Restaureren/ombouw Bell 47 G Graupner (Oldie)

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Helibobter, 11 nov 2013.

  1. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Voorvliegen bouwer Bell 47 G

    Na enkele pogingen om elkaar te kunnen treffen is het afgelopen weekend toch gelukt om de bouwer (Willem Witte) van de Bell 47 G de heli vliegend te tonen. Tijdens onze onze open dag heb ik hem nogmaals uitgenodigd om weer eens langs te komen en zijn oude heli te aanschouwen. Willem heeft de heli gefotografeerd en gefilmd. Na de landing was de bouwer zichtbaar geroerd over de vlucht en en dat was voor mij de ultieme bevestiging dat het een goed project is geweest....

    De bouwer, de heli en de vlieger ff op de foto...

    [​IMG]

    En natuurlijk het filmpje:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Whow, zelf ook ooit zo,n gammel ding gehad maar nog nooit zien vliegen. Leuk om te zien dat het dus wel kan!!

    Super gevlogen.
     
  3. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hey Danny,

    Mooi hoor. Jij durft al lekker hoog en ver weg daar heb ik nog geen lef voor gehad. Het geluid is nagenoeg identiek en je hoort ook een zo'n hoog pitch (fluit) toontje. dat herken ik maar al te goed Ook het waggelen als je hooverd is bij mij net zo. Dat zal waarschijnlijk met de fixed pitch en de flybar te maken hebben maar geweldig man.
    Ik heb in Eibergen ook lekker gevlogen al was het wel wat dichterbij :)
    Ik hoop dat iemand het gefilmd heeft.

    Tabe Cor
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die vliegt in elk geval héél wat beter dan het origineel ooit gedaan heeft met brandstofmotor en zonder gyro....

    Chapeau, ziet er echt héél goed uit!

    Groet, Bert
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik heb hem vanmiddag live mogen aanschouwen en de heli vloog echt geweldig! Denk dat er maar weinig van dit soort zo goed vliegen, en Danny durft er ook mee te vliegen.
     
  6. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Nadat ik vanmiddag met de Bell gevlogen had heb ik in een naburig dorp nog een bell opgehaald. Bij toeval loop je hier weer tegen aan. De buurman van de bouwer van mijn Bell had er ook nog een hangen en wilde er wel afstand van doen. Aangezien ik alle onderdelen kon gebruiken ga ik een tweede opbouwen. De tweede wil ik in de originele kleuren uit de graupner catalogus maken. Zal een winterproject worden want nu gaan we gewoon vliegen natuurlijk..:)

    Ff een paar fotootjes van de heli

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    @John, ik vond het een leuke ontmoeting vanmiddag en wens je in ieder geval veel succes en plezier met de heli. Wil hem sowieso nog eens zien vliegen.
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hehe, leuk he. Het is net een virus, voor je het weet hangt heel je zolder vol. Leuk dat bij deze de drijvers erbij zijn. Kappen worden nog gewoon nieuw als replica gemaakt he. Zie helioldie.de.

    Groeten, Marco.
     
  8. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    De laatst opgehaalde Bell eens goed nader bekeken. Deze had een 35 jaar oude dikke vet en stoflaag op zich. De heli geheel gedemonteerd en wel tot bouwdoos formaat. Alle kunststof delen uit elkaar gehaald. Dit ging vrij makkelijk doordat er zeer spaarzaam met de lijm was om gegaan. Alle delen in een bak met heet water te samen met een vaatwasserblokje de boel ff laten weken. Dit heeft wonderen verricht. Met een borsteltje waren de delen weer als nieuw te verkrijgen... De delen zullen als spareparts gaan dienen. De motor heb ik ook gedemonteerd en in de methanol gelegd. De motor was na reiniging vrij snel los en loopt super soepel en heeft veel compressie. Ook deze heb ik geheel schoongemaakt en is weer als nieuw. Ik zal hem wel niet gaan gebruiken maar dan is hij in ieder geval goed geconserveerd. De drijvers op de zelfde wijze als het kunststof schoongemaakt en ook deze zijn als nieuw. Met nieuwe houtjes er in kunnen ze weer ff mee. De opnieuw op te bouwen Bell 47 G is nu een weer een stap dichter bij.

