaats
    en wrijf je aan. Eventueel narollen met een rollertje met wat epoxy na verwijderen van het plastic.

    Op deze manier kan je erg gecontroleerd lokale stukken weefsel aanbrengen zonder dat de boel gaat
    verschuiven, lostrekken of andere ellende.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Hein,

    De manier van buiten het werkstuk/mal benatten lijkt op de manier waarop ik héél lang geleden de stroken glasmat van polyesterhars voorzag en in de mallen plakte.
    Na het ontwikkelen van een allergie voor polyester en een wisseling van werkgever heb ik alleen nog maar met epoxy gewerkt, ook niet ongevaarlijk, maar dat doe ik alleen hobbymatig, dus geen grote hoeveelheden epoxy en grote lappen glasweefsel.

    Deze manier heb ik nog nooit gebruikt op mijn werkstukken.
    Ik heb inmiddels wel zoveel ervaring, dat het lamineren lukt 'zonder dat de boel gaat
    verschuiven, lostrekken of andere ellende'.

    Groeten, Jan.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Langsaam komt Piter yn 'e broek...

    Inmiddels zitten beide vleugelhelften in het glasweefsel en epoxy en heb ik de neus en bodem voorzien van een patch 160 gr/m² glasweefsel in verband met de structurele sterkte, dat schuim was redelijk opgestuikt en gescheurd bij de impact, ik heb pas vanmiddag de laatste scheuren gevuld met wat vocht en een dot Belizell, dan schuimt het lekker op.

    Om de kap niet weer te verliezen door de centrifugaalkrachten van een horizontale spin, heb ik met glas en epoxy een kapje over de voorste paar centimeters van de kap gemaakt, zodat die als een voet in een slipper erin schuift.
    Straks nog twee extra magneten i.p.v. de stukjes blik, waar ze nu op houden, en dan zou ook dat goed moeten zijn.

    De laatste vlakken die nog niet gelamineerd zijn, zijn de elevons; daarvan staat de trailing edge uit te harden met een smal strookje glasweefsel in de epoxy.
    Als dat uitgehard is, volgen onder en bovenzijde, zodat de randen van de elevons haaks en scherp blijven.

    Ik had de TE kunnen verjongen tot een scherpe rand, maar de Falcon wordt door deze gewichtstoename en gladder oppervlak sowieso al sneller, dus dat beetje extra turbulentie lig ik niet wakker van.

    Groeten, Jan.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Leuk!
    In iedere overtreksituatie is de snelste oplossing, gas dicht en aanduiken. Dan is het meteen over.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Voorlopig is het veld een natte bende, dus vliegen moet wachten tot niet elke landing in een zeiknat, bemodderd model uitmondt...
    Gelukkig heb ik binnenshuis voldoende te doen.

    Groeten, Jan.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de laatste strookjes op de trailing edge naast de motor gelamineerd, de foto is niet geweldig, maar zoals gezegd, je ziet weinig van glasweefsel op wit schuim...
    Laatste strookjes.jpg
    Voelen, dat het oppervlak gladder en harder geworden is, dan weer des te meer.

    De kap is het laatste onderdeel dat nog gedaan moet worden, al was het alleen maar om een uniforme ondergrond voor de afwerklagen te hebben.

    Groeten, Jan.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Gisteren het laatste overstekende glasweefsel weggeschuurd, de hele romp zit nu in de epoxy met 48gr/m² glasweefsel.
    Het feit, dat ik niet buiten kan werken, maakt het hanteren van 134 cm spanwijdte binnen wat lastig, maar verder ging het lamineren voorspoedig, al is het wel een tijdrovende klus, vanwege de tijd, die het uitharden in beslag neemt...
    Klaar voor verf.JPG
    Je ziet het niet, maar alles voelt lekker glad en strak aan...

    Om de slecht passende kap meer houvast te geven, heb ik een neusje over de voorzijde gemaakt, waar de kap onder schuift:
    Neusje voor kap.JPG
    De beide neusgaten/luchtinlaten zijn nu wel afgedekt, maar er zit niks in de romp wat koeling nodig heeft, want de regelaar zit in z'n holletje onder aan de romp vlak voor de motor.
    Mocht er toch circulatie nodig zijn, kan ik ze altijd weer openmaken.
    De twee 'blikjes' vervangen door twee magneetjes, de kap klikt nu resoluut dicht en je hebt relatief veel kracht nodig om 'm open te krijgen, hopelijk houdt het straks ook in de lucht.

    Volgende stap; een verwarmde locatie vinden waar ik kan spuiten.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2022
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Je maakt er een mooi verhaal van!


    jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dank je. Helaas momenteel geen voortgang door de te lage buitentemperatuur.

    Groeten, Jan.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de eerste laag primer aangebracht.
    Van enige afstand lijkt het heel wat, maar van dichtbij zie je een heleboel kleine oneffenheden, waar nog iets aan gedaan moet worden, maar ja, daar dient een laagje primer voor, toch?
    Grondverf.JPG

    Met alleen het glas er op leek het véél strakker...
    Affijn; geschuurd, spackle erop en na droging weer geschuurd.
    Onderzijde nog van een laagje spuitprimer voorzien, afgezien van het wegslaan van de primer in de spackle, ziet het er al wat strakker uit.

    Als het weer meezit morgen de bovenzijde nog een laagje primer, maar gezien de weersverwachting zal dat wel ijdele hoop blijken.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2023
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de bovenzijde nog van een laagje primer voorzien.
    Achteraf bezien had ik de spackle beter onder het glasweefsel kunnen aanbrengen, want het zorgt voor doffe plekken waar de primer wordt opgeslorpt.
    Aan de ander kant, dan was dit met de epoxy gebeurd, en dat gaat echt ten koste van de hechting...

    Straks maar een laagje watergedragen lak op de doffe plekken, vóór de kleur er op komt.

    Groeten, Jan.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, toen was ik het zat en heb beide kanten wit gespoten, licht geschuurd en een begin gemaakt met de kleur:
    Kleur!.JPG
    Inspiratie was een vogel in een natuurdocumentaire met een felrode kop, een geel lijf en zwarte accenten aan de staartzijde.
    Ik heb niet meegekregen hoe het beest heette, en google laat niet de goede ploaties zien, dus geen idee welke vogel het was...

    Groeten, Jan.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ondanks de wind toch nog wat spuitwerk kunnen doen:
    Bovenzijde.JPG
    En de onderzijde:
    Onderzijde.JPG
    Het overvloeien van de kleuren is iets wat nog best lastig is, maar ja, daar zie je in de lucht weinig van...
    De zwarte accenten op het geel vallen me wat tegen, het laat de vleugel smaller lijken, eerst maar eens opbouwen en vliegen, dan beoordeel ik dan wel of het een 'probleem' is.

    Na droging nog wat transparant over de onderzijde. want het mat zwart is vrij kwetsbaar, dus zonder bescherming ziet dat er na een paar landingen niet meer uit...

    Groeten, Jan.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Complimenten voor je werk op dit modelletje!
     

Deel Deze Pagina