Restauratie verslag van mijn EA330s na crash!!

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
ik zou vandaag bijtijds thuis zijn maar dt viel effe tegen , toch nog een klant gehad die graag wou dat ik voor het weekend even de badkamer kwam afkitten .
oftewel morgenochtend gaan we aan de slag met de romp .
morgen zeker foto`s.

juist ja , en er zijn geen schadelijke stoffen gemeten .
ik mag alleen me huisdier niet naar buiten laten en geen groente eten uit eigen tuin .
nou dan weet je het wel , weer zo`n doofpot affaire.

zo ik heb net een gedeelte van de romp klaar en het ging eigenlijk prima .
nadeel als je zo`n ``klein ventje`` ben zoals ik dat het best tobben is om in de romp te moeten werken.
tot nu toe heb ik het grootste en moeilijkste deel gehad en dat was in de romp aan de onderzijde en de twee zijkanten .
ik moet nu enkeld de romprug en en de rand waar de cockpitkap op rust nog verstevigen met glas aan de binnenzijde , de rest is plamuur en spuitwerk aan de buitenkant .
de boel staat nu te drogen en als het straks droog is dan kan ik de romp op zijn zij leggen en de romprug en cockpitrand gaan glassen .
ik heb 2 lagen glas aan de onderkant ingelegd en steeds gelamineerd met de matjes welke aan de zijkant kwamen .
de matjes liggen dus om en om en in een L vorm tegen de zijwanden aan .
ook heb ik twee carbon weefsel banden ingepapt en dit geeft straks een optimale stijfheid voor de onderzijde .
dus samengevat heb ik 2 lagen erin gemaakt op de bodem , daarna de carbonweefsel er in gelegd en toen in een L vorm vanaf beide kanten steeds weer een laagje toegevoegd en tussen de lagen steeds een strook op de bodem .
ik denk dat als het straks is uitgehard dat ik bijna op de romp kan gaan zitten zonder dat hij kapot gaat :D.
er rest nog 1 lastige klus en dat is de binnenzijde van het motorschot glassen maar dat doe ik terwijl de romp rechtop staat .
er is 1 klein voordeel aan het geheel , ik kan nu ook kijken om straks de rc weer netjes op een mooie grondplaat in te bouwen .
ik zal hieronder even wat foto`s plaatsen al is het niet echt goed te zien op de foto`s .

hier alles kaal en opgeschuurd en gereinigd met aceton , de scheuren in de bodem zijn nu goed zichtbaar.
4v484i.jpg

hier een of andere figuur die in mijn romp probeerd te kruipen .
23u1pad.jpg

hier hoe het er uit ziet na alle lagen weefsel en epoxi , het feit dat je het bijna niet ziet is allen maar goed want dat betekend dat er geen lucht onder zit en dat is de bedoeling .
ik vind het eigenlijk best leuk om te doen .
ook kun je op deze foto goed de scheurtjes zien in de romprug waar de kap tegen aan komt , dit ga ik vanavond of morge ook gelijk fiksen ( ligt er aan hoe snel het andere deel droog is .)
t4vlab.jpg

ik heb ook gelijk nog 3 laagjes weefsel op de bocht van de tunnel gepapt daar deze een beetje los aan het komen was
later meer !

Laatst bewerkt door een moderator:
zooo de romp is droog ( gisteren om 01:00 al ) en het resultaat is geweldig .
de romp is weer oersterk en de zijkanten zijn ook weer stevig , beter zelfs dan de sandwich delen .

ben nu aan de romprug bezig , ik heb voor het gemak de romp op zijn kop gehangen .
ik breng gelijk in de hele boog van de romprug verstevigingen aan met een carbon mat zodat het geheel sterker is , dit deel is nogal fragiel .

4kfh5c.jpg

hier een foto van de delen die ik moet gaan bewerken , alles is geschuurd en ontvet met aceton .
2vsfct4.jpg

hier de carbonmat welke ik precies langs de romd rond de hele boog heb ingepapt , hieronder zitten eerst twee lagen gewoon weefsel ,dan de carbonmat en daaroverheen diverse matten in de lengte richting van de rand naar de achterkant ( rudder ) en steeds om en om over het carbon heen .
23j0nxt.jpg

dndbpv.jpg

hier zie je de breuk in de romprug goed zitten , er zitten nu zo`n 6 lagen weefsel overheen en deze zijn geheel ingepapt zonder luchtbellen er onder .
a5b6g0.jpg

ik had nog redelijk wat epoxi over dus ik heb gelijk de tunnel aan de voorzijde ook wat laagjes gegeven daar deze ook was ingescheurd door de klap .
als het goed is moet dit nu ook sterk genoeg zijn om straks weer de demper te kunnen plaatsen .
4kjof5.jpg

alles moet nu eerst weer uitharden dus morgen na het werk weer verder .
als ik morgen het motorschot ook hersteld heb is alles klaar en kan ik gaan beginnen met het plamuren van de romp .
als alles een beetje meezit zal ik eind van komende week de boel volledig hersteld hebben .
ik moet alleen nog even op zoek naar de juiste kleur verf zodat alles weer netjes gespoten kan worden .
ik had laatst nieuwe folie nodig om het rudder te repareren en de kleur rood was ferrari rood van oracover, deze kleur is precies goed om de romp mee te spuiten , weet iemand waar ik oracover verf kan kopen incl primer en blanke lak ??

het gaat lekker zo te zien.
mooi om er dadelijk nog veel plezier mee te hebben en dan te bedenken dat je er wel veel geld mee bespaard

ga zo door!!!

