[Review] Align T-rex SE Superieur Edition

Satoer

Forum veteraan
Het is weer een tijdje geleden dat ik een nieuwe heli gekocht heb, maar het mocht weer van mijzelf :)

Jullie mogen kwijlen :lol: , aanschouw mijn nieuwe T-rex Superieur Edition.
trex3.jpg

Ik was op zoek naar een nieuwe micro. En terwijl ik samen met de Trex in mijn winkelmandje aan het aanvullen was met diverse tunning-onderdelen, stuit ik op de SE-versie… wow. Daar hoeft niets aan getuned meer te worden.

Echt een bouwverslag zal het niet worden, aangezien de heli 80% Ready to fly geleverd wordt:
trex1.jpg

Erg compleet wordt de set geleverd.:
Net als de gewone T-rex XL krijg je er mooi aluminium koffertje bij. Handig als je een keer flink crasht om de crashparts in te bewaren want als 1 geheel past die er niet in.
De kit zelf
Verder krijg je er 2 bladen bij, 1 set carbonnen van 315 mm en een set houten “Pro” bladen van 325mm.
Een bladhouder
En wat gereedschap en locktite.

trex2.jpg

En zo ziet er in elkaar geschroefd uit. Desondanks die voor 80% al rtf is, is het toch nog wel even werk.
Mijn huidige setup:
Kit: T-rex SE
Accu: MFIS 2100 mAh 20C
Ontvanger: Hitec dubbel super full size (dit gaat een Berg sexta worden als ik hem binnen krijg)
Motor: Aon 2815-3500
regelaar Kotronic BEAT 40-6-12 (had ik nog liggen, anders kan je beter voor een lichtere Castle creations Phoenix 35 gaan)
Servo’s cyclics: Digitale JR 281
Servo staart: Hitec HS 56HB
Gyro: Gy401

Bij het bouwen is het verstandig de standaard inbusjes weg te gooien en goed passend gereedschap te kopen. Ik heb hier en daar gelezen dat de inbussen snel rond draaien bij niet goed passen gereedschap. Ik heb er geen 1 rond gemaakt in ieder geval. Het is overigens geen tractor die je in elkaar moet schroeven, werk dus een beetje met beleid: vast is vast.
De voorgemonteerde onderdelen zitten goed in elkaar. De handleiding is erg goed. Hoewel er in de handleiding staat dat je op bijna elk schroefje een drupie locktite moet doen, hebben de bouwers van Align dit volgens mij een beetje verzuimt. Sommige voorgemonteerde schroeven draai je eenvoudig los terwijl dit wat taaier had moeten zijn als er wel loctite tussen had gezeten. Het is dus verstandig sommige kritieke punten even te controleren.
Wat je ook even moet controleren is of de swashplate goed in elkaar steekt. Lees verschillende ervaringen dat die soms niet goed gelijmd is. Mijn versie kreeg ik met geen mogelijkheid uit elkaar, dus dat zit wel goed.

Nog wat detail foto’s:
trex4.jpg

De rotorkop. Alles aluminium en gelagerd.
trex5.jpg

Rotorkop van onder
trex6.jpg

Staartservo op de staart
trex7.jpg

Carbon frame met motor
trex8.jpg

Aluminium staart aansturing

De set komt in 2 versies, Metalic carbon (zoals deze) en zwart carbon (op het moment minder goed leverbaar). Beide zijn 120 graden ccpm.
Ik heb de kit gekocht bij www.helihobby.com , maar bij de bekende nederlandse heli-shops komt die binnenkort ook beschikbaar.

Vliegimpressie:
Aardig, ben er nog niet helemaal tevreden over. De staart is nog wat zenuwachtig maar dit ligt waarschijnlijk aan een niet goede gain/delay verhouding van de 401. de staartaansturing is namelijk zo goed als speling-vrij.
Moet nog even spelen met verschilden rotorbladen en rotorsnelheden (nog niets gemeten) en de antenne moet even anders omdat ik veel last van storing heb. (weer) vooral als ik op de kop hang. Erg vervelend als de staart ineens een halve slag draait en je nog niet helemaal alle aanzichten op de kop volledig onder controle hebt. Ik ga ook even op zoek naar lichtere paddles, het flippen en rollen gaat naar mij smaak nog te traag (de meegeleverde gewichten zijn niet gemonteerd)
De uitslag op de staart is vrij extreem overigens. Als ik hem vol laat pirouetten dan haalt die wel 10 tot 15 rondjes in een seconde 8O. misschien even limiteren, aan de andere kant is dit ook wel erg grappig (maar of de staart-aansturing dit grappig vind….)

De motor doet het erg goed. Kakt niet teveel in, en wordt nauwelijks warm.

Binnenkort een crashtest…. :roll:

hij blinkt weer lekker :P

ziet er strak uit!
satoer zei:
Als ik hem vol laat pirouetten dan haalt die wel 15 rondjes in een seconde 8O
Hoe heb je dat getelt? (misschien met een video?)

alleen nog even je signature aanpassen ;)

Tja... dat is een ruwe gok haha. heb er net ook 10-15 van gemaakt. Het wordt gewoon 1 grote tol.

Zo, maar dan heb je ook wat. :P

Nu ga ik rustig beginnen met een lama prulletje, maar op n dag... *droom droom*. :P

dat ziet er goed uit michel.
de set-up ziet er ook veelbelovend uit.
en een heel mooi kapje.
ik heb mijn staart servo heveltje op+- 5mmuit het midden zitten de uitslag is dan goed en de staart staat bij mij vastmet een 401.
ik ben zeer benieuwd hoe de digi servos het doen

Satoer zei:
moet nog even spelen met verschillende rotorbladen en rotorsnelheden (nog niets gemeten) en de antenne moet even anders omdat ik veel last van storing heb. (weer) vooral als ik op de kop hang. Erg vervelend als de staart ineens een halve slag draait en je nog niet helemaal alle aanzichten op de kop volledig onder controle hebt.

hier heb ik ook last van, dus ik hoor graag jou oplossing!!

is het niet een id om de regelaar op de plek van de ontvanger te zetten en de ontvanger achter in.
op die manier zit de storing gevoeligheid voor in .

ps vind ik de gyro op een linke plek zitten die kan denk ik ook wel in het frame met wat aanpassingen.

normal_IMG_0785.jpg

zo iets als dit maar dan op basis van het nieuwe frame.

filmpje http://www.runryder.com/helicopter/t217114p1/

8O PFFFF ,

Lekker machientje... Het was al zolang eruggg rustig, hoe lang heb je gebroed op deze keuze??

Mooi, kwijl, kwijl.

Kan me volledig vinden in je servokeuze, en die motor belooft erg véél (specs lijken veel op die van een Mega 16-15-...2...), is al een beest met een 2S lipo pakket. De canopy ziet er geslaagd uit. mooie foto's ( leuke achtergrond).

Ben benieuwd naar (misschien) de eerste filmpjes :wink: .

Groetjes A.

ps, nog even dat z-bochtje vervangen voor een kogelkop op die HS56, hier komt in een mum van tijd speling op.

Helemaal te gek Michel, dit is dezelfde kit die ik ook op het oog heb en wil gaan aanschaffen.

Waar vlieg je meestal? Ik zou hem weleens in het echt willen zien vliegen.

Ik moet zeggen,na het zien van deze Bijzonder Trexje,begin ik aardig kriebels te krijgen hier!
8O wat een enorm hoog bling gehaalte hangt daaraan.

Thanx allemaal :D

remie zei:
Satoer zei:
moet nog even spelen met verschillende rotorbladen en rotorsnelheden (nog niets gemeten) en de antenne moet even anders omdat ik veel last van storing heb. (weer) vooral als ik op de kop hang. Erg vervelend als de staart ineens een halve slag draait en je nog niet helemaal alle aanzichten op de kop volledig onder controle hebt.

hier heb ik ook last van, dus ik hoor graag jou oplossing!!
Ik ga er vandaag een berg ontvanger in zetten. Die is als het goed is wat ongevoeliger voor storingen. Lost dit het niet op kan het nog ESD in de staartpijp zijn. Wat veroorzaakt wordt door de belt. Hier had ik ook last van met m'n Logo10. Het "grounden" van de staartpijp bood de oplossing. Gewoon de aluminium staartpijp verbinden met de min van de accu.

michel pet zei:
ps vind ik de gyro op een linke plek zitten die kan denk ik ook wel in het frame met wat aanpassingen.
Wat zou er nu kunnen gebeuren met de gyro dan? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat de bladen de gyro kunnen raken op deze positie bij een eventuele crash. Daarnaast is het erg onprettig afregelen van de gyro als die zo in het frame zit.

Aaalie zei:
Kan me volledig vinden in je servokeuze
Mag ook wel, jouw ervraring gaf de doorslag ;)
Tot nu toe ben ik prima tevreden over die servo’s, Maar heb ze nog niet lang in gebruik dus kan er nog geen goed oordeel over geven.

Aaalie zei:
ps, nog even dat z-bochtje vervangen voor een kogelkop op die HS56, hier komt in een mum van tijd speling op.
Bedankt voor de tip. Er zaten nog flink wat extra schroefjes/ linkjes/ balletjes bij de kit. (of die hadden ook ergens in gemoeten.. :roll: )

Amstel76 zei:
Waar vlieg je meestal? Ik zou hem weleens in het echt willen zien vliegen.
Park Zaandam, recreatie gebied Het Twiske, Jagersplas Zaandam en modelvliegclub Heemskerk. Maar moet wel weer even in het vliegen komen. Heb een paar maandjes geen heli meer gevlogen.

Ja, ik zat op 2400 toeren (even binnenshuis gemeten) Ga vanmiddag missschien nog even vliegen.

Toch maar meteen even de staartboom grounden. blijkt toch wel een probleem kunnen zijn.

@satoer,

ik had er ook een berg ontvanger in (de sexta), hiermee had ik nog steeds last van een trillende staarte inverted.

Back