Restauratie van de Macaret

• Topicstarter Topicstarter DIMATRIX
  • Startdatum Startdatum
Laten we deze discussie houden in het ander draadje, en mekaar gewoon helpen.

Dank U :wink:

Ik vlieg zelf ook een grote schaal brandstof helicopter dus ik weet wel wat ik doe hoor :wink:

:proost:

Even als antwoord op je vraag: moet het PPm of PCM zijn?

De ontvanger die je noemt is een PPM ontvanger oftewel de zender moet je instellen op PPM. Stel je PCM in dan werkt de ontvanger niet.
Mooi schip overigens. Veel details.

Succes met varen. :P

Heb gisteren voor de eerste keer de Macaret laten testvaren in het Rivierenhof park :banana: :banana:
Vaar ik het al direkt al de smeurie ( bladjes,takjes enz ) in langs de kant :? en sloop ik een kraantje aan de zijkant omdat ik een schamper geef tegen een paaltje in het water :alien: >> goe bezig ,, was dus niet aan het opletten en stap ik met zender en al nog bijna het water in ook nog >> jongens jongens,,
-
Maar alles ok >> geen spatje water binnen >> perfecte ballans enz...
Alleen hik hik hik in het begin ??!! Linkse cardanas draait stroever als de andere ( beiden gesmeert met vazeline ) en geeft bij lage belasting een foutieve :?: impuls :?: naar de regelaar,, :?:
-
Daarna ging het beter ( met dat probleem ben ik bezig ) , maar volluit heb ik nog niet getest omdat ik niet gerust was of er water zou binnen komen via het ankergat,,
-
Dit al dichtgelijmd met zap a gap maar moet nog het smoeltje onder water duwen of het waterdicht is >>> daarna ! Gaaazzeee geeeeve 8)
Ook verder latjes aangebracht zodat er bij overslaand water niets naar binnen kan lopen,
-
Al licht aangebracht in de romp en bovenaan vanbinnen >> ook de radar werkt>> dit alles staat op een apparte batterij in de boot,
Moet het nog wel schilderen en inrichten vanbinnen >> nu schijnt het licht door de muren heen :?
Thuis staat ie mooi op de kast met verlichting aan en dit via een adapter van mijn tondeuze ( baby bliss ) :!: , moet ik nog juist naar de elektrowinkel voor het gepaste pluggetje,
-
Hier een foto van de club in Antwerpen !
DCP_9660.JPG

Andere fotos volgen later !

normal_DCP_9712.JPG

Links batt en switch voor verlichting en radar !
Rechts fische voor aansluiting alles bovenbouw !

normal_DCP_9641.JPG

Kraantje van voor terug wat fuctioneler gemaakt !
Aan ketting met een versleten tandwiel van mijn Terra Crusher !

Nota: Niet op mijn avatar letten ! Vond die best grappig !
Moet nog een defenitieve vinden maar heb daar de tijd nog niet voor gehad ,, Zolang ben ik nog niet bij het forum,,
-
Ok gisteren mijn assen aangepakt >> Had nog een bus boite olie staan ( ATF denk ik ? )> heb deze er doorgepompt en aan de uiteinden teflon vet gedaan ,,
-
Resultaat prima >> Bootje in het bad en laat maar draaien>> zo goed als geen weerstand verschil meer ( ietsie pietsie ) op de assen en geen hik effect meer !
-
De tijd moet maar uitwijzen of dit een goede aanpak was,
Vazeline bleek niet het nodige effect te geven,,
Nieuwe motoren komen er later nog wel in !
-
Ook de rand op het dek is klaar zodat er geen water in de romp kan lopen,,
-
Nu kan ik eens testen wat voluit gaat zeggen ! :wink:
Als de boot te snel gaat kan ik proberen met 4 blads props en anders gewoon wat minder gaaazeeu geven hé !

Tot.......

Een paar fotos van het test gebeuren !

normal_DCP_9752.jpg

Na thuiskomen direkt de problemen aanpakken,,

normal_DCP_9728.jpg

Daarna terug testen in het bad >> en ik blijf hier maar stinken ,, whahahaahhaa

Nu dit weekend is de volgende testvaart dus hopen dat alles in orde blijft,

tot...........