-paul-

ik heb nog een kwart liter 2k lak staan van dupont, en ik moet nog meer bestellen voor mijn hele romp, eventueel mag je de kwart liter wel overnemen.. is Ferrari rood op kleur bijgemengd van oracover.

je kan ook zelf naar een autospuiterij gaan en daar de oracover laten scannen en de kleur bij laten maken, dit is goed koper dan de oracover lkeuren en ik vond de kwaliteit om te spuiten ook beter dan de originele van oracover.

en je bent geen blanke lak nodig, hetzijn basis kleuren, die zijn 2k en hoef je niet met blanke af te spuiten, blanke is alleen nodig als je mettalic gebruikt of waneer je met een basis 1k de grondlaag spuit.

in rotterdam zit een zaakje waar ik alle kleuren op maat kan laten mengen .
de kleur wordt dan gescand en wordt gelijk voorme in een spuitbus afgevuld .
ik ga daar eerst wel even langs .

ps had je mijn pb nog gehad razor?

het gaat lekker zo te zien.
mooi om er dadelijk nog veel plezier mee te hebben en dan te bedenken dat je er wel veel geld mee bespaard

ga zo door!!!

-paul-

zeker ik hoop dat ik snel de motorkap uit duitsland binnen heb deze wordt komende week even gemaakt door uwe ralle .
als deze binnen is dan kan ik beginnen met het spuitwerk .

oke in ieder geval bedankt .
ik ga zelf wel even creatief aan de slag , ik heb nog carbon plaat liggen van 0,8 mm dus ik ga er wat moois van maken .
ik speel ook met de gedachte om mijn sullivan skywriter in de extra te bouwen .
eigenlijk wou ik hem in mijn 2,4 yak bouwen maar deze kist is volledig houtbouw , de extra is gfk dus dat beschadigd minder snel als hout .
ik denk dat hij er wel in komt straks , effe kijken hoe de indeling van alle rc wordt en hoeveel ruimte ik nog heb daarna .
i`ll keep you posted.

zoo de voorzijde is inmiddels ook geglasd , ik heb rondom een laag of 6 ingepapt en steeds over de rand van het schot heen gevouwen .
ik heb steeds om en om gelamineerd door steeds rondom te werken en tussendoor steeds een matje over de voorzijde van het motorschot te plaatsen.
op het eind ging de hars ineens dikker worden dus de laatste mat aan de zijkant was lastig pappen omdat de mat steeds aan de kwast bleef plakken .
ik had eigenlijk in mijn hoofd om aan de binnenzijde ook matjes te gaan pappen maar ik denk niet dat dit echt nodig is .
als de romp is uitgehard ga ik wel inspecteren of dit zo al stevig genoeg is .
effe de foto`s uploaden

10dtms7.jpg

2lxtqf7.jpg

2wq66gk.jpg

nu van de week schuren plamuren en dan spuiten .
ik ga de motor op prcies dezelfde wijze terug monteren alleen laat ik nu de rubbers van de hydromount er tussenuit en zet ik hier busjes tussen van dezelfde lengte .
maa zover ben ik nog niet .

later meer.

wat weegt de romp op dit moment?

heb ik niet gewogen dus dat weet ik niet .
ik heb ook geen precieze weegschaal om hem mee te wegen .
bedoel je in verband met het extra gewicht door de reparatie`s .

de voorkant is uitgehard en is nu weer zo stevig dat ik met vertrouwen de motor durf te monteren zoals in de oude situatie .
ik zal echter een paar alu bussen plaatsen i.p.v. de toni clark rubbers en de schokdempertjes , zodat ik een vaste montage krijg .
de hydromount is een mooi concept maar door de beweging welke de motor kan maken kreeg ik de motor moelijk laag stationair afgesteld .
dit had als gevolg dat de stationairstand iets te hoog moest staan om te zorgen dat de motor zichzelf niet uitsloeg .
als ik aan het vliegen was op het veld en het was windstil dan moest ik erg klooien met de gastrim om tijdens de daling het toerental verder terug te trimmen zodat ik niet 2 doorstarts moest maken alvorens een keer te landen .
emcr heeft een mooi en groot veld maar een 2,60m kist waarvan de stationair eigenlijk iets te hoog staat met windstil landen wordt dan toch iets lastiger .
als er geinteresseerden zijn die graag de hydromount willen overnemen ,laat het me weten en dan komen we hier wel uit .

nu verder met schuren en plamuren !

later meer.

ik zal echter een paar alu bussen plaatsen i.p.v. de toni clark rubbers en de schokdempertjes , zodat ik een vaste montage krijg .
de hydromount is een mooi concept maar door de beweging welke de motor kan maken kreeg ik de motor moelijk laag stationair afgesteld .
dit had als gevolg dat de stationairstand iets te hoog moest staan om te zorgen dat de motor zichzelf niet uitsloeg .

Hat je dan niet de gasaansturing van T.C. er bij op ?

Mvg Johan

Back