Satoer
Forum veteraan
Het is weer een tijdje geleden dat ik een nieuwe heli gekocht heb, maar het mocht weer van mijzelf 
Jullie mogen kwijlen :lol: , aanschouw mijn nieuwe T-rex Superieur Edition.
Ik was op zoek naar een nieuwe micro. En terwijl ik samen met de Trex in mijn winkelmandje aan het aanvullen was met diverse tunning-onderdelen, stuit ik op de SE-versie… wow. Daar hoeft niets aan getuned meer te worden.
Echt een bouwverslag zal het niet worden, aangezien de heli 80% Ready to fly geleverd wordt:
Erg compleet wordt de set geleverd.:
Net als de gewone T-rex XL krijg je er mooi aluminium koffertje bij. Handig als je een keer flink crasht om de crashparts in te bewaren want als 1 geheel past die er niet in.
De kit zelf
Verder krijg je er 2 bladen bij, 1 set carbonnen van 315 mm en een set houten “Pro” bladen van 325mm.
Een bladhouder
En wat gereedschap en locktite.
En zo ziet er in elkaar geschroefd uit. Desondanks die voor 80% al rtf is, is het toch nog wel even werk.
Mijn huidige setup:
Kit: T-rex SE
Accu: MFIS 2100 mAh 20C
Ontvanger: Hitec dubbel super full size (dit gaat een Berg sexta worden als ik hem binnen krijg)
Motor: Aon 2815-3500
regelaar Kotronic BEAT 40-6-12 (had ik nog liggen, anders kan je beter voor een lichtere Castle creations Phoenix 35 gaan)
Servo’s cyclics: Digitale JR 281
Servo staart: Hitec HS 56HB
Gyro: Gy401
Bij het bouwen is het verstandig de standaard inbusjes weg te gooien en goed passend gereedschap te kopen. Ik heb hier en daar gelezen dat de inbussen snel rond draaien bij niet goed passen gereedschap. Ik heb er geen 1 rond gemaakt in ieder geval. Het is overigens geen tractor die je in elkaar moet schroeven, werk dus een beetje met beleid: vast is vast.
De voorgemonteerde onderdelen zitten goed in elkaar. De handleiding is erg goed. Hoewel er in de handleiding staat dat je op bijna elk schroefje een drupie locktite moet doen, hebben de bouwers van Align dit volgens mij een beetje verzuimt. Sommige voorgemonteerde schroeven draai je eenvoudig los terwijl dit wat taaier had moeten zijn als er wel loctite tussen had gezeten. Het is dus verstandig sommige kritieke punten even te controleren.
Wat je ook even moet controleren is of de swashplate goed in elkaar steekt. Lees verschillende ervaringen dat die soms niet goed gelijmd is. Mijn versie kreeg ik met geen mogelijkheid uit elkaar, dus dat zit wel goed.
Nog wat detail foto’s:
De rotorkop. Alles aluminium en gelagerd.
Rotorkop van onder
Staartservo op de staart
Carbon frame met motor
Aluminium staart aansturing
De set komt in 2 versies, Metalic carbon (zoals deze) en zwart carbon (op het moment minder goed leverbaar). Beide zijn 120 graden ccpm.
Ik heb de kit gekocht bij www.helihobby.com , maar bij de bekende nederlandse heli-shops komt die binnenkort ook beschikbaar.
Vliegimpressie:
Aardig, ben er nog niet helemaal tevreden over. De staart is nog wat zenuwachtig maar dit ligt waarschijnlijk aan een niet goede gain/delay verhouding van de 401. de staartaansturing is namelijk zo goed als speling-vrij.
Moet nog even spelen met verschilden rotorbladen en rotorsnelheden (nog niets gemeten) en de antenne moet even anders omdat ik veel last van storing heb. (weer) vooral als ik op de kop hang. Erg vervelend als de staart ineens een halve slag draait en je nog niet helemaal alle aanzichten op de kop volledig onder controle hebt. Ik ga ook even op zoek naar lichtere paddles, het flippen en rollen gaat naar mij smaak nog te traag (de meegeleverde gewichten zijn niet gemonteerd)
De uitslag op de staart is vrij extreem overigens. Als ik hem vol laat pirouetten dan haalt die wel 10 tot 15 rondjes in een seconde 8O. misschien even limiteren, aan de andere kant is dit ook wel erg grappig (maar of de staart-aansturing dit grappig vind….)
De motor doet het erg goed. Kakt niet teveel in, en wordt nauwelijks warm.
Binnenkort een crashtest…. :roll:

Jullie mogen kwijlen :lol: , aanschouw mijn nieuwe T-rex Superieur Edition.

Ik was op zoek naar een nieuwe micro. En terwijl ik samen met de Trex in mijn winkelmandje aan het aanvullen was met diverse tunning-onderdelen, stuit ik op de SE-versie… wow. Daar hoeft niets aan getuned meer te worden.
Echt een bouwverslag zal het niet worden, aangezien de heli 80% Ready to fly geleverd wordt:

Erg compleet wordt de set geleverd.:
Net als de gewone T-rex XL krijg je er mooi aluminium koffertje bij. Handig als je een keer flink crasht om de crashparts in te bewaren want als 1 geheel past die er niet in.
De kit zelf
Verder krijg je er 2 bladen bij, 1 set carbonnen van 315 mm en een set houten “Pro” bladen van 325mm.
Een bladhouder
En wat gereedschap en locktite.

En zo ziet er in elkaar geschroefd uit. Desondanks die voor 80% al rtf is, is het toch nog wel even werk.
Mijn huidige setup:
Kit: T-rex SE
Accu: MFIS 2100 mAh 20C
Ontvanger: Hitec dubbel super full size (dit gaat een Berg sexta worden als ik hem binnen krijg)
Motor: Aon 2815-3500
regelaar Kotronic BEAT 40-6-12 (had ik nog liggen, anders kan je beter voor een lichtere Castle creations Phoenix 35 gaan)
Servo’s cyclics: Digitale JR 281
Servo staart: Hitec HS 56HB
Gyro: Gy401
Bij het bouwen is het verstandig de standaard inbusjes weg te gooien en goed passend gereedschap te kopen. Ik heb hier en daar gelezen dat de inbussen snel rond draaien bij niet goed passen gereedschap. Ik heb er geen 1 rond gemaakt in ieder geval. Het is overigens geen tractor die je in elkaar moet schroeven, werk dus een beetje met beleid: vast is vast.
De voorgemonteerde onderdelen zitten goed in elkaar. De handleiding is erg goed. Hoewel er in de handleiding staat dat je op bijna elk schroefje een drupie locktite moet doen, hebben de bouwers van Align dit volgens mij een beetje verzuimt. Sommige voorgemonteerde schroeven draai je eenvoudig los terwijl dit wat taaier had moeten zijn als er wel loctite tussen had gezeten. Het is dus verstandig sommige kritieke punten even te controleren.
Wat je ook even moet controleren is of de swashplate goed in elkaar steekt. Lees verschillende ervaringen dat die soms niet goed gelijmd is. Mijn versie kreeg ik met geen mogelijkheid uit elkaar, dus dat zit wel goed.
Nog wat detail foto’s:

De rotorkop. Alles aluminium en gelagerd.

Rotorkop van onder

Staartservo op de staart

Carbon frame met motor

Aluminium staart aansturing
De set komt in 2 versies, Metalic carbon (zoals deze) en zwart carbon (op het moment minder goed leverbaar). Beide zijn 120 graden ccpm.
Ik heb de kit gekocht bij www.helihobby.com , maar bij de bekende nederlandse heli-shops komt die binnenkort ook beschikbaar.
Vliegimpressie:
Aardig, ben er nog niet helemaal tevreden over. De staart is nog wat zenuwachtig maar dit ligt waarschijnlijk aan een niet goede gain/delay verhouding van de 401. de staartaansturing is namelijk zo goed als speling-vrij.
Moet nog even spelen met verschilden rotorbladen en rotorsnelheden (nog niets gemeten) en de antenne moet even anders omdat ik veel last van storing heb. (weer) vooral als ik op de kop hang. Erg vervelend als de staart ineens een halve slag draait en je nog niet helemaal alle aanzichten op de kop volledig onder controle hebt. Ik ga ook even op zoek naar lichtere paddles, het flippen en rollen gaat naar mij smaak nog te traag (de meegeleverde gewichten zijn niet gemonteerd)
De uitslag op de staart is vrij extreem overigens. Als ik hem vol laat pirouetten dan haalt die wel 10 tot 15 rondjes in een seconde 8O. misschien even limiteren, aan de andere kant is dit ook wel erg grappig (maar of de staart-aansturing dit grappig vind….)
De motor doet het erg goed. Kakt niet teveel in, en wordt nauwelijks warm.
Binnenkort een crashtest…. :roll: