restauratieverslag: top flite p-47 thunderbolt 'razorback'

jan brilman zei:
De beplanking verwijderen: dat is een heeeeeeeeeeeel karwei!
Niet mee eens Jan, paar uurtjes werk en dan zit het echt netjes en strak, spreek voor mijzelf hoor :wink:
Pas als je de 'doos' helemaal dichtmaakt, is hij torsiestijf geworden.
Ook niet mee eens Jan, ken nog wel een truukje om een 'torsievrije' doos te torderen en weer te fixeren.
jan.
Motto, "doorgaan todat resultaat bereikt is" :wink:
Bouw ze, Ger.

Pas als je de 'doos' helemaal dichtmaakt, is hij torsiestijf geworden.
Ook niet mee eens Jan, ken nog wel een truukje om een 'torsievrije' doos te torderen en weer te fixeren.
Vertel eens precies wat je bedoelt? :?

Ik geloof niet dat het iets is wat hier terzake doet. :nooo:

Of wel? :?

jan.

Is simpel Jan, jij zegt iets kan niet, ik zeg het kan wel. :wink:

Maar het ging erom om een vleugel die niet helemaal strak en glad is, toch weer strak te krijgen en dat met zo weinig mogelijk inspanning.
Dus met andere woorden, de 1 zou het zus fixen en de ander zo, ikzelf zou als de vleugel met redelijk flauwe heuvels en dalen deze proberen zo glad mogelijk te schuren en met balsa filler na te bewerken.
Ziet het er wat grover uit dan zou IK de hele vleugel opnieuw beplanken.
(instelhoek vleugeltips zal wel goedzitten, gaf alleen effe aan om het te checken om verassingen te voorkomen)

Dus Arie, trek je conclussie :wink:

Groet Ger.

Ger!

Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. :?

Mijn stelling: zolang de D-box niet gesloten is, kun je een vleugel torderen. :teacher:

Na de sluiting niet meer. :nooo:

Als jij weet hoe het anders kan (muv. compleet indekken (zie bv. mijn Strega-vleugel)) dan hoor ik het graag! :)

(Even goeie vrienden, hoor. :wink: )

jan.

dat ga ik ook doen Ger,ik ga de vleugel nameten en als het goed lijkt schuren plamuren en op die manier weer een beetje toonbaar maken.
het betreft een 7jaar oud toestel en had hem gekocht omdat ik dit een prachtig toestel vind.dus beetje opnieuw aankleden en kijken hoe die bevalt.
in de toekomst wil ik toch een nieuwe bouwen dan zoveel mogelijk schaal.
zie dit model maar als een oefen opject :D

@Arie en Jan.

Hout is een materiaal waar altijd een bepaalde flex inzit, b.v. metaal is veel stijver als hout, en zeker balsa en beuken is fexibeler.
Als ik een vleugel had waar een kleine afwijking inzat, richte ik die door de vleugel in het midden vast op te stellen op de werkbank, behoorlijk vast, en dan aan de vrijhangende tip een framepje te maken van triplex met daarin de doorsnede van de tip, deze frameplaat zo'n 60 cm lang te maken met in het midden de doorsnede van de tip, frame erop schuiven, aan de voorkant/voorlijst deze opspannen naar gelang naar boven of naar beneden en aan de zijde van de achterlijst hetzelfde doen.
Dat opspannen uiteraard met beleid anders kraak je de boel, deed het opspannen zelf met PTT (KPN) elastieken, spijker in het plafond en een gewicht aan de andere zijde van het framepje, vleugel met een vochtige doek net aan nat maken, niet zo nat dat de beplanking gaat bollen :wink: en dan heel voorzichting, met een verfstripper op de laagste stand, de vleugel opwarmen.
Wel effe de tijd voor nemen maar het gaat wel zo, easy does it.
Vleugel een nachtje zo opgespannen laten staan.
Je zal ervan versteld staan hoever je de vleugel weer redelijk in fatsoen kan krijgen, we hebben het hier niet over 5 graden tip korrectie maar over zo'n 3 graden, ook een 'holle' of 'bolle' vleugel is met deze methode redelijk in fatsoen te krijgen.
Uiteraard gaat dit alles wat moeizamer als er nog folie opzit, eerst verwijderen dus, als er glasmat opzit lijkt het mij niet op deze manier te gaan, heb dat nog nooit met een glasmat vleugel gedaan.
Hoop dat het een en ander duidelijk genoeg is :wink:

Ger.

inmiddels even nagedacht over de motorisering van de p-47.zoals ik al eerder zei wordt het een 20cc 4takt.mijn voorkeur gaat uit naar saito.
nu de keuze
saito fa-120 of toch de saito 125?
ook nog even met Dennis gebeld en hij raad me de nieuwe 125 aan.omdat dit een nieuw model is en vermoedelijk de 120 gaat vervangen.
ik nieuwsgierig als ik ben ook even op internet rondgekeken en wat ontdek ik hier...idd dat de 120 geschrapt gaat worden.
horizon hobby
hierbij horizon hobby is de 120 al discontinued.

en een citaat uit een draadje van rc universe:
A further point that might be of interest - the FA-120 is now discontinued in all versions, replaced by the FA-125a.
rc universe
als er nog mede forummers zijn die ook nog een saito 20cc overwegen zou ik alvast kiezen voor de 125. :idea:
Nu wordt de keus toch wat makkelijker voor me.Een 125 saito dus :wink:

Back