Restauratie Robbe Bae 146 (4 motorig EDF)

Ja, de BAe-146 van mij is voor wat de gehele romp aangaat, helemaal in de 25-grams glasmat gezet.

De vleugels heb ik zo gelaten, is ook veel beter. Het oppervlakte van het piepschuim zorgt ervoor dat de luchtstroming aan de vleugle/profiel blijft plakken. Als de vleugels bijvoorbeeld spiegelglad zijn, dan kan zomaar de stroming ergens loslaten en al bij een vrij vlakke invalshoek.

Ik zal nog een foto maken van hoe ie er nu uitziet, zonnetje gaat net schijnen, en heeeel toevallig ben ik thuis, dussss.

Ps, je heb piepschuim-spuitverf van Graupner, styropor spruhlack (best nr928.4 b.v.)
De romp heb ik helemaal in de glasmat gezet, beetje plamuur erover, grondverf, waterproof schuren, nog een laag en dan pas welke verf dan ook, zolang de grondverf ertegen kan dan...

Vleugels worden bij mij wel helemaal glad want daar zit al een dikke laag verf en plamuur of wat er allemaal nog af moet. Wellicht helpt de structuur van een glasmat dan weer ;)

Okee, ik heb net ook wat G25 besteld. Dan is de romp ook beschermd en kan ik ook normale spuitplamuur gebruiken. De vleugel wordt dan niet volledig geplamuurd zodat deze wat beter plakt aan de lucht, is een goed punt.

Weet jij het gewicht van de romp zonder accu? Dus alleen met 2 servo's stabilo (of heb je deze ook afneembaar, dan graag zonder) en onderstel?

De romp weegt bij mij 1440 gram, dat is volledig in de glasmat, twee servo's voor de aansturing van hoog/laag en richtingsroer en het landingsgestel.
De veugel weegt incl twee rolroer servo's maar zonder motoren/regelaars etc, 1050 gram.

Even een quote van je, met betrekking tot je fan-opzet: "Toch is het zeker de moeite waard. 4 dikke fans met +/- 800g stuwkracht levert totaal 3.2kg op wat genoeg moet zijn om zelf met hoog gras de kist goed op snelheid te krijgen."

Dat laatste heb ik ondervonden, maar dan wel met 3.485 kilo startgewicht, ook op nat en hoog gras. (en bijna 740 Watt vermogen)

Maar die 3.2 kg stuwdruk haal ik met 2 motoren in plaats van 4...
Het is dan een optelsom, ik heb ook minder brushless regelaars nodig, minder motoren, minder fans, minder accu's, minder gewicht, minder geld aan uitgegeven ?

Maar het is het waard, hoe dan ook. De BAe-146 is een uniek modelvliegtuig, echt jammer dat Robbe niet alle stukken van de productielijn meer heeft.

Alle spullen heb ik al liggen ervoor en het is wat geld maar valt heel erg mee als je in het buitenland shopt ;)

Wat ook een optie is (en wellicht mooier ook nog) is om een dolly te maken met grotere wielen dus minder weerstand. Je mist dat gewicht dan in de vlucht en het staat in de lucht vele malen mooier dan die uitstekende wielen.... op de grond zou je de open kleppen dan op de dolly kunnen namaken zodat het ook nog wat lijkt op de grond....... hiermee zit ik al een tijdje te brainstormen en het lijkt goed mogelijk. Staat los van de romp ramp ;)

Ik heb de romp nu kaal dus zonder servo's onderstel edg op 900g. Stuurstangen en bedrading naar achteren zit er nog wel in. Stabilo wordt erg licht en weegt incl hoogte servo's 150g. Onderstel is 200. Stuurservo + spul wordt 50g (micro metal gear) Zo zit ik dan op 1300g. Nog 140g over voor de afwerking..... Dat moet te doen zijn. 100g meer zal ook niet zo erg zijn. Ik zal binnenkort de vleugels slopen en kijken wat deze leeg weegt. Hoezwaar een gondel wort weet ik pas als de nacell af is. Het zal hoe dan ook meer wegen dan jouw setup.

Nat gras hoef ik ook niet van los te komen, dat zou mooi zijn maar hoeft niet perse. Als hij met gemaaid droog gras kan vliegen ben ik al blij, dan zijn er genoeg momenten. Anders wordt de dolly optie, scheelt weer 200g in vlucht alleen is het wel meer massa om op gang te brengen.....

Damn, bestelling van EMC Vega is er ook al :) Dus de romp kan binnenkort ook geglassed worden. Super service weer ;)

Nu wordt het tijd mo de meeste gaten goed op te vullen zodat hij klaar is voor het glassen, de hele kleine groefjes die ontstaan door de randen van het schuurpapier zullen door het glassen wel wegvallen.

Nog even over m'n afwerking van de BAe-146.

