Restaureren/ombouw Bell 47 G Graupner (Oldie)

Goed idee om deze heli om te bouwen naar elektro.
Ik heb er in 1972 met veel moeite mee leren vliegen maar de betrouwbaarheid was een ramp.
Motor te zwak en problemen met oververhitting ondanks plaatsing van extra koelvinnen van aluminium.
Ook de aandrijving naar de staart rotor was een zwakke schakel bij deze heli.
Vooral het inschatten van de toeren was een soort Russische roulette.
Denk dat ik er zo weer mee zou wegvliegen en ik heb destijds veel mee op vliegshows gevlogen.
Ik heb nog een foto destijds gemaakt op de startbaan van vliegveld Eelde en het lijkt net de echte zoals die destijds door een Belgische piloot gevlogen werd voor inspecties van het gasleiding net in Nederland.
Heel veel succes met dit project en ik hoop echt dat je het gaat lukken.
Volgens mij heb ik er nog onderdelen van maar de originele bouw beschrijving heb ik een paar jaar geleden weggegooid alhoewel misschien ligt die nog ergens.
 
Ik heb er in 1972 met veel moeite mee leren vliegen maar de betrouwbaarheid was een ramp.

;) lijkt me stug Wim, hij is nl. pas in 78 of zo uitgekomen.
In 1972 kon je volgens mij alleen nog maar kiezen uit Schlüter en Schlüter...
De Kavan JetRanger kwam pas in 73, de Graupner TwinJet in 74...

Groet, Bert
 
De Bell 47 G is ontworpen in 1975 en was behoorlijk populair eind jaren zeventig en begin jaren tachtig.
Er zijn er maar weinig die er behoorlijk mee hebben gevlogen ;)
Helibobter en ik zijn de bewijzen dat de conversie naar elektriek goed te doen is en dat er behoorlijk tot goed mee gevlogen kan worden :).
In Duitsland zijn er een aantal mensen (+/- 5 man) die zowel met de oude HB Motor op brandstof alsmede conversies naar elektriek er een leuk project van hebben gemaakt.
Ik heb met m'n conversie hier in Nederland er in ieder geval veel bekijks mee :) (zie ook Corm Heli op you tube)
 
Laatst bewerkt:
De Bell 47 G is ontworpen in 1975 en was behoorlijk populair eind jaren zeventig en begin jaren tachtig.
Weinigen hebber er behoorlijk mee gevlogen ;)

Het is van 83 tot 86 mijn enige heli geweest, en het laatste jaar kon ik er redelijk mee rondvliegen, maar vooral onderdelen is voor mij altijd een probleem geweest omdat het ding begin jaren 80 al uit productie was.

In die tijd was ik dan ook héél handig met de Stabilit Express :D

Rond 98~99 heb ik hem nog weer een keer vliegklaar gemaakt, en dat viel ontzettend tegen.... Het is me met veel moeite gelukt 3 rondjes te vliegen (de planning was één rondje maar ik moest twee keer afbreken) en toen hij weer heel op de grond stond na die actie heb ik hem snel thuis aan het plafond gehangen....

Groet, Bert
 
Leuk om al die ervaringen te horen. Blijkt toch dat de heli veel losmaakt bij modelbouwers.... Zaterdag a.s. de vlucht voor de bouwer maken. Zondag hebben we op de vereniging een indoormeting dus daar kan hij ook mee naar toe. Ik merk dat ik er meer mee doe dan ik zelf verwacht had. Alhoewel een jongensdroom beleven wel erg leuk blijft:)

Ik heb veel info gevonden over de heli die je vroeger( Buh dat klinkt oud....) niet zag. De heli is op de markt gekomen in 1975 en was een revolutie op heligebied qua bouwconstructie. De Bell 47 G heeft toch aardig wat betekent al waren de vliegeigenschappen niet geweldig.Maar dat is ook weer makkelijk praten met bijna 40 jaar techniek verder.....


@Wim: mocht je de onderdelen kwijt willen, ik(wij) kunnen ze goed gebruiken om de oude beestjes luchtwaardig te houden.;)
 
De heli is op de markt gekomen in 1975 en was een revolutie op heligebied qua bouwconstructie. De Bell 47 G heeft toch aardig wat betekent al waren de vliegeigenschappen niet geweldig.

