Ad Bakker
In Memoriam
Inleiding
Ik ben al zo'n 3 jaar met de Rotterdam bezig, en hoewel het eind van de tunnel in zicht komt is er toch een zekere moeheid ingeslopen. Dat maakte dat ik ging nadenken over een volgend project en zo ontstond de gedachte om mijn HMS Victory op te knappen. Tijdens een aantal ongelukkige verplaatsingen is het uiteinde van de boegspriet (jachthout) al diverse keren gebroken, en moet eigenlijk vervangen worden. Dan ga je verder kijken en dan zijn er nog wel wat dingen die me niet aanstaan, en is het tuigage redelijk ernstig vervuild. Sowieso zal ze na het opknappen op een andere plaats, en liefst in een vitrinekast moeten komen. Ook heb ik het altijd zonde gevonden dat ze niet met zeilen is uitgerust, ook al zouden die vanwege het zicht op de rest van het schip en de tuigage, opgenomen zijn.
Maar het maken van zeilen is weer een hele andere tak van sport dan een bootje in elkaar zetten. Die gedachte bracht me mijn allereerste bootje in herinnering, de schoener America van Mamoli (schaal 1:66). Ik kan me nog herinneren dat ik daar in 1998 aan begonnen was, maar toen het niet lukte om de romp goed te beplanken heb ik haar opzij geschoven en ben ik een boot met plastic romp gaan bouwen. Omdat ik uitsluitend statisch bouw gaf me dat echter niet de voldoening die ik zocht, hoewel ik met de opbouw toch wel een aantal vaardigheden op het gebied van houtbewerking heb opgebouwd. Al met al heb ik zo'n 10 jaar geleden de America weer onder het stof vandaan gepeuterd, en wonder boven wonder lukte het toen wel met de romp. Het tuigage is achteraf een ramp, maar daar had ik toch voor de latere bouw van de Amerigo Vespucci en de HMS Victory voldoende van opgestoken om dat weer veel beter te doen. Waar het echter helemaal op vast liep waren de zeilen. Het is me toen niet gelukt zeilen te maken die ik goed genoeg vond. Het resultaat was dat ze voor de tweede keer opzij geschoven werd, en later de eerder genoemde (zeilloze) schepen ben gaan bouwen. Sinds die tijd heeft ze overal gestaan, en veel tijd gehad om stof te vangen.
De America kwam bij mij dus weer in beeld door de gedachte van een HMS Victory met zeilen. Ik kan wel denken dat ik in de tussentijd handiger geworden ben, maar dat betekent niet dat ik dan ook ineens zeilen kan naaien. Vandaar dat ik op de gedachte kwam om dat eens uit te proberen c.q. te oefenen met de America.
De schoener America
De Amerikaanse schoener America is een beroemd schip met een lang en roerig verleden. Geïnteresserden kunnen een kort historisch overzicht vinden op de betreffende Wikipedia pagina. Helaas heb ik geen foto's van het oorspronkelijke jacht kunnen vinden, wel wat schilderijen. Deze, uit eerdergenoemde Wiki pagina is volgens de beschrijving van tijdens de 100 Guinea Race rond het eiland Wight in 1851, waardoor ze met het winnen ervan beroemd is geworden en de latere America's cup naar haar is vernoemd.
Het dek van het schip ziet er hier bijzonder kaal uit, op andere schilderijen zijn meer dekopbouwen te zien maar mogelijk was ze toen al verbouwd, want 10 dagen na de race werd ze al verkocht. Het kan ook artistieke vrijheid geweest zijn, de kunst van het weglaten zeg maar.
Ik heb geen echte studie gemaakt van haar historie en de ontwikkeling van haar uiterlijk tijdens de veelvuldige verbouwingen (zelfs tot marine schip met 3 kanons aan boord), en ik vermoed dat het ook een hele klus zou zijn om haar oorspronkelijke uitrusting terug te vinden. Dat was ook niet het doel van dit project, maar anders dan toen ik haar oorspronkelijk ging bouwen ben ik tegenwoordig veel meer geïnteresseerd in de geschiedenis van de boten die ik probeer te bouwen. In dit geval heb ik het hier maar bij gelaten.
Het model
Het model van de America van Mamoli dat op dit moment nog verkocht wordt ziet er zo uit:
Als eerste heb ik geprobeerd mijn tekeningen boven water te krijgen. Ik dacht dat ik die altijd bewaard had, bij elke opruimwoede had ik ze toch altijd maar weer op de stapel "oud zeer" gelegd, behalve vermoedelijk bij de laatste: ze waren dus nergens meer te vinden. Weer zo'n bevestiging van de regel dat als je wat weggooit dat je al jaren niet gebruikt/nodig gehad hebt, je het een paar dagen of weken daarna dringend nodig blijkt te hebben.
