Frank, Je moet de motoren niet parallel zetten, maar in serie. Anders komt er straks rook uit je motoren! .
En er kwam rook uit de boot....
Na een tijd varen reageerde ze niet zo denderend meer op 'het gas' dus ik dacht dat de accu leeg was. Niet onmogelijk, was aardig mee gescheurd die dag. Echter met wat geduld naar de kant gekregen en uit het water gehesen. Toevallig zat ik er even naast in de luwte van de boot en toen rook ik me toch een electronica brandlucht dat niet veel goeds beloofde. Dus dek omhoog en daar was de blauwe rook al...... Bleek dat een schroef vast zat door wat rietstengels en ja, ik had er geen zekering tussen he....
Na schoonmaken lijkt de motor het weer te doen, de regelaar ook, maar de lucht zit nog wel wat in het hout denk ik. We zien wel, ze staat nu op zolder te wachten op een transport mogelijkheid naar huis en dan ga ik toch met de binnenkant aan de slag. Dekmontage mag ook wel wat waterdichter dan nu....
De Weser heb ik wel mee kunnen nemen en ik vond de vaartijd en tempo tegenvallen. Of die van de Smit meevallen, die kon haar (te?) goed bijhouden. Al heel gauw begon bij kwart gas en meer de zender te piepen dat de ontvangeraccuspanning te laag werd. Ik had twee 6V accu's parallel maar dat leverde dus niet snel genoeg de gewenste voeding, en dat waren nog maar 2 motoren ook. Op 1 motor (en de andere regelaar voor de waterspuit, ik had maar 2 regelaars bij me) was het eigenlijk al leuk varen en aardig sturen tot mijn verbazing.
Enerzijds door de motoren maar vooral door de niet even soepel draaiende schroefassen (en uitlijning) lopen ze niet mooi synchroon. 1 buitenste loopt stroever dan de andere twee. Op zich zou alles vervangen (en naar 12V brengen) een optie zijn ware het niet dat ik dan toch echt het dek eraf moet halen want zonder goede toegang is dat geen doen.
En dan kan ik beter een niet-afgebouwde of niet afgelakte gaan restaureren want deze zit verder prima in elkaar. Het is een mooie boot op het water, lang en slank, met een mooi profiel.
Wellicht beter om deze zo netjes te maken en verder te laten. Vaart netjes, spuit water en is stevig gemaakt. Hard varen doe je eigenlijk toch af en toe maar eventjes en dan vaar je maar wat korter.
Eerst nog de Dusseldorf (beter toegankelijk) opknappen en de Norderney II (mooi gebouwd, electronica vernieuwen en klaar) en dan de Norderney I ook nog in elkaar zetten met all het geleerde vanaf stap 1.