@Arie en Jan.
Hout is een materiaal waar altijd een bepaalde flex inzit, b.v. metaal is veel stijver als hout, en zeker balsa en beuken is fexibeler.
Als ik een vleugel had waar een kleine afwijking inzat, richte ik die door de vleugel in het midden vast op te stellen op de werkbank, behoorlijk vast, en dan aan de vrijhangende tip een framepje te maken van triplex met daarin de doorsnede van de tip, deze frameplaat zo'n 60 cm lang te maken met in het midden de doorsnede van de tip, frame erop schuiven, aan de voorkant/voorlijst deze opspannen naar gelang naar boven of naar beneden en aan de zijde van de achterlijst hetzelfde doen.
Dat opspannen uiteraard met beleid anders kraak je de boel, deed het opspannen zelf met PTT (KPN) elastieken, spijker in het plafond en een gewicht aan de andere zijde van het framepje, vleugel met een vochtige doek net aan nat maken, niet zo nat dat de beplanking gaat bollen :wink: en dan heel voorzichting, met een verfstripper op de laagste stand, de vleugel opwarmen.
Wel effe de tijd voor nemen maar het gaat wel zo, easy does it.
Vleugel een nachtje zo opgespannen laten staan.
Je zal ervan versteld staan hoever je de vleugel weer redelijk in fatsoen kan krijgen, we hebben het hier niet over 5 graden tip korrectie maar over zo'n 3 graden, ook een 'holle' of 'bolle' vleugel is met deze methode redelijk in fatsoen te krijgen.
Uiteraard gaat dit alles wat moeizamer als er nog folie opzit, eerst verwijderen dus, als er glasmat opzit lijkt het mij niet op deze manier te gaan, heb dat nog nooit met een glasmat vleugel gedaan.
Hoop dat het een en ander duidelijk genoeg is :wink:
Ger.