Uit wanhoop heb ik toen een oproep geplaatst in het tekeningen subforum. Het bleef een heel tijdje stil, zodat ik de moed al begon te verliezen, totdat plotseling René (forumlid ISOLA2) met de boodschap kwam dat hij in ieder geval een tweetal tekeningen in zijn bestand had gevonden, maar dat hij de herkomst niet meer wist. Deze tekeningen (pdf formaat, 1:1 op modelschaal) waren in ieder geval een hele hulp, maar enige tijd later kwam hij zelfs met de link waar de tekeningen vandaan kwamen. En deze (Hongaarse) link bleek alle 7 tekeningen als downloadbestanden beschikbaar te hebben. Ik heb ze geladen en vervolgens gelijk maar laten printen bij een printshop in de buurt. Hieronder een voorbeeld van het zeilplan:
Er is wel wat vreemds met die tekeningen. Het zijn zo te zien de originele Mamoli tekeningen gedateerd op 1990, en in een groot aantal opzichten is ze identiek aan mijn model. Alleen lijkt het een latere, verbeterde versie doordat een aantal details gewoon aanzienlijk veranderd zijn. Omdat ik mijn model in 1998 gekocht had, heeft het kennelijk een zeer lange tijd tot de inboedel van de betreffende modelbouwwinkel behoord....
Als voorbeeld: mijn model had alleen bij de grote mast een nagelbank rond de mast. Bij de fokkemast waren dit afschuwelijk grote houten klampen/kikkers die aan de mast gelijmd zaten. Op de tekeningen staat nu echter ook een nagelbank voor de fokkemast. Zo zijn er nog een groot aantal wijzigingen die nog wel ter sprake komen als die aan de orde zijn. Maar het is wel absoluut zeker dat het van oorsprong het zelfde model is, zelfs onderdeel nummers van sommige delen die ik nog kon achterhalen (het roer bijvoorbeeld) zijn identiek aan die op de tekeningen.
Met enige schroom toon ik hieronder wat ik aantrof toen ik mijn America onder de spinraggen vandaan geplukt had.
Eerlijk gezegd in een nog slechtere toestand dan ik al dacht. Maar dat zal wel komen doordat ik als volleerd struisvogel al jaren niet meer echt naar haar had gekeken. En anders dan ik altijd dacht, niet gereed op de zeilen na. Zo bleek het roer en wat andere zaken nog niet bevestigd. Gelukkig kon ik de meeste onderdelen, zoals roerscharnieren nog terugvinden in m'n bak met overschotten van oude modellen.
Voor zover deze eerste aflevering van dit verslag. De komende tijd zal ik in een aantal afleveringen beschrijven hoe het me tot op heden is vergaan met het weer toonbaar maken van deze dame. Dat is op lange na nog niet klaar, maar dit is een eerste etappe in een inhaalrace om up-to-date te raken.
Groet,
Ad
Ik ben al zo'n 3 jaar met de Rotterdam bezig, en hoewel het eind van de tunnel in zicht komt is er toch een zekere moeheid ingeslopen. Dat maakte dat ik ging nadenken over een volgend project en zo ontstond de gedachte om mijn HMS Victory op te knappen. Tijdens een aantal ongelukkige verplaatsingen is het uiteinde van de boegspriet (jachthout) al diverse keren gebroken, en moet eigenlijk vervangen worden. Dan ga je verder kijken en dan zijn er nog wel wat dingen die me niet aanstaan, en is het tuigage redelijk ernstig vervuild. Sowieso zal ze na het opknappen op een andere plaats, en liefst in een vitrinekast moeten komen. Ook heb ik het altijd zonde gevonden dat ze niet met zeilen is uitgerust, ook al zouden die vanwege het zicht op de rest van het schip en de tuigage, opgenomen zijn.
Maar het maken van zeilen is weer een hele andere tak van sport dan een bootje in elkaar zetten. Die gedachte bracht me mijn allereerste bootje in herinnering, de schoener America van Mamoli (schaal 1:66). Ik kan me nog herinneren dat ik daar in 1998 aan begonnen was, maar toen het niet lukte om de romp goed te beplanken heb ik haar opzij geschoven en ben ik een boot met plastic romp gaan bouwen. Omdat ik uitsluitend statisch bouw gaf me dat echter niet de voldoening die ik zocht, hoewel ik met de opbouw toch wel een aantal vaardigheden op het gebied van houtbewerking heb opgebouwd. Al met al heb ik zo'n 10 jaar geleden de America weer onder het stof vandaan gepeuterd, en wonder boven wonder lukte het toen wel met de romp. Het tuigage is achteraf een ramp, maar daar had ik toch voor de latere bouw van de Amerigo Vespucci en de HMS Victory voldoende van opgestoken om dat weer veel beter te doen. Waar het echter helemaal op vast liep waren de zeilen. Het is me toen niet gelukt zeilen te maken die ik goed genoeg vond. Het resultaat was dat ze voor de tweede keer opzij geschoven werd, en later de eerder genoemde (zeilloze) schepen ben gaan bouwen. Sinds die tijd heeft ze overal gestaan, en veel tijd gehad om stof te vangen.
De America kwam bij mij dus weer in beeld door de gedachte van een HMS Victory met zeilen. Ik kan wel denken dat ik in de tussentijd handiger geworden ben, maar dat betekent niet dat ik dan ook ineens zeilen kan naaien. Vandaar dat ik op de gedachte kwam om dat eens uit te proberen c.q. te oefenen met de America.
