Restauratie 'Weser'

Restauratie is een groot woord, de dekken zien er nog best netjes uit, de toren ook maar de binnenkant..... ai.

Drie motoren waarvan er nog maar eentje werkt. En ze zitten vastgeklonken met lijm rond de motorsteunen met als bonus dat ik bijna niet bij de schroefjes kan waarmee ze daarop vast zitten....

Ze zullen er uit moeten, destructief gaat alles maar wat moet er dan in?

Speed 500 zit er dus in en ik heb weinig ruimte - tenzij ik een groter gat in het dek zaag - en daarbij; ik heb ook een Dusseldorf met vage motoren die ik misschien beter vervang.

Iemand tips voor sterke maar goedkope motoren die ongeveer presteren wat deze Speed 500's doen?

image1.JPG

hy Pentip,
klein vraagje, zijn de motoren echt stuk ( ruiken ze verbrand) , of zitten ze gewoon vast ( kan je ze nog rond draaien )
een kleine revisie ( druppeltje olie ) doet vaak wonderen.
vgr Marc

Marc, een motor draait als ik er spanning op zet. De rest niet, niets, nada, noppes. Wel kan ik ze draaien door aan de schroeven te draaien.

Ik weet nog niet of ze uitelkaar kunnen om bijv. de borstels te checken of te vervangen. Maar...... ze zitten vastgeplakt en ik kan niet bij de schroefjes (vooralsnog, niets is onmogelijk) dus of ik ze er schadevrij uit ga krijgen... ik weet het nog niet.

Ze moesten gewoon met de hand gestart worden blijkt! Na wat duwen en trekken nadat ik er eentje met verl gedoe uit had gekregen nogmaals getest en draaien maar. Daarna de andere ook geholpen en nu rammelen ze er lustig op los.
Opnieuw smeren en poosje draaien maar.

Ontstoring is half weg, daar moet ik naar op zoek hoe dat hoort.

Te vroeg gejuicht, rechter motor draait veel minder snel dan de andere twee. Uitlijning is ook niet geweldig maar dat zijn ze geen van drieeën.

Ze gaan er dus uit, uitelkaar voor schoonmaken en uitgelijnd op een handigere manier er weer in. Eventueel pak ik de drie besten van de Weser en de Smit voor de Weser en krijgt de Smit de decaperms die ik nog over heb. Daar kan ik veel beter bij dus een wissel is in die boot zo gepiept.

Het was het proberen waard,
een warme soldeerbout doet soms wonderen om oude lijm te laten lossen. denk er wel om dat de ontstane dampen meestal giftig zijn .
succes alvast
vgr Marc

Zou het niet kunnen dat de motoren lang stil hebben gestaan en wat moeten inlopen, om vuil weg te halen en de contacten schoon te maken?
Wat bij auto's vaak word gedaan om ze in te lopen in demi water, zou het geen optie zijn om dat te proberen?
Dan spoelt het vuil er misschien uit?
Demi water kost niet zoveel hier in Nederland, goedkoper dan een paar motoren?

Goede tip, dank. Maar ik ga ze er nu toch uit halen om ze beter te kunnen monteren. En dan kan ik ze op een testbankje zetten zonder dat de uitlijning/schroefassen meedoen. Aangezien ik nu genoeg motoren heb voor de vloot krijg ik het wel op orde verwacht ik.

Ze hebben inderdaad lang stilgestaan, ik zal ze schoonmaken door ze open te maken - dat kan eenvoudig lijkt het.

Nou, ze zijn er uit. Na veel geworstel met verlengstukjes en blind prutsen zijn de motoren los.

De assen lopen niet allemaal even soepel, die zal ik dus smeren maar eerst zien te reinigen. Ik zag een soort smeernippeltjes zitten die niet helemaal vast zaten dus ik hoop via die weg wat te kunnen doen. Maar ik zal de schroeven maar losmaken en de hele buis zo schoon zien te krijgen. Aan de boot kant zitten 'afsluiters' met een schroefje maar daar kan ik niet bij. Hopelijk kan ik ze ver genoeg de boot induwen om zo te verwijderen of in ieder geval de buis schoon te krijgen. En daarna invetten. Ik las over uierzalf geloof ik, vond ik wel een leuke en als dat nog werkt ook... beter dan die smeerboel die er nu rondgezwierd is.