    De rode Bell is er een van het eerste uur. De andere is een 2e versie met wat aanpassingen af fabriek. Hier is toen der tijd het volgende veranderd:

    - Staartrotor aandrijfasje voorzien van cardankoppelingetje
    - Staartrotorbladen lopen taps toe (groter oppervlak)
    - Hoofdframe/skidsbevestiging (rond i.p.v. vierkant)
    - Lager-ring bovenste hoofdrotormast(geen allu-ring meer)

    en natuurlijk ff een fotootje samen..

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2014
  9. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Mooi Danny, Ja zo af en toe vindt je er nog een.
    Dat geluk had ik ook vorig jaar:) en die drijvers...wauw zo mooi nog. is waarschijnlijk ook nooit mee gevlogen! Ook ik heb nog een volledig gaaf motortje met goede compressie maar ik zal daar niet meer mee gaan beginnen, hoewel...:)
    En wat heb je daar voor neergelegd als ik vragen mag? Ik heb vorig jaar een gave Bell gekocht voor 100 euro en dat is niet duur.

    Maar erg fraai Danny, groeten Cor


    PS: we moeten zo langzamerhand maar een vintage Bell 47 G Graupner clubje gaan oprichten :)
     
  10. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Cor, ik kon de laatste ophalen voor 50 euro. Hij was natuurlijk smerig en alles zat vast maar dat mocht de pret niet drukken :)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gretverdrie! Ik ben gewoon jaloers op het feit dat er daar twee perfecte HB 25 motortjes liggen niks te doen....

    Ik zou alleen al naar een nieuw project (geen Bell 47G maar iets anders) op zoek willen, om die motortjes een nieuw doel in het leve te geven....

    In het autogedeelte staat een ongebouwde Veroma Stockcar, en ik heb vroeger erg veel plezier gehad met HB20 en HB25 in die dingen....

    Hmmmmm

    Maar ik moet eerlijk blijven, ik heb er momenteel geen budget voor, en geen plek om te rijden....

    Als er nu nog leuke .25 size CP heli's te krijgen waren, dan wist ik het wel....

    Wie weet valt een Logo 400 goed om te bouwen? Maar ja, waar haal ik die dan weer vandaan...

    Dilemma's, dilemma's....

    Maar alle gekheid op een stokje Danny, je hebt daar twee kwijlopwekkend schitterende oldies staan....

    Groet, Bert

    Edit: die hekrotorblaadjes van de grijze, zijn bij mijn weten de blaadjes zoals ze bij de allereerste (proto)typen geleverd werden, en zijn volgens mij juist UIT het programma gehaald.
    Voor zover ik me herinner, omdat de terugmeldkrachten van deze blaadjes te groot was, en de hekrotoraansturing de ene kant om door de servo tegen een veer in gebeurt, en de andere kant om moet de veer de bladen terugduwen, en voor zover ik weet, ging dat wel eens fout: De toendertijd voor het ontwerp bedoelde zwakke lineaire servo was niet altijd in staat tegen zowel veerdruk als terugmeldkracht in te duwen.
    Nu zal dat met moderne hekrotorservo's geen enkel probleem opleveren, maar toen was men nog niet zo heel ver qua techniek....
     
  12. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Het typische is dat de Bell's met de tapse staartblaadjes ook voorzien zijn van het cardankoppelingetje. De eerste Bells hadden het gebogen draadje dat wel eens wilde breken. Ook als ik het de bouwbeschrijvingen van de verschillende heli's er op na sla kom ik uit op de eerder gestelde conclusie. Echter is de verklaring omtrent de terugmeldkrachten ook zeer logisch......mmmmmmm....

    Op dit moment heb ik 3 stuks HB.25 H liggen. Ze lopen niet weg, dus Bert......
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2014
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... het kan zijn dat mijn geheugen me in de steek laat, maar ik heb mijn eerste Bell gekocht in 1982, toen hij nét uit productie ging, en toen waren die rechte bladen en het haak-koppelingetje nog wel te krijgen, maar de tapse blaadjes en de cardan koppeling reeds "discontinued".

