restauratieverslag: top flite p-47 thunderbolt 'razorback'

Ruben Jansen zei:
Voor de passing van de vleugel zou ik proberen zo veel mogelijk hout te gebruiken. Top-flite zelf wil dat met balsa vuller doen maar dat brokkelt langzaam maar zeker af.

Ik gebruik ook filler maar meng de filler met 2comp, 1 deel 2comp met 3 delen filler, wordt keihard en blijft redelijk licht.

Groet Ger.

bedoel je daar epoxy mee Ger?wat je dan mixt met de filler?
het lijkt me normaal toch dat als je de vleugel indekt met balsa deze de ronding van de profielen volgt.bij die van mij lijkt het net of de indekking wat ingezakt is.kan me vergissen hoor,misschien is het wel de 'mindere afwerking' .
ik weet ook niet of het normaal is om na de indekking met filler aan de slag te gaan om het zaakje glad te krijgen.hoe doen jullie dit?

Klopt Arie, eerst zoveel mogelijk de wingfearings zoveel mogelijk flush-fit maken met balsa, (beste is balsa goed nat te maken, vormt dan makkelijker).
Vaak past de romp en de vleugel niet mooi netjes en behoeven aandacht om het wel mooi passend te krijgen, kost een beetje moeite maar zou het zeker doen.
En daarna, alleen als het nodig mocht zijn om de boel een beetje stevigheid te geven, de Epoxy/filler mix gebruiken, uiteraard niet om gleuven en spleetjes te vullen, dit doe je met balsa.
Glasmat gebruik ik niet, geen geduld voor, folieën gaat veel sneller en folie kun je ook heel goed een kleurtje geven.
Over die vleugel, als de beplanking bergen en dalen vertoont, is het beste om deze opnieuw te beplanken, is wel wat werk maar dan heb je weer een strakke vleugel en kun je gelijk effe opnieuw bepalen wat je voor tipverdraaiing inbouwt, 1,5 á 3 graden min voldoet wel.

Grt Ger.

de passing romp/vleugel is dus ook niet naar mijn zin.past niet helemaal lekker.als ik dit aanpas kom ik dan niet met de instelhoek te zitten?het toestel heeft 3 jaar gevlogen dus lijkt me dat de instelhoek momenteel wel goed is

Arie32 zei:
het toestel heeft 3 jaar gevlogen dus lijkt me dat de instelhoek momenteel wel goed is

Effe checken met een instelhoek meter kan geen kwaad lijkt me, een kist is pas goed als alle roeren op 0 graden staan en dan neutraal vliegt.

Ger.

Of ie een tipverdraaing heeft, weet ik niet. Kun je doorgaans wel zien als je de vleugel op een vlak opperlvakte legt. Als dan het midden van de vleugel evenwijdig is aan het oppervlakte, maar de vleugeltips niet, dan heeft hij een tipverdraaing.

Het fijne weet ik er ook niet van, maar met een tipverdraaiing bewerkstellig je dat de tip een andere invalshoek heeft en daarmee ook een ander stallgedrag dan de rest van de vleugel. Het kan gebruikt worden om tipstalls tegen te gaan.

De P-47 heeft inderdaad een tip verdraaing. Wat ik ervan begrepen heb is dat de tips bij een lagere snelheid niet als eerst zullen stallen en de ailerons nog effectief blijven terwijl zonder tip verdraaing airlerons de situatie alleen maar verergeren. Als je er meer van wilt weten moet je ff op ''wash-out'' zoeken. De P-47 heeft trouwens een goede vleugel :P

ABOUT THE AIRFOILS
Top Flite Design Engineer, David J. Ribbe,
and Low Speed Airfoil Expert, Dr. Michael Selig,
sat down over pizza to discuss what areas of the
model aircraft market could benefit from better
airfoils. One area that was identified was model
warbirds as they tend to have more wing taper
and higher wing loading than most sport/aerobatic
models. A warbird would benefit from a set of
airfoils that had better lift for a slower stall speed
and smooth, gentle stall characteristics.
Dave set out to develop a list of parameters;
things such as... stall speed, root chord, tip chord
and thickness, while making sure there would be
adequate room for retracts, compatibility with flaps,
spars, etc. These restraints were sent to Mike, so
he could design an airfoil around them. Mike used
a computer, with the latest low speed airfoil design
code to fine tune each airfoil’s shape.
The result is a root (S8036) and tip (S8037)
airfoil specifically designed for the needs of a
warbird like the P-47. We couldn’t be happier with
the results.

hier nog even wat foto's van mijn restauratieproject.
nu we het toch over tipverdraaiing hebben,wordt dat hiermee bedoeld? (zie foto)

my.php
[/URL][/img]

my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]

foto's van de vleugel,kwaliteit is helaas niet zo best.

ook de romp heeft de nodige aandacht nodig,de vleugelpassing is niet naar mijn zin en ook de romprug niet recht. :(
dus daar gaan we ook wat aan doen
my.php
[/URL][/img]
my.php
[/URL][/img]

de piloot verveeld zich inmiddels al :(

De tip zelf scheef maken is volgens mij niet echt de bedoeling. De hoek van de laatste ribben hoort anders te zijn dan de andere ribben waardoor er een kleine verdraaing ontstaat. De tip heb ik daar gewoon weer recht aan gemaakt.

Kijk es aan Jan,van jou kan ik nog wat leren :teacher: .mooi dat er mensen zijn met verstand van zaken.super!

dus als ik het goed begrijp staat de vleugeltip negatiever dan de rest van de vleugel?
en hoe moet ik dit zien,ga ik uit van het midden van de vleugel (root) en vanaf wanneer bouw je dan een washout in?het lijkt me toch dat het niet alleen de laatste rib is die verdraaid moet worden.

ik weet ook niet of dit al ingebouwd is,dat zou ik moeten nameten.maar als ik bv wel de balsaindekking ga vervangen en de tipverdraaiing zou al zijn ingebouwd dan kom ik toch niet met dat probleem te zitten?lijkt me toch dat het dan een kwestie is van indekken en afwerken :roll:

Arie,
De tipverdraaing zit al standaard ingebouwd in dit toestel dus bij jouw moet het er ook in zitten. Als de bouwer gewoon het toestel volgens de instructies gebouwd heeft en de vleugels dus niet heeft aangepast moet het er wel inzitten. Kan me niet voorstellen dat je de tipverdraaing er weer uit wilt halen. :?
Waarom wil je eigelijk de balsa indekking vervangen?

het liefst wil ik de indekking niet vervangen. op de foto's was het niet goed te zien maar de vleugel vertoont wat heuvels en dalen.nu moet je zien dat de ribben de heuvels zijn en de balsaindekking het 'dal'.
naar mijn idee moet het geheel wat gladder worden.zoals ik al eerder zei heeft denk ik de vorige eigenaar niet zoveel aandacht geschonken aan de afwerking.
ik wil dat wel gaan doen maar ook niet meer dan nodig is.ik wil het ook niet gaan overdrijven aangezien het al een oudere kist is.misschien is de makkelijkste oplossing om de vleugel te schuren,plamuren en opnieuw spuiten.

nee de tipverdraaiing wil ik er niet uithalen hoor,ik heb als eens een toestel verloren aan een tipstall en wil dit zoveel mogelijk voorkomen.moet er niet aan denken dat ik de jug naar de vlieghemel help :(

Ik zou denk ik de kist (of alleen de vleugel) heel stabiel opstellen, en (bij voorkeur met een instelhoekmeter (heb ik zelf ook niet, hoor :oops: )) de instelhoeken meten aan de root (of daar in de buurt), aan de tip, en nog een paar plaatsen daar tussenin.

Washout komt in verschillende soorten: alleen bv. de laatste 30 of 40% van een vleugelhelft, of egaal over de gehele vleugelhelft, of andere varianten.

De beplankimg verwijderen: dat is een heeeeeeeeeeeel karwei! :?

Let op: washout wordt gezekerd door 'de laatste indekking'. 8)

Als je eerst de onderzijde indekt, kun je de vleugel nog torderen. :yes:

Pas als je de 'doos' helemaal dichtmaakt, is hij torsiestijf geworden. :P

Dan moet 'ie dus netjes op bv. lijsten staan, zodat je de juiste washout inbouwt. :)

Zie bv. bij mijn Strega:

HPIM0064%20%28Medium%29.JPG

Pag. 50 en verder.

Succes.

jan.

Back