Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vanmorgen het buisje vrijgemaakt. nu nog een dekseltje maken aan beide zijden en de motor in de juiste positie tezamen met het motorspant in romp lijmen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit wordt leuk!
    Overigens: Ik zie hoe jullie (Ed & Erik) elkaar zo helpen, ieder vanuit zijn eigen voorsprong in ervaring.
    Laat dat een voorbeeld zijn voor anderen!
    Heb jaaaaren geleden Erik de eerste beginselen van het RC vliegen bijgebracht, dat heb ik inmiddels al driedubbel teruggekregen. :wave;)
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor je reactie Bruno, het delen van info brengt ons verder en maakt de hobby interessant.

    Inmiddels ook het landingsgestel werkend gemaakt.
    Op de foto het neuswiel.
    Het richtingroer heeft een eigen servo, het neuswiel ook.Als het landingsgestel ingetrokken is wordt de servo van het neuswile uitgeschakeld terwijl de richtigsroer servo blijft werken.
    De wondere wereld van de sturingen.
    Ik heb de traditionele verenstaal poten in de elekron pasgemaakt.Oorspronkelijk hoort hier een neuswiel poot met een veersyteem in te zitten.
    In het blokje is een pen , welke geborgd is met een boutje in de kopse kant van de stift.
    Nu moet in de kopse kant van het verenstaal het boutje worden gemaakt zodat het stuurblokje met de poot wel kan draaien maar er niet uitvalt.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De krul van de voorpoot past niet in de standaard opstelling van de elektron.
    De krul komt tegen de motor aan.
    Om dit op te lossen kan de Elektron reverse worden gemaakt.
    Blokje omdraaien wordt en het is geregeld.
    Youtube filmpjes gekeken en uitgebreid de instructie bestudeerd.
    OOk hier weer hoe simpel ,ook niet volledig.
    Als je het aluminium blokje draait is de situatie dat het blokje in de gear up stand er uit wordt gehaald en in de gear down stand moet worden terug gezet.
    Ondanks een prachtige instructie film komt dit niet goed uit de verf.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Gisteravond nog wat onderdelen gemaakt van Good old Balsa.
    Romp zijkanten, hoogteroeren, ailerons,flaps rompspanten en richtingsroer.
    Nog een paar onderdelen en de romp kan in elkaar gezet worden.
    De bovenkant van de romp is niet recht, heeft een kromming.
    Op 1 van de romphelften heb ik de nul lijn getekend.
    Ben nu aan het bedenken hoe de romp kan worden uitgevuld zoadt de nul lijn gelijk met de bouwpalnk loopt.
    Omdat het een laagdekker is hebben zowel het stabilo als de hoofd vleugel een positieve instelhoek van 0.75 graden.
    De motror heeft sidetrust en domping.
    Al deze instellingen worden in de romp ingebouwd.
    Ik doe maar dezelfde down en sidetrust instellingen als bij het orgineel.
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Deze week probeer ik hem te overtuigen zijn uitslagen van het model minimaal te halveren en het besef te krijgen dat met Rc modellen er veel meer ruimte is dan 15.72 m1
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Klopt, ik ben hard aan het schroeven. In F2B vlieg je op 21,5m lijnen en begin je een vierkant voorover als de lijnen een hoek van 45 graden maken en dan duik je voorover. Dan heb je 30 graden op de flaps tegengesteld aan 45 graden op het hoogteroer nodig.

    Ik vlieg met de Mystic 30 gebouwd van een Outerzone tekening van Krick. De uitslagen volgens de tekening zijn veel te groot. Ik ga dat eerst mechanisch terugbrengen en pas later met software om zoveel mogelijk resolutie over te houden.

    Naast de uitslagen moet ook het zwaartepunt nog verder naar achteren. Door in een stijgvlucht van 45 graden te rollen kun je zien of het zwaartepunt te ver naar voren of achteren ligt. Dat ligt bij mij te ver naar voren, na de rol zakt de kist naar beneden. Omdat het zwaartepunt altijd een gok is als je een model met verbrandingsmotor uitrust met een electromotor heb ik de vleugel een haartje hoger gemonteerd, de accu kan dan onder de vleugel schuiven. Er is voldoende ruimte om de accu nog verder naar achteren te plaatsen.

    Als opvolger ben ik bezig met een Xtra40, maar of je dat Retro mag noemen weet ik niet.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De mystic is een post retro model , in Duitsland zag ik in een wedstrijd uitnodiging modellen van voor 1987.
    Een Xtra 40 is later.Maar het is leuk als je ook van de bouw van de Xtra wat post in het draadje.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Eerlijk gezegd vind ik dan weer dat F3A veel te veel ruimte neemt.
    De onderkant van de figuren zou ook op ooghoogte moeten liggen....:D

    Ik denk dat alleen Dennis daar over nag besissen....
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Om aan je verzoek tegemoet te komen is er 3D vliegen ontstaan.
    Een reeks van argumenten is aan te voeren om niet met een F3A model zo laag manouvres uit te voeren.
    Bomen ,publieksveilgheid enz.
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het wordt redelijk vol onder de motorkap, uitstekende actuator en een servo voor de wielsturiing.
    Het past wel, een savox servo met titanium tandwielen moet het werk doen.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2020
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Vol, gek genoeg is het bij een elektro model een grotere puzzel om alle componenten op de juiste plek te krijgen dan bij brandstof. Bij de Mystic moest ik de vleugel iets hoger in de romp zetten om de accu onder de vleugel te kunnen plaatsen. Daarmee komt het zwaartepunt op de juiste plek.
    Mystic rompneus.jpg
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Het model is ontworpen voor brandstof,in voor E motoren ontworpen modellen gaat het veel gemakkelijker en is de gehele romp leeg.
    In mijn Galaktica is alleen de ontvanger ,de regelaar en de lipo zichtbaar.
    Dit maakt het extra uitdagend om de handeling van de componenten goed te regelen.
    Heb je nog iets aan de instelhoek veranderde toen je de vleugel om hoog plaatste ?
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    waarom zet je de accu zo laag in de romp? je landingstel hangt ook al onder de langsas.
    Meestal heb je juist je accu wat hoger in de romp nodig om rond de langsas je balans goed te krijgen.
    Anders krijg je ongewenste door-rol neigingen in meskant
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De instelhoek is hetzelfde gebleven.

    Het is mijn eerste model waarmee ik gecontroleerd meskant kan vliegen, tot nu toe lijkt het met dat door rollen erg mee te vallen, moet wel wat down geven maar dat komt omdat het zwaartepunt nog te ver naar voren ligt.
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Is nu al een interessant draadje.
    Vlieg zelf sinds vele jaren met een Curare, Mach 1 en Aurora, allen van scratch gebouwd. Ben dan ook een RC1 / "Classic Pattern" fan.
    De Magic is een model dat je niet snel tegenkomt op een modelvliegveld. Het was het meest ïngewikkelde"model wat Hanno Prettner gemaakt heeft heb ik mij laten vertellen. De Magic had zeer veel features.
    Interessant om nu van dit "brandstof" model een E versie te bouwen. Prachtige setup komt erin.

    Mocht er in de toekomst een RC1 "classic pattern" meeting komen dan doe ik mee !

    Grt,

    Arnoud.
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Dan kom ik met een Flash light :yes:
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Heb je ook een foto van de flash light ken het model niet.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Heb je ook wat plaatjes van je projecten, altijjd leuk.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Doordat wij de beschikking hebben over veel kleinere servo s is het mogelijk de positie van de servo 200 mm op te schuiven in de vleugel. Kunnen de rolroeren in het midden aangestuurd worden en wordt preciezer sturen mogelijk.
    Nu op naar de volgende uitdaging, een afneembaar stabilo maken. Het stabilo heeft een negatieve V vorm en een positieve instelhoek van 0.75 graden.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020

Deel Deze Pagina