Voor het meten van servo pulsen heb ik twee oplossingen, alles op 5V en niet zonder meer geschikt voor de hogere voltages. De retract controller geeft de ontvanger spanning door aan de retract servo, die moet voor de test met 5V gevoed worden. De stroom voor de retracts zelf staat los van de ontvanger spanning. Pololu.com heeft een programmer waarmee je de Arduino boards van software kunt voorzien, een van de extra functies van deze programmer is een SLO scope, daarmee kun je zien hoe netjes de puls er uitziet. Zijn de hoeken rafelig dan is er iets mis met de onderliggende electronica. In het voorbeeld zie je de rudder output van mijn FF8 zender, keurige puls wat ook te verwachten is van Futaba. Voor de Arduino fans is het ook mogelijk om een programmatje op de Arduino te zetten die meteen op een schermpje laat zien wat de pulsbreedte is. (+/- 4us) We gaan zien wat het oplevert.
Probleem berust op een misverstand, bij Sbus zitten alle kanalen in een (1) draadje, de controller verwacht echter twee draadjes met ieder hun eigen signaal. Alles werkt naar behoren en er is niks stuk.
Leuk dat dit draadje over retro f3a modellen er is, ik vermoed dat er zo hier en daar nog heel wat spullen bewaard zijn gebleven. Zoals Ed een paar post eerder al aangaf vond ik 2 jaar terug op zolder mijn al grotendeels afgebouwde Blue Angel terug. Ik denk dat de MK bouwdoos daar zo'n 35 jaar moet hebben gelegen en alles was nog in prima conditie. Nog niet gebruikte hout nog perfect en zelfs de cockpit kap lag nog onbewerkt en niet verkleurd in de doos. Romp al helemaal voorbereid op een OS 61 fsr met resopijp en ook de retracts op lucht konden er zo ingeschroefd worden. Omdat ik de Blue Angel met z'n pijlvleugel nog steeds een heel mooi f3a model vind, besloten om hem af te bouwen. Brandstof motoren worden bij ons op de club al jaren niet meer gebruikt, dus omgebouwd naar elektro. Doel was om met de elektro setup zo dicht mogelijk bij het originele 10cc te blijven en dat is met behulp van ecalc prima gelukt. Voor de echte purist, de ombouw is zodanig dat ik heel eenvoudig de 10cc en tank weer terug kan zetten. Snelheid en stijgvermogen komen vrijwel overeen met mijn oude Curare met 10cc. (ook die staat inmiddels al meer dan 20 jaar stil) Elektro setup: Motor Turnigy SK3 5045 660kv, regelaar YEP 80A, Accu 5S 5000mAh , prop APC 12x10, vliegtijd ca 9 minuten. Inmiddels heb ik zo'n 50 vluchten met de Blue Angel gemaakt, opvallend hoe strak en neutraal zo'n oud ontwerp vliegt. Beetje snel voor het huidige f3a programma, maar de f3a/rc1 programma's uit die tijd gaan geweldig.
Gelukkig is er niets kapot en werk alles nog , in mijn zoektocht naar een mogelijkheid 1 meer functies onder te brengen in een 8 kanaal ontvanger zonder s bus te gebruiken, ik gebruik maar 1 futaba servo ,had ik het ingaande richtigs roer kabel niet gemonteerd , dan werk de servo ook niet. Dank voor het oplossen van mijn probleem. Denk dat ik toch een S bus oplossing ga gebruiken voor de 2 hoogte roer servo s komen er 2 kanalen vrij. Wordt vervolgd.
Beetje snel voor het huidige f3a programma, maar de f3a/rc1 programma's uit die tijd gaan geweldig. Wie heeft er nog oude RC 1 programma s ?
Mooi model de Blue Angel. In dit draadje staat het programma wat de Blue Angel gevlogen heeft : https://www.rcuniverse.com/forum/cl...9667593-fai-manuvers-list-rc1-f3a-1960-a.html Grt, Arnoud.
Vanavond de eerste vleugelhelft van indekking voorzien. Eerst een 12 mm dikke glasplaat op de werktafel vlak neergelegd , deze glasplaat is absoluut vlak. Het ps schuim ingesprayd met haarlak.Dit voorkomt diep indringen van de epoxy in het schuim. ( gewicht) Eerst de bovenkant ingesmeerd met epoxy,in de epoxy op de plekken waar krachten op komen te staan 25 mm glasdoek mee ingerold in de natte epoxy. De sheet er op gelegd en gefoixeerd met spelden de bovenkant van het snijdeel drukt de sheet nu mooi aan. Hetzelfde proces gedaan voor de onderkant. Op de randen van de balsa bekleding van de uitsparingen nog wat houtlijm gedaan zodat de bekleding bij de uitsparingen goed vast zit. Ook hier weer het deksel opgedaan en gefixeerd. Op de sandwich een tweede glasplaat gelegd welke de boel mooi aandrukt. Nu een dag wachten en morgenavond de andere helft. Ik heb 60 gram epoxy gebruikt.
Terwijl de vleugel aan het uitharden is het servo horntje pas gemaakt. Het is gemaakt van koolstof plaat 1.5 mm dik waarin M 2 schroefdraad is gemaakt.voor de bevestiging van de kogelkwiklinks. Het aangrijp punt is 5 mm uit de centerlijn gemaakt. Hierdoor blijven de staalkabeltjes van het closed loop systeem mooi strak bij volledige uitslag. Ondanks dat Erik mij weer op weg heeft geholpen met de RB 45 heb ik toch een RS 200 controller gekocht. Nu kan ik ook de wieldeuren sturen. De hobby king sequenser kan hooguit met 5.5 volt gestuurd worden. Het gehele systeem van servo s is nu 7.4 volt. Ook de KST 9 gram servo s zijn 7.4 volt .
Ed, er trekt geen epoxy in het schuim, dus dat hoef je niet te sprayen. Het balsa zuigt wel, dus dat moet je inspuiten met haarlak of voorbewerken met dunne behanglijm. En als je echt goede hechting wilt tussen de balsa en schuim dan kan je een druppeltje schuimmiddel in de epoxy gooien, dan kruipt dat echt in kiertjes. Nog een tip, na het rollen van de epoxy even deppen met een stukje keukenrol, dan haal je er nog meer overbodige epoxy af. Bouw ze! GJ
Voor de volgende keer, haarlak ook op het balsa gedaan. Wat is een goed schuimmiddel om aan de epoxy toe te voegen, heb wel eens wat geexpirimenteerd met mico balloons.
De 2e vleugel is op dezelfde manier gedaan ,moet het gewicht nog controleren.Ligt nu uit te harden. Maar voor het stabilo en de romp rug kan ik het wel toepassen.
Microballoons is een vulmiddel, dar gebruik je alleen in afwerkingen of om een lijm te maken. een schuimmiddel maakt er een soort PU schuim achtig iets van. Dus krijg je een soort bruislijm effect. Je kan heel weinig gebruiken, dan merk je het amper, of heel veel, dan krijg je een soort zeepsop van epoxy. Dit spul werkt prima. https://shop.hp-textiles.com/shop/de/Fluessiges-Treibmittel-Schaumtreibmittel-HP-BEL11.html PS, ik ga zelf de Blue Angel bouwen, waarschijnlijk moet ik een nieuwe vleugel snijden. GJ
De Voor en achterlijst er aan vast gelijmd en alvast vlak geschaafd met de bedekking. Ook de sparingen weer opgezocht en de eerste nabewerkingen gedaan. Morgen de andere vleugelhelft.
Ik ga een kit halen en dan moet ik misschien de vleugel aanpassen naar het originele profiel maar dat is een kwestie van wat schuim snijden en beplanken. De Cosmo is gesneuveld tijdens de verhuizing. Mocht iemand nog een romp van een Aurora 45 weten... graag.. GJ