Probleem wordt wel het plaatsen van de motoren: de bok nu zit erg vast, ik heb er zo geen gereedschap voor om 'm eruit te krijgen. Maar als ik de motoren iets naar achteren kan zetten dan lukt het zonder verwijderen. De dubbele cardan assen die er nu in zitten (heu... zaten).. zou ik moeten vervangen voor enkele zodat ze korter zijn, of iets anders dat breekt voordat de motor afbrandt in geval van aanvaringen tussen schroef en walvis.

Als ik de assen er uit krijg, zal ik het uitlijnen beter moeten kunnen doen dan voorheen.

Oh, en de motoren, die liepen allemaal rap toen ze los in de hand draaiden. Morgen een opstelling maken met vaste plek, allemaal dezelfde spanning en iets bedenken om ze te belasten. En dan eens zien hoe ze het doen.

Drupje olie werkt nu in, maar ik zag eigenlijk geen vuil intern. Zou het dan alleen aan de as/cardan uitlijning kunnen hebben gelegen? Het viel me op dat het stuk tussen de kardan koppelingen uitschuifbaar is en dat dat niet uitgeschoven was. Mogelijk dat daar een kans gemist is om e.e.a. soepeler te laten verlopen.

De bluspomp was vastgeroest, een nieuwe moet er komen. Zijn alle pompjes met tandwielpomp zelfaanzuigend?
Overigens, de Weser heeft een aanzuigpunt onderin de romp (zonder zeefje) en dan via een pompje naar de spuiters. De Dusseldorf heeft een aanzuigpunt achterin de romp (met zeefje) en dan naar pomp en ook naar een uitstroomopening zijwaarts. (lomp uitgevoerd maar dat terzijde) Ik denk dat ik in mijn nog te bouwen wel een koelwater/afvalwater zijwaarts uitstroom straaltje (niet te constante stroom) wil maken, is dat wat bedacht was in de Dusseldorf misschien?

Tandwiel pompjes zijn volgens mij niet zelf aanzuigend en dienen onder de waterlijn gemonterd te worden,
Ik ben van plan om in mijn project een brand stof filter aan de binnenzijde te plaatsen tussen de pomp en aanzuigmond in deromp

Tandwiel pompjes zijn volgens mij niet zelf aanzuigend en dienen onder de waterlijn gemonterd te worden,
Ik ben van plan om in mijn project een brand stof filter aan de binnenzijde te plaatsen tussen de pomp en aanzuigmond in deromp

Fout,
Tandwielpompjes zijn JUIST zelfaanzuigend. Centrifugaalpompjes daarintegen moet je wel onder de waterlijn monteren zodat het water zich in de pomp kan persen, pas dan kan die gaan pompen omdat water niet persbaar is. Bij tandwielpompjes gaat de lucht zich opsluiten tussen de tandjes en creëert een soort vacuüm. Uiteindelijk zal het water meegaan en begint ie te pompen :)

Fout,
Tandwielpompjes zijn JUIST zelfaanzuigend. Centrifugaalpompjes daarintegen moet je wel onder de waterlijn monteren zodat het water zich in de pomp kan persen, pas dan kan die gaan pompen omdat water niet persbaar is. Bij tandwielpompjes gaat de lucht zich opsluiten tussen de tandjes en creëert een soort vacuüm. Uiteindelijk zal het water meegaan en begint ie te pompen :)

Jakkes dan heb ik voor niks zoveel moeite gedaan om de pomp zo laag mogelijk in de romp te plaatsen.
merci voor de opheldering ben ik vanaf nu ook op de hoogte hoe het zit met die pompen.

Geeft helemaal niks. Ieder maakt wel eens een foutje.
Overigens maakt het niet uit dat de pomp onderin zit. Is tevens ballast en de aanvoer van je waterinlaat is eigenlijk heel kort. Wel er voor zorgen dat de pomp goed vastzit als je de aanzuignippel gebruikt om in de bodem vast te lijmen.

Plaatje gemaakt van hout met de motoren er in/aan zodat ze op de werkbank kunnen draaien. Nu nog bedenken hoe ik de toerentallen kan vergelijken van drie draaiende motoren....