Vorige zondag ( prima weer ) gaan testen,,
-
Water binnen gekregen via mijn linker probleem as ,, niet veel maar toch nog een probleem,,
-
Verder ging alles prima met de Macaret >> ook volle vaart kunnen uitproberen ,, gaat te snel >> ga ik nu 4 blads propellers monteren !
Heb meer dan 2 uur zitten rondvaren zonder batterijen leeg of wat dan ook !! goed hé !!
-
Ga er zo snel mogelijk andere assen insteken ( gelagerde ) en boegschroef vernieuwen>> terug werkend maken,,
Hier zal ik zeker over blijven posten !
-
Heb verder nog wat met verlichting bezig geweest( ook onderaan in de romp) en mijn apparte batterij in de boot doet het uitstekend voor dit alles !
-
Meer fotos te zien bij fotos aan de waterkant !!
DCP_9755.JPG

Bedrading bovenbouw en radar,,

DCP_9777.JPG

DCP_9779.JPG

DCP_9765.JPG

Als je goed kijkt zie je de verlichting op het boven dek ,, ook zijn stuur en bakboord verlichting heb ik ingebouwd,,

Tot..........

De boegschroef zou ik als volgend willen aanpakken,, zie foto

normal_DCP_9613.JPG

Snij ik langs binnen de koker langs beide kanten door zodat ik de propeller en as eruit heb,,>>
-
Dan zou ik een stuk nieuwe koker met prop en motor enz er terug opnieuw inbouwen ( nieuwe koker komt over de bestaande kokers ),
-
Ivm met het niet aankomen langs de buitenkant van de romp,,
Heb gemerkt in het park dat zo een boegschroef wel goed van pas zou komen,,
-
Laat ons stellen dat een nieuwe inbouwen lukt zit ik nog met de vraag of ik een nieuwe speedregelaar nodig heb ?
-
Zat ik ook al te denken om juist voor de boegschroef ( via programma in mijn zender ) het aan te sturen via mijn gewone speedregelaar maar met een extra switch op de zender ,, snap je ?? :roll:
-
Indien betere of andere ideen of oplossingen >> altijd welkom !! :wink:

Zal van het weekend niet varen worden :(
-
Heb gisteren een deel zitten uitbreken in de romp om deftig toegang te krijgen tot de assen,,
-
Bij de probleem ( linker as ) liep een deel water uit ook,,

Moet verder nog de assen los frezen en demonteren,,
Komen er nieuwe gelagerde assen, motoren, koppelingen,4 blads propellers in !
-
Laat ik het voorlopig allemaal leeg om de boegschroef ook ineens te vernieuwen,,

fotos volgen later !

Hoop dat ik in de winkel zo een boegschroef systeem vind ?
Heb ook geen gedacht wat zoiets zou kosten ?

Tot............

:help:

Heb een boegschroef kit vandaag gekocht van ROBBE,
-
Er staat op >> Robbe Berlin bow thruster,,
-
Ook een speedregelaar hiervoor,,
-
Nu zou ik moeten weten hoe ik de condensors >> 3 stuks moet aansluiten op de motor !! Op het schema kan ik dit niet goed zien en kan ik het ook niet uit de tekst halen ,,
-
Condensers 2x 100nf en 1x 47nf !
-
Als het fout is smoor ik zo de regelaar op ,, liefst niet dus !

Iemand ervaring met dit???
-
normal_DCP_9813.jpg

de 2 van 100nf moeten elk van af een aansluitpunt van de stroom en de andere kant op de buitenkant van de motor. die van 47nf moet tussen de 2 aan sluitpunten
heb het ff uit getekend mischien wat duidelijker
motor%20onstooorschema.jpg

Bedankt Mario i :wink:

Anders had ik er niet direkt uitgeraakt hoor !
-
Dit is belangrijk want anders verniel ik mogelijk mijn speedregelaar,,
-
Morge vroeg ( straks ) start ik met de werken daar aan ,,
-
Eens ik de boegschroef klaar heb kan ik verder met het inbouwen van mijn nieuwe motoren en assen,,
-
Heb daar >> voor nog wel enig voorbereidend werk aan de boot,,

Thanks Bro !! :wink:

volgens mij kan je je vaartregelaar er niet mee kapot maken, de condensers worden op de motor aangesloten voor het ontstoren van de motor.

Heey,

Ik ben ook reeds begonnen met het uitbreken en uitbouwen van de assen en motoren enz...
normal_DCP_9782.JPG

Neen er hangt geen stront in :lol: >> is gewoon zo smerig !
-
Voor ik de nieuwe assen enz inbouw ga ik de boegschroef vernieuwen,
normal_DCP_9784.JPG

Gedaan met varen :?

normal_DCP_9796.JPG

De linker probleem as heb ik reeds losgefreesd met de dremel en eruit gehaald >> By By piece of .... :2gunfire:
-
Ik voel me net een tandarts ! 8)

normal_DCP_9798.JPG

En dan gisteren wat nieuw speelgoed gaan halen :banana:

normal_DCP_9803.JPG

En komt alles ook mooi proper ( hopen we toch :roll: ) vanbinnen !
-
Graak alleen niet goed gestart omdat ik twijfel over de inbouw van de boegshroef >> Het stuk over de bestaande koker bouwen ? Of volledig vernieuwen ?
Diameter is ongeveer gelijk met het nieuwe !
normal_DCP_9613.JPG

Moet er nog over nadenken maar zit momenteel met gezellige kl... hoofdpijn ,, :onweer:
-
Te veel :celebrate: en :proost: en te weinig :sleeping:
-
En straks naar de club :yes: :yes: :yes:

:bye: :bye: :bye:

Hoi,
Weer wat bezig geweest aan de Macaret>>
-
Het verder verwijderen van de oude assen en boegschroef,,
-
Onderstussen zit de nieuwe assen en boegschroef op zijn plaats !
Niet letten op de kwaliteit van de fotos >> ik denk dat mijn kamera zijn beste tijd heeft gehad ! :(
Het word vrij lastig om nog degelijke fotos te nemen,,

normal_DCP_9819.JPG

De nieuwe assen / Ook het achterste gedeelde inwendig uitgebroken,, dit was helemaal rot geworden door het vocht ,,

normal_DCP_9820.JPG

Hier de boeschroef op zijn plaats / Gisteren de boot in het bad getest,, assen en boegschroef perfect waterdicht :wink:

normal_DCP_9821.JPG

Het uistekende deel is reeds verwijderd maar steekt nog een heel klein beetje buiten ,,
-
Ik weet niet wat ik zou doen >> het zo laten en wat afronden met plamuur of >> gelijk met de romp werken ?
( Is reeds ingekort tot een 2 mm van de romp )
-
normal_DCP_9822.JPG

Dus als je je kan voorstellen dat er een lichte golving te zien is van vanvoor !
-
Ik weet niet of andere boten/schepen dat hebben ??

Moet vandaag verf gaan bijhalen om boeschroef enz verder af te werken,,

Oh ja >> langs de buitenkant wil ik rooster aanbrengen aan de boegschroef uitgangen en dit voor stokjes of bladeren buiten te houden,,
Is dit een goed idee?? Of blijft het gewoon open ??

Tot.........

DIMATRIX zei:
Oh ja >> langs de buitenkant wil ik rooster aanbrengen aan de boegschroef uitgangen en dit voor stokjes of bladeren buiten te houden,,
Is dit een goed idee?? Of blijft het gewoon open ??

dag ,

een niet te dik geweven rooster kan , het bestaat op schepen schaal 1 , zoals hier getekend :

rooster.JPG

de groetjes ,

Laurent

En in metaal of kunstof ?

Lijkt me meer als je een rooster ( heb ik nog ) van de Gamma of Brico inbouwd dat die vanzelf gaat roesten ivm echtheid ,,

-
En zit ik nog met de afwerking van de buitenkant van de buisjes ??

Bultje of geen bult ?

grtz

DIMATRIX zei:
En in metaal of kunstof ?

Lijkt me meer als je een rooster ( heb ik nog ) van de Gamma of Brico inbouwd dat die vanzelf gaat roesten ivm echtheid ,,

-
En zit ik nog met de afwerking van de buitenkant van de buisjes ??

Bultje of geen bult ?

grtz

metaal is sterker , gebruik maar messing , het roest niet ,

voor mij , bult of geen bult , blijft hetzelfde ...

een bult is niet zo gemakkelijk te maken --> geen bult dus

nee ?

de groetjes ,

Laurent

Back