Afgelopen week getest; de grotere klapprop is niet écht een succes, nóg meer power dan de kleine prop en verschil in weerstand met zweven heb ik niet kunnen constateren.
Boven half gas wordt de Falcon erg onrustig en kan ik amper een rechte lijn vliegen.
Jammer genoeg weer geen enkele normale landing, de tipstall spiraal maakt daar iedere keer korte metten mee.
De kleinere prop er weer op, losgeschudde scharnieren weer vastgelijmd, de elevons nauwkeuriger afgesteld, zwaartepunt iets meer naar voren en expo in de zender toegevoegd.
Gisteren wezen testen, in de ochtend zou het minder hard waaien en later op de dag aanhalen, dit is blijkbaar open voor interpretatie, want de rietpluimen zwaaiden al heen en weer om 11:30u.
Toch gestart en relatief hoog blijven vliegen, om boven de turbulentie van bomen en boerderijen uit te komen, dit ging goed, op die vermaledijde tipstalls na, wat me elke keer een hogere hartslag bezorgd, vóór ik de boel met een dot gas weer in het fatsoen heb.
De wind smijt de 600 gr zware Falcon behoorlijk heen en weer.
Ik moet veel meer vlieguren maken vóór ik met dit fenomeen kan omgaan, want het gebeurde om de haverklap, helemaal in bochten voor de wind, terwijl in minstens half gas vloog.
Zweven ging bij deze wind ook niet geweldig, hoewel twee buizerds me wel de lift lieten zien.
Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee en liet de Falcon op me af vliegen, neus in de wind, voor een landing.
Ik zou bijna zeggen 'natuurlijk' weer een tipstall, waarbij dit keer de cockpit losschoot en naar beneden dwarrelde. Óf ik hield in de gaten waar de cockpit neer kwam, óf ik deed een poging om de Falcon, die al te laag zat voor een succesvolle redding, wat vlakker te laten neerstorten.
Ik ben voor de cockpit gegaan de de Falcon knalde hard op de grond; neus opgestuikt en scheuren in beide vleugels bij de wortel.
De cockpit bleek ook nog twee keer door de prop geraakt te zijn, dus daar mist nu ook een stukje schuim...
De scheuren in de vleugels staan te drogen en ik heb de grootste pot van m'n vrouw geleend om met kokend water de neus weer in het fatsoen te krijgen.
Dat is redelijk gelukt bij de stukken die ik kon onderdompelen, in één voorrand zit nog een slinger waar ik wat aan moet doen.
Bij het werken aan de vleugels, viel het me op dat ze niet even dik zijn, verschillen van 1-2 mm op sommige plaatsen, de linker is dunner dan de rechter.
Toen viel het kwartje: alle tipstalls waren linksom, de dunnere vleugel stallt dus het eerst.
Vraag: maak ik de dunnere vleugel dikker, of de dikker dunner?
Beide opties is wat werk, maar ik weet niet wat het beste zal werken.
Gevoelsmatig zeg ik dikker maken en in dezelfde vorm schuren, tape of folie er omheen en vliegen met die hap.
Groeten, Jan.