Tadango
Forum veteraan
DIT VERSLAG IS NIET GESCHREVEN OMDAT IK GESPONSORD BEN OID. OOK HEB IK GEEN KORTING ONTVANG OF IETS ANDERS. Het is maar even dat je het weet 
Iedereen die electro vliegt weet dat een goede lader erg belangrijk is. Vooral als je veel vliegt en met grote vermogen vliegt moet je de cellen ook goed laden. Er zijn aardig wat laders op de markt maar welke is nu goed? Ik was opzoek naar een nieuwe lader en kwam uit bij de pulsar 2.
Waarom deze? De prijs is goed en de functie zijn uitgebreid. Hier een kort overzicht van de belangrijkste kenmerken:
- 1 – 30 cellen Ni-Cd / Ni-Mh
- 1 – 12 cellen Li-Ion / Li-Pol / Li-Ta
- 1 – 18 cellen Loodcellen
- 1 – 26 cellen RAM
- Inflex, reflex, fast en deltapeak laad methodes
- 0,2 – 9,99A laad stroom
- 250W laad vermogen
- 35W ontladen via dissipatie
- 250W ontladen via terug laden
- 2 x 16 tekens scherm
- Temperatuur sensor standaard bijgeleverd
- PC aansluiting incl. software en kabel
Wat is er nu zo bijzonder aan deze lader? Dat is de inflex laad methode. Inflex detecteerde de opgaande flank van de delta peak. Een NiCd accu is 100% vol op het vlakke stuk van de delta peak. Als de lader hierna meteen afslaat is de accu precies goed geladen. Een NiMh accu is al 100% opgeladen op de opgaande flank. Na het vlakke stuk is deze dus veel te ver opgeladen. Hierdoor wordt de accu erg warm op het einde van de lading. Dit is op een laadstroom van 1C niet zo erg maar op 2C slijt de accu hier al erg snel door. Nog sneller laden sloopt de accu’s enorm. Om een NiMh accu dus veilig te laden zet je normaal de delta peak detectie zo laag mogelijk en laad je met 1,5C max. Om NiMh veilig en snel te kunnen laden is er nu inflex. Doordat je de accu niet of nauwelijks overlaad slijt de accu veeeel minder. Hierdoor kan je 2C probleemloos laden en krijg je veel koudere accu’s na het laden. Zelfs 3C laden wordt zo mogelijk maar dan gaat de accu nog steeds achteruit maar minder dan normaal met 2C.
Hier een voorbeeld van een laad grafiek van een 8 cellen 1950 FAUP NiMh accu pack op 4A. Aan het eind is duidelijk te zien dat de temperatuur enorm stijgt (rode lijn). De piek in de blauwe lijn is het inflex punt wat gedetecteerd wordt. Het inflex punt wordt gemeten op de neergaande flank van de gele / witte lijn. Dit is de spannings stijging / daling per minuut. Op dit punt is de NiMh 100% vol. Als op dat punt de capaciteit gemeten wordt is dit ook +/- 101% van de ontladen capaciteit. Dit geeft aan dat er haast niet wordt overladen. De afslag vindt pas later plaats waardoor de accu veel heter wordt. De volgende grafiek laat het laden zien met inflex afslag.
Dit is dus niet een geknipte grafiek maar echt een volledige automatische afslag! Hier is duidelijk te zien dat de accu aan het eind niet opeens veel warmer wordt. De accu is ook merkbaar minder warm meteen na het laden. Als de accu zonder inflex wordt geladen warmt deze nog aardig door. 1 minuut nadat het laden gestopt is, is deze zelfs nog heter geworden. De accu geladen met inflex is dan een heel stuk kouder. Dit is vooral belangrijk als de accu meteen gebruikt wordt na het laden. De accu komt dan ook koeler uit het toestel en is dus snelle geschikt om weer geladen te worden. De levensduur wordt zo erg verlengd waardoor de lader zichzelf terug betaald
Ook lipo’s laad deze lader natuurlijk
Lipo’s worden door elke lader gelijk geladen. Hier een laad grafiek van 3s1p KOKAM 2000HD cellen
Ontladen doet de lader ook goed. Door het type accu in te stellen wordt de afslag bepaald. Als de spanning te laag is regelt de lader de stroom steeds terug totdat deze beneden 1/10 van de start stroom is gekomen. Dan stopt het ontladen. Tijdens het ontladen wordt de energie afgevoerd via een ventilator die begint te draaien als de temperatuur in de lader ene bepaald punt berijkt. De lader wordt lekker warm maar alleen aan de achterkant. Hier zitten de fet’s tegen aan geschroeft en het koel lichaam. Hier nog een ontlaad grafiek van 3s1p KOKAM 2000 HD.
Nog 1 leuk punt aan deze lader is de test functie. Hiermee kan op 3 cijfers achter de komma de spanning gemeten worden en ook de weerstand van de accu. Ook kan de accu onder belasting getest worden. Na het testen wordt de weerstand (inclusief kabels) afgebeeld. Hier worden bv. 8 cellen FAUP 1950 getest. Door 1 druk op de M toets kan ook de weerstand voor 1 accu worden gezien (totaal / 8).
Al deze mogelijkheden voor een advies prijs van 249 euro is niet duur. Op de beurs in dortmund heb ik hem gezien voor 229. Intresse in een nog lagere prijs? Stuur even een pb

Iedereen die electro vliegt weet dat een goede lader erg belangrijk is. Vooral als je veel vliegt en met grote vermogen vliegt moet je de cellen ook goed laden. Er zijn aardig wat laders op de markt maar welke is nu goed? Ik was opzoek naar een nieuwe lader en kwam uit bij de pulsar 2.

Waarom deze? De prijs is goed en de functie zijn uitgebreid. Hier een kort overzicht van de belangrijkste kenmerken:
- 1 – 30 cellen Ni-Cd / Ni-Mh
- 1 – 12 cellen Li-Ion / Li-Pol / Li-Ta
- 1 – 18 cellen Loodcellen
- 1 – 26 cellen RAM
- Inflex, reflex, fast en deltapeak laad methodes
- 0,2 – 9,99A laad stroom
- 250W laad vermogen
- 35W ontladen via dissipatie
- 250W ontladen via terug laden
- 2 x 16 tekens scherm
- Temperatuur sensor standaard bijgeleverd
- PC aansluiting incl. software en kabel
Wat is er nu zo bijzonder aan deze lader? Dat is de inflex laad methode. Inflex detecteerde de opgaande flank van de delta peak. Een NiCd accu is 100% vol op het vlakke stuk van de delta peak. Als de lader hierna meteen afslaat is de accu precies goed geladen. Een NiMh accu is al 100% opgeladen op de opgaande flank. Na het vlakke stuk is deze dus veel te ver opgeladen. Hierdoor wordt de accu erg warm op het einde van de lading. Dit is op een laadstroom van 1C niet zo erg maar op 2C slijt de accu hier al erg snel door. Nog sneller laden sloopt de accu’s enorm. Om een NiMh accu dus veilig te laden zet je normaal de delta peak detectie zo laag mogelijk en laad je met 1,5C max. Om NiMh veilig en snel te kunnen laden is er nu inflex. Doordat je de accu niet of nauwelijks overlaad slijt de accu veeeel minder. Hierdoor kan je 2C probleemloos laden en krijg je veel koudere accu’s na het laden. Zelfs 3C laden wordt zo mogelijk maar dan gaat de accu nog steeds achteruit maar minder dan normaal met 2C.

Hier een voorbeeld van een laad grafiek van een 8 cellen 1950 FAUP NiMh accu pack op 4A. Aan het eind is duidelijk te zien dat de temperatuur enorm stijgt (rode lijn). De piek in de blauwe lijn is het inflex punt wat gedetecteerd wordt. Het inflex punt wordt gemeten op de neergaande flank van de gele / witte lijn. Dit is de spannings stijging / daling per minuut. Op dit punt is de NiMh 100% vol. Als op dat punt de capaciteit gemeten wordt is dit ook +/- 101% van de ontladen capaciteit. Dit geeft aan dat er haast niet wordt overladen. De afslag vindt pas later plaats waardoor de accu veel heter wordt. De volgende grafiek laat het laden zien met inflex afslag.

Dit is dus niet een geknipte grafiek maar echt een volledige automatische afslag! Hier is duidelijk te zien dat de accu aan het eind niet opeens veel warmer wordt. De accu is ook merkbaar minder warm meteen na het laden. Als de accu zonder inflex wordt geladen warmt deze nog aardig door. 1 minuut nadat het laden gestopt is, is deze zelfs nog heter geworden. De accu geladen met inflex is dan een heel stuk kouder. Dit is vooral belangrijk als de accu meteen gebruikt wordt na het laden. De accu komt dan ook koeler uit het toestel en is dus snelle geschikt om weer geladen te worden. De levensduur wordt zo erg verlengd waardoor de lader zichzelf terug betaald

Ook lipo’s laad deze lader natuurlijk


Ontladen doet de lader ook goed. Door het type accu in te stellen wordt de afslag bepaald. Als de spanning te laag is regelt de lader de stroom steeds terug totdat deze beneden 1/10 van de start stroom is gekomen. Dan stopt het ontladen. Tijdens het ontladen wordt de energie afgevoerd via een ventilator die begint te draaien als de temperatuur in de lader ene bepaald punt berijkt. De lader wordt lekker warm maar alleen aan de achterkant. Hier zitten de fet’s tegen aan geschroeft en het koel lichaam. Hier nog een ontlaad grafiek van 3s1p KOKAM 2000 HD.

Nog 1 leuk punt aan deze lader is de test functie. Hiermee kan op 3 cijfers achter de komma de spanning gemeten worden en ook de weerstand van de accu. Ook kan de accu onder belasting getest worden. Na het testen wordt de weerstand (inclusief kabels) afgebeeld. Hier worden bv. 8 cellen FAUP 1950 getest. Door 1 druk op de M toets kan ook de weerstand voor 1 accu worden gezien (totaal / 8).

Al deze mogelijkheden voor een advies prijs van 249 euro is niet duur. Op de beurs in dortmund heb ik hem gezien voor 229. Intresse in een nog lagere prijs? Stuur even een pb
