Restauratie verslag van mijn EA330s na crash!!

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
waar jij op doelt is denk ik een pu gebaseerde lak.. die harden inderdaad erg langzaam uit, de luchtvichtigheid is dan de verharder. Oracolor is bv zo'n lak.

Je kunt echter wel degelijk een "echte 2k lak" met verhardercomponent laten mengen en in een spuitbus stoppen. Nadeel is dan dus wel dat het hardingsproces al gestart is en je dus ook meteen moet gaan spuiten. Meestal kun je de verwerkingstijd dan nog wel wat rekken door de bus in de koelkast te bewaren.

Oracolor is een 2K Lak op kunststofharz basis.

En er zijn 2K spuitbussen die eerst na aktivering zich mixen , die kan je als een gewone spuitbus opslaan tot je hem aktiveert.
Bij dit systeem kan je ook op kleur bestellen.

Mvg Johan

Dat is nog weer een derde variant inderdaad. Zo heb je ook 2k clearcoat. Knop onderop de spuitbus die je moet indrukken om te mengen.

Oracolor is een PU lak, zoals ik al zei. Zelfde als wat jij zegt dus :)

Hoe dan ook, hij heeft het over een speciaal voor hem gemengde kleur, dan zal het geen 'activeringslak' zijn.

wat betreft de spuitbussen,

er zijn merken die leveren 2k lak in een spuitbus, ZONDER drijfgas, in een tweede bus zit de verharder, met drijfgas op een hogere druk dan normaal.

eenmaal thuis kun je de kleine bus met harder op de grote duwen op de zelfde manier alsof je een gas aansteker vult.de grote bevat dan de lak, de harder, en genoeg druifgas om te spuiten
in andere gevallen zit er een patroon in de bus, maar deze is niet op kleur te bestellen...

Is brandstofvast , gebruik het binnenkort weer voor een Piper motorkap en voor de Red Devil motorkap .

Ik spuit er wel een primer onder , mijn ervaring is dat het veel beter hecht.

Mvg Johan

de oracover lak werkt niet best in combinatie met andere lakken, hij vertoont hecht problemen op andere lakken.
, vis ogen en dergelijke, alsof er siliconen in zitten

Nu ken ik er niet alles van maar zelf gemaakte 2K lak bij een lakhandel en afgevuld in een spuitbus bevat GEEN verharder. Dus het gespoten goedje zul je in een oven moeten laten uitharden anders is volgende week je verf nog niet helemaal droog.

je kunt alles uiteraard in de keukenoven plaatsen, zeker een motorkap, niet de romp maar let op dat je gfk niet opnieuw zacht wordt en de kap doet vervormen.

@ 3w flyer :de lak wordt gemengd met de verharder alvorens de spuitbus wordt gevuld , deze spuitbus moet binnen 2 uur verwerkt worden na het mengen .

kortom 2-k lak in een spuitbus .

Een PU lak is watergedragen.

Mvg Johan

PU lak is niet watergedragen want PU staat voor Poly Urethaan en is beslist geen waterbasis wat in vaktermen ( dispersie ) wordt genoemd.
polyurethaan gedragen lak , kit , emulsies , coatings harden allen uit door de temperatuur in combinatie met de luchtvochtigheid .
het grootste voordeel van polyurethaan is dat deze ook een extreem hoge UV bestendigheid kent waardoor deze producten op grote schaal buiten kunnen worden toegepast .
met andere woorden PU is ABSOLUUT niet watergedragen , ik moet hierbij vermelden dat er wel afdichtings middelen zijn ( PU kitten ) die in dispersie worden geproduceerd om de verwerking ervan te vergemakkelijken , deze kitten worden veelal gebruikt op ( hard ) houten vloeren en vloerdelen omdat deze kit geen sillicone bevat welke tijdens het schuren van de vloer gaat vlekken ,en omdat PU een prima hechting heeft op hout .

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zit even te wachten op de motorkap van uwe ralle .

vanmiddag heb ik een poosje met remke germs aan de telefoon gezeten want hij gaat a.s. donderdag naar uwe toe in duitsland en neemt dan de motorkap voor me mee .
vrijdag gaat deze dan meteen op de post .
als ik hem binnen heb dan kan ik even planne wanneer ik ga spuiten .
mijn profile yak is gisteren in duitsland aangekomen bij mijn vriendin dr oom en hij gaat hem morgen doorsturen.
hij moest alleen de doos iets kleiner maken omdat dhl maar pakketten tot 1,20m vervoeren naar nl en de doos is 1,25 m .
anders had hij hem gelijk doorgestuurd met dezelfde dhl wagen .
effe afwachten dus , als de extra straks gespoten is knal ik alles er weer in en dan gaan we weer re-maidenen :D
alleen het trimmen wil ik even assistentie mee hebben maar als dat gebeurd is dan ga ik gewoon weer me vluchtjes maken .

ik wil wel nog even zonder motorkap kijken of er aan de afstelling nog iets moet gebeuren .
misschien dat ik dit even op de club doe en dan neem ik hem even mee zonder dat de motorkap er op zit .
als hij dan nagekeken is dan kan de kap erop en dan gaat hij de lucht in .
nog even geduld hebben en dan is hij weer present.

zooo motorkap is gearriveerd nu even de tijd om alles voor te bereiden zodat ik kan gaan spuiten.

dus samengevat :

# plamuren
# schuren
# uitsparingen uitfresen in de motorkap om passend te maken en voor koeling
# primeren
# afplakken
# spuiten

hierna alles inbouwen en dan is de boel voor het mooie weer aantreed geregeld.

m9pu1y.jpg

24q8tw8.jpg

Wat moet daar nog aan geplamuurd worden dan?

Ga er niet teveel op zitten schuren, hooguit een paar halen met grit 600 ofzo, en let op dat je niet door de gelcoat heenschuurt!

de zijkanten moeten worden geplamuurd, deze kap is niet uit 1 stuk, maar uit 2 helften

heren heren , ik bedoel de romp !!! deze moet worden geplamuurd .
de motorkap plamuur ik enkeld op de bovenzijde waar de verbindingsnaad zit ( zoals razor bedoeld maar de naad zit niet aan de zijkant maar aan de boven en onderkant) .
de motorkap schuur ik inderdaad effe lichtjes op dat deze net dof is , en dan de 2k lak erop .
gaat allemaal goed komen .
bedankt

eehhj dan heeft hij een nieuwe mal, de mijne heeft de naad links en rechts.. van de kap.

Die naad heb je er zelf op getekend! ;)

Het was op de eerdere foto's van binnenuit ook wel te zien, niet dat er ook echt een naad aan de buitenkant zat. Die plamuren is inderdaad wel mooier :P

Back