Tsja, als je kijkt naar de alternatieven toen, dan was het zeker een revolutie: eitje om te bouwen (zelfs naar huidige maatstaven) en een prijs die voor die tijd bijzonder laag lag. Beetje vergelijkbaar met E-sky de afgelopen jaren.... En dat voor een gerenommeerd merk als Graupner...

Als het ding waargemaakt had wat het destijds beloofde (makkelijk vliegen en beginnersvriendelijk zijn) had de RC heli-wereld er waarschijnlijk héééél anders uit gezien'....

En eerlijk is eerlijk: als er vroeger goede hekrotorservo's en goede gyro's hadden bestaan, had het ding véél meer succes gehad, want die hoofdrotor, die viel best mee eigenlijk, vergeleken met de fixed pitch concurrentie uit die tijd was die tamelijk rustig en stabiel.

Groet, Bert
 
Klopt Bert,

De heli vliegt best rustig. Zeker met een goede gyro is ze prima in bedwang te houden.
In het begin had ik wat moeite omdat ze erg dweilde maar dat is een kwestie van wennen en instellen van goede EPA en Dual rate instellingen.
In het begin brak ook het hekrotor asje best vaak af en durfde ik niet meer dan een metertje boven de grond te vliegen. Ik hoop nu de goede oplossing te hebben en ga het wat hoger op zoeken :) wellicht eerst nog even met samen geknepen billen ;)

En WIPO mocht je nog wat hebben liggen informeer ons dan. Spares zijn nooit weg en komen altijd van pas.
 
Laatst bewerkt:
Er staat ook nog een leuk filmpje van mijn Bell 47 G met moderne 500 size mechanics op onze electro heli site :) Dit was mijn 2e project!
[URL="
Vereniging Alkmaar promo 2014 - YouTube[/URL] :)
In het flimpje vanaf 1:12 min!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank Uwe, een beetje off topic maar ik heb een 35 a 40 jaar oude fuselage van de Graupner Bell 47 G om een moderne 500 size (T Rex) gebouwd en dat is erg leuk geworden! :)

Greetz Cor
 
@ Cor Ok , ik zal zo'n steun/koppelasje voor je maken. Zodra ik deze klaar heb zal ik je een PB sturen.

Hoi Danny, Ben je ook aanwezig a.s. weekend? Ik ben benieuwd naar dat steuntje :)
Ik ben er overigens de gehele Zondag en even op Zaterdag middag.

grtz Cor
 
Laatst bewerkt:
Hoi Danny, je neemt toch wel je Bell mee hoop ik:)
Ik kom met mijn twee Graupner bell 47 G's en mn onlangs aangeschafte Hirobo Bell 47 GII

Tot zondag.
 
Ckers...,hij staat al klaar en de accu's zijn geladen. Ik neem ook de bell 212 mee. Deze is nog niet vliegklaar maar gaat toch mee voor het record..
 
Hoi Cor, ik hoop je ff te spreken zaterdag in Eibergen, want mijn volgende klus wordt ook een elektrische Graupner Bell47

Hoi Helibobter, ook jou hoop ik zaterdag te zien, de 212 van mij is wel klaar:

Groeten, Marco.

Ckers...,hij staat al klaar en de accu's zijn geladen. Ik neem ook de bell 212 mee. Deze is nog niet vliegklaar maar gaat toch mee voor het record..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cor,door een storing op mijn werk was ik vanmorgen pas vroeg thuis en helaas niet in de gelegenheid meer geweest om naar Eibergen te komen. Volgende keer maar weer..
 
jammer Danny, Volgende keer maar weer. Het was een mooie dag met erg weinig wind. lekker gevlogen en veel bekijks. Er zijn vele foto's en filmpjes gemaakt. Ik hoop in ieder geval 1 te plaatsen op mn you tube site :)
En een geweldig filmpje Marco. Hoe heb je de aandrijving gemaakt en met wat voor motor?

Groeten, Cor
 
Laatst bewerkt:
Back
Top