U
ultim@te
Guest
hierbij een verslag van het restaureren van de romp en de motorkap van mijn EA330s .
nadat de motor afsloeg tijdens een torque-roll op 3 meter hoogte is mijn EA330s flink gehavend.
hier het schade rapport:
# gescheurde romp ( staart sectie en motorophanging )
# motorkap flink beschadigd en gebroken .
# 3-blads elster prop gebroken
# uitlaat flexibel beschadigd.
# wielkap gescheurd.
ik ben nu van plan met glasmatten en carbon weefsel de romp en motorkap te gaan herstellen.
het lastige is dat de romp `` gesandwiched `` materiaal is wat dus inhoud dat er een laagje piepschuim tussen de 2 lagen glasmat zit .
hoe ik het wil gaan doen ! :
eerst wil ik de eerste laag van binnenuit verwijderen tot ver genoeg van de breuk .
daarna de piepschuimlaag zo veel mogelijk weg krabben en de laatste restjes oplossen met aceton .
vervolgens alles goed ontvetten en schuren .
daarna een paar banden koolstof lint in de hoeken pappen en daar overheen een glasmat van 80grm p/m1 .
hierdoor zal er weer stevigheid in de staart ontstaan.
als dit klaar is zal ik moeten gaan kijken hoe ik een nieuw motorschot kan inbouwen en deze goed in de epoxi met glasmat inpappen zodat het 1 geheel wordt .
ook hier zal ik met koolstofband extra versteviging gaan aanbrengen .
uiteraard zal ik moeten inzien dat ik op het gewicht van het geheel moet gaan letten zodat het 1 en ander niet te zwaar wordt .
voordeel is dat de lipo`s die in de kist zaten behoorlijk ver achter de vleugelbuis waren gemonteerd.
evt compensatie voor een iets zwaardere staart is dus makkelijk te realiseren.
als dit alles van binnenuit weer constructie heeft dan ga ik van buitenaf alle evt losse deeltjes verwijderen en de romp goed schuren.
evt kleine stukjes weefsel in evt gaten( jes ) pappen en de rest plamuren .
dan alles netjes ( schuren / ontvetten / primeren / spuiten / blanke lak )
en als laatste de motorkap repareren/verstevigen en ook spuiten .
alle suggesties,opbouwende kritiek en tips zijn altijd welkom.

nadat de motor afsloeg tijdens een torque-roll op 3 meter hoogte is mijn EA330s flink gehavend.
hier het schade rapport:
# gescheurde romp ( staart sectie en motorophanging )
# motorkap flink beschadigd en gebroken .
# 3-blads elster prop gebroken
# uitlaat flexibel beschadigd.
# wielkap gescheurd.
ik ben nu van plan met glasmatten en carbon weefsel de romp en motorkap te gaan herstellen.
het lastige is dat de romp `` gesandwiched `` materiaal is wat dus inhoud dat er een laagje piepschuim tussen de 2 lagen glasmat zit .
hoe ik het wil gaan doen ! :
eerst wil ik de eerste laag van binnenuit verwijderen tot ver genoeg van de breuk .
daarna de piepschuimlaag zo veel mogelijk weg krabben en de laatste restjes oplossen met aceton .
vervolgens alles goed ontvetten en schuren .
daarna een paar banden koolstof lint in de hoeken pappen en daar overheen een glasmat van 80grm p/m1 .
hierdoor zal er weer stevigheid in de staart ontstaan.
als dit klaar is zal ik moeten gaan kijken hoe ik een nieuw motorschot kan inbouwen en deze goed in de epoxi met glasmat inpappen zodat het 1 geheel wordt .
ook hier zal ik met koolstofband extra versteviging gaan aanbrengen .
uiteraard zal ik moeten inzien dat ik op het gewicht van het geheel moet gaan letten zodat het 1 en ander niet te zwaar wordt .
voordeel is dat de lipo`s die in de kist zaten behoorlijk ver achter de vleugelbuis waren gemonteerd.
evt compensatie voor een iets zwaardere staart is dus makkelijk te realiseren.
als dit alles van binnenuit weer constructie heeft dan ga ik van buitenaf alle evt losse deeltjes verwijderen en de romp goed schuren.
evt kleine stukjes weefsel in evt gaten( jes ) pappen en de rest plamuren .
dan alles netjes ( schuren / ontvetten / primeren / spuiten / blanke lak )
en als laatste de motorkap repareren/verstevigen en ook spuiten .
alle suggesties,opbouwende kritiek en tips zijn altijd welkom.

Laatst bewerkt door een moderator: