restauratieverslag: top flite p-47 thunderbolt 'razorback'

hoi allemaal,
na lang zoeken heb ik een gebruikte tf kist op de kop getikt.dit met het idee om de kist weer vliegwaardig te maken.
er is wat werk nodig,met name de lak en een paar kleine beschadigingen.
de kist heet een semi schaal cockpit en retracts van century-jet op lucht en geveerd.

Ziet er inderdaad leuk uit en lijkt me niet al te veel werk om hem weer te kunnen laten vliegen. Ik heb er zelf ook eentje die hier ook ergens op het schaalforum staat, vlieg er nu elke zondag mee en hij bevalt me best goed. Probleem alleen bij mij is het landingsgestel, heb ondertussen mijn tweede die wel sterk genoeg is alleen komen de poten niet ver genoeg naar voren waardoor die steeds voorover valt. Zit er nu sterk aan te denken gewoon een vast onderstel onder te bouwen. Hoop voor je dat die van centuryjet iets verder naar voren uitkomen. Veel plezier er in ieder geval mee. Wat voor motor ga je er op zetten?

Arie,

Klappen die landing struts netjes vlak in de vleugel? Ik denk er over om deze kit te bestellen maar hoor dat de retractable struts niet netjes in de vleugel zouden passen (lopen tegen de ligger aan of zoiets) Kan je hiervan een foto plaatsen?

wat een mooie kist he!.ben er ook zeer blij mee.na al die draadjes over de thunderbolt te hebben gelezen dacht ik nu moet er eentje komen.
ik wilde er eerst eentje gaan bouwen maar aangezien ik weinig bouwtijd heb kon dat wel eens een lang lopend projekt worden.als 2e punt heb ik tot nu toe alleen nog maar herstelwerkzaamheden verricht en ben nog niet zo ervaren met bouwen.
vandaar deze gebruikte kist.net iets voor mij als warbird liefhebber.
wat de retracts betreft die vallen mooi weg in de vleugel.de uitsparingen in de vleugel zijn groot genoeg.daarbij is de boel afgeveerd dus denk ik dat het goed moet komen.wel staan ze redelijk vlak onder de vleugel en weet dus niet hoe die zich met landen gedraagd.ik zal er een foto van maken.
motorkeuze ben ik nog niet uit,wel dat het een 4takt wordt.
ik heb nog een saito100 liggen maar weet niet of dit voldoende is.de kist lijkt me vrij zwaar.
Eigenlijks zit ik nog met veel dingen die ik wil aanpassen/veranderen.
Zo bijv. de cockpit,deze is semischaal en de vorige eigenaar heeft de kap opengesneden en in de open positie vastgezet.lijkt me wat koud voor de piloot tijdens de vlucht :D
Dus daar zal wat aangedaan moeten worden.Misschien ook een sluitbare kap.
Wat raden jullie aan voor motorisering?saito100 genoeg of toch iets zwaarder.
Een droptank heeft ie ook niet en dat lijkt me nou ook zo leuk,dan maar niet te denken aan de kleurstelling.pffff wat een mogelijkheden.
Ik heb in ieders geval een degelijke en schadevrije kist als basis,daar moet toch wat van te maken zijn.
Als jullie nog tips/ideen hebben hoor ik het graag.En ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

groetjes Arie

arjen27 zei:
Arie,

Klappen die landing struts netjes vlak in de vleugel? Ik denk er over om deze kit te bestellen maar hoor dat de retractable struts niet netjes in de vleugel zouden passen (lopen tegen de ligger aan of zoiets) Kan je hiervan een foto plaatsen?
Arjen, mijn ervaring is toch anders, wieldeuren passen er niet meer bij omdat ik ruimte te kort kom. Ook steken de struts een beetje onder de vleugel uit maar dat is minimaal.
Arie, ik heb zelf een 20 cc erin zitten maar die van mij is vrij zwaar. Denk wel hij ook prima te vliegen is met een 17 cc. Ik heb zelf wel power over. Als hij een beetje licht gebouwd is moet het in ieder geval lukken.

Hoe zwaar het toestel is weet ik niet exact maar dat zal ik nog even nawegen.
wat de motor betreft zou je toch kunnen stellen dat de 100 en 120 beide zouden moeten kunnen.ze draaien dezelfde prop en daar komt bij dat die 0.2pk die de 20cc meer heeft weer teniet gedaan worden door het extra gewicht van deze motor.
Wel hou ik er persoonlijk van om wat extra power achter de hand te hebben.je weet het maar nooit natuurlijk met een redelijk zwaar toestel.
de vorige eigenaar vloog hem met een 91 fx van osmax en daarmee had hij toch wel een flinke aanloop nodig om los te kunnen komen.

even over de tekening van dit model,(zie ook bij tekening gevraagd)zit er nog verschil in de bouw van de p47 van 7jaar geleden en de huidige golden series?
de mijne is nu 7jaar oud.de bouw heeft 2jaar geduurt,daarna is er 3 jaar meegevlogen en de afgelopen 2jaar heeft ie stilgelegen op zolder.

Ik zie hem net op de site verschijnen, mooie kist :) Ben erg benieuwd hoe hij vliegt.

Cockpit foto:

pict7728.preview.jpg

leuk he collegapiloot! ben zelf ook reuze benieuwd.en ja ik dacht meteen die moet maar even op de vernieuwde site van de club.
als jij nu zorgt dat je ook eentje in je bezit krijgt kunnen we formatievliegen

groetjes

jaja..... geld is op :( Ik heb al een mustang en een MD530 als gezelschap ;) Frans heeft nu ook nog een mustang dus het schiet al op ;)

tja geld....das ook een beetje een probleem voor mij.ik vind alles leuk :roll: maar neem voor deze kist ook wel de tijd hoor.Er zijn al punten genoeg die ik veranderen wil en ook heeft ie een nieuwe verflaag nodig.pff dat wordt schuren.

dus doe ik het rustig aan met deze 'jug' en kan ik ook weer wat gaan sparen :)

see ya

Daar ben ik het helemaal mee eens Berto.je moet op een thunderbolt toch echt wel een 4takt hebben.Dat is toch ook een schaalpuntje. :D

Ik krijg hem nog wel zo ver hoor.als hij straks deze 'jug' hoort lopen is hij de zoemende stofzuigers zo vergeten :wink:

Daar heb je ook weer gelijk in,maar..... toch weer het geluid van een zuigermotor :wink:

maar goed alle gekheid op een stokje,inmiddels ben ik begonnen met demonteren

de enigste brandstof motor die ik nog ga gebruiken is een 50cc benzine of groter...... dan wordt het wel weer een erg grote kist..... ;)

Back