Restauratie Sopwith Pup

dat is altijd proefondervindelijk arjen.
de ene verf heeft veel pigment en is relatief dik, de ander relatief dun.

golden rule (komt steeds terug hier op het forum ;) ) is verdunnen tot ongeveer melkdikte.

toch even kort antwoord: jep, idd melkdikte en vooral een schone spuit! ik was hem zeer regelmatig (om de zeg 3 a 4 cups verf) met warm water. Bij base coat gebruik ik thinner om de boel een beetje schoon te poetsen en vooral veel water.

Ik ben nu bezig met de roundels op de Sopwith Pup. :P

De buitenste, blauwe ring is gespoten, en nu wil ik die afplakken met frisk-film, om dan
met de middelste (witte) baan verder te gaan. :)

Maar die film hecht amper/niet. :nooo:

Dat is geen low tack, dat is no tack. :evil:

Bestaat er ook een film die iets beter hecht? :?

Of is er een truc voor? :?

Dank.

jan.

eum tsja, das lastig ja...op zich is het afdekken in principe genoeg, zorgen dat het niet weg waait zeg maar. Maar dan moet je wel in heul dunne laagjes spuiten om geen 'lopertjes' te krijgen. Wat je anders nog kunt proberen is het blauw iets te schuren met een zeg grid 400 papiertje zodat het iets vlakker wordt? Anders idd een film kopen die wat sterker blijft plakken...

jan brilman zei:
Bestaat er ook een film die iets beter hecht? :?

Of is er een truc voor? :?

Dank.

jan.

Het is al even geleden, maar ik ben een "masker" tegengekomen dat je er op kon kwasten. Volgens mij was het een soort transparante latex of zo. Als het erop zat dan moest je het laten drogen en dan de te spuiten/verven delen er voorzichtig met een scherp mesje ofzo uit halen. Dan spuiten, laten drogen en dan kon je de rest eraf trekken. Dit spul leek mij ideaal vooral voor oneffen oppervlakten. Helaas ben ik het ondertussen vergeten waar het vandaan kwam. Volgens mij stond het eens in de "RC Scale International" wat helaas niet meer bestaat. Ik zal eens gaan spitten als ik tijd heb.

Gr. Teus

p.s.

Als iets niet wil plakken kan je altijd nog Duck tape proberen :mrgreen:

Ik ga eerdaags 'liquid film' bestellen: dat kun je er (denk ik) op kwasten.

Vraag blijft dan natuurlijk: hoe krijg je er een mooie cirkel uit? :?

Ik ga niet de cirkelsnijder op m'n litespan zetten, dat begrijp je natuurlijk wel. :nooo:

Maar wat dan . . . :?

Opspuiten, terwijl je een cirkel tegen de romp gedruk houdt? :|

Zal eens kijken of dit wat oplevert . . .

http://www.google.nl/search?hl=nl&as_qdr=all&q=airbrushing+"roundels"&btnG=Zoeken&meta=

jan.

Nieuwe maskeerfilm staat bij Airbrush Services Almere in back-order . . . :evil:

Noodgedwongen maar even verdergegaan met de draaiende rotatiemotor. :P

Kom er wel achter (ja, nu pas . . . :oops: ) dat ik dan wel een nieuwe kap moet maken; de bestaande krijg ik nooit over die motor heengeschoven . . . :evil:

Mooiste zou zijn om gewoon kant en klaar een aluminium cowling op de kop te tikken, die maar dan ook net precies past! :D

Tja . . . :?

Waar vind je die?

jan.

Jan,
Toch nog even terugkomend op de spuitactiviteiten, omdat ik tegen dezelfde problemen met m'n Sparrowhawk ga aanlopen (oratex kielvlak waarop een registratie gespoten moet worden):
- Welke maskeerfilm heb je besteld?
- Welk spul (maskeerfilm) heeft Frank op z'n Fokker gebruikt - dat is toch ook allemaal 'tex' op de romp?
- welke 'spuit' gebruik jij?
- Spuit jij de createx direct op de Oratex?

De buitenmaat van de cowl is 125 mm. 8)

De diameter van de motor wordt 118 mm schat ik; zou dus ook nog zelf iets kunnen mnaken uit bv. laagjes 0,4 mm sperholz. :P

Heb al wel even gezocht, naar nog niks gevonden . . . :?

Welke maskeerfilm heb je besteld?
Artool Hobbymask.
Heldere maskeerfilm die wat beter kleeft dan Friskfilm. Elastisch dus ook op ronde oppervlakten te gebruiken. Ideaal voor modelbouw en custompaint.

Welk spul (maskeerfilm) heeft Frank op z'n Fokker gebruikt - dat is toch ook allemaal 'tex' op de romp?
Dat zou je aan Frank moeten vragen . . . :?

Welke 'spuit' gebruik jij?
Evolution Two in One.

Spuit jij de createx direct op de Oratex?
Nee, direct op Litespan.

Dat houdt en dekt op zich prima.

jan.

Is dit misschien een optie Jan :?: Even zoeken naar de goede maat bij de radial cowls.

Fiberglass Specialities

Ik heb hier resultaten van gezien voor de Goldberg Chipmunk, en dat was heel goed.

Gr. Teus

Teus bedankt, dat ziet er goed uit. :)

Maar ik ga denk ik ook eens kijken of ik niet iets van sperholz kan maken . . . :D

Moet even een fles of blik vinden die exact de goede diameter heeft. :?

Wordt vervolgd.

Eerst eens kijken of we het motortje aan het draaien kunnen krijgen. :wink:

jan.

jan brilman zei:
Moet even een fles of blik vinden die exact de goede diameter heeft. :?

Heb je e.v.t. gedacht aan afvoerbuis, die ze als afvoer van gassen voor gaskachels en enz. gebruiken :idea: Heb zelf n.l. nog een stukje van deze maat liggen (5cm).

Succes, Teus

Nou hehe, eindelijk.

De folie is binnen! :P

Kunnen we eindelijk weer verder met de airbrush.

Nieuwe rondes, nieuwe kansen! :)

Ben nl. klaar met de motor, hij zit er op, hij draait. :P

(Nog niet echt lekker, moet nog wat fine tuning doen, maar in essentie werkt het.)

Binnenkort plaatjes en mischien zelfs een filmpje.

Nieuwe kap: dat wordt een probleem. :?

De motor zit erg ver naar voren, waardoor er tussen de motor en de propellor maar erg weinig ruimte voor de kap is. :evil:

Da's allemaal van later zorg; nu eerst de boel klaar zien te krijgen. :D

2 juni nadert snel . . . 8O

jan.

Back