Met de witte Alabastine 'EASY Supervuller' heb ik de meest erge oneffenheden weggewerkt, ik heb het opgebracht met een oude creditcard, daarna geschuurd met korrel 150 droog schuurpapier. (doe dit ook met evt bulten, je ziet echt ALLES, ook als de 25-grams glasmat er op zit, ik heb er 1 laagje op gedaan)

Foto: Attachment browser: PrecoveredBAe146.jpg - RC Groups

Het aanbrengen van de glasmat op de romp moet in 1 keer gebeuren met 24-uurs epoxy (b.v. THV500 Hars van Polyservice en '355' Harder 1:50)

Ja de vorige eigenaren hebben een ramp achtergelaten qua bulten en gaten. Hij is gespoten geweest in rood en daarna afgeschuurd met een machine zo te zien. Zodra je dan door de lak laag bent ga je diep het schuim in. Dat is hier en daar weer opgevuld met epoxy en andere vage spullen. Daarom is het ook een ramp om te shuren. Harde stukken krijg je niet weg en een cm verder schiet je zo een mm dieper weg. Dat vul ik zo goed mogelijk op met polyster plamuur want dat zachte balsa plamuur is weg voordat je aan een hard stuk begonnen bent. Ik gebruik dat balsa plamuur alleen op grote plekken waar ze echt over een groot stuk te diep zijn gegaan. Met direct aflakken is dat een ramp maar met ene glasmat erover veel minder.

Hoe heb je dat met de cockpit gedaan? Is een lastig stuk om netjes te krijgen zonder tig matten en randen plamuren..... of heb je de ramen edg wel in losse stukken gedaan?

Je kunt dus beter een nieuw stuk schuim gaan hakken..
Deze bestaande als vorm/mal gebruiken.

Laatst bewerkt:
Nee, dat is geen doen.... dikke laag gfk en dan het schuim oplossen en spanten plaatsen is nog beter.

Polyester plammuur op piepschuim ? Zo kun je inderdaad wel gaan hakken in plaats van plamuren.

Die 25-grams glasvezelmat is echt het dunste wat er is, heeft ook een bepaalde mate van dat het niet kreukt als het om een bochtje moet, echter soms is de hoek te groot en moet je het inknippen.

De grote oneffenheden met epoxy-plamuur doen, de rest gewoon met vullende grondverf uit de bouwmarkt, en dan met waterproof (korrel 150 of nog fijner) opschuren.
Met witte grondverf kun je zou zien welk stuk nog niet helemaal mooi is. Er zit bij mij ook niet teveel epoxy plamuur op, omdat het schuren de zaak soms inderdaad erger maakt, het moet echt heel licht.

Polyesterplamuur vreet piepschuim toch weg ? Epoxy is het enige wat wel werkt.

Wellicht handig om eventueel te bekijken, ik heb op RCGroups.com jaren geleden een draadje gestart over m'n BAe-146 of er interesse was om er een mal van te maken.

--> Mold for BAE-146 to be made ? - RC Groups

Nu m'n BAe-146 eindelijk goed en betrouwbaar vliegt, is de zin om er een mal van te gaan maken verdwenen.

Maar gezien dat er toch wel vraag naar schijnt te zijn (zie RCGroups draadje) en dat de Robbe BAe146-kits voor hoge bedragen van eigenaar wisselen...

Een gfk mal is inderdaad een heel erg leuk idee maar dan zou ik een compleet nieuw model gaan maken en wat meer schaal. Ook deelbare romp, slagje groter edg. Leuk project voor later.

Ik heb nu plamuur wat ik nog het meeste naar polyester vindt ruiken. Harder is roze harder voor polyester edg. Spul vreet niet in op schuim en is ideaal om te schuren. Dat smeer ik er zelf op ;) Er zat al een mix van een soort latex op en lichte plamuur en harde plamuur. Ik heb hem nu redelijk strak en ga zo proberen de neus sectie (tot aan de vleugel) in het glas te zetten. Onderkant besteed ik weinig aandacht aan want dat is extra gewicht wat je toch niet veel ziet. Daar zit ook veel latex of ander slecht schuurbaar spul en de rest eromheen (nog kaal schuim) zal dan moeten worden opgevuld. 3/4 rond moet mooi, de laatste onderkant is minder belangrijk.

Zo, glas zit erop. Ik heb het in 2 delen gedaan, links en rechts. Dat G25 plooit erg mooi en hoeft nauwelijks ingeknipt, valt me enorm mee. Helaas zie ik overal kleine bobbeltjes over het hele oppervlak. Hoe strak je het ook trekt en hoe veel je ook veegt het lijkt perfect maar toch komen die kleine bultjes steeds weer terug. Misschien heb ik teveel epoxy gebruikt en zijn het kleine ophopingen, het lijkt niet dat de glasmat omhoog komt (is ook maar 0,1mm oid) en zeker geen lucht eronder. Met een uitgestreken kwast nastrijken helpt ook niet. Over 2 dagen maar eens kijken en shuren, wellicht valt het mee.

Misschien zijn die kleine bubbeltjes een of andere chemische reactie van wat er direct onder zit ?

Je ziet/merkt denk ik wel dat dit maar heel weinig gewicht toebrengt, het glassen met een hele dunne laag, ik heb maar 1 x 25 grams laag gebruikt, naja, hoe dan ook is het later nog wel te plamuren.

Dat plamuren gaat nu veel beter dan als het alleen maar op het piepschuim zou zijn.

Ja, daarom heb ik ook die glasmat erover gegooid, dat is een mooie harde laag die veel beter af te werken is.

Een reactie is het niet want dat zou meestal een gasvorm opleveren en dat is het zeker niet. Ook is het overal, op verschillende ondergronden.......

Back