En de schroefassen eruit zien te krijgen zal nog wat worden, de schroef zit muurvast (contra moer al wel los) en aan de binnekant kan ik er niet echt bij met een inbusje om de ring (?, afsluiter?) los te krijgen.

Maar er komt een dag dat ze weer schoon en soepel lopen met een lading uierzalf (toch?) erin en dan..... moet ik de motoren goed uitgelijnd zien te krijen. Terwijl ik de huidige hoekijzertjes er haast niet uit kan krijgen, die zal ik moeten afslijpen en dan heb ik op z'n minst een stukje vlak. Maar dan, wat kan ik maken dat uitlijnen toelaat (alle kanten op bij te stellen dus met een A meter er bij) en toch daarna vast kan (kan er slecht bij) en daarna er ook nog in z'n geheel uit kan (dus niet verdrinken in kit).

Of zal ik toch gewoon een stuk dek uitzagen (blijft onder het stuurhuis maar zitten wel dwarsbalken) om er beter bij te kunnen. Dek repareren zal mogelijk eenvoudiger zijn dan dit geklungel onder een stukje dek.

image2.JPG

image3.JPG

Motoren monteren op een plaat en ze laten draaien op een bepaald voltage doet ze laten zingen. Je kunt dan horen of ze gelijk lopen. Volgens mij zou je het ook kunnen meten met een oscilloscoop? Ik zou de schroefas op de motorkant met een waterpomptang vasthouden en dan de schroef proberen los te draaien, dan er van binnenuit uit trekken. Ik zie anders geen optie

De motorsteun zou je eventueel voorzichtig kunnen verwarmen zodat de hars vloeibaar wordt, dan kan je ze gemakkelijk verweideren

Hars. Daar zeg je wat, daar had ik niet aan gedacht.
Verfbrander er voorzichtig op, er zit hout tussen steun en romp dus dat geeft mogelijkheden zonder dat de romp vervormd.

Als de drie assen parallel stonden zou het uitlijnen makkelijk moeten zijn maar dat lijken ze niet te staan.

Eerst maar eens ruimte maken, bedankt voor de harstip.

Altijd welkom. Je kan de motoren ook met een starte koppeling monteren op de assen, zo krijg je al een redelijk uitgelijnd resultaat. Even multimeter er tussen en dan weet je meer.

Nou dat was dus de gouden tip: hars verwarmd en:

IMG_2524.JPG

Vervolgens kon ik min of meer bij de assen en na heel wat gepulk, pluk, friemel en gedoe:

IMG_2525.JPG

En na wat schoonmaakwerk:

IMG_2526.JPG

Waren die buizen ook weer schoon.

op naar de volgende uitdaging: hoe krijg ik de motoren gemonteerd op iets waarbij ik nog wel kan uitlijnen voordat ik het vastzet op een manier die ook weer los kan.

Daar ben ik vast niet de enige met een bootje en die vraag maar goed, detail uitlijnen snap ik wel met een amperemetertje enzo maar de montageconstructie weet ik nog niet.

Eerst eens zien of ik de schroefas vast op de motoras zou kunnen zetten om te zien waar ze ongeveer moeten komen en hoe scheef ze staan ten opzichte van elkaar. Want aan de schroefaskokers is al wel te zien dat het niet strak in lijn ligt allemaal.

Motoren ook een poosje laten draaien met een drupje olie op de as: ze draaien al wel maar nog niet allemaal even goed. Eentje varieert z'n toeren bij gelijke voeding nog. En die draait ook niet zo goed langzaam nog.

Zal ze aan een regelaar hangen en dan laten draaien bij verschillende toerentallen, kijken wat dat nog doet.

Ik denk de buitenste twee te voorzien van elk een regelaar en de middelste alleen bij volgas bij te schakelen. Maar dan moet die niet flink minder snel draaien dan de andere twee natuurlijk, anders heb je er niks aan en kost het wel stroom en dus vaartijd.

Mbt meerdere regelaas heb ik vrij weinig kaas gegeten zegmaar. Je kan eens kijken in mijn bouwverslag over de motorsteun. Ik heb er zelf 1 gemaakt van alu profieltjes die demonteerbaar zijn. Als je een soort van sledes freest in de bodemplaatjes kan je er nog mee gaan schuiven. Voor de rest lijkt het me erg klein in het ruim en zul je een beetje creatief moeten zijn.

Back