Restauratie Sopwith Pup

Kleine update.

Voorbeeld van de onderdelen van de motor.

HPIM0335%20%28Medium%29.JPG

Mooie handleiding. :)

HPIM0338%20%28Small%29.JPG

Een van deze gaatjes gaat een cirkeltje van exact de juiste diameter opleveren (hoop ik).

HPIM0346%20%28Medium%29.JPG

De constructie die ik al gemaakt had is gedemonteerd: die was net te groot voor deze motor. :(

Dekseltje van een fotorolletje eronder: zo ligt 'ie mooi vlak om te boren. :P

(Let op de boor die door het stuk meubelplaat heensteekt en alles centreert. :teacher: )

HPIM0348%20%28Medium%29.JPG

Gaatjes zijn geboord. 8)

In eentje alvast de schroef gepast.

HPIM0349%20%28Medium%29.JPG

De kogellagertjes zijn geplaatst: draait als een tierelier. :P

Wat wel vervelend is: de binnendiameter van de motorkap is te klein voor deze motor.

Ik zal een nieuwe kap moeten maken met een wanddikte van plm. 2 mm. 8O

Binnenkort meer.

jan.

Heel mooi Jan.

Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien als het draait. Moet wel een gaaf gezicht zijn.

Groeten Huib

Weet iemand wat bij het origineel de dikte van de motorkap is?

Aluminium, neem ik aan, en dan één grote pan?

jan.

Eindelijk gevonden wat ik zocht: aluminium buis met een buitendiameter van 12 mm. 8)

HPIM0373%20%28Medium%29.JPG

Merkwaardig: een Amerikaans produkt, en de binnendiameter van de cylinders is exact 12 mm. 8O

De twee halve cylinderhelften zijn er hier domweg omgeheen gedrukt: blijven vanzelf zitten! :D

Nu dus nog drie buisjes maken en daar de kogellagers in monteren (netjes wegen dat ze alledrie even zwaar zijn),
en dan kunnen we de motor verder monteren.

Maar dat heeft allemaal geen prioriteit. :nooo:

Moet eerst de airbrushspullen gaan halen, en de kist tot vliegklaar monteren. :?

jan.

Gisteren naar Airbrush Services Almere geweest, en met de hele ratteplan thuisgekomen! :P

Pistool (Evolution Two in One 8) ), compressor, de verf, alles. :D

Nu kunnen we dus binnenkort significante prgressie gaan melden, denk ik. :?

Mooie zaak, hoor! 8)

Daar geef je met plezier je geld uit.

Van harte aanbevolen. :P

jan.

vergeet niet de wasmachine en de koelkast af te plakken voordat je aan de gang gaat!
8O 8O :?

Ik dacht nou juist dat je zo precies kunt spuiten dat er amper/geen spuitnevel is, dat je niks hoeft af te plakken, etc.etc. :|

Althans, zo is het me wel verkocht. :?

Alles op waterbasis, wat wil je nog meer . . . :)

Binnenkort meer, we gaan het zien.

Ik heb er heeeeeel veel vertrouwen in (en dat heb ik niet vaak :wink: . . . ).

jan.

Je hebt gelijk, ik heb me niet goed uitgedrukt. :oops:

Je moet natuurlijk op het model zelf wel afplakken, maar je hoeft geen hoezen over je werkbank/meubels/andere modellen te hangen. De spuitnevel is minimaal/nul. :|

Toch? :?

jan.

Hoi Jan, Ik denk dat ze in Almere een beetje optimistisch zijn.

Ik zou het maar niet bij moeders in de keuken doen :2gunfire: Kon wel eens iemand een beetje boos worden

Groet Huib

heb zelf ooit de onderkant van de romp van mijn titanic hoogglans rood gespoten in de garage... dacht dat ik daar veilig zat... de witte schoenen van mijn broer hadden ineens een roze gloed, en de nevel was onder de deur door de gang in gegaan, waar het neersloeg op de tegels van mijn moeder.... laten we zeggen dat ik niet meer in de garage mag spuiten maar voortaan buiten moet zitten.... :roll:

mat zwart daarentegen nevelde niet verder weg dan 30 cm... is dus ook een beetje afhankelijk van het gewicht van het pigment denk ik....

Jan, om je wat moed te geven! ik spuit met createx gewoon in de keuken. Jawel, de keuken ja. (ook evolution) en ja, dat moet je alleen met watergedragen verven doen. Die vernevelen wat minder. Wel is het handig om eventuele mis-spuit-bewegingen op te vangen bv een dekentje als achtergrond te gebruiken ipv je keuken kastjes...maar dat heeft verder niets met de verf en het spuiten zelf te maken.

Anderzijds, dat is nu juist één van de voordelen van airbrush tegenover spuitbussen. je kunt de druk, en de hoeveelheid verf regelen. Het is oftewel een combinatie van verfsoort en hoeveelheid, druk.

Kijk, Christiaan weet waar hij het over heeft. :wink:

Ik heb tot nu toe alleen nog maar A4-tjes volgespoten (oefenen, hè! Valt nog helemaal niet mee, in het begin, om mooie lijnen en vlakken te maken), en de spuitnevel is nihil cq. nul. :P

(Ik gebruik ook Createx. 8) )

Misschien waag ik me vanvond wel aan de rode en blauwe banen op de roeren! :D

jan.

Ik moet me zo langzamerhand eens zorgen gaan maken over de decalls, en dan mn. de tekst op de staart.

Heb een file waar alles netjes op staat, maar ik heb twee vragen.

1. Kun je decall paper bedrukken met een inktjet printer?

2. Waar koop je dat spul? (dwz. decall paper :wink: )

Thanks.

jan.

jan brilman zei:
Kijk, Christiaan weet waar hij het over heeft. :wink:

Ik heb tot nu toe alleen nog maar A4-tjes volgespoten (oefenen, hè! Valt nog helemaal niet mee, in het begin, om mooie lijnen en vlakken te maken), en de spuitnevel is nihil cq. nul. :P

(Ik gebruik ook Createx. 8) )

Misschien waag ik me vanvond wel aan de rode en blauwe banen op de roeren! :D

jan.

Jan, bij toenemende nozzlegrootte, toenemende druk en toenemende spuitafstand krijg je (veel) meer nevel, ook met Createx. Geloof me, ik spreek uit ervaring :oops: wat een troep............
Tip: investeer in een goed spuitmasker; je longen zullen je dankbaar zijn

Arjen!

Ik geloof je direct.

Maar tot nu toe was mijn (zeer beperkte) ervaring: met 0,2 mm naald, 2 bar en voorzichgtig de trekker hanteren:
geen spuitnevel oid. :P

(Gisteravond (0,4 naald) was er wel sprake van spuitnevel . . . :evil: )

jan.

Ik ben het met Arjen eens, echter je kunt de spuitnevel verkleinen/nihileren door bv idd met 0,2 te spuiten en bv detail colors van createx te gebruiken. helaas heeft createx geen detail colors meer, maar dit is eigenlijk niets anders dan sterverdunde gewone kleuren. Met andere woorden, ik spuit met 0,2 en flink verdunt waardoor ik met een relatief lage druk kan spuiten. nadeel is dat je geduld nodig hebt :)

Nog heel even :offtopic: : Christiaan, met hoeveel verdunner verdun je createx want ik had met de voorgeschreven 10% toch nog last van een dichtklonterende/spetterende nozzle :evil:

Back