restauratieverslag Hegi SB-10

Hallo allemaal,

Zoals beloofd aan Jako (jakkie takkie) hierbij het begin van de restauratie van de Hegi SB-10.

Vanavond begonnen met het verwijderen van de bekleding van de stabilo en vleugel. (foto's volgen)
Dit om de schade te beoordelen.

Onderstaande foto's zijn gemaakt vóór het verwijderen van de bekleding.

Zal nog een flinke kluif worden maar we gaan met liefde van start!

We gaan proberen het toestel, vliegend, op 13 september in Hoeven te krijgen, maar of dit lukt.....

De toekomst zal het uitwijzen.

full

full

full

Zoals de foto's uitwijzen; zeer zwaar beschadigd.....

Wish us luck....:help:

Laatst bewerkt door een moderator:
heren,
succes met de herbouw! als ik zelf niet te veel projecten had liggen leek me dit ook wel een leuk project, meeste schade lijkt me niet super moeilijk te repareren. die staartboor bijvoorbeeld ziet er uit als een erg nette breuk dus moet gaan lukken.

grt robert

Ja ja Robert,

Op de foto valt het nog mee, en idd die breuk is wel te maken,,,maaruhhhh dat is niet het enige wat hij heeft:nooo::nooo::nooo:.

Bij de staart heeft hij schade, achter de cockpit zit een lelijke scheur, de vleugels beide gebroken, aansturing hoogteroer afgebroken, dus daar moeten we de romp open maken, cockpitkap is aan gort...........................en dat is wat we tot nog toe hebben gezien.

Maar we gaan voor 13 sept.

Hoe is het Louis heb je de vishengel al gesloopt???:sleepy::sleepy:

Ja heren hier heb je een behoorlijke kluif aan ,maar niet zo bijster moeilijk ,hij zal wat zwaarder worden met al dat polyester in de romp ,vleugels zien er nog goed uit ,maar dat weet je pas zeker als hij kaal is.

Neem in iedergeval een abotjeop deze herstel klus ,veel succes met de klus Grtz cees

Succes mannen, mooi om te zien dat zo'n mooie kist niet in de kliko verdwijnt maar met liefde opnieuw opgebouwd wordt.

Groeten,

Johan

Idd Johan,

Zoiets gooi je als Vintage liefhebber niet in de kliko, daarom hebben we ook toegehapt,,en Louis leerd gelijk repareren, en wordt tevens z'n 2e kist.

Uit de club is al hulp aangeboden met het repareren, dus we gaan ervoor.

FF gelijk een vraag,,we willen er verstoorders inbouwen.

Weet er iemand de constructie van de vleugel,,,zit er een ligger of iets dergelijks in????

Laatst bewerkt:
diameter romp

Ton,

Kun je de binnendiameter eens opmeten van de romp bij de breuk?

Ik vind het zonde mijn hengel kapot te zagen als later blijkt dat de diameter niet goed is.....:hammer::onweer:

Louis

Uhh wat moet je nog met een hengel als je modelvlieger bent.;)

Je kunt hem wel meenemen om modellen uit een boom te halen.. haha

Hij is 53 mm.

Ton,

Kun je de binnendiameter eens opmeten van de romp bij de breuk?

Ik vind het zonde mijn hengel kapot te zagen als later blijkt dat de diameter niet goed is.....:hammer::onweer:

Louis

Laatst bewerkt:
Ik zou eerder bij een vissportzaak een gebroken hengel ophalen, die zijn volgens mij voldoende en gratis voorhanden. Voor zover ik heb kunnen zien zit er geen ligger in vleugels. Wel een versteviging tpv de vleugelbuis maar ik begreep dat je die toch al ging aanpassen. Die buis ziet er inderdaar nogal lomp uit maar is wel heel dunwandig en heeft bij mij geen krimp gegeven.

Ten aanzien van het repareren van de romp; de breuk die je ziet is idd redelijk netjes maar het model heeft al eerder een dergelijke schade gehad. Als ik hem zelf zou hebben gerepareerd zou ik van MDF een soort mal hebben gemaakt waarin je de verschillende rompdelen kunt fixeren zodat je zeker weet dat hij over alle assen recht is. Als je naar mij filmpjes op Vimeo kikt zie dat bij mij de staart al scheeft stond, dat mag straks na de restauratie natuurlijk niet meer.....

Doet me deugt dat jullie er zo voortvarend mee aan de slag gaan!

Jako,

We proberen hem weer zo strak mogelijk te krijgen. Wel een reden voor jou om om maar Hoeven te komen.:sleepy::sleepy: Dat is ons streven om die dag de maiden te doen. Gr Ton

Ik zou eerder bij een vissportzaak een gebroken hengel ophalen, die zijn volgens mij voldoende en gratis voorhanden. Voor zover ik heb kunnen zien zit er geen ligger in vleugels. Wel een versteviging tpv de vleugelbuis maar ik begreep dat je die toch al ging aanpassen. Die buis ziet er inderdaar nogal lomp uit maar is wel heel dunwandig en heeft bij mij geen krimp gegeven.

Ten aanzien van het repareren van de romp; de breuk die je ziet is idd redelijk netjes maar het model heeft al eerder een dergelijke schade gehad. Als ik hem zelf zou hebben gerepareerd zou ik van MDF een soort mal hebben gemaakt waarin je de verschillende rompdelen kunt fixeren zodat je zeker weet dat hij over alle assen recht is. Als je naar mij filmpjes op Vimeo kikt zie dat bij mij de staart al scheeft stond, dat mag straks na de restauratie natuurlijk niet meer.....

Doet me deugt dat jullie er zo voortvarend mee aan de slag gaan!

Laatst bewerkt:
Heren,
Vanavond een start gemaakt met het repareren van de romp.

Vanuit Columbia is er hulp aangeboden en waren dus met 5 man sterk om de romp te repareren.

Zoals jullie zie hij zit weer aan elkaar met dank aan Chris, Marcel, Wesly en wij met z'n 2en.

Zie hier het resultaat van 2 uur werk.

Gr Van Columbia

full

full

full

full

full

Clubgevoel?

Met vijf man een Vintage zwever romp repareren? :worship: Met dat clubgevoel zit het wel goed ;-) Met zoveel kennis en liefde moet het wel goed komen met deze kist. Veel plezier en succes verder.

Groeten,

Johan

laatste update

Vanmiddag, na een heerlijke dag vliegen in het mooiste weer van de wereld, heb ik de schuurmachine ter hand genomen en de plekken geschuurd welke gisteren geglasd waren.
Het resultaat mag erzijn! supersterke verbinding!
Nog wat plamuur om de oneffenheden weg te werken en dan is hij weer als vanouds.

full

Ton en ik zaten ons hoofd nog te breken hoe we het hoogteroer gerepareerd zouden kunnen krijgen.
De verbinding naar de stabilo is in de staart afgebroken.
"gelukkig" moet de staart ook gerepareerd worden. Aan de zijde waar het richtings-roer bevestigd zit is de staart ook gescheurd.
Dus.... kunnen we door die scheur heen de boel repareren....

full

Later weer meer nieuws....

Louis,

Wat mij betreft schuur je gelijk alle verf eraf voordat je weer naar mij toe komt met de romp.

Kunnen we gelijk door met de rest strak te maken.

Ideetje of nie????;);)

schuren

Eh....

Zo'n schuur-apparaat is makkelijk te transporteren.....
Dus als ik klaar ben komt de romp, incl. schuurapparaat naar jou!
Doe die ASW22 maar lekker zelf, hoort trouwens ook niet thuis in dit draadje!...:p

Back