De schoener America
De Amerikaanse schoener America is een beroemd schip met een lang en roerig verleden. Geïnteresserden kunnen een kort historisch overzicht vinden op de betreffende Wikipedia pagina. Helaas heb ik geen foto's van het oorspronkelijke jacht kunnen vinden, wel wat schilderijen. Deze, uit eerdergenoemde Wiki pagina is volgens de beschrijving van tijdens de 100 Guinea Race rond het eiland Wight in 1851, waardoor ze met het winnen ervan beroemd is geworden en de latere America's cup naar haar is vernoemd.
Het dek van het schip ziet er hier bijzonder kaal uit, op andere schilderijen zijn meer dekopbouwen te zien maar mogelijk was ze toen al verbouwd, want 10 dagen na de race werd ze al verkocht. Het kan ook artistieke vrijheid geweest zijn, de kunst van het weglaten zeg maar.
Ik heb geen echte studie gemaakt van haar historie en de ontwikkeling van haar uiterlijk tijdens de veelvuldige verbouwingen (zelfs tot marine schip met 3 kanons aan boord), en ik vermoed dat het ook een hele klus zou zijn om haar oorspronkelijke uitrusting terug te vinden. Dat was ook niet het doel van dit project, maar anders dan toen ik haar oorspronkelijk ging bouwen ben ik tegenwoordig veel meer geïnteresseerd in de geschiedenis van de boten die ik probeer te bouwen. In dit geval heb ik het hier maar bij gelaten.
Het model
Het model van de America van Mamoli dat op dit moment nog verkocht wordt ziet er zo uit:
Als eerste heb ik geprobeerd mijn tekeningen boven water te krijgen. Ik dacht dat ik die altijd bewaard had, bij elke opruimwoede had ik ze toch altijd maar weer op de stapel "oud zeer" gelegd, behalve vermoedelijk bij de laatste: ze waren dus nergens meer te vinden. Weer zo'n bevestiging van de regel dat als je wat weggooit dat je al jaren niet gebruikt/nodig gehad hebt, je het een paar dagen of weken daarna dringend nodig blijkt te hebben.
Uit wanhoop heb ik toen een oproep geplaatst in het tekeningen subforum. Het bleef een heel tijdje stil, zodat ik de moed al begon te verliezen, totdat plotseling René (forumlid ISOLA2) met de boodschap kwam dat hij in ieder geval een tweetal tekeningen in zijn bestand had gevonden, maar dat hij de herkomst niet meer wist. Deze tekeningen (pdf formaat, 1:1 op modelschaal) waren in ieder geval een hele hulp, maar enige tijd later kwam hij zelfs met de link waar de tekeningen vandaan kwamen. En deze (Hongaarse) link bleek alle 7 tekeningen als downloadbestanden beschikbaar te hebben. Ik heb ze geladen en vervolgens gelijk maar laten printen bij een printshop in de buurt. Hieronder een voorbeeld van het zeilplan:
Er is wel wat vreemds met die tekeningen. Het zijn zo te zien de originele Mamoli tekeningen gedateerd op 1990, en in een groot aantal opzichten is ze identiek aan mijn model. Alleen lijkt het een latere, verbeterde versie doordat een aantal details gewoon aanzienlijk veranderd zijn. Omdat ik mijn model in 1998 gekocht had, heeft het kennelijk een zeer lange tijd tot de inboedel van de betreffende modelbouwwinkel behoord....
Als voorbeeld: mijn model had alleen bij de grote mast een nagelbank rond de mast. Bij de fokkemast waren dit afschuwelijk grote houten klampen/kikkers die aan de mast gelijmd zaten. Op de tekeningen staat nu echter ook een nagelbank voor de fokkemast. Zo zijn er nog een groot aantal wijzigingen die nog wel ter sprake komen als die aan de orde zijn. Maar het is wel absoluut zeker dat het van oorsprong het zelfde model is, zelfs onderdeel nummers van sommige delen die ik nog kon achterhalen (het roer bijvoorbeeld) zijn identiek aan die op de tekeningen.
Met enige schroom toon ik hieronder wat ik aantrof toen ik mijn America onder de spinraggen vandaan geplukt had.
Eerlijk gezegd in een nog slechtere toestand dan ik al dacht. Maar dat zal wel komen doordat ik als volleerd struisvogel al jaren niet meer echt naar haar had gekeken. En anders dan ik altijd dacht, niet gereed op de zeilen na. Zo bleek het roer en wat andere zaken nog niet bevestigd. Gelukkig kon ik de meeste onderdelen, zoals roerscharnieren nog terugvinden in m'n bak met overschotten van oude modellen.
Voor zover deze eerste aflevering van dit verslag. De komende tijd zal ik in een aantal afleveringen beschrijven hoe het me tot op heden is vergaan met het weer toonbaar maken van deze dame. Dat is op lange na nog niet klaar, maar dit is een eerste etappe in een inhaalrace om up-to-date te raken.
Groet,
Ad
Laatst bewerkt door een moderator: