restauratieverslag Hegi SB-10

Heren,

Ik ben ff aan het meten geweest.
1- Lengte vleugels 149 cm zonder winglets.
2- Lengte romp 152 cm, met roer 162 cm.
3- Dikte romp 10 cm.

Voor zover ik kan zien zitten er geen verlengstukken op, want de bovenkant is de bekleding eraf en is duidelijk te zien dat de vleugel niet verlengd is.

Foto's volgen z.s.m:sleepy:

Dan ben ik abuis, ik meende het verschil te zien aan de vleugelbekleding. Dit is ook een HEGI SB-10:

63264a4208aebbaa2.jpg

Toch wel iets meer dan 3 meter schat ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jako,

Kan het niet zo zijn dat er verschillende maten zijn van dit model.

Kijk maar eens naar een Pilatus B-4, er is een 3 mtr versie, ik krijg binnenkort de 3.75 mtr versie en er is nog een grotere.

En de Mini-Mimbus is er een 3.20 mtr versie ribbenbouw en een 3.50 mtr styro abachi van....

Gr Ton

Laatst bewerkt:
De SB10 op de foto's is al sinds 1983 in mijn bezit en nog steeds niet af, verre van dat. De middenstukken zijn 35 cm waarmee de spanwijdte op 3.70 komt. Ik vond die verhoudingen passen bij de romp. De verbinding tussen de originele vleugel en eigenbouw bestaat uit triplex tongen. De vleugels worden verbonden met 2 10x2 mm vlakstalen pennen. Destijds een gebruikelijke verbinding voor F3B modellen. Lijkt mij voldoende voor dit model. Nu zou ik een koolpen gebruiken. De originele buis die de vleugels verbindt heb ik niet meer. Deze is gesneuveld in de SB10 van een clublid nadat hij zijn eigen pen gemold had.
Nu de vraag of ie ooit af komt. Gisteren zag hij er wel weer super uit zo in elkaar gestoken. Wie weet bij de volgende Vintage treffen (dit is geen belofte!).
Groet, Arjen

Arjen,

Het volgend Vintage treffen is op 13 sept. in Hoeven.
Zie draadje Vintage Treffen Boxmeer krijgt vervolg in Hoeven.

Dus werk aan de winkel,,,wij proberen hem die dag de maiden te laten doen.;)

Gr Ton

Ondanks de aanschaf van een 2e SB10 (van carrera) gaat de restauratie van dit toestel gewoon door.
We hebben besloten om dit toestel te gaan voorzien van een prop, dus over een aantal weekjes gaat de neus eraf....
Vandaag voor de laatste keer z-poxy aangemaakt om de laatste scheurtjes rond de cockpitrand te repareren.
Morgen nog schuren en dan even met Enterprise overleggen hoe verder.
Eerst de neus eraf en een motor-schot plaatsen, of eerst de rest in orde maken....we zullen zien.

full

En nog even een plaatje van de 2e SB10 van Carrera...

full

grt, Louis

Carrera

Vandaag de Carrera SB10 maar eens gereed gemaakt.
Een tweetal servo's gemonteerd, schakelaartje geplaatst en ontvanger erin gezet.
Vervolgens getest of de servo's de goeie kant op werken.
Alles lijkt gereed voor wat handstarten a.s. zondag.
Dan kunnen we ook gelijk het zwaartepunt bepalen.

Ben benieuwd!

full

full

grt, Louis

vraagje

Morgen is het dus de bedoeling om de carrera SB10 de lucht in te krijgen.

Weet iemand zo waar bij dit toestel het zwaartepunt moet liggen?

grt, Louis

Het zijn rechte vleugels, nauwelijks taps. Als je de juiste gegevens niet kunt vinden is in dat geval het volgende veilig:
Meet de koorde van de wortelrib, neem daar 35% van en balanceer hem op dat punt. Dus als het 200mm is op 0,35*200=70mm vanaf de voorkant.
Dat is vrijwel zeker iets te ver naar voren maar dat vliegt veilig. Als je hem eenmaal hebt uitgetrimd kun je het langzaam per 3 of 4 mm naar achter doen tot je tevreden bent.

Ik had het zwaartepunt inderdaad zoals Arjan aangeeft op 1/3 zitten. Dat zal bij de Carrera SB-10 neem ik aan niet veel anders zijn.

als ik zie hoe je het ingericht hebt, zou ik niet verwonderd zijn als je 100gr lood in de neus moet duwen.

ik hoop voor je van niet, maar ik vrees er voor. maarja, je kan nog heel fel schuiven naar voor.

Vandaag de Carrera SB10 maar eens gereed gemaakt.
Een tweetal servo's gemonteerd, schakelaartje geplaatst en ontvanger erin gezet.
Vervolgens getest of de servo's de goeie kant op werken.
Alles lijkt gereed voor wat handstarten a.s. zondag.
Dan kunnen we ook gelijk het zwaartepunt bepalen.

Ben benieuwd!

full

full

grt, Louis

Klopt inderdaad!

Ik kan morgen de ontvanger en accu verder de neus in drukken.
De servo's kunnen helaas niet verder naar voren.....

Hoop dat het geen vliegend lood-pakhuis zal worden.....
We zullen zien.

Ik denk het ook. Ferran is een mooi materiaal maar erg licht is het niet. In de andere SB-10 zat overigens een hele dikke 3200 mah accu en een klomp lood van ca. 300 gram. Vloog ondanks het vrij hoge gewicht dus nog heel behoorlijk.

ja zal wel vliegen hoor :)
ik duw ook overal een 2300mah pakket in en moet ook nog overal wat lood insteken....
in mijn "sissi" heb ik ook 300gr lood steken, en nog zweeft hij als de beste van mijn toestellen.
zoveel lood wil niet altijd zeggen dat het slecht vliegt... sommigen hebben wat gewicht nodig hoor om behoorlijk te vliegen :)

hopelijk vliegt die van jouw ook al zonder extra lood :p

succes alvast...
het ziet er een sexy kistje uit hehe

Vandaag de maiden gehad met de Carrera SB10.
En inderdaad; de neus vol moeten proppen met lood om hem netjes in balans te krijgen.
Vervolgens de handstart; heel bedaard en mooi vliegbeeld.
Daarna een paar maal aan het elastiek, toestel bestuurd door een collega-vlieger met heel wat meer ervaring dan ik.....
Ook hier met bewondering staan te kijken en filmen.....
Heel statig en rustig vliegbeeld!
Kortom heel tevreden!

De filmbeelden komen eraan; vanavond bleek dat de firewire-aansluiting van mijn computer defect is. Zodra ik deze aan de praat heb komen de bewegende beelden.....

Louis

Back