restauratieverslag: top flite p-47 thunderbolt 'razorback'

Zeg Tadango, we gaan toch niet raar doen he? een kistje van 1.7m. wacht maar tot je hem ziet
Vroeger kocht je dan een Webra Blackhead (.60, 10 cc, 1.4 PK), en daar deed je het mee. :?

Daarmee ging 'ie mooi schaal de lucht in! :P

(Je had wel een wat groter veld nodig . . . :wink: )

jan.

In dat geval, Arie, zou ik gewoon de 125 kopen.

Saito maakt goede motoren en de 125 is gewoon een prima motor, helemaal niets mis mee.

Juist bij zo'n Top Flite schaalbak is 220 gram WEL iets wat uitmaakt. Het ding heeft sowieso al een hoge vleugelbelasting, tussen de 80 en 100 gr/dm[sup:b2a484724a]2[/sup:b2a484724a].

Met een vleugeloppervlakte van 46dm[sup:b2a484724a]2[/sup:b2a484724a] scheelt die 220 gram je toch weer bijna 5 gram/dm[sup:b2a484724a]2[/sup:b2a484724a].

Op een totaalgewicht van grofweg 4kg is 220 toch 5%.

daar heb je misschien wel gelijk in Hezik.ik denk ook wel als de kist straks klaar is deze wel een paar paar kilo weegt.dan is 220 gram minder weer een pluspunt natuurlijk.

Vroeger kocht je dan een Webra Blackhead (.60, 10 cc, 1.4 PK), en daar deed je het mee. :?

vroeger was vroeger en nu is nu,tijden veranderen, ook motoren :yes:

Het gaat me ook meer om de passing in de kap,ik vind de 120 persoonlijk vrij grof gebouwd en vraag me af of dat wel netjes binnen de kap valt.
aangezien de motoren steeds 'ranker'worden lijkt de 125a me wel een mooie kandidaat.

Ik vindt het wat veel aangezien de 2.1m van hanger 9 met 7.5 kg ook vliegt met de 150.... nu kan daar ook beter een zwaardere motor op en zo'n toestel moet goed vermogen hebben anders komt het niet zo lekker voorbij scheuren ;) maar landt alleen veel lekkerder als hij licht is dus een zware motor is ook weer een nadeel.........

ik had ergens gelezen dat iemand op de tf kist een 150 had staan.of hij heeft er 5 kilo plamuur op zitten natuurlijk.ben ook niet van plan een 150 te kopen hoor voor dit toestel.lijkt me zelf ook een beetje te veel van het goede.

Heb je al een idee van het vliegklare gewicht (mochtje het al gepost hebben dan heb ik dat gemist :oops: ).

Ben zeer benieuwd.

Top Flite zelf geeft op: 3630-4540 gram
Ervaring leert dat je dichter bij de 4500-5000 zit zelfs daar overheen gaat (als je heel veel extra`s gaat toepassen zeker zoals in mijn P-40 Warhawk :lol: )

hezik zei:
Juist bij zo'n Top Flite schaalbak is 220 gram WEL iets wat uitmaakt. Het ding heeft sowieso al een hoge vleugelbelasting, tussen de 80 en 100 gr/dm[sup:3d0dfda284]2[/sup:3d0dfda284].

Met een vleugeloppervlakte van 46dm[sup:3d0dfda284]2[/sup:3d0dfda284] scheelt die 220 gram je toch weer bijna 5 gram/dm[sup:3d0dfda284]2[/sup:3d0dfda284].

Op een totaalgewicht van grofweg 4kg is 220 toch 5%.

Hier wil ik graag even op inhaken: Die 220 gram is natuurlijk mooi mee genomen, maar totaal irrelevant als je uiteindelijk 500 gram lood moet aanbrengen in de neus om de balans goed te krijgen..................en ik had uit de verschillende draadjes wel begrepen dat er nogal wat gewicht in de neus erbij moest..............

Wat ik me nu afvraag is : waarom zou je als fabrikant een motor in produktie houden die zwaarder, duurder en minder vermogen heeft als je "next higher" product. je zou zeggen dat de 120ger geen bestaansrecht meer heeft, of mis ik hier iets?

Dat is natuurlijk waar, als er lood in de neus bijmoet (en dan ook nog meer dan 220 gram), dan zou het gewicht weinig meer uitmaken, inderdaad.

Hoewel.. ik ga nu glad ijs op, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat je liever 220 gram 'stilzittend' lood in de neus van je toestel hebt, dan 220 gram trillende motor extra. Dat is natuurlijk glad ijs, want het kan ook zijn dat die 220 gram extra op de 120 er juist voor zorgt dat die rustiger loopt.

Echter.. dan nog zie ik geen voordeel aan de 120. Hij blijft dan nog steeds duurder en heeft minder vermogen.

Ik weet niet hoe het precies zit bij Saito, maar als ik het goed begrijp, hebben ze de 125 gebaseerd op een 'nieuw platform' van motoren. De 120 is een 'oud platform'. Het zou mij dan ook niets verbazen als die uitgefaseerd gaan worden, dus dat de levering daarvan op enige tijd zal gaan stoppen. Mogelijk dat ze nu al louter nog stock verkopen en ze niet nieuw meer maken, of dat er nog zoveel vraag is naar onderdelen dat ze die nog maken en daarom maar zeggen 'hell, dan houden we die motor in het gamma'.

De 120 is een bewezen motor waar veel mensen vertrouwen in hebben. Mogelijk wachten ze met het uit de handel nemen van de 125, totdat die een gelijksoortige reputatie opgebouwd heeft?

Ik weet het niet, maar er zijn meerdere redenen denkbaar waarom men deze twee motoren in het assortiment zou hebben en houden..

ik heb er ook mijn twijfels over aangezien de fa-45,fa-50,fa-65 en de fa-80 ook al uit produktie zijn gehaald.daar zij toch rep. de 62a ,72 en 82a voor teruggekomen

Arie32 zei:
ik had ergens gelezen dat iemand op de tf kist een 150 had staan.of hij heeft er 5 kilo plamuur op zitten natuurlijk.ben ook niet van plan een 150 te kopen hoor voor dit toestel.lijkt me zelf ook een beetje te veel van het goede.

Staat hier bij de 6e posting, PS zat geen gram lood aan of in en plamuren doe ik niet aan :wink: ( Beetje filler maar meer ook niet)
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=54656&postdays=0&postorder=asc&&start=15

Kist woog ondanks de zware motor nog onder de 5 kilo :!:
Vleugelbelasting? die TF kisten hebben hele goede vleugel profielen.

Ger.

@Ger: het was dus jouw kist.Was die motor niet te zwaar dan?lijkt me toch dat deze motor een gigantisch koppel heeft.
ik hou ook wel van wat extra vermogen maar teveel vliegt toch ook niet lekker.hoe zijn jou ervaringen hiermee?

Arie.

Gewoon rustig, schaal, opstijgen anders heb je onderhand vol tegen-rudder nodig.
Gigantisch koppel, klopt ja maar daar ga je ook naar vliegen, zat overigens een 16X10 prop op, liep ie mooi stationair mee.
Nogmaals, als ik vermoedt dat er lood in een kist moet om je zwaartepunt goed te krijgen, krijg ik al een smaak van zilverpapier in m'n mond, dat gaat er een zwaardere motor op en probeer ik alles van de RC inbouw zover mogelijk naar voren in de kist te krijgen.
En ook die 150er paste mooi onder/binnen de motorkap, ik had er een tailormade uitlaat voor gemaakt waarvan de uitlaatjes op de plek uitkwamen waar bij de 1:1 P47d de uitlaat overdruk ventielen zaten.
De 150er van Saito is een hele goede motor, alleen lust tie wel wat, 500cc voor een minuut of 10- 12.

Grt Ger.

dat is redelijk veel Ger,vliegt dus mooi maar lust ook een slokje.
maar goed vliegplezier is ook wat waard
valt me mee die kist hiermee goed vliegt,misschien ook iets voor mij.....

Inmiddels even tijd gevonden naast mijn andere projecten om de thunderbolt eens te onderwerpen aan een gewichtsmeting en een 8O (serieus) restauratieonderzoek.

het gewicht van de kale kist en als enigste ingebouwde retracts kom ik op 3500gram.dit dus zonder besturing ,tank motor etc.

zoals ik het bekeken heb komt er ook nog wel een aantal grammetjes bij aan plamuur om het zaakje weer glad te krijgen :(

een aantal punten wat me opgevallen is is dat het vleugel profiel niet overal even glad is.op sommige plekken (met name bovenkant vleugel) zit er wat deukvorming in.
het is net alsof de indekking wat inzakt en de profielen wat uitsteken.overigens niet overdreven maar wel zichtbaar.kan dit kwaad of moet ik met plamuur bij langs om het egaal te krijgen?
als 2e punt viel me de passing van de vleugel in de romp op.dit sluit niet helemaal zuiver aan en krijg toch de indruk dat de bouwer niet alle puntjes op de i heeft gezet.
kortom op sommige plekken laat de afwerking te wensen over.
ik zal er nog wat foto's van maken om een beter beeld te geven.
ook de afwerking met glasmat had beter gekund naar mijn idee,je ziet op sommige plekjes er wat belletjes onder zitten.
graag hoor ik jullie ideen hierover.

maar goed een leuk projekt,het zal nog wel eenpoos duren voor ze vliegt maar dat komt misschien ook door te weinig tijd en het feit dat ik alles netjes wil hebben.
is die 3500 gr. voor een kale kist normaal of al aan de zware kant? :roll:

Die van mij is 5,5 kilo maar dat is wel aan de zware kant. Zou proberen hem in ieder geval onder de 5 kilo proberen te houden.
Voor de passing van de vleugel zou ik proberen zo veel mogelijk hout te gebruiken. Top-flite zelf wil dat met balsa vuller doen maar dat brokkelt langzaam maar zeker af.

Als je onder de 5 kg uitkomt zit je zeker goed.

Erboven is ook nog geen probleem maar niet erg wenselijk.

Back