    Ik heb ze wel gehad (ik heb destijds drie van die dingen gekocht voor onderdelen, een daarvan had ze), en met de blaadjes geen problemen, want ik gebruikte normale robbe 3 kilo servo's

    Maar die dogbone was een nog vervelender ding dan het haakje....
    Die pen van de dogbone vrat net zo hard in op de groeven, als dat dat haakje dat deed, maar met het haakje was het een kwestie van de draad vervangen.
    Met die dogbone brak de draad nét achter de dogbone, en met een beetje pech slingerde dat koppelingsdeel dan weg vóór je heli op de grond lag.
    Op asfalt zocht je je dan de pleuris, op gras was je hem gewoon kwijt.
    Ik heb er nog één ooit weer kunnen kopen, daarna heb ik er een gewone "echte" kardan (kruisblokje met twee gaffels) in geprutst, en die ging tenminste niet meer stuk.

    Maar het kan heel goed zijn dat het "tuning teile" waren, ik durf dat nu ook niet meer met zekerheid te zeggen....

    Groet, Bert
     
  14. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Leuk die verhalen, Maar Bert ik ga mijn HB motortje niet verkopen :) Ik heb hem nu voor de heb :) zal ik maar zeggen.
    Ooit ben ik nog van plan om een originele Bell 47G te bouwen. Per slot heb ik van alles nog liggen (bedoelt als reserve voor de andere twee) maar wie weet .

    Groeten, Cor
     
  15. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Als jullie ooit mijn oude Graupner Bell 47 G uit 1980 tegenkomen dan graag reageren :)
    Ik wil haar terug:( !

    Ik heb haar in 1991 verkocht aan de Modelbouw zaak in Bloemendaal en sindsdien is ze zoek:(

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi Danny Hoe gaat het Bell 47 G project verder met jouw :)
    Ik ben nog steeds benieuwd naar dat motor steuntje.

    Groeten, Cor
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Inmiddels heb ik 2 identieke 1975 Graupner Bell 47g's opnieuw opgebouwd en van elektro aandrijving voorzien. Eentje voor mij en eentje voor Albertino. De vliegwielkoppeling is behouden en ik heb dezelfde 850kV motor op 6S gebruikt als jullie.

    Hieronder een video. Ik zal binnenkort nog een video (laten) maken waarin ze gezamenlijk vliegen. Het volledige bouwverslag is te vinden op het vario rc-heli forum.



    Groeten, Marco.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Hi Marco, ik wil zeggen dat ik je project geslaagd geheel vind. Top!

    Super om er weer een te zien. Afgelopen week heb ik de heli van Albertino live zien vliegen. We kwamen bij binnenwandelen en hij had er net mee gevlogen...
    Bakje pleur gedaan en veel over de heli gesproken. Hij kon het niet laten even de accu opnieuw vol te pompen voor een 'nieuw' rondje en dus mochten we ff mee het bos in. Hij is er zichtbaar trots op deze bij zijn collectie te voegen. Heel mooi en er kwamen goede herinneringen naar boven van begin jaren tachtig.
    Zo rond midden tachtig kocht mijn vader diverse heli's om de gezamenlijke hobby met enkele helikopters uit te bereiden. Hier zat ook een originele Graupner 47G bij. Deze heeft nooit gevlogen maar jaren op de zolderkamer van mijn zus gehangen. (menig vriendje vriendje van haar heeft er ongetwijfeld hier kwijlend naar staan kijken...) (naar de 47G bedoel ik ;-)).

    Helaas zijn alle heli's, Schlüter's (Heli Boy, 222 trainer) en Graupner's (212 Twin Jet en Bell222) met de jaren verkocht. Helaas is ook dit plastic stukje geschiedenis verkocht via via. We zijn overigens jaren lid geweest van Snoopey te Dongen.

    Toen ik je verslag las op het Vario Forum heeft het me leuk beziggehouden in elk geval. Ik ben sinds een maandje of twee weer bezeten van het sturen met de 'nieuwe' machientjes (met de mooiste Tri-axis rate sensors) dus misschien komen we elkaar eens tegen in Bosschenhoofd.
    Heel veel plezier met de 47G en hou hem heel!


    Groet,

    FF
    Danny
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Danny,
    Bedankt voor je leuke reactie!

    Het doet mij ook plezier dat Albertino er zo blij mee is, hij heeft zelf met zijn zaak niet de tijd dit soort projecten te doen en ik help hem graag. Hij zal vast wel verteld hebben dat ik inmiddels een hele zwik van die "ouwe meuk" perfect heb vliegen.
    Misschien komen we idd elkaar wel eens tegen bij RCH of op een meeting ofzo.

    Groeten, Marco.
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik hoor de motor amper ...
    en hij rookt niet, hmmm :nosmile:
     

Deel